Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2013)

autoreview

Volkswagen Up
Volkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen Up!

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst31.050 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Typisch

  • 28.200 km

Na bijna een jaar rijden in de Volkswagen Up! werd het eens tijd voor het plaatsen van een review. Er is namelijk een hoop te vertellen over Volkswagen's kleinste nu het model zo'n enorm verkoopsucces blijkt te zijn. Hoe is het om c.a. 35.000 kilometer per jaar met een A-segmenter door te brengen?

Laten we beginnen met het uiterlijk. Puur smaak uiteraard maar zelfs in het zilver ziet VW's kleinste er guitig uit. Het bonkige voorkomen met de licht gebolde zijkanten en de vierkante buitenafmetingen geven de Up! een lollige uitstraling, maar zeker niet lullig (als een Space Star of Alto). De achterkant is het meest opvallend met de grote glazen klep. Ik ben er een fan van, maar ik ken genoeg mensen die daarom een van z'n broertjes uit zouden zoeken (die wel een metalen klep hebben). Deze Up! heeft vrij gesloten wieldoppen die er prima uit zien en zeker niet verloren gaan in de wielkasten. Prima dus.

Het dashboard ziet er ook meer dan goed uit. In de instapversies is het grote binnenpaneel van een goedkoop en hard kunststof gemaakt (met een vreselijke textuur) maar gelukkig kijken de meeste tegen een hoogglans paneel. Deze Up! heeft een zwart exemplaar en dat ziet er simpelweg erg goed uit voor een A-segmenter. Bovendien is het strak afgewerkt zoals je van Volkswagen mag verwachten. De kunststoffen aan de onderzijde van het dashboard zijn echter zo hard het staal waar het uit komt. Ook is er bij de deuren geverfd metaal te zien, wat in een leuke kleur (rood) het interieur heel erg op kan halen, maar in het grijs of zwart toch wat afbreuk doet aan de rest.

Een speciale pluim gaat naar de stoelen. De Up! beschikt over een weergaloos goed setje zetels, die beter zijn dan de meeste andere auto's die ik heb gereden. De stoel kan ver naar beneden en is zacht genoeg, zonder aan steun in te boeten. Bovendien zien ze er door de geïntegreerde hoofdsteunen ook nog eens bijzonder goed uit. Een beter zittende A-segmenter ga je niet vinden. Voorin is er ruimte zat en ook achterin kan er voor korte ritten prima gezeten worden. Sterker; vanwege omstandigheden heb ik met vier volwassenen met een (andere) Up! vanuit Berlijn naar Dordrecht gereisd en dat ging (met uiteraard wat inschikken) meer dan uitstekend.

De bagageruimte is echter wat minder. Niet vanwege de inhoud, die is in liters prima, maar in het gebruik. De vloer beschikt over een verstelbare bodem, waardoor er gekozen kan worden tussen een lage tildrempel of een grotere bagageruimte. Echter, met de vloer op de hoge stand, kan er geen boodschappentas onder de hoedenplank. Dus staat bij mij de plank altijd op de laagste stand, waardoor het plaatsen van een krat bier (en dat gebeurt vaak genoeg) lastiger is dan het corruptieloos organiseren van een WK Voetbal. Dat komt echter door de hoedenplank. Iemand bij VW moet berekend hebben dat het toepassen van een touwtje aan de kofferklep duurder is dan twee extra kunststof nokken in de plank., en hij heeft waarschijnlijk gelijk. Echter, het draaipunt van de plank zit daardoor niet aan de achterkant, maar meer richting het midden. Hierdoor draait de achterkant van de plank in de opening van de bagageruimte, waardoor een krat bier er niet tussendoor past. Het gevolg is dat iedere keer dat je boodschappen laadt; de hoedenplank tegen je hoofd dichtklapt.

