Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2013)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2013)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf5.561 km
KM-stand laatst8.916 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review VW up! 1.0 60 pk BMT Move up!

  • 8.916 km

Signalement :
Merk : Volkswagen
Type : up! 1.0 BMT 60 pk Move up!
Kleur : zwart (Black)
Bouwjaar : 2013

Exterieur :
De Volkswagen up! is inmiddels geen onbekende meer op de Nederlandse wegen.
Het zogenaamde A segment lijkt in Nederland, wellicht ook door de economische tegenspoed, steeds populairder te worden. De kleine Volkswagen behoort ook tot dit segment en is wat mij betreft een van de aardigste opties voor mensen die op zoek zijn naar een klein, economisch verleidelijk en gebruiksvriendelijk motorvoertuig. Persoonlijk kan ik minimalistische ontwerp van de auto zeker waarderen, al is de auto die mij door de leasemaatschappij te beschikking is gesteld wel heel karig uitgerust. Zo is de auto, helaas, ook voorzien van de tamelijk goedkoop ogende wieldoppen.

Interieur :
Het interieur van de up! ziet er voor een auto in het A – segment behoorlijk volwassen uit. Ondanks de basic-vormgeving heb je eigenlijk niet vaak het gevoel dat je in zo'n kleine auto onderweg bent. De vormgeving van het dashboard oogt namelijk ook best volwassen voor deze klasse. Het materiaalgebruik en de afwerking verraden uiteindelijk wel dat je met een goedkope auto te maken hebt. Zo zijn delen van het plaatwerk zichtbaar en is bezuinigd op zaken als elektrische raambediening voor de bijrijderszijde (niet aanwezig) en ontbreekt de elektrische bediening van de spiegels (in ieder geval op de door mij gereden uitvoering). Ook de hoedenplank moet handmatig omhoog gebracht worden bij het openen van de achterklep. Het is dan ook een aantal malen voorgekomen dat ik na het openen van de achterklep bemerkte dat het zicht naar achteren fors belemmerd werd doordat ik vergeten was de hoedenplank weer terug te klappen. Na verloop van tijd wen je er evengoed wel aan.
Verder was mijn auto voorzien van een standaard plastic stuurwiel hetgeen ook niet bepaald een positieve bijdrage levert aan de kwaliteitsbeleving.
De stoelen zijn wat mij betreft wel een pluspunt aan de auto. Voor een auto in deze klasse zitten ze namelijk heel behoorlijk. Ik kan me voorstellen dat een vakantierit naar Zuid – Frankrijk evengoed op den duur wel vermoeiend zal worden. De stoelen geven niet veel steun en zijn duidelijk minder comfortabel dan die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo.
De zitpositie is wat mij betreft wel een punt van kritiek. Vanwege het feit dat het stuur niet in diepte (axiaal) verstelbaar is kostte het me meer moeite om een prettige positie te vinden achter het stuur.

Het interieur van de kleine Duitser is overigens behoorlijk bruikbaar. Ondanks het feit dat de ruimte achterin voor personen van een gemiddelde lengte niet overhoud, valt het voor deze klasse ook niet tegen. Dit geldt zeer zeker voor kofferruimte. Deze is ruimer en praktische vormgegeven dan dat van enkele van zijn naaste concurrenten (De Toyota / PSA – drieling bijvoorbeeld).

De auto was tevens voorzien van het optionele Navigon -navigatiesysteem. Ik vind het een aardige vondst om de functies van de boardcomputer te tonen op de display van het navigatiesysteem.
Het systeem zelf werkt naar behoren. Ik kon mijn weg door de menu's vinden zonder hiervoor de bijgeleverde handleiding te hoeven raadplegen. Punt van kritiek is wel dat het systeem erg traag opstart wanneer het uitgeschakeld is geweest. Verder vond ik het opmerkelijk dat ik geen USB – aansluiting kon vinden in het interieur van de Up!.

Tenslotte dient opgemerkt te worden dat de auto ondanks de goedkope afwerking wel een degelijke indruk maakte. Tijdens de periode waarin ik 'm in gebruik had heb ik geen hinderlijke piepjes of kraakjes waargenomen.

Rijeigenschappen :
De rijeigenschappen van de Up! zijn wat mij betreft heel behoorlijk. De auto staat op kleine, smalle banden (Continental ContiPremium Contact 5 (175/65 R14 T)). Het sturen gaat redelijk licht en een wat vaag, maar hij stuurt bijvoorbeeld aanmerkelijk prettiger en directer dan mijn vorige auto, een Fiat Punto 1.3 MultiJet Easy (bouwjaar 2012). Het onderstel is best stug geveerd. Bij korte oneffenheden in het wegdek gaat de auto duidelijk merkbaar wat dribbelen op z'n dempers.
Op hoge snelheden blijft de auto trouwens opmerkelijk stabiel. Al met al is de Up! best een vermakelijk auto om te rijden. Het is een licht wendbaar autootje die zich meer thuis voelt binnen de bebouwde kom dan er buiten.

