Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 49.000 km |
Eerste paar kilometers
- 600 km
Op donderdag 27 juli mocht ik de Auris TS ophalen bij de dealer na lang gewacht te hebben. De bestelling van de auto was in februari al gedaan aangezien ik toen een nieuwe lease auto mocht bestellen.
Tijdens de keuze van de lease auto was er naast de Auris nog een andere kanshebber, namelijk de Renault Megane Station GT-Line. De proefritten van beide (bij de Auris was dit de hatchback aangezien de TS er nog niet was) auto's viel erg in de smaak. De reden dat ik uiteindelijk bij de Auris TS uitkwam is puur prijs / uitrusting vergelijking. Waar er bij de Auris voor ongeveer 29.000EUR een uitgebreide uitrusting (Pro-Lease) aanwezig was moest er bij Renault voor ongeveer de zelfde uitrusting al snel 35.000EUR neergeteld worden (en dus buiten budget viel). Ik moet er wel bij zeggen dat het GT-Line onderstel heerlijk rijd, de stoelen zijn in mijn ogen vergelijkbaar met die van de Auris.
Bestelde uitvoering was de Pro-Lease met de kleur Deep Titanium zonder extra dealer opties aangezien de Pro-Lease erg uitgebreid is (meesturende Xenon, automatisch grootlicht, verwarmde stoelen, JBL speakerset, Touch&Go Pro systeem).
De keuze van de kleur was ook snel gemaakt, deze is namelijk erg apart en niet het standaard lichtgrijs/zwart/wit/creme. Voor aflevering had ik gevraagd of het 'De auto staat in zijn achteruit' piepje uitgezet kon worden, ik had hier namelijk veel over gelezen dat dit vervelend is. Helaas was dit niet gedaan en kan ik dus beamen dat het stront irritant is dat als je achteruit rijd je meerdere piepjes hoort. Gelukkig kon het piepje er snel en gemakkelijk uitgehaald worden door de dealer.
Na lang wachten kon ik de auto ophalen maar eenmaal daar aangekomen moest ik wachten. Er was een klein foutje gemaakt bij de schoonmaker/poetser waardoor de uitlevering 30minuten later begon. Na die 30 minuten wachten kreeg ik de uitleg en kon ik mijn eerste kilometers maken. Ik moest even wennen aan het rijden met een automaat maar dit is easy en gemakkelijk aangeleerd (gewoon de linkervoet niet gebruiken).
De eerste 600KM:
Tja ik kan niet anders zeggen dan dat de auto heerlijk rijd. Ik heb in die 600KM zowel snelweg (100, 120 en 130 kmph wegen) en lokaal gereden. Het omschakelen tussen Elektrisch en Benzine gaat naadloos en als je je rechtervoet traint kan je redelijk goed t/m 50-60 kmph elektrisch rijden (of iig met benzine naar de 60 rijden en dan daarna op EV verder cruisen).
Tijdens het gas geven om op snelheid te komen hoor je de auto werken maar dat is bij elke auto. Het is echter afhankelijk van de stand van je gaspedaal hoe snel het 'geloei' (wat ik niet zo ervaar, maar het geluid dat de auto werkt) verminderd. Eenmaal op snelheid hoor je de motor velen malen minder.
De cruisecontrol werkt heerlijk alleen een klein nadeel is dat het pookje niet verlicht is en dat je niet digitaal kan zien op welke snelheid deze is ingesteld.
De achteruitrijcamera is erg handig en je kan gewoon net wat meer zien maar ik merk van mezelf dat ik vaak inparkeer zonder gebruik ervan te maken maar dan op het laatste moment toch even kijk hoeveel heb ik nu echt over qua ruimte.
Het automatisch fileparkeren vind ik niets (na 2 keer proberen). In mijn ogen maakt de auto teveel snelheid en grijp ik in om te zorgen dat mijn auto (op dat moment 2 uur oud) niet de eerste schade heeft.
