Renault Zoe Intens (2013) #3

autoreview

Renault Zoe Intens (2013)

Signalement

UitvoeringZoe Intens
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Pionier of ambassadeur?

  • 9.300 km

Sinds half juni 2013 rijden wij in een Zoe Intens in de kleur “Brun Ardent” met de 17” TechRun wielen. Eigenlijk was het plan om onze dagelijkse Laguna op LPG weg te doen (inmiddels ruim over de 300.000 km), maar deze houden we voorlopig gewoon aan. De Zoe is echter wel onze “eerste” auto geworden. We rijden er zo veel mogelijk mee, de Laguna alleen als het niet anders kan (vanwege ruimte, trekhaak of soms ook de actieradius). Thuis is er een standaard wallbox (3,7 kW) geïnstalleerd. En natuurlijk is ook de laadpas, voor onderweg opladen aan publieke laadpalen, meteen besteld.

Het wennen.
Tja, het is wel even wat anders zo’n elektrische auto. Maar qua rijden is de gewenningsperiode erg kort. De Zoe bedien je net zoals elke andere auto met automaat. Alleen …. Rijdt het veel beter! Wat een geweldige ervaring om in één vloeiende beweging te accelereren, in alle stilte en ook nog eens erg vlot. Want vlot is de Zoe zeer zeker, tot ca. 70 km/u is de acceleratie prima.
Maar toch is er die gewenningsperiode, niet qua auto maar wel qua belangstelling en de vragen die je krijgt. Meestal overigens zijn het dezelfde vragen: “als de accu’s leeg zijn, kun je dan op benzine verder?” (Nee dus, de Zoe is geen hybride, maar een 100% elektrische auto.) “Hoe ver kom je op een acculading?” (dat hangt van veel factoren af, maar reken tussen de 120 km in de winter en 180 km in de zomer.) “Ben je al stil komen te staan met lege accu’s” (Nee, als je actieradius gering wordt, zoek je een laadpaal op). “Hoe lang duurt het opladen?”(ook dat hangt er van af. Hoe leeg de accu is bijvoorbeeld, maar ook van het vermogen van het laadpunt uiteraard). Maar dat we dit soort vragen (veel) zouden krijgen, wisten we en het is leuk om anderen met het elektrisch rijden bekend te maken. De meesten worden erg enthousiast als ze eenmaal (mee)gereden hebben.

Hoe ver kun je gaan?
Veruit de meeste ritten die wij met de Zoe maken zijn woon-werkverkeer. Dat wil zeggen tussen de 60 en 80 km retour. Dat is natuurlijk geen enkel probleem, onder gunstige omstandigheden (bijv. als je geen verwarming / airco nodig hebt) kan dat zelfs twee keer op een lading. Bovendien staat er op ca. 200 m van mijn werk een publieke laadpaal die tot nu toe exclusief voor mij beschikbaar is/lijkt. Maar we hebben ook de nodige “lange” ritten gemaakt. Het maximum ligt tot nu toe bij ca. 300 km op een dag. En dat gaat in Nederland over het algemeen prima. Wel even van te voren je mogelijkheden qua opladen bekijken. Onderweg kan het “R-link” systeem met de TomTom navigatie je ook naar oplaadpalen leiden, maar helaas is de database die gebruikt wordt al oeroud en missen er dus heel veel oplaadpalen in dit systeem. Helaas kan niemand bij Renault duidelijkheid geven over wanneer er updates aan zitten te komen. Maar kun je een oplaadpunt vinden op je bestemming, dan is elektrisch rijden helemaal ideaal. Het opladen kost dan helemaal geen tijd zoals veel mensen denken. Je parkeert je auto, plugt haar in en gaat je dingen doen die je wilt / moet doen. De kans is groot dat als je terugkomt bij je Zoe, je weer voldoende actieradius hebt om je rit naar huis in een keer te kunnen maken.

De balans na 9300 km:
De balans slaat tot nu toe heel erg positief uit. Sterker nog, ik wil niet meer terug naar de “dino-vloeistof-verbranders”. Een opsomming.

Positief tot nu toe:
- Het rijden. Elektrisch rijden is in een woord geweldig. De rust, het vloeiende, het is echt het “autorijden 2.0”.
- Tijdswinst doordat je niet meer hoeft te tanken. Na een aantal weken gaat het je opvallen, “ik kom nooit meer bij een tankstation”. Gewoon thuis of op je bestemming inpluggen en je ding gaan doen. Alleen doet dat geen goed voor de spaaracties bij het tankstation.
- Het rijbereik. Ondanks dat we de 17” wielen gekozen hebben, die ca. 10% rijbereik zouden kosten volgens Renault, hebben we in de zomer toch ruim 180 km op een acculading kunnen halen, nu, bij temperaturen rond de 5-7°C halen we nog steeds 120-130 km.
- Voorverwarmen. Heerlijk ’s morgens. Bij temperaturen rond het vriespunt instappen in een auto die al warm is. Helaas is dit nog niet te plannen via de app.

