Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT high up! (2013)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT high up! (2013)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ideale auto voor ons

  • 3.300 km

Sinds 18 april rijden mijn vriend en ik in een Volkswagen High Up 60 pk. Hebben gekozen voor een nieuw voorraadmodel (nog niet op kenteken) in de kleur Dark Silver met 5 deuren. Bovendien voorzien van het Drive pakket met daarin de cruise control, parkeersensoren achter en een uitgebreidere boordcomputer. We hebben een Peugeot 306 break ingeruild uit 1998, een flinke overstap dus, zowel in ruimte als in luxe. We hebben ook naar een nieuwe voorraad Fiesta gekeken, net zo duur, alleen gebruikerskosten toch iets hoger en bovendien geen cruise control mogelijk. De Twingo viel direct af bij het plaatsnemen, letterlijk op de bok. We konden er niks mee.
De Up is keurig afgeleverd door Vallei Auto Groep door verkoper André Baars.

Inmiddels hebben we in ruim drie weken ook ruim 3000km gereden, tot volle tevredenheid. De auto wordt gebruikt voor woon-werkverkeer (70 km per dag), dagjes uit (Antwerpen, Dusseldorf) en zal ook voor vakanties gebruikt gaan worden.

Ik zal een aantal punten op een rij zetten en kort toelichten:

- Voor ons het belangrijkste punt: deze auto is m.i. ook uitermate geschikt voor de lange afstanden. Niet vermoeiend, goede stoelen met lange zittingen, goed veercomfort en wegligging, ook bij hoge snelheid. Ook geen last van spoorvorming of wind, dus corrigeren is haast niet nodig. Toen we naar Düsseldorf gingen hebben we bijna constant 150 op de GPS gereden: perfect.
- Sturen gaat vrij licht maar met een goed gevoel. Geen vage middenstand.
- Zuinig. 1:21 is geen probleem, wel op standaard Euro95. Bij tanken van E10 of E15 stijgt het verbruik enorm, zo'n 5-10%. Niet doen dus, tenzij je echt een milieufreak bent.
- Motor is niet één van de snelste, maar je komt altijd prima mee in het verkeer, zeker tot 80 km/h. Daarboven is het een kwestie van toeren blijven maken. Eenmaal op snelheid is het een en al rust in de auto, op wat windgeruis en bandengerol na.
- 5 deuren zijn echt een aanrader. Je gooit alles lekker makkelijk op de achterbank.
- Drive pakket is een must. Gebruiken cruise control continu. Ook de parkeersensoren zijn erg fijn (niet gedacht), parkeren nu moeiteloos in elk klein parkeerplekje. Uitstekende systemen.
- Audiosysteem van de High Up (6 speakers, Soundpakket op Seat en Skoda) is erg goed. Zuiver, goede bas. Icm de maps and more (navigatie, bluetooth en muziek via sdkaart) een hele goede combi.
- Maps and more is een heel fijn apparaat (niet heel stabiel, lees verderop), echter zijn de routes van Navigon vaak omslachtig. Tomtom (die hebben we ook nog liggen) is daarin een stuk beter. Leuk is de boordcomputer en think blue trainer erop, vooral die laatste is leuk om wedstrijdjes mee te doen ;)
- De dubbele bodem in de kofferbak is erg handig. Komt van pas bij het neerklappen van de achterbank, dan heb je een vlakke laadvloer.
- Er zijn veel dingen te lezen over koppeling en versnellingsbak, wij hebben er echter geen last van: versnellingsbak schakelt soepel, met korte schakelwegen, lekker klik-klak. Koppelen gaat makkelijk, niet abrupt.
- Hillhold (vanaf modeljaar 2013) werkt prima.
- Het lederen stuur en de versnellingspook vinden we erg prettig. Geeft een hoogwaardig gevoel, net als de rest van het interieur overigens. Ondanks het zichtbare staal binnenin geen armoedig gevoel.
- Ruimte valt óntzettend mee. We waren natuurlijk wel wat gewend met de break, hadden de ruimte alleen niet echt meer nodig. Ik (1,83m) kan prima achter mezelf zitten. Hoofdruimte is prima. Kofferbak is groter dan gedacht, gaat nog best veel in eigenlijk!
-zitpositie is prima. Stoel kan erg ver naar achteren, en ook vrij laag (ook heel hoog). Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, maar is voor ons geen probleem. Wel kan ik hierdoor de snelheidsmeter niet helemaal meer aflezen, maar deze is ook af te lezen op de uitgebreide boordcomputer. De maps&more geeft ook de GPS snelheid aan.