Opsomming/Conclusie na 600KM:
+ Comfortabel
+ Stil
+ Uitgebreide uitrusting
+ Erg licht in cockpit (door panorama dak)
+ Veel opberg ruimte
+ Goede ruime zit voorin
+ Veel ruimte in de kofferbak (+ handige manier om bank neer te klappen met handel in kofferbak)
+ Carkit met Android 4.2 (Sony) snel opgezet en werkt makkelijk
- Hier en daar wat afwerking min punten (plastic ziet er niet goedkoop uit maar voelt soms wel zo)
- Eerst paar milliseconden/millimeter van pedaal remmen is eerst generate (is een kwestie van wennen en leer je snel)
- Carkit met Android 4.2 (Sony) werkt niet super met calender (Google Calender)
- Verschil met EcoMode en PowerMode merk ik niet.
- Verbruik valt nog een beetje tegen, 1:18.5
- Zitruimte achterin, ik kan met mijn 1.92m net achter mezelf zitten (maar niet voor langere ritten)
Over wat meer kilometers een update & (betere) foto's volgen
Ongeveer 1 maand later
- 2.000 km
We beginnen maar met het feit dat ik nog steeds heerlijk rond rij met de auto en nog geen grote problemen ben tegen gekomen.
Eerst een paar punten van de vorige review aanpakken:
- Verbruik word steeds beter. Nu ongeveer 1:20 bij vooral op 80, 100 en 120kmph wegen.
- Powermode goed uitgeprobeerd maar ik vind het een stuk minder fijn rijden (meer schokken als je sneller wegrijd), Eco Mode is goed genoeg.
Dan het automatisch file parkeren. Zowel Ton Dontje als Roland Vaandrager melde dat dit echt goed werkt en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het nog steeds niet echt heb getest. Dit komt voornamelijk omdat nergens (bij werk of thuis) hoeft te fileparkeren. Toch wil ik het nog wel een keer gaan proberen maar meestal schiet het er bij in.
Ik krijg trouwens complimenten van familie/vrienden en wildvreemden dat ze de auto nog niet eerder gezien hebben en dat de kleur erg mooi is vooral in verschillend licht. Doet me toch goed om te horen dat mensen het zelfde zien in de kleur(en).
Zijn er dan nog andere ontdekte punten, ja zeker. Ik heb 2 punten waarvoor ik even terug moet naar de dealer maar hier nog geen tijd voor heb gehad.
- Bij het raam op het dashboard zitten bij de ventilatie 2 'bolletjes'. De linker ligt lager in het dashboard dan de rechter. Heb al gekeken of het een knop is of niet. Het stoort me absoluut niet maar wil graag weten hoe en wat.
- Soms gaat een fractie van een seconden het volume van de radio harder en dit is storend. Ik heb al gekeken of het is als ik een bepaalde actie doe maar dit is niet het geval. Dus daar gaan we even mee terug. (verder vind ik het geluid van de radio meer dan goed en hoor je de bass goed, alleen waar de 9 speakers zitten weet ik niet, ik tel er maar 7).
Mijn hoeveelheid kilometers per week vallen mee, namelijk 500p/w. Maar de eerste wat langere rit zit eraan te komen, namelijk even een weekend naar België (dus 2 uur ongeveer in de auto).
Dit was een redelijke snelle update, de volgende duurt wellicht wat langer of ik moet nieuwe info hebben.
Weer wat kilometers erbij
- 5.000 km
En een 5000km update. Vergeleken met de vorige update zijn er wel wat opmerkingen maar niet extreem veel.
Beginnend met de stoelen en de zit. De stoelen zijn gewoon goed en ik kan er ook lang in zitten (lange rit naar België gehad (inclusief file rijden)). Laatst had ik alleen last van mijn rug en toen merkte ik dat ik het traploos instellen van de rugleuning soms mis. Over het algemeen staat de rugleuning goed maar even een beetje bij-tweaken is nu een gemis. Wat wel een pluspunt is dat is dat ik de lende steun wel perfect af kan stellen en dit doe ik ook wel regelmatig. Ik heb nog wel eens last van mijn onderrug en op die momenten kan een hardere of juist zachtere lende steun echt uitkomst bieden.
