Volkswagen Buggy (1970)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Buggy |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1970 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
VW Buggy komt langs
- 30.000 km
Geprikkeld door een lege garage, ging ik vorig jaar op zoek naar een cadeautje voor mezelf. Een hobby auto voor de leukigheid.
Een bijzondere auto. Na enig zoeken op Marktplaats kwam ik op deze Volkswagen Buggy uit. Ik ging kijken. Hoorde de motor & was meteen verkocht.
Wat is het?
Dit is een Volkswagen Buggy uit 1970. Onderstel en motor zijn afkomstig van een Volkswagen Kever uit 1967. En is ooit gebouwd door Ruska automobielen aan de Lauriergracht in Amsterdam. De uitvoering heet "Ruska Super" en het schijnt één van de eerste serie te zijn met de smalle achterspatborden.
Wat heeft het voor motor?
Er zit een 1600 motortje in met 55 pk uit een Volkswagen Kever. Luchtgekoeld. Met een soort van spagetti-sportuitlaat. Deze motor in combo met uitlaat is dan ook de grootste attraktie van deze auto. Wat een geluid en wat een kabaal. Als je met deze auto door een tunnel rijdt, dan vult de tunnel zich volledig op met uitlaatklanken. Harder dan welke Golf of Civic of wat dan ook. En legaal ook nog blijkbaar.
Wat is het leuke eraan?
Voor circa 4000 euro koop je een auto die zo bijzonder is dat kleine jongetjes op straat je nawijzen & dat moeders je komen vragen of hun zoontje even in de auto mag zitten. Het is autorijden in zijn puurste vorm, als je hier 100 mee rijdt lijkt het alsof je er bijna uitwaait. Een ritje van pak-m-beet 40 kilometer lijkt ineens een heel avontuur.
Alle mensen bij het busstation draaien zich om om te kijken welke gek hier weer de straat in komt scheuren. Even voel je je filmster. Waarschijnlijk wel uit een disneyfilm. ;-)
Mooie aan deze auto is, dat hij wel heel veel aandacht trekt. Maar geen afgunst naar mijn idee. Zo'n Volkswagen Buggy heeft iets guitigs en is niet echt patserig.
Het geluid is wel een beetje asociaal. Dagjes mensen die lekker een stukje gaan fietsen schrikken zich een hoedje als de buggy op het bospad opduikt.
Wat kost het?
Een appel en een ei. 6 euro verzekering per maand en geen wegenbelasting.
Wat zijn de nadelen?
Je moet voor de regen thuis zijn en je wordt nogal bekeken. Tevens durf ik hem niet goed ergens te parkeren en onbeheerd achter te laten. Dit moet ik misschien nog een beetje leren.
Tevens heb ik het idee dat net als ik iets gemaakt heb, er direct weer iets nieuws kapot gaat. Nee, op dat gebied gunt hij mij geen rust.
Is het onderhoudbaar?
Alles aan deze auto kan je zelf doen. Niet normaal wat over zo'n Volkswagen Kever mechaniek allemaal te vinden is. Onderdelen zijn overal te krijgen en informatie is ook in grote getalen aanwezig door sites als keversite.nl en buggyvrienden.nl.
De eerste motor die erinzat, een lekkende 1300 met 40 pk. Was ik dan ook, vol goede moed, vakkundig gaan opknappen. Resultaat nog meer lekkages en flinke knallen uit de uitlaat (nu leek het helemaal een Disney auto).
Na enige overpeinzing heb ik het spaarvarken maar weer eens op de kop gehouden, 1000 euro eruit gerammeld, en dit blok ingeruild voor een gereviseerde 1600 van een autocross-mechanic uit Melderslo. Met behoud van enige onderdelen om het geheel goedkoop te houden.
Nou, dat was wel een goede beslissing. Motor 1 was op, maar motor 2 top. Maakt er zowat een sportwagen van. Verder zijn de onderdelen goedkoop. Bijvoorbeeld voor een 100 euro een chroomsetje gekocht en in combinatie met enige hittebestendige verf van het blok een kunstwerk gemaakt. Nou dat is wel aardig gelukt. Nu durf ik hem helemaal nergens meer onbeheerd neer te zetten.
Overigens lekt hij nog steeds na gebruik een paar drupjes olie. Maar goed. Dat hoort er ook een beetje bij denk ik. Hij wil gewoon zijn territorium markeren op de opritten van vrienden en familie.
Hoe rijdt het?
55 pk klinkt als net niks, maar voor deze auto is het meer dan prima. De Buggy weegt zo'n 550 kilo en is niet bedoeld om veel harder dan 100 of 120 te gaan. Het is een sensatie binnen de bebouwde kom of voor op buitenwegen. Maar de snelweg vermijd ik toch liever. Dan waai je er zowat letterlijk uit. De reactie op het gas is lekker alert (zeker vergeleken met moderne auto's) en het geluid is prachtig. Volgas trek je de 255cm brede achterbanden zo in een slip. De straten vullen zich met geluid als je even flink accelereert. Als hij stilstaat kunnen oude vrouwen hem nog wel eens een schattig klein autootje noemen. Rij je echter volgas de straat uit, dan stellen ze die mening gelukkig snel bij. ;-)
Met deze auto is het goed anticiperen geblazen. De Buggy is voorzien van trommelremmen zonder rembekrachtiger. Als je wil remmen, dan moet je letterlijk op de rem trappen. Daarnaast is het geheel ontwikkeld in een tijd dat kreukelzones niet bestonden en hé. Waar zit de benzinetank. Ja precies boven je benen. Maar goed. Dat is het idee met deze auto ook een beetje. Lol beleven, beetje risico nemen, de kwajongen uithangen. Living on the edge.
Hoe dan ook, als je na lange dag gepijnigd te zijn op je werk thuiskomt. En je ziet dat ding in de garage staan. Nou, je hoeft maar 10 minuten te rijden en je bent de beslommeringen van je dag volledig vergeten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.