- Maps and more is niet heel stabiel. Heeft de neiging vast te lopen en zichzelf te herstarten. Gebeurt niet vaak, maar toch.
- De hoedenplank die niet met een touwtje aan de klep vastzit was in het begin best irritant, nu eraan gewend en vergeten we hem niet meer naar beneden te klappen. Iets te ver doorgegaan met kostenbesparing mijn inziens.
- De lak is vrij kwetsbaar, gelukkig goed te poetsen.
- De auto wordt ontzettend snel vies aan de achterkant. Eigenlijk zouden spatlappen achter het een hoop kunnen verbeteren, maar het ziet er niet uit natuurlijk. Vaker wassen is de enige optie.
- Zwarte glimmende dashboard (met metallicdeeltjes, dus geen pianolak) is erg gevoelig voor vingervlekken. Standaard een microvezeldoekje in het dashboardkastje liggen.

Zoals je leest, de positieve punten overheersen de (kleine) negatieve punten.
Het komt erop neer dat de Up voor ons dé ideale auto is: comfortabel en stil, veilig, zuinig, wendbaar, luxe. Het idee dat je in een duurdere auto rijdt voor minder geld. De ideale auto voor ons.

Toelichting op waarderingen:
- Comfort: 5 sterren. Puur omdat je het niet verwacht in deze klasse.
- Prestaties: Wil eigenlijk 3,5 ster geven. Motor presteert voldoende, maar niet meer dan dat. Wel loopt de motor erg mooi en rustig. Bovendien 0,0 olieverbruik.
- Betrouwbaarheid: kan er op dit moment niet zoveel over zeggen, er is niks aan de hand. Wel een terugroepactie binnenkort voor de airbag (ook bij andere merken). Maar dat ligt niet aan VW. Geef maar 4 sterren, auto voelt ontzettend degelijk.
- Gebruikerskosten: perfect, 5 sterren. Zuinig, geen wb (vanaf volgend jaar 18 euro per maand). Zelfde geldt weliswaar voor zijn concurrenten ook, maar ik vind de Up als een klasse hoger rijden/voelen.

Na aankoop heb ik een aantal modificaties uitgevoerd, voornamelijk mbt verlichting:

- dimlicht: Ring Ultima Xenon (halogeenlampen, wit/blauw licht).
- dagrij/stadsverlichting vervangen door een wit/blauw exemplaar, zelfde geldt voor mistlichten.
- knipperlichten worden zsm voorzien van silvervisions
- op de planning: led kentekenverlichting
- originele middenarmsteun vóór gemonteerd (van Seat/Skoda, echte aanrader)
- op de planning: getinte ruiten achter (OEM look, 35% lichtdoorlatendheid).
- VAGcom instellingen laten wijzigen: hierdoor hebben we bochtverlichting (dmv mistlichten), gaan de deuren vanzelf op slot vanaf 15km/h en staat Coming Home functie aan.

Geen problemen, fijne auto

  • 8.500 km

Zoals de titel al zegt, na 8500km bevalt de auto nog steeds uitstekend, ook lange ritten met meerdere personen gaat prima en comfortabel, iets waarin de Up erg uitblinkt door een goede afstemming van demping en vering en goede stoelen.

Inmiddels zijn de ramen achter 50% getint en laat de achterruit nog maar 20% van het licht door. Erg blij met het resultaat. Zie ook het topic op het forum.

Er is een K&N filter gemonteerd (mogelijk gemaakt door VAGtechniek), bij de 60pk Up aantoonbaar verschil aanwezig en vooral merkbaar. Betere gasrespons. Verbruik is niet veranderd.

  • 12.000 km

De Up bevalt nog steeds erg goed. Ruim 3000km per maand geeft een goede indruk van dit kleintje, de wegligging is echt subliem voor deze klasse en ook de stoelen en geluidscomfort zijn van bovengemiddeld niveau.

Na terugkomst van onze vakantie bleek dat er een fiets tegen de voorbumper was gevallen; een aantal lelijke krassen waren het gevolg. Dader bekend, dus zonder gevolgen is de schade weer hersteld. Niets meer van te zien.

Wat opvalt is dat tijdens deze warme dagen de airco snel werkt. Lucht is in een mum van tijd (30 seconden?) koud en doordat de auto niet zo groot is is de hele auto niet veel later ook goed gekoeld. Erg prettig.

Wat echter steeds meer duidelijk wordt is dat de Up absoluut niet van drempels houdt. Deze dienen heel voorzichtig benaderd te worden, anders word je afgestraft door een korte schraap van de bumperlip. Nadeel van de combinatie kleine auto + comfortabele afstemming onderstel.