Dan het navigatie/multimedia systeem. Het probleem wat ik heb aangekaart wat betreft het sporadisch harder gaan van volume (voor een fractie van een seconden) blijken meer mensen (zoals koetje25) dus te hebben. Na verder veel onderzoeken er toch echt achter te komen dat het vooral gebeurt als je aan het remmen bent en dan met name als je bijna stil staat. Ik heb het kenbaar gemaakt bij de dealer alleen momenteel nog niets over bekend.
De traagheid die koetje25 ervaart is bij mij minder aanwezig, maar wellicht omdat ik geen goede vergelijking heb. Als ik puur op het gebruik ga kijken vind ik het een erg fijne bediening ook al gebruik ik het niet erg vaak (veel woon-werk verkeer en de route weet je op den duur wel). Wel heb ik een keer tijdens veel file op de A2 de navigatie een omleiding laten kiezen, helaas doet de navigatie dit niet zelf (zover ik weet). Ook weet je niet als je voor een omleiding vraagt of deze daadwerkelijk sneller is. Het laatste wat betreft de omleidingen, als je bij file A de omleiding aanzet dan gaat de navigatie volgens mij voor de volgende files ook vanzelf een omleiding verzinnen terwijl je dat helemaal niet wilt (niet nuttig oid, zoals de snelweg af en dan weer op (en volgens de wet niet toegestane)).
Het laatste wat ik gemerkt heb is dat de radius voor TMC signaal of 10 of 50km is. Nu is voor mij woon-werk verkeer 10km radius net te klein om goede knooppunt beslissingen te maken, maar met 50km radius zie ik weer veel dingen die voor mij niet nodig is.
Ik rij nog steeds met veel plezier in de auto maar je word er wel lui van. Namelijk geen sleutel meer gebruiken, automatisch ruitenwissers, automatisch licht en noem maar op. Ook het sluiten van de auto (vinger op touchplek) is erg handig maar helaas mis ik het bij de achterklep.
De 10k gehaald
- 10.000 km
De 10.000km is zo goed als aangetikt (gemiddeld 3000km per maand). En zoals al eerder verteld ben ik nog steeds erg blij met de auto.
Tijdens de vorige update melde ik een aantal dingen:
- Missen van sluitknop bij achterklep
- Geluid problemen
Beide zijn (zoals in de comments te lezen is) opgelost. Echter de 2e (geluid probleem) is nog niet optimaal. Ik heb contact gehad met de dealer om te vragen of er meer bekend is, aangezien ik graag het ASL aan wil hebben, maar helaas hebben ze nog geen update. Dus dit is nog even afwachten maar is ook geen grote ramp.
Ook heb ik afgelopen week eindelijk goed het automatisch achteruit file parkeren kunnen testen. En heb ook gevonden waarom ik dacht dat het eerst niet goed werkte. Als je namelijk te abrupt / te hard op te rem drukt (omdat de auto redelijk snel achteruit rijd) dan meld de auto dat je ingegrepen hebt. Als je echter rustig op de rem drukt gaat dit perfect, zelfs als het hard regent en donker is. Het is even wennen maar is echt heerlijk.
En nog een foefje extra getest, namelijk het automatisch grootlicht. Het werkt maar niet echt helemaal super (zoals al meer mensen hebben gemeld). De computer registreert dat er een tegenligger aankomt maar schakelt soms grootlicht te laat uit. Gelukkig rijd ik over voldoende verlichte wegen dat ik het niet veel hoef te gebruiken.
Iets waar afgelopen week al file rijdend in het donker (zonder lantarens) achter kwam is dat er een klein lampje bij de interieurlampen zit wat richt op het versnellingspookje. In mijn ogen erg nutteloos aangezien het niet erg fel is en je tijdens rijden toch niet iets gaat lezen daar. En verder zijn de knoppen daar ook verlicht dus daar is het volgens mij ook niet voor.
