Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessl (2013)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessl
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Octavia Combi 1.4 DSG Elegance Business

  • 750 km

Belangrijkste eis bij het uitzoeken was een automaat verder geen specifieke eisen. Na proefrijden in de BMW 316 IA, 320i EDE (ja is handgeschakeld maar 20% bijtelling dus toch even proberen), Mercedes CLA 200 automaat en Audi A3 1.4 TSI DSG toch gekozen voor de ruimte en lagere maandlasten van de Skoda Octavia.

De proefrit in de Skoda Octavia was in de 1.4 TSI handgeschakeld, de motor voelde voldoende krachtig aan en de versnellingsbak schakelde erg strak,wat dat betreft was de skoda prima. De DSG was helaas niet beschikbaar maar die had ik in de audi al gereden en dat beviel erg goed, in combinatie met de 18pk extra in de Skoda leek me dat een prima combinatie. Het uiterlijk van de Skoda valt weinig op aan te merken, het is strak weinig fratsen, geen wow factor zoals bij de CLA, aan de andere kant ook niet veel dingen die niet mooi zijn. Hetzelfde geldt voor het interieur het is prima goede materialen nette afwerking maar weinig spannend, maar dus ook wederom niet iets wat je direct over de streep trekt om voor de skoda te kiezen.

Het rijden van de Skoda is prima (voor zover je dat op basis van een proefrit kan zeggen) maar toch minder dan de BMW en Mercedes. Dat was voor mij een minpunt maar goed de Skoda is ook net een klasse lager dus niet helemaal een eerlijk vergelijk.

De Mercedes vond ik erg mooi om te zien en het interieur was echt top de auto reed erg lekker maar de binnenruimte is met een kleine en kinderwagen enz. wel erg beperkt.
De BMW is iets anoniemer qua uiterlijk dan de mercedes maar was daarentegen in mijn ogen de best rijdende auto, de binnenruimte van de BMW was voldoende. Toch zijn deze twee het niet geworden en dat met name door de prijs kwaliteit verhouding in relatie tot de Skoda. Per maand scheelt het toch ook snel 100 euro netto met de BMW en Merc.

De audi was in dezelfde prijsklasse als de octavia, het uiterlijk van de A3 vond ik net zo (niet) spannend als de Octavia, het interieur was wel beter afgewerkt en vond ik persoonlijk iets mooier maar goed de ruimte is wel een heel stuk minder wat toch doorslaggevend was om niet voor de audi te gaan.

Samenvattend: De Skoda blinkt nergens echt in uit dus raakte met kiezen steeds op de achtergrond. Maar met alles op een rijtje zetten bleek eigenlijk dat de Skoda overall stiekem best een goede auto was. op de prestaties, het uiterlijk, het interieur, de uitrusting en de maandlasten viel eigenlijk niet een overtuigend argument te vinden waarom het niet de Skoda moest worden. Uiteindelijk was eigenlijk alleen het gevoel dat het een skoda was nog een klein drempeltje voor me, maar goed rationeel bekeken moet je daar gewoon overheen stappen.

Het is de volgende Octavia geworden:
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance Business - platin grey metallic met de opties:
Adaptive Cruise Control, Travel Pakket, Lane Assist, Elektrische achterklep, Driving mode assistant, Sunset, Panoramisch schuifdak, 18" Alaris velgen, volwaardig reservewiel, Dynamic pakket, Functie pakket, Safety Pakket, DAB radio ontvanger en afneembare trekhaak.

De auto zal in oktober geleverd worden bij A-Point in Amderdam. Een prima service geleverd door de dealer. Doordat de Octavia een nieuw model was, was er over bepaalde opties nog onduidelijkheid (oa sportondersteld dat helaas (nog) niet leverbaar is). De dealer heeft constant met de importeur geschakeld om antwoord te geven op vragen over de uitrusting en heeft ook pro actief contact opgenomen wanneer er wijzigingen waren in de opties en verplichte optie combinaties e.d., al met al prima service en verkoper die de tijd nam en uitstraalde zijn werk leuk te vinden.


helaas een erg lange levertijd van ruim 4 maanden. Maar zodra ik hem heb komt er een update ben vooral benieuwd naar de adaptive cruise control en lane assist.

Update 31-10-2013 750 km
Vorige week eindelijk mn auto in ontvangst mogen nemen en er inmiddels een week mee kunnen rijden.
De motor en de bak is echt een goede combinatie altijd voldoende vermogen om goed mee te komen.
De adaptive cruise control bevalt uitstekend het systeem reageert voldoende snel en met kleinste volgafstand is de afstand niet te groot. Enige nadeel is dat er geen que assist op zit, bij volledige stilstand moet je het rempedaal intrappen en het systeem opnieuw inschakelen bij het wegrijden. Niet heel vervelend maar was mooier als dat niet nodig was.
Ik twijfelde nog over verlagen, maar met de 18" wielen valt het me mee hoe de auto er aan de buitenkant uitziet.
Na iets meer kilometers volgt een iets uitgebreidere update

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.