Negatief valt op:
- R-link is nog niet 100%. Instellingen worden niet onthouden. Database oplaadpunten is oeroud. Geen duidelijkheid of en wanneer dit opgelost wordt.
- Spiegelingen van dashboard in voorruit. De bovenkant van het dashboard is erg licht (beige, in alle uitvoeringsvarianten) en dat spiegelt soms hinderlijk in de voorruit. Zo erg dat het het zicht belemmert.

Tenslotte nog een punt wat niet zo zeer met de auto te maken heeft, maar met de wallbox. Als ik er nu een zou moeten kiezen, dan koos ik er een met een vaste kabel.

AANVULLING: Verbruik
Ik heb niet de mogelijkheid om via een meter in de meterkast of op de wallbox het verbruik bij te houden. Dus moet ik afgaan op de boordcomputer van de Zoe. En die wordt zeer regelmatig gereset. Maar tot nu toe heeft de verbruiksmeter ten hoogste 17,3 kWh/100 km aangegeven. In de zomerperiode lag dat constant ergens rond de 14 - 14,5 kWh/100 km. Ik ga er dan ook van uit dat je jaarrond gemiddeld op ca. 15,5 a 16 kWh/100 km kunt uitkomen. Dat komt overeen met een rijbereik van ca. 135-140 km en ca. € 3,20 per 100 km.


NB, Voor Zoe rijders die ervaringen willen uitwisselen is er ook een Zoe forum, zie:
http://www.renaultforum.nl/forum/zoe-z-e.html

UPDATE 15.000 km

  • 15.100 km

Bruikbaarheid: tja, velen zijn sceptisch over de bruikbaarheid van een 100% elektrische auto. En eerlijk gezegd, bij aanschaf van de Zoe heb ik ook ingeschat "dat sommige ritten niet met de Zoe te doen zouden zijn". En omdat het bedrag van de accuhuur van de Zoe gerelateerd wordt aan de kilometers die je maakt, had ik het jaarkilometrage berekend op 17.500 km terwijl ik al jaren ca. 23.000 km met de Laguna reed. Maar nu zijn we dus 8 maanden en 15.000 km verder, wat neerkomt op een jaarkilometrage van 22.500. En dus hebben we het huurcontract naar boven aangepast. Dit gaat overigens heel gemakkelijk, en ook als je dat niet zou doen, maar ver boven het opgegeven jaarkilometrage zou uitkomen, wordt je niet gestraft, je betaalt dan gewoon € 0,05 / km extra. Daarmee ben je dan een paar tientjes duurder uit dan wanneer je je contract wel laat aanpassen.

Maar goed, de Zoe is dus prima bruikbaar, maar bevalt het elektrisch rijden ook nog steeds? Ja, absoluut! De Zoe voelt zich prima thuis in de stad (of dorp) en het buitengebied, en kan ook prima een keer een snelwegrit maken. Je kunt altijd vlot met het verkeer mee, inhaalacties gaan super vanwege het koppel dat altijd beschikbaar is, en als je er behoefte aan hebt, heerst er een heerlijke rust in de auto (en de radio en ZE-voice uitzetten, ZE-voice is het systeem dat voetgangers/fietsers waarschuwt met een kunstmatig geluid tot 30 km/u).

Geen oplaadstress? Nee, tot nu toe eigenlijk nauwelijks. In totaal hebben we nu drie keer meegemaakt dat een laadpaal het niet deed, en twee keer dat de laadpaal die ik gepland had te gaan gebruiken, bezet was. Maar de laadpaaldichtheid is in Nederland al erg goed en dus heb je altijd wel een alternatief. Misschien niet optimaal qua reisplanning, maar het gaat wel. Wel zouden er meer laadpalen met hogere laadvermogens (22 of 43 kW) mogen komen. Het unieke aan de Zoe is namelijk dat de Zoe altijd optimaal gebruikt maakt van het laadvermogen van de laadpaal. Veel openbare oplaadpalen zijn 3 fase AC en leveren 11 kW, maar alle andere (PH)EV's behalve de Tesla, gebruiken maar 1 fase en dus maximaal 3,7 kW. Langs de snelwegen zijn er nu bij Fastned en Greenflux/ANWB al een heel aantal 22 kW oplaadpalen, maar van de beloofde 43 kW laadpalen waarbij de accu's van de Zoe in 30 minuten 80% vol zijn, staat er in Nederland nog geen een.

