Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 80pk Ambition (2009)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 80pk Ambition (2009)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 TDI 80pk Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst221.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar eenvoudig.

  • 175.000 km

Deze auto aangeschaft uit rationele overwegingen. Uit de ANWB berekeningetjes blijkt dat ik hetzelfde kilometrage met deze wagen kan rijden dan met de vorige, maar dan ongeveer EUR 2000,- per jaar goedkoper. Dit is een 3 cyl diesel en weer gewoon een handbak. De meesten zijn 1,2 tdi's omdat die belasting vrij waren, maar dit is een 1,4 tdi. Die is volgend jaar in de belasting waarschijnlijk even duur als dat de 1,2 tdi wordt. Alleen er is een behoorlijk verschil in prestatie. Hier kan nog net mijn caravan achter (1000 kg beladen)

Brandstof eerste keer.

  • 176.000 km

Wel bijzonder te noemen, tenminste in mijn beleving dan...Eerste tanking met bonnetje erbij en dagteller 1 op 20. En dan ook nog eens nergens op gelet, gewoon lekker doorgestoomd. Dat is beslist niet verkeerd! Voor de rest al 2x de volledige bagageruimte nodig gehad: een stagepiano en een dakkoffer (die dus NIET op het dak zat) passen er in. Wel nog even zoeken op de boordcomputer, en knopjes hier en daar en ik vind dat op de Ambition uitvoering nog aardig wat luxe zit. Goede interieur verlichting voor en achter, cruise, temp.meter, climatic, regelbare interval ruitenwisser, genoeg voor mij. Voor mij wel even wennen, als verstokt beziene/LPG rijder dat de redline vd toerenteller al bij 4000 zit. Maar daaronder is zat trekkracht met het 1.4tdi-tje.

Verder rijden en eerste onderhouds beurt.

  • 183.700 km

De Fabia heeft inmiddels een beurt achter de rug van 750 euro, maar daar is ook flink wat voor aangepakt. Olie en alle filters vervangen, winterbandenset er opgezet, remschijven en blokken voorzijde vervangen, airco bijvullen, remvloeistof vervangen...
Goed onderhouden uit-contract wagens koop je ook niet echt bij een leasemaatschappij, tegenwoordig zijn de onderhoudsbudgetten wat scherper, maar de aanschafprijs is wel fors lager en ik hou dan rekening met wat extra onderhoud bij de eerste beurt.
Een nieuwe D-riem zat er al op bij aankoop, dus dat kan nog wel een tijdje door.

Rolt gewoon door, keine probleme...

  • 190.400 km

Omdat het 1,4 tdi-tje géén Greenline is, maakte het wel wat veel toeren op de snelweg, vond ik. En de pompverstuiver diesel is niet erg stil. Heb de 4 zomerbanden die er weer terug op moesten maar vervangen voor 4 stuks "4-seizoenen" banden met een grotere hoogte maat. Zodat de motor minder toeren maakt. Op eigen risico, maar tot nu toe is er niks mis gegaan. Bijkomend onverwacht voordeel is dat het ook duidelijk comfortabeler aanvoelt. De winterbanden en -velgen laat ik staan, maar zoals de winter '13/14 was zijn die niet echt nodig...
Voor de rest een fijne wagen die doet wat hij moet doen, en dan nog voor een bescheiden verbruik van 1 op 20. En diesel.

Distributie riem EN oliepomp/balansas ketting.