Een andere beperking van de Up! is de elektrische raambediening. Super dat het er op zit, maar de bestuurder kan alleen zijn/haar raam openen. Bovendien schuift het raam niet automatisch volledig naar beneden. Bij iedere tolpoort of parkeergarage is dat bijzonder irritant. Echter, niet zo irritant als de temperatuur meter. De boordcomputer in de (overigens zeer prettige) klokken laat of de tijd, of de temperatuur zien. Nu zie ik graag de tijd in beeld, maar wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt, beslist de Up! iedere keer dat er contact gemaakt wordt, dat je naar de temperatuur moet kijken. Ik weet dat het koud is, ik ben net in de buitenlucht naar de auto gelopen! Bovendien blijft de temperatuur in beeld staan totdat je ‘m handmatig weer op de tijd zet. Natuurlijk zijn dit geen redenen om de Up! te laten staan, maar het zijn wel dagelijkse irritaties.

Dan het rijden. Deze Up! beschikt over de 60pk-versie van de 1-liter driepitter. In de praktijk is dit in de stad meer dan genoeg. De auto trekt vrij vlot naar de 50 en produceert nog een grappig brommetje ook. Bij snelweggebruik is dit echter een ander verhaal en laat dat nu vrijwel de enige weg zijn die ik tegen kom. Deze motor is voor snelheden boven de 70 simpelweg niet toereikend. Versnellen gebeurt vrijwel niet vanaf de vierde versnelling en wanneer je bij 80 in z’n 5 volgas geeft, slaat de motor simpelweg dood. Meer herrie, meer vibraties, geen acceleratie. Sterker; wanneer je hetzelfde doet bij het uitrijden van een tunnel valt de Up! simpelweg terug. Zeker toen ik de auto net reed en nog niet hieraan gewend was schrok ik me wezenloos. Je gaat je rijgedrag daar echter op aanpassen, maar wennen doet het (mij in ieder geval) nooit. De eerder genoemde Up! waarmee ik vanuit Berlijn reisde had een 75pk-motor en die had daar (zelfs met die volle bepakking) veel minder last van. Ten alle tijde aan te bevelen!

Het rijden verder is eigenlijk exact zoals bij bijvoorbeeld een Golf. Het sturen gaat redelijk zwaar en met redelijk gevoel. Zeker niet de uitgekauwde bak Stimorol waarin je in een Twingo aan het roeren bent. De pedalen zijn prettig groot (ook al blijft het voor mij een raadsel waarom een staand gaspedaal niet vaker wordt toegepast) en werken licht genoeg. De versnellingsbak is wel wat hakerig en een beetje vaag. Nu ben ik Honda-bakken gewend (en in vergelijking daarmee is alles vaag) maar zelfs na bijna 30.000 kilometer zit ik nog steeds wel eens verkeerd. Misschien zegt dat wat over mij, maar bij geen enkel andere auto heb ik daar last van gehad.

Als kilometervreter kent de Volkswagen zijn beperkingen, maar die zijn zeker niet anders dan bij vergelijkbare A-segmenters. De vering is niet oncomfortabel, maar door de korte wielbasis is hij wat stuiterig. Last van spoorvorming of dwarsrichels heeft hij echter niet. Ook komen er aangenaam weinig afrolgeluiden het interieur binnen, hoewel de sterk aanwezige rijwindgeluiden ze kunnen maskeren. De kleine VW heeft daar dusdanig veel last van dat de radio een kwartslag harder moet om het geluidsverschil tussen stad en snelweg te compenseren. Toch kan er ook genoeg lol mee beleefd worden. Binnendoor en op dijkwegen stuurt de Up! leuk, direct en met flink wat schakelen kan je lekker vlot opschieten. Sportief is overdreven; dynamisch dekt de lading. De auto is zeker onderstuurd (eco-banden) maar juist als je daar gebruik van maakt kun je bovengemiddeld leuk de bocht om. De al vaker aangehaalde Twingo blijft daarin m’n persoonlijke favoriet, maar de VW komt dichtbij.

