Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1.800 km
KM-stand laatst1.800 km
Lezerswaardering: 9%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Back to the future: Testrit Auris TS

  • 1.800 km

Dit is een 'testverslag', de Auris TS is niet mijn auto. Gisteren heb ik er een lange testrit mee gedaan.
Gezien de hetze die Toyota rond dit model creëert, vind ik het nuttig om enkele objectieve bevindingen autowereldkundig te maken.
Zelf ben ik geen journalist maar ik vermoed dat een eenvoudig veelrijdersoordeel ook nuttig kan zijn voor potentiële autokopers.

Even de situatie schetsen. Ik leg jaarlijks 60.000 km af in een dieselende stationwagon. Dit al bijna 10 jaar, achtereenvolgens in een Focus, 2 New Octavia's en nu een Golf. De laatste 3 allemaal met automatische gangwissel van het type DSG.

De hybride Auris spreekt me aan vanwege het vooruitstrevende, moderne en toch wel hippe imago dat men de wagen tracht mee te geven.
Hieronder volgen mijn bevindingen na een gemengde proefrit (stad, dorp, verlaten industrieterrein, snelweg tot 140 km/h).

Positief:
- Veel ruimte, ik vermoed groter dan mijn Golf. De koffer is alleszins handiger, rechthoekiger en met grotere verborgen opbergvakken. De zitruimte lijkt net een tikkeltje groter.
- Uitrusting + prijs: hier België heb je de duurste met navi, pan.dak, leder, enz. voor +/- 23.500 ex. BTW.
- Looks: kwestie van smaak, maar de auto ziet er modern en minder saai uit dan een Golf, Octavia, Astra, enz.
- Overzichtelijk gamma: heeft niets met de rijkwaliteiten te maken maar het is wel veel gemakkelijker om vooraf een samenstelling te maken. Bij wijze van spreken heb je maar een handjevol uitvoeringen met telkens maar een viertal opties. Ter vergelijking: bij een A3 heb je pak 'em beet een miljoen opties, packs, (verplichte) combinaties enz.
- Je kunt de gps-kaarten 'verschuiven' zoals bij een Tomtom. Dat kan niet in de Golf.
- Wegligging. Onder aanmoediging van de (toch oudere)verkoper hebben we de Auris met +80 km/h over een verlaten rotonde gejaagd. Geen krimp, weinig overhellen. Mooi! Met dank aan ESP.

Minder positief:
- De voorzetels zitten redelijk goed voor iemand als ik (1,87m) voor deze korte trip. Toch is de zitting te kort om dagelijks uren op door te brengen. Kleinere mensen of grotere met korte beentjes, zullen hier dus geen last van hebben. Er is ook geen keuze tussen verschillende vormen van zetels. Alleen stof/leder. De vorm blijft.
- Ik ben waarschijnlijk verwend met de Golf, maar de centrale display van de Auris geeft zeer weinig info, met een weinig verfijnde lay-out en omslachtige bediening.
- De besturing is veel te licht. Een baby kan gemakkelijk een rotonde ronden. Leuk tot 15 km/h, maar daarboven vermoeiend en, naar mijn mening, gevaarlijk.
- De algemene afwerking doet wat gedateerd aan. Niet alleen het veel besproken klokje, ook de GPS ziet ouderwets uit qua apparaat en qua grafische vormgeving en hij werkt traag. Daarnaast zijn alle knoppen (dashboard, stuur, middenconsole) ook groot, grof en geven de indruk voor een graafmachine ofzo ontworpen te zijn. Eigenlijk is alle plastic absoluut niet verfijnd of mooi afgewerkt. De armsteun, die gelukkig wel verschuifbaar is, lijkt een onstabiel emmertje met scherpe randen, enz. De algehele indruk mist de soliditeit en verfijning die je van een toonaangevende producent anno 2013 zou verwachten, zeker in een auto die er van buiten gelikt en als uit graniet gehouwen uitziet. Ware schoonheid zit volgens Japanse idealen dus vanbuiten.
- De auto doet fragieler aan dan mijn Golf. Meer windgeruis, minder zware deuren (dichtklappen), heel raar; maar het vensterglas lijkt dunner, meer motorgeluid.

Negatief:
Het fabeltje van de hybride. Ik keek erg uit naar deze vernieuwende manier van rijden. Helaas:
- het is al eerder geschreven:de benzinemotor is luidruchtig bij het optrekken en bij tussenacceleraties. Dit ligt naar mijn oordeel niet aan de motor of cvt, maar aan de geluidsisolatie. Het lijkt wel een zitmaaier waarbij de motor ook gewoon naakt voor je ligt. Meer isolatie en de auto zal veeeeeeeeel luxueuzer en degelijker aanvoelen.
- de prestaties vallen ronduit tegen. Op geen enkel ogenblik krijg je voldoening van de kracht van een 1.8 benzine en elektromotor. Meer dan 11 seconden tot 100 is belabberd voor zoveel gecombineerde pk's.
- ik heb niet heel ver gereden, maar wel een afwisselend traject. Het verbruik zat op 6,3 liter. Daarna hetzelfde gedaan met de (beladen) Golf 1.6 TDI DSG: 5.7 liter.
- vermoedelijk is de hybridetechniek alleen leuk voor stadsrijders. Rijd je verder, dan is het een slappe 1.8 benzine die het grootste werk moet doen. Ik ben er zeker van dat een simpele diesel doorgaans zuiniger kan zijn, zonder alle gedoe.
Toch positief betreffende de hybridetechniek: het elektrisch wegrijden is absoluut top, net zoals het vlotte daarmee gepaard gaande startstopsysteem

Mijn conclusie: leuke, ruime, budgetvriendelijke auto voor weinigrijders die geen Duitse afwerking gewend zijn.

Zul je zeggen, daar is weer een zeurende VAG-er. Wel, het is gewoon zo.
Nadat ik terug overstapte in mijn oud model Golf met 160.000 km op de teller, overviel me een opmerkelijk gevoel van solide degelijkheid. Een rijdend blok beton, het gevoel dat Mercedes 30 jaar geleden al wist op te roepen. Perfect bekrachtigd stuur met gedetailleerde knoppen mét uitgebreide functies. Stilte aan boord.
17 jaar geleden reed ik een Starlet. Het is niet normaal dat je dan nu een gevoel van herkenning hebt in een nieuwe Toyota...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.