Motor / Transmissie en remmen :
De auto is voorzien van een 1,0 liter driecilinder motor met 44 kW (60 pk) en 95 Nm aan koppel.
Het zal niemand verbazen dat het vermogen in de praktijk niet echt overhoud. Mijn ervaring is dat dat je door het lage wagengewicht (840 kg) over het algemeen best nog redelijk met het verkeer kunt meekomen, maar ook niet meer dan dat. Op de snelweg is de auto duidelijk minder in z'n element. Op zich kun je ook nu redelijk met het verkeer meekomen. Tussensprints om in te halen of in te voegen vragen echter vaak om terugschakelen en gevoelsmatig kom je dan tocht wel wat vermogen te kort. Het kleine torretjes onder de motorkap moet dan behoorlijk aan de bak om de auto te laten versnellen. Het geluidsniveau is acceptabel te noemen. Het motorgeluid, de bekende driecilinderroffel, is wel nadrukkelijk aanwezig maar bereikt, wat mij betreft, niet de irritatiegrens. Het geeft de auto eigenlijk wel een beetje een sportief karakter al geldt dit uiteindelijk meer voor het geluid dan voor de prestaties. Windgeruis en afrolgeluiden zijn eveneens goed hoorbaar in het interieur van de up!. Het schakelen in de up! gaat licht en tamelijke gevoelloos. De versnellingsbak laat zich echter wel trefzeker bedienen waardoor je niet snel mis zult tasten. Een enkele keer is het voorgekomen dat de bak tegenstribbelde bij het inleggen van de eerste versnelling of de achteruit. Het stop – start systeem heeft eveneens naar behoren gewerkt. Het systeem werkt bijvoorbeeld sneller dan het systeem in de Fiat Punto waardoor je nauwelijks hoeft te wachten op het inschakelen van de motor bij het wegrijden bij het stoplicht.

Het remmen gaat in de kleine Volkswagen ook zonder problemen. De auto was voorzien van het City Emergency Braking – systeem. Het systeem zou tot een snelheid van 30 km/h zelfstandig kunnen afremmen in geval er een aanrijding dreigt wanneer een reactie van de bestuurder uitblijft.
Ondanks het feit dat ik het systeem op zich best een keer had willen uitproberen durfde ik het in de praktijk niet aan om de proef op de som te nemen door bijvoorbeeld opzettelijk in de stad niet te remmen op het moment dat een voorligger afremde.

Verbruik :
De fabrieksopgave van 4,1 l/100 km (1: 24,4) is in de praktijk met een normale rijstijl niet haalbaar. Ik heb het verbruik over een aantal malen bijgehouden en ik bleek op een gemiddelde van 4,59 l/ 100 km (1:21,8) uit te komen. In de praktijk blijken ook vooral, naast natuurlijk de verkeersdrukte, de weersomstandigheden van grote invloed op het verbruik. Met lage temperaturen en forse wind bleef zelfs met een hele rustige rijstijl het verbruik niet onder de 5,0 l / 100km , terwijl bij hogere temperaturen en (vrijwel) geen wind het verbruik eenvoudig waarden rond 4,2 l / 100 km (ca. 1: 23) te behalen zijn. Al met al is het gemiddelde verbruik over de gemeten periode, vergeleken met resultaten van andere gebruikers, uitstekend te noemen (hoogste gemiddelde verbruik : 5,47 l/100 km (1:18,3) – laagste verbruik : 4,07 l/100 km (1:24,5). Bovengenoemde waarden zijn overigens vrijwel alleen mogelijk bij een rustige rijstijl met vlot doorschakelen naar een hogere versnelling (Het Nieuwe Rijden). Wanneer het gaspedaal dieper ingetrapt wordt en de motor meer toeren maakt schiet het verbruik wel behoorlijk omhoog. Ik ben overigens wel positief verrast door de gunstige verbruikscijfers van de auto. Ik had vooraf wel op minder gunstige cijfers gerekend afgaand op de gegevens uit de verbruiksmonitor.

Onderhoud / Kosten:
Aangezien ik de Volkswagen als lease-auto heb gereden kan ik weinig zeggen over de gebruikskosten. Ik kan me echter voorstellen dat deze in de praktijk heel acceptabel zijn.
Problemen hebben zich tijdens de gebruiksperiode niet voorgedaan. De auto heeft wel eenmaal een bezoek aan de garage gebracht in verband met een terugroepactie voor een update van de software van de airbags aan de bijrijderszijde.

Conclusie :
De Volkswagen up! is naar mijn mening een modern ogend, prima rijdende auto in het A -segment een een bruikbaar interieur en een solide afwerking. De auto springt verder spaarzaam om met brandstof, maar het vermogen is in de praktijk hooguit toereikend te noemen. De auto voelt zich dan ook meer thuis in de stad dan erbuiten. Als ik zelf een up! zou mogen samenstellen dan zou ik sowieso voor een hoger uitrustingsniveau kiezen en hoogstwaarschijnlijk voor de sterkere 55 kW / 75 pk motorvariant.

Plus en min :

+ volwassen, bruikbaar interieur
+ zuinig
+ rijeigenschappen
+ solide afwerking

– vermogen 60 pk versie houdt niet over
– Erg traag opstarten navigatiesysteem
– geen USB – aansluiting in het interieur
– instelmogelijkheden zitpositie (stuur niet axiaal verstelbaar)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.