Is er dan echt niks negatiefs te melden? Nou ja, helaas heb ik al vrij snel gemerkt dat de 17" TechRun velgen die ik op mijn Zoe heb (optie) erg snel beschadigen. Ik ben altijd erg voorzichtig met stoeprandjes ed. maar toch zijn beide voorvelgen aan de velgrand al erg lelijk beschadigd. Graag banden met velgrandbescherming monteren voortaan, Renault.
En dan is er nog R-link, de "tablet PC in je Renault". Niet specifiek voor de Zoe, maar tegenwoordig in veel Renault modellen standaard of als optie te krijgen. In de Zoe zit het standaard. Nu moet ik zeggen dat ik er erg weinig problemen mee heb, maar er zijn heel veel verhalen over geen of slechte verbinding, niet reagerende volumeknoppen, TomTom kaarten die niet gevonden worden, systemen die spontaan opnieuw opstarten enz. Renault heeft ook onderkend dat er problemen zijn er er zitten een aantal updates aan te komen (er is er ook net een geweest) die de meeste problemen moeten oplossen. Deze updates kun je zelf via MyRenault downloaden, dat is dan wel weer handig.

Tenslotte, het verbruik. Deze "winter" is het minimum rijbereik altijd ruim boven de 100 km gebleven. Tijdens de koudste dagen nam het verbruik toe tot bijna 19 kWh/100 km wat een rijbereik van 115 km zou opleveren. Gemiddeld geeft de Zoe op het display 120-125 km aan, maar deze weergave is meestal wel aan de conservatieve kant.

Kortom, ik zou het iedereen aan willen raden, ga Zoe rijden!

Alweer een jaar lang plezier

  • 22.100 km

Tja, de Zoe is al weer een jaar lang bij ons. En wat valt er dan te vertellen. Eigenlijk heel weinig, behalve dan dat het nog steeds een heerlijke auto is. Elke keer als je weer in een "normale" auto stapt, valt je weer extra op hoe fijn geruisloos zo'n Zoe er van door gaat.

Zoals gezegd is er weinig te vertellen. De R-link tablet krijgt mondjesmaat updates die de probleempjes moeten wegwerken. Openbaar opladen schijnt duurder te zijn geworden, maar ik laad toch 95% van alle stroom thuis. Het enige probleem wat er met de auto is, is dat de rechter achterportier niet goed hangt en daardoor met het openen tegen de deursponning komt. Maar dit wordt binnenkort (onder garantie) verholpen.

Waarschijnlijk gaan we binnen een jaar onze oude Laguna toch echt vervangen. Als het aan mij ligt, komt daar ook een elektrische auto voor in de plaats. Nu de wederhelft nog overtuigen. (en nog even sparen :) )

Update na 2,5 jaar

  • 50.400 km

Vorige week bereikten we met onze ZOE de mijlpaal van 50.000 km dus tijd voor weer een korte update. Kort omdat er eigenlijk heel weinig te melden is. De auto voldoet nog steeds prima, alle dagelijkse ritten zijn heel goed te doen en als je een dagje uit wil en je plant je rit een beetje dan kun je makkelijk 350 km op een dag doen.

Buiten de twee reguliere onderhoudsbeurten ben ik 1 keer naar de dealer geweest omdat de kachelventilator een ratelend geluid maakte. Dat kwam door een blaadje wat via de paravent naar binnen was gekomen. Helaas moest daarvoor wel het een en ander gedemonteerd worden om het schoon te kunnen maken en dus kostte me dat een dikke 50,- euro's. Dus: in de herfst toch wat vaker de bladeren en andere troep bij de voorruit/paravent weghalen om dit te voorkomen.

Enig ander punt wat het vermelden waard is, is dat de accucapaciteit nu wel merkbaar minder is dan vorig jaar. Ik heb nog altijd tussen de 120 en 130 km rijbereik, maar het is nog niet echt koud geweest natuurlijk. Bij de laatste onderhoudsbeurt is de accu "gezondheid" gemeten op 85% en daar schrok ik wel van. Nu blijk ik binnen de ZOE community wel een (erg) negatieve uitschieter te zijn en niemand weet nog precies hoe de "slijtage" verloopt, maar het zou ook heel goed kunnen zijn dat mijn accupakket bij afleveren al geen 100% was.