De remmen zijn echter een minpunt. Niet zozeer de schijven, die remmen prima, maar het ABS. Dit reageert overdreven snel op remmen tijdens het sturen. Het gebeurt vaak genoeg dat het ABS krakend ingrijpt, terwijl ik met een slakkengang de auto inparkeer. Ook valt mij een raar fenomeen op tijdens snelwegkilometers. Het geluid van een ontspannende veer is dan bij de pedalen te horen, terwijl er een lichte siddering door de auto gaat en ‘ie een fractie van een seconde gas bij geeft. Ik kan mijn vinger totaal niet leggen op wat het is, maar tijdens iedere rit gebeurt dit en eenmaal zelfs tijdens een remactie, waardoor de Up! licht doorschoot. Ik zou graag horen of er meer Up!-rijders zijn die hetzelfde ervaren.

Het verbruik blijft in ons huidige (volkomen krankzinnige) belastingklimaat toch een van de belangrijkste aankoopargumenten. Deze Up!, in tegenstelling tot wat ik bijzonder lang dacht, profiteert van 14% bijtelling (ook in 2014) dus je zou verwachten dat hij zuinig met de aardse voorraden omgaat. Welnu, het valt mee, maar door de kleine tank sta je bij deze kilometers toch vaak aan de pomp. In de afgelopen tien maanden heb ik (bij c.a. 90% snelwegkilometers) een verbruik genoteerd van 1:16.9. Dat is netjes, maar natuurlijk veel minder dan de beloofde 1:24.4. Nu heeft dat waarschijnlijk met mijn rijstijl te maken, maar ook omdat de motor, zoals aangegeven, hard moet werken om op de snelweg bij te blijven.

Nu kun je dat verbruik “speelsgewijs” proberen te verbeteren met de Blue-e spelletjes op het infotainment. Dit systeem komt van Navigon en is los op het dashboard te klikken. Deze spelletjes proberen je te verleiden tot milieuvriendelijk rijden door het blauw inkleuren van een cirkel. Nu heb ik dit uitgebreid geprobeerd, maar wanneer een wit bloedlichaampje zich verplaatst in je kleine rechterteen kleurt het vlakje grijs en kun je opnieuw beginnen. Ook de schakelindicator kun je beter compleet negeren, want deze probeert je precies in het toerental te laten rijden waar er compleet geen trekkracht in de motor zit. Een ander nadeel van het systeem is de compleet waardeloze Bluetooth. Mijn HTC One-x werkt in vier verschillende auto’s perfect en heeft ook met losse Parrot’s geen probleem, maar dit systeem werkt nooit meteen. Soms is het zelfs nodig om tot vier keer toe verbinding te maken, totdat de telefoonverbinding ook daadwerkelijk over de speakers wordt gestuurd.

De multimedia-aansluiting van het systeem is echter zeer sterk, maar voornamelijk de navigatie is super. De spraakbesturing werkt feilloos en het platte scherm weet wegen te vinden waarvan je niet wist dat ze bestonden, maar die wel leeg en leuk zijn. Het systeem werkt tijdens handmatig invoeren wat langzaam, maar tijdens het navigeren bijzonder snel en reageert het perfect op file-informatie. De stemmen zijn daarbij bijzonder duidelijk en ook het tonen van de verkeersborden werkt meer dan prima. Bovendien staan restaurants, musea en andere nuttige plaatsen tot op de meter nauwkeurig aangegeven. Persoonlijk zou ik dit systeem verkiezen boven een vergelijkbare TomTom.

Al met al is de Up! dus een typische A-segmenter. Een degelijk vervoersmiddel wat er leuk uit ziet en een aangenaam dashboard heeft. Voor het forensen zou ik echter met klem adviseren of de 75pk-versie te kiezen (met 20& bijtelling), of gewoon een fijne 14% B-segmenter te zoeken. Moet het echter een A-segmenter zijn; neem dan de Up! of een van z’n broertjes.