  • 192.469 km

De degelijkheid valt een beetje tegen. Nu heb ik natuurlijk wel een hoge km-stand, maar dit had ik niet verwacht. Kreeg te maken met meldingen van gebroken olie pomp en balans as kettingen (is 1 ketting) die zit achter de distributie set. Op een Engelse site vond ik een advies voor een Polo 1,4 tdi om die ketting rond de 120.000 miles te wisselen, samen met de riem. Ondanks dat mijn D-riem er vanaf 150.000km op zit heb ik deze klus, wéér een nieuwe riem en mèt die ketting, preventief uit laten voeren. Maar goed, dat kostte wel ongeveer 900 euro. Voor betrouwbaarheid maar een sterretje er van af. Het is ook een zwak punt van de 3 cylinders 1,2 en 1,4 tdi. Het beste wissel je de D-riem eerst een keer zonder, maar de 2e keer met de ketting.

blower motor

  • 212.300 km

Ben alweer een onderhoudsbeurtje verder en daar waren geen rare dingen bij, dat kostte eur 211,-
Helaas kreeg ik kort daarna mijn ruitenwissers bijna niet meer uitgezet, zelfs niet met het contact er af, alleen maar met de zekering erin of eruit. Dat was dan een reparatie met een 2e hands ruitenwisser mechaniek eur 159,-
Bij de internetsloper heb ik een blower motor besteld uit een Fabia die 40.000km op de teller had, die ligt al een maandje op de plank. Uit de huidige blower komen al enkele maanden enge geluiden en het schijnt bekend te staan als een zwak punt. Ik wil niet wachten todat hij er vanzelf mee ophoudt, dus morgen heb ik naast de APK een afspraak bij de garage waarbij ze het dashboard loshalen en die motor verwisselen. Wel smetjes op het blazoen van zo'n verder degelijke wagen. Want gezien mijn kilometers mag je wel eens links of rechts wat versleten onderdelen verwachten. Maar dan denk ik eerder aan banden, remblokken of schijven of een keer de koppeling...Maar van die kant blijft het rustig.
Het kostenplaatje ziet er tot heden alsvolgt uit:
O+R/mnd 160,59 Verz/mnd 56,99 HSB/mnd 86,00 brandstof/mnd 155,03
afschr_mnd 105,10 totaal 563,71 maandelijks op basis van ongeveer 27000 km/jr.

Spreadsheet verdict

  • 221.500 km

45700 km mee gereden a 26 Eurocent per kilometer

Aankoop in Utrecht 03-10-13 175800 Aanschaf dus start 0,00
Remtrommels achter as schoon gemaakt 08-10-13 176000 Eigen nijver naast-het-huiswerk. 0,01
O+R garage Remco Linnenbank Houten 04-11-13 178611 Remvloeistof/Airco vullen/Olie vv/oliefilter 649,95
O+R garage Remco Linnenbank Houten 13-11-13 179500 mistlamp/remschijven/blokken 0,00
O+R garage Van Vulpen Houten 20-11-13 180200 Interieurfilter/brandstoffilter 99,28
O+R garage Remco Linnenbank Houten 06-01-14 183650 Nieuwe remschijven garantie 0,00
O+R garage Remco Linnenbank Houten 06-02-14 185754 4 Banden vervangen (was niet echt nodig) 0,00
O+R garage Remco Linnenbank Houten 06-02-14 185754 voor 4-seizoenen banden 316,00
O+R garage Remco Linnenbank Houten 17-03-14 188000 APK en ruitenwisserbladen 81,00
O+R garage Remco Linnenbank Houten 05-06-14 192469 Distributiewissel/oliepomp~balansas ketting 919,07
O+R garage Van Vulpen Houten 17-10-14 203800 Ruitenwisser motor vervangen 158,99
O+R garage Van Vulpen Houten 17-12-14 208500 Gewone onderhoudsbeurt met oliewissel 210,94
O+R internet aankoop 22-01-15 210200 Blower motor vd sloop; nog te monteren 59,00
Remtrommels achter as schoon gemaakt 21-02-15 212650 Eigen nijver naast-het-huiswerk. 0,01
O+R garage Van Vulpen Houten 04-03-15 213300 Blower motor gemonteerd + apk tot apr 16 300,08
O+R garage Van Vulpen Houten 24-06-15 220000 Onderhoudsbeurt olie 141,82
Tussenstand 31-07-15 221500 Inruilen 0,00

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.