Verder weinig te melden, hij wordt nog steeds dagelijks gewassen en glimt goed. Lak is hard en heeft weinig last van swirls en andere kleine oneffenheden. De velgen zijn een ramp om te wassen, maar wie mooi wilt zijn...

Voor het bedrag van 10500 euro (excl rijklaar) vinden we deze auto zeer veel value for money bieden. Mijn vader heeft in 1998 een Starlet nieuw gekocht voor 25000 gulden, en dan is het ongelofelijk dat zo'n Up nog goedkoper is dan die Starlet 15 jaar geleden...

Kilometervreter

  • 21.000 km

... Want dat 'is ie ondertussen wel. Hij heeft 21000km achter de kiezen in een half jaar, niet niks voor een 'kleintje'.

Ondanks dat bevalt de auto erg oed. De auto is bij 16000km voor de kleine beurt geweest (110 euro), waarbij ook het tapijt aan passagierszijde is hersteld. Dat was losgekomen/gescheurd.

Vanaf 15000km merkten we al dat de auto trilde bij remmen, vooral te merken bij afremmen vanaf hoge snelheid (afrit richting tankstation bijvoorbeeld).
We dachten dat het lag aan kromme remschijven, na een bezoek aan de dealer bleek dat dit inderdaad het geval was, maar ook dat er een te grote speling zat op de naaf (?) 0,03mm ipv 0,02mm. Ik denk dat dit een leuk trucje was van de dealer om het vervangen van de schijven en blokken onder garantie te laten vallen. De garantie op schijven en blokken vervalt normaal gesproken al na >10000km of >6 maanden.
Na het vervangen van de naaf, schijven en blokken is het probleem verholpen.

Verder geen noemenswaardigheden, hij rijdt heel erg fijn.

Lekker ingelopen

  • 42.000 km

Er staan inmiddels weer 20.000km bij, nu een totale km-stand van 42.000, bereikt binnen een jaar bezit.

Buiten de gebruikelijke grote beurt (210 euro) en bandenwissel (Snowtrac 3) geen enkel probleem ondervonden. Geen olieverbruik gezien. Onderkant dashboard krast snel, maar valt niet erg op. Zoals eerder genoemd, voorste velgen worden héél snel vies en het is een rotklus die weer schoon te krijgen. Auto rijdt comfortabeler op de winterbanden (14 inch), echter is de wegligging echt een STUK beter met de 15 inch zomerbanden.

Motor lijkt nu op z'n best, lijkt na de grote beurt erg soepel en stil. Gemiddeld verbruik blijft 1:19. Door veel snelweggebruik weinig bandenslijtage.

Conclusie blijft: comfortabel kleintje, door de aanwezige opties blijft het gevoel niks te missen. Vooral de cruisecontrol en PDC (Drive pakket) zijn erg prettig. Navigatie kan beter, maar functioneert voldoende. Wordt vooral gebruikt om mp3's van de sd-kaart af te spelen. Geluidssysteem is meer dan voldoende (6 speakers).

Ook met vier personen is een rit van een paar uur goed uit te houden. Je zit rechtop achterin, maar absoluut niet oncomfortabel. Met een beetje inschikkelijkheid van de voorste twee passagiers is het achter qua beenruimte ook niet behelpen. Met schoonouders achterin (niet de kleinsten) naar de kerstmarkt in Keulen geweest, een rit van ruim drie uur, maar zij waren alleen maar enthousiast over de stabiliteit van de auto en het feit dat ze er goed in passen. Achterdeuren zijn overigens echt een uitkomst, niet alleen voor passagiers maar ook voor bagage.

Deze auto blijft nog wel een aantal jaar, hij kost niks, bevalt goed en zal eventueel later ook goed als tweede auto fungeren!

Wij betalen 18 euro per maand aan wegenbelasting en 29 euro per maand aan een all-risk verzekering met 8 schadevrijejaren.

Kilometervreter

  • 58.000 km

Nu anderhalf jaar verder.
Buiten de gebruikelijke beurten (iedere 15.000km voor behoud garantie) geen bijzonderheden.

Mee naar Italie, Toscane geweest op vakantie, 4500km afgelegd in 2 weken waarbij grote delen met vier man in de auto. Geen enkele tegenstribbeling, de Up is wendbaar, comfortabel, zuinig (1:20), vlot. Op de terugweg in Duitsland constant 160 op de GPS gereden om er de vaart een beetje in te houden en dat ging perfect. Stoelen zijn prettig, lange zittingen en goede zijdelingse steun.

De komende 6 maanden worden er meer woon-werk kilometers mee afgelegd i.v.m. verplaatsing van werkzaamheden. Dat worden dus extra veel kilometers.

Tot nu toe zeer tevreden Up rijder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.