Kou

  • 28.500 km

Naar aanleiding van wat andere reviews en een comment over de kwaliteit van de versnellingsbak moet ik zeggen dat deze Up! daar eigenlijk geen last van heeft. Het inleggen van de eerste versnelling gaat bij koud weer wel eens wat nukkig, maar dat ben ik 's ochtends ook dus dat is niet zo erg. Het verdwijnt als de motor warm is. De binnenverlichting heeft het echter wel snel begeven (stop de persen) maar inmiddels heeft deze de kracht weer gevonden om (zonder reparatie) 's ochtends aan te springen.

Wat wel een serieus punt is, is de luchtvochtigheid. De Up! beslaat zeer snel en er moet dan ook snel gekrabbeld worden. Zelfs rond half 5 's middags was ik aan de beurt bij een buitentemperatuur van 2 graden. De ramen beslaan binnen zeer snel en ook de buitenspiegels zitten potdicht, ook enkele tellen na het schoonvegen. Het is niet zo erg als bij de huidige Ford Ka, waar er bij dit soort temperaturen binnen (!) geschrapt moet worden, maar toch wel opvallend.

Piepen en glijden

  • 31.050 km

Het einde voor de Up! is in zicht. Vanaf 1 februari gaat de kleine Volkswagen naar een andere eigenaar en stap ik tijdelijk over in een voorloper, om uiteindelijk een DS3 te gaan rijden. Er zijn sinds mijn laatste schrijven weer wat punten aan het licht gekomen die het waard zijn om te vermelden. Allereerst is de Up! begonnen met piepen. Niet uit waarschuwing, maar uit de gordel. De gordelclips aan de zijkant van de stoelen hebben geen beschermingsmatje, waardoor ze tijdens het rijden kraken tegen de zijkant van de stoelzitting. Nu kun je de clip verdraaien, alleen niet zo ver dat deze het kunststof niet raakt. Met eenzelfde stof als onder stoel- en bankpoten is dit echter op te lossen. Irritanter is het gekraak van het dashboard bij het gebruik van de voorruitblower. Nu hebben veel auto's hier last van, maar ik heb het nog niet zo meegemaakt als bij de Up!

Ook bleek er een terugroepactie te zijn, waar ik in zijn geheel niet van op de hoogte was. Tijdens de 30.000 km-beurt bleek een motormanagement instelling aangepast te zijn. Raar dat daar niets over is gecommuniceerd, maar of dat bij VW of de leasemaatschappij ligt is mij niet bekend.

Verder is het aan het licht gekomen dat de (zomer)banden van de Up! weinig grip hebben bij nat weer. Bij vochtige bochten verliest de A-segmenter best snel grip, wat bij normaal bochtengedrag niet snel problemen oplevert. Inwoners van Voorne-Putten weten dat de drie bochten vanuit de Thomassentunnel (richting N57) scherp zijn en daar is het gebrek aan grip van de VW dan ook aan het licht gekomen. Mezelf houdend aan de adviessnelheid bij droog weer/vochtige weg schoot de VW opeens rechtdoor, niet eens bij een oneffenheid in het asfalt. Ook bij een rotonde is dit me al eens overkomen. Goed opletten of de snelheid verder verminderen is dus wel noodzakelijk bij ons huidige klimaat. Ik moet echter wel zeggen dat de kleine VW zich verder kranig weert tegen de huidige omstandigheden. Behalve bovenstaande kleine dingen heeft hij me geen moment in de steek gelaten (dat is wel anders dan bij de Golf 6 van een goede vriend) en het is een prettige auto voor erbij. Als eerste auto ben ik, zeker na het rijden van een Polo, echter van mening dat je beter door kunt sparen voor een B-segmenter. Die zijn bij intensief dagelijks gebruik hun meerprijs meer dan waard.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.