Het laatste foefje wat ik (en mn vriendin) helemaal gek van zijn is de stoelverwarming. Ik vind het vooral lekker dat die erg snel warm is aangezien de lucht in de auto dat iets minder snel is. Dus tijdens opwarmen van de lucht heb ik het al lekker warm door de stoelverwarming.
Als laatste iets wat ik de afgelopen tankbeurt heb geconstateerd, de auto is zuinig (gemiddeld rij ik 1:19.5/20) maar nu deze op winterbanden staat scheelt dit een hoop. Nu wist ik dat de auto bij 130kmph niet heel zuinig is, maar op winterbanden al helemaal. Gemiddeld zit ik nu op 1:19/19.5.
De eerst beurt is een feit
- 15.500 km
Alweer over de 15.000km, een beurt en dus een kleine update.
Allereerst wil ik zeggen dat ik verdomde blij was toen ik van de leenauto weer in mijn eigen auto mocht stappen. Het voelt nog steeds als een fijne auto en heb nog geen spijt van de keuze. Vooral merk je de snufjes in de Auris. Vooral het automatisch schakelen van licht en ruitenwissers is een verademing, vooral in deze tijd van het jaar.
De beurt, wat is er allemaal gedaan:
- Algemene onderhoud
- Ruitenwissers voor vervangen
- Gekeken naar rem pedaal
- Radio onderdelen vervangen (was gepland maar niet gedaan)
De laatste 3 punten had ik specifiek om gevraagd, hieronder per punt wat toelichting:
Al een tijd geleden (rond de 11.000km) begon ik een streep te krijgen bij de linker ruitenwisser, erg vervelend dus ik wou graag een nieuwe. Destijds niet gedaan om gezeik met leasemaatschappij te voorkomen. Gelukkig was het niet extreem veel en grote strepen maar genoeg om mijzelf te aan ergeren.
Het rem pedaal (en de remmen zelf) zijn perfect. Maar soms heb ik dat als ik de rem in duw en dan op de ‘Start’ knop in druk dat ik wat gekraak hoor. Dit is alleen zo bij een ‘koude start’ en gebeurt ook niet elke keer. Ze hebben het bekeken en geconstateerd dat het komt omdat als je de rem in drukt en er komt druk op het systeem te staan (en rem bekrachtiging gaat ‘aan’) dan word je kracht opeens ver-zoveel-voudigd. Ze melde dat het geen kwaad kon.
Veel Auris rijders hebben het dat soms de radio een fractie harder gaat. Als je de review en comments leest kan je lezen dat dit door de ASL komt. Deze heb ik al geruime tijd uit staan maar tijdens de beurt zouden ze wat onderdelen van de radio (welke weet ik niet) vervangen. Echter de onderdelen waren er niet. Dus dan maar een andere afspraak ervoor maken, momenteel heb ASL namelijk uit staan en heb geen last van het euvel.
Verder heb ik nog even lekker gespeeld met de PowerMode optie maar ik het te schokkig rijden en in mijn ogen een nutteloze optie voor normaal gebruik.
Ook heb ik meer gebruik gemaakt van het automatisch file parkeren, het blijft leuk om te doen en hij staat elke keer weer goed. Soms maak ik er geen gebruik van omdat het druk in de straat is en het gebruik van de optie toch wat langer duurt. Merk wel dat je van de optie kan leren, namelijk moment van in en uit sturen. Toch is de functie niet perfect, heb al een aantal keer moeten ingrijpen omdat er een paaltje was welke de auto over het hoofd had gezien of dat de bumper van de auto voor mij toch aardig dicht bij kwam.
Op naar de 30.000km
Tijd voor zomerbanden
- 22.000 km
De zomerbanden zijn er weer opgegaan dus even een round-up update.
