Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2013)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2013)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf & eerste indrukken

  • 1.000 km

De Ford Ka was ruim 4 jaar en kon voor een goede prijs worden ingeruild, dus gingen we dit voorjaar op zoek naar een vervanger- of ster.
Gezocht werd naar een vlot model met open dak, 4 deuren,zuinig en verder wat 'algemene' luxe is ook altijd welkom.
Deze auto is de tweede auto binnen ons gezin en wordt voor 90% voor korte ritten gebruikt.

Na een korte evaluatie bleef over de VW Up/Mii/Citigo en de Kia Picanto.
Door de hogere te verwachte restwaarde, zuiniger motor en het grote panorama dak met een beter inruil voorstel dan bij Kia zijn we overstag gegaan voor een Witte Up.
De Kia is een vlotter model, interieur is helaas vrij donker/zwart maar was een goede optie geweest ware het niet dat in ons geval een vergelijkbare Up ruim eur 500,-- goedkoper was dan de Picanto (bij te betalen).

De Up dus:
Gekozen voor een 4 deurs witte move Up, 60pk, panorama dak en licht interieur (type JS), black denim-ceramique, Spoke velgen en een speaker upgrade.
Vooral dat lichte interieur zie je nergens, alle dealers hadden alleen maar het grijze/zwarte interieur staan met de glanzend zwarte 'dashpad'.
Bestellen van deze uitvoering was dus een kleine gok, maar goed uitgepakt vinden wij. Ook de dealer vond het achteraf toch een mooi geheel, maakt de Up ruimtelijker.

Rijden:
Soepel is de eerste druk, schakelen, gas geven, remmen, sturen. Alles gaat licht, redelijk gevoel in het stuurwiel.
De Ka ging 'strakker' de bocht om.
Veercomfort is wel volwassener dan de Ka.
Verkeersdrempels kunnen harder worden genomen, geen harde bonk meer als je die (te) hard neemt.

60Pk motor voldoet prima, voor een 3 cylinder goed stil.
Alleen bij koude motor hoor je de drie cylinder roffel in de 1e en 2e versnelling.
Voor je het weet rijdt je te hard, doortrekken in de hoge toeren gaat vlotjes.
Wel in het navigatiesysteem de flitspalen gedownload. Krijg nu de waarschuwing 'pas op'.
1e tank gereden met 1:17, verwacht dat dit wel naar 1:18/19 zal dalen.

Ruimte: De Up is ondanks dezelfde lengte behoorlijk ruimer dan de Ka.
Voor de achterpassagiers is er meer been ruimte, wel is de achterbank zelf nogal kort en geeft weinig ondersteuning voor de iets langere benen.
Kofferbak ruimte is ook zeer netjes voor deze klasse. Kan genoeg meenemen en de dubbele bodem is erg praktisch.

Bekende minpuntjes van de Up zijn idd:
- elec. raambediening, 1 knopje per deur (even strekken, is geen probleem)
- Hoedenplank zonder touwtjes die deze geleiden aan de achterklep
- Achterramen die alleen in de klapstand kunnen en niet normaal open.
- Knop van de elec. ramen moet je blijven vasthouden om geheel omlaag te laten gaan. Geen 'auto-down'.

Vooral dat laatste vindt ik jammer, de rest valt mee te leven.
Snap alleen niet dat VW deze simpele zaken niet beter aanpakt. Verkeerde zuinigheid ?
Een Kia Picanto is op dit soort kleinigheden niet te betrappen.

1 jaar verder

  • 8.500 km

We zijn 1 jaar verder, en de UP! bevalt nog altijd erg goed.
Meest waardevolle optie is toch zeker het Panoramadak gebleken.
Deze wordt vaak gebruikt en de vaste berijdster kan al niet meer zonder.
Problemen: Geen, niks, nada, noppes.
Verbruik: 1:18/19, auto ziet zelden de snelweg waardoor het verbruik waarschijnlijk iets hoger is dan wat andere UP! rijders scoren, maar wij zijn er happy mee.

Steady

  • 16.000 km

Kilometers gaan langzaam met de UP!
Wordt ook als tweede auto ingezet voor korte afstanden.
Auto bevalt nog altijd prima.
Reguliere beurt gekregen, goedkoop en nog geen storingen.
Verbruik blijft 1:18 gemiddeld

afscheid

  • 30.000 km

Na 5 trouwe jaren is het afscheid gekomen. De Up heeft zich bewezen als een kleine, fijne en betrouwbare partner.
Goed zuinig (1:18 makkelijk) met voor z'n klasse goede materialen die makkelijk nog 10 jaar mee kunnen gaan.
Geen slijtplek te zien en nog altijd een fris uiterlijk en innerlijk.

Zoektocht naar nieuwe kleine auto heeft de keuze doen vallen op een Fiat 500 waarvan de review zal volgen na de nodige ervaring.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.