Dus die tip wil ik als afsluiter van deze update aan iedereen meegeven die de aanschaf van een ZOE overweegt: laat de accustatus meten en vraag die schriftelijk. Zowel bij een tweedehands ZOE als ook bij een nieuwe.

Actieadius verdubbelen

  • 64.680 km

Fantastisch nieuws voor ZOE rijders! De nieuwe 41 kWh accu die op de autosalon van Parijs is gepresenteerd in de ZOE, zal in vanaf tweede kwartaal 2017 ook beschikbaar komen voor de huidige ZOE's. Daarmee verdubbel je zowat je rijbereik. Van 130-170 km in respectievelijk winter-zomer, naar 200-300 km (winter-zomer). In Frankrijk gaat zo'n upgrade € 3.500,- kosten. Als die prijs hier in Nederland ook gaat gelden, zullen wij vrijwel zeker ook deze upgrade maken.

NB verder over onze ZOE weinig spannends te melden, ze rijdt nog steeds geweldig en zonder problemen.

100,000 km en nieuwe accu

  • 100.127 km

Afgelopen januari was het dan zover. De 22 kWh werd vervangen voor de nieuwe 40 kWh accu. Wat een geweldig gave ervaring om na de wissel ineens 263 km op de actieradiusmeter te zien staan. Helaas bleek die 263 km in de winter toch nog wat optimistisch. Bij temperaturen tot zo'n 10°C kwamen we niet verder dan 210-220 km. Daarbij moet wel vermeld worden dat tegenwoordig de ZOE nog vrijwel uitsluitend snelwegkilometers maakt, tot vorig jaar reed ik er zelf meer in en reed toen veel regionale 80 km/u wegen. Nu de temperaturen weer richting de 20°C gaan komt de 263 km weer in beeld. Diverse kennissen melden overigens dat ze de 300 km al op het dashboard afgebeeld hebben zien staan maar dat halen wij (nog) niet.

Wat verder nog te melden? Nou dat we op 29 april jl. de 100.000 km gepasseerd zijn. Ruim binnen de 5 jaar dus (auto nieuw aangeschaft in juni 2013). Verder nauwelijks bijzonderheden. Ze staat er nog steeds keurig bij. Alleen wat steenslag en het afbladderen van het chroomblauwe plastic op de logo's verraden dat ze al 2,5 keer de aardbol is rondgeweest. Op naar de 200.000 km.

We gaan door en door....

  • 125.000 km

Na 6,5 jaar staat er nu ruim 125.000 km op de teller. Het rijbereik was afgelopen zomer weer een comfortabele 250+ km (vrijwel alleen snelweg, +100km/u op de cruise-control). Nu in november/december schommelt het weer rond de 200-210 km. Verder is er erg weinig te vertellen. De ZOE houdt zich prima. Alleen normaal jaarlijks onderhoud gehad waarbij de 12v accu vervangen is. Dat staat voorgeschreven om elke 3 jaar te doen wat ik nog steeds raar vind.

Binnenkort wil ik wel gaan proefrijden met de nieuwe ZOE ZE50, de e-208, e-Corsa en ook de ID3 om te ervaren wat er in 6/7 jaar aan vooruitgang is geboekt, maar er is vooralsnog weinig reden om de ZOE weg te doen

Nog steeds tevreden

  • 136.900 km

Na een jaartje maar weer even wat ervaring delen. Het wordt geen lang verhaal want de ZOE houdt zich prima. Nadat ik vorig jaar nog benieuwd was wat de concurrenten inmiddels zouden kunnen, heb ik na alle reviews en tests nog geen enkele reden gevonden om onze ZOE voor iets moderners te ruilen. Ik ben dus ook niet gaan rijden met een e-208 of ID3. Misschien volgend jaar met de Arriya of de Megane Evision? Ach we zien wel, oorspronkelijk was het doel om minimaal 15 jaar met de ZOE te doen (duurzaamheid), we zijn dus op de helft.
Gisteren zijn er twee nieuwe achterbanden op de ZOE gekomen. Verder is er bij de laatste onderhoudsbeurt een fuseekogel vervangen, verder zijn er geen onkosten geweest.
Wel grappig om te zien hoe veel mensen nog echt moeten ontdekken wat elektrisch rijden inhoudt terwijl je het zelf al ruim 7 jaar de normaalste zaak van de wereld vind. Ik kan me de eerste winter nog herinneren dat ik achter vrachtwagens bleef "zeilen" om de range een beetje acceptabel te houden. Afgelopen weken meerdere ID3's en een Polestar achter vrachtwagens zien hangen. :)

Op naar de 150.000 km!