Het verbruik op de winterbanden was natuurlijk wat hoger, maar de winter viel mee en dus het verbruik ook. Uit eindelijk was het gemiddelde verbruik (van ongeveer november tm eind maart) +/- 1:18. Dit was geheel afhankelijk van de temperatuur, soms zat ik op de 1:17 en soms opeens 1:19.
Merk wel dat de zomerbanden het een stuk beter doen. Verbruik ligt gelijk op 1:19.5 maar ook het bandengeruis ervaar ik minder.
Dan het radio probleem waar meer mensen last van hebben (bij het remmen tot bijna stilstand gaat de radio voor een fractie van een seconden iets harder).
Ondertussen zijn de volgende dingen uitgevoerd maar zonder succes:
- Software reset/update
- Nieuwe radio
- Volledig nalopen van alle schema's
Na de laatste check zei de dealer dat de importeur meld dat het een bekend probleem nu is en dat ze er mee bezig zijn.
Ondertussen rij ik vrolijk zonder ASL en heb het probleem niet.
Dan iets over het rijden zelf, het blijft een genot om elke ochtend in de auto te stappen en naar het werk te gaan. Ook op de terugweg is het heerlijk naar huis toe rijden zelfs met wat file (wat is een automaat toch lekker).
Verder geen problemen gehad, op naar de volgende beurt (die alweer over ongeveer 8000km is).
Grote beurt
- 31.000 km
Afgelopen week was de grote beurt nodig want de 30k was bereikt. Ik heb over de 30k ongeveer 1 jaar gedaan met voornamelijk woon-werk verkeer.
Er waren een paar punten die ik aangegeven had, namelijk;
- linker ruitensproeier deed het niet goed
- linker ruitenwisser klapperde en trok strepen
- radio blijft problemen hebben met ASL
De ruitenwissers waren vervangen en afgesteld, en de sproeier was kapot gegaan en ook die vervangen. In principe niets spannends en kan volgens mij gebeuren.
Alleen dan het ASL. De dealer had nu een computer waarmee foutcodes uitgelezen konden worden, uiteindelijk waren er 2 fouten gevonden en deze zijn gefixt. Nadat de monteur er mee gereden heeft kon hij niets meer constateren. De vraag was of ik goed kon gaan testen want als het nog steeds fout was moesten er video opnames gemaakt worden en dan naar Toyota NL gestuurd worden.
Je raad het al... ik rijd weg en heb binnen 5 minuten het 'harder gaan euvel' te pakken. Momenteel moet ik nog tijd vinden om zelf de video opnamen te maken, want heb er geen tijd voor om tijdens kantooruren naar de dealer te gaan en dan samen met de monteur te gaan rijden voor de opnames.
Verder dan het ASL probleem blijf ik het een fijne auto vinden, ook voor langere ritten.
KM gaan redelijk hard
- 49.000 km
Tja dan zit je opeens weer 6 maanden verder en gaan de KM's redelijk hard (ong 15-20k per half jaar). Maar ik mag absoluut niet klagen en ben erg blij met mijn keuze 1.5 jaar geleden.
De kleine beurt is op 46k km gedaan en ze vonden helemaal niets opmerkelijks, alleen de dingen die ik aangevraagd had. Ik merk namelijk dat de ruitewissers snel slijten en ze soms klapperen. Dealer heeft ze beter afgesteld en het klapperen is nagenoeg weg.
Ook het hele ASL werkt nog steeds niet. De dealer meld dat Toyota Nederland er nog steeds mee bezig is maar nog niets gevonden heeft. In mijn ogen wel een kwalijke zaak dat het zolang moet duren, maar gelukkig is het niet iets wat kritisch is.
Wat betreft een reisauto, tja er zijn vast betere auto's voor langere ritten. Maar afgelopen jaar een weekend parijs gedaan met de auto en het is heerlijk vertoeven. Je merkt alleen wel dat ik met mn 1,92m soms wat steun onder mn bovenbenen mis (gelukkig niets ernstigs dat het vervelend is).
Op naar de 75k
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.