@ZE50: je kunt de ZOE prima elke keer tot 100% opladen, daar lijdt de accu niks van. Want de 100% in beeld is niet de "echte" 100%. De ZOE heeft een BMS wat dat prima voor je regelt. 0% is ook geen echte 0%, je kunt nadat de ZOE in eerste instantie stilvalt, nog een heel stuk rijden.

Bijna 10 jaar ZOE

  • 167.000 km

Op de radio is er regelmatig een reclame van Renault dat ze 11 jaar geleden elektrisch rijden mogelijk maakten. Als ze daarmee de Fluence's bedoelen denk ik dat dat nou niet echt de doorbraak was. Maar de ZOE is nu ook inmiddels 10 jaar op de markt. En dat is wat mij betreft wel een doorbraak geweest. Niet echt een aardverschuiving zoals Tesla veroorzaakt heeft, maar wat de ZOE in 2013 bood voor een kwart van de Model S prijs, was absoluut goed te noemen. En ze is nog steeds op de markt. Nu had ik laatst tijdens een beurt een 2023 ZOE mee, en dat is toch echt wel een fijnere, betere auto dan onze 2013 "Q90 Quickcharge" maar ik ben nog steeds uitermate tevreden. Weinig onkosten, prima bruikbaar voor korte en middellange ritten, voldoende comfort.

Mijlpaal 200,000 km

  • 200.000 km

Na ruim 11,5 jaar hebben we de ZOE dan over de 200.000 km gereden. Tijd voor een korte samenvatting hoe dat gegaan is.

- Juni 2013: elektrisch rijden is voor veel mensen nog een brug te ver, maar de Nissan Leaf en Tesla Model S bewijzen dat je inmiddels prima dagelijks met een elektrische auto kunt rijden. Toen wij naast onze Laguna een andere auto nodig hadden, hebben we de ZOE gekozen voor de dagelijkse woon-werk ritten. Die waren 25-30 kilometer (enkele reis) en dat kon je met de 22 kWh accu prima twee, of in de zomer zelfs drie keer rijden zonder op te laden. En al heel snel werd de ZOE ook voor de langere ritten ingezet, de Laguna werd daarmee feitelijk onze tweede auto (en uiteraard voor de vakantieritten).
- Eind 2014 hoorden we een steeds luider gezoem. Via diverse fora en sociale media hadden we contacten met diverse andere ZOE rijders en er bleken meer ZOE's last van te hebben. De motor en reductiebak (van Continental) had in de reductiebak een lager wat het niet erg lang volhield. En die reductiebak was niet los te vervangen of te repareren. Dus onder garantie is toen ergens begin 2015 meen ik de motor en reductiebak vervangen.
- Eind 2017 kondigt Renault een grondig vernieuwde ZOE aan. Althans, het accupakket wordt zo ongeveer verdubbeld. Van 22 kWh naar 41 kWh. En, zo lezen we in diverse artikelen, de grotere accu zal ook als upgrade voor de oudere ZOE's beschikbaar komen. Daar hebben we ons toen meteen voor aangemeld en uiteindelijk hebben we geluk gehad, want Renault kwam al snel op dit besluit terug omdat men niet genoeg 41 kWh accu's kon maken . geleverd krijgen om en de productie en de upgrade te voorzien. In Nederland zijn er ongeveer 100 ZOE's omgebouwd, waarvan de onze er dus een is. Sinds januari 2018 werd ons rijbereik dus verdubbeld, nog meer reden om vaker met de ZOE op stap te gaan. Overigens waren de kosten van de accu upgrade € 3.500,-
- En dan eind 2023, het laden wordt een dingetje. De zekering van de laadpaal springt er uit, eerst af en toe en daarna steeds vaker. Ook kan mijn zoon op een trip naar Maastricht onderweg nergens meer echt probleemloos laden. En uiteindelijk wil het laden helemaal niet meer. Althans, een fase laden via het stopcontact nog wel. De offerte voor de reparatie van de laadunit is schrikken, maar omdat het eigenlijk de eerste reparatie in 10,5 jaar is (afgezien van een fuseekogel een keer), laten we het wel uitvoeren. Verkopen zonder fatsoenlijke laadmogelijkheid is ook geen optie natuurlijk.
En na enige twijfel, besluiten we om de ZOE voorlopig gewoon verder te rijden. Op naar de 15 jaar!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.