Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Style (2013)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Style (2013)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst88.636 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

02-03-2013: Van Japanner naar Slowaak

  • 10 km

In deze review deel ik graag mijn ervaringen met de Mii. De motivatie voor mijn keuze wordt eerst beschreven, dan vergelijk ik deze auto met mijn vorige en vervolgens geef ik mijn ervaringen weer. De updates volgen chronologisch.

Als je zo'n 30.000 km per jaar rijdt, is de keuze voor een auto uit het A-segment misschien niet waar je als eerste aan zou denken. Maar de tijd is al lang voorbij dat je in dit segment alle comfort moet ontberen, en na een uurtje door het lawaai en het schudden blij bent dat je vermoeid, maar gelukkig toch heelhuids bent aangekomen. De meeste auto's in het A-segment zijn tegenwoordig al aardig 'volwassen'. Met veel genoegen heb ik in ruim 6 jaar bijna 200.000 km gebruikservaring met Daihatsu opgedaan. Voor mij was de Daihatsu Cuore Comfort de ideale auto, maar omdat die niet meer nieuw geleverd wordt in Nederland, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ter vervanging heb ik diverse merken overwogen: de Oost-Europese drielingen Aygo/C1/107 en Up!/Citigo/Mii, de Indiase tweeling Alto/Pixo en de Koreaanse klasgenootjes Picanto, i10, Spark. Ter vervanging kwam nu voor mij als beste optie het Slowaakse trio naar voren. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Seat Mii! (dus niet de Škoda Citigo of de Volkswagen Up!). Na probleemloze ervaring met 100% Japans fabricaat (Sirion2 en Cuore), rijd ik nu sinds maart 2013 in een Slowaaks product (gezien de plek van fabricage), weliswaar van Duitse origine met een Spaans logo. Ik vind het jammer dat er geen nieuwe Daihatsu’s meer in Nederland geleverd worden en hoop dat deze overstap naar Seat mij dezelfde tevredenheid oplevert. De tijd en km’s zullen leren, of de Japanse betrouwbaarheid kan worden geëvenaard.

In de diverse testen en reviews van deze drieling uit Bratislava is al veel informatie te vinden. De verschillen tussen de Mii, Citigo en Up! beperken zich voornamelijk tot uiterlijkheden (iets ander front en achterkant, dashboardkleuren, stuur, stoelbekleding etc.), maar technisch en qua rijgedrag zijn ze eigenlijk identiek. Een opvallend technische verschilletje is voor mij de standaard bandenmaat: 175/65 voor de Mii, de anderen hebben 165/70. Voor hetzelfde uitvoeringsniveau en extra opties verschillen de prijzen tussen de Mii en de Citigo nauwelijks, terwijl je voor de Up! iets extra moet betalen (voor de naam of vanwege dat uitroepteken?). Maar welk neusje of uitstraling je het leukst vindt, is eigenlijk alleen een kwestie van smaak.

05-03-2013: Mijn keuze voor de Mii Style Ecomotive

  • 393 km

Mijn keuze uit dit trio voor de Seat Mii is vooral pragmatisch: 1) een zeer aantrekkelijk inruil voorstel, 2) een goed bekend staande dealer in mijn eigen woonplaats, en 3) een garantietermijn van 4 jaar. Dat de uiterlijke verschijning van de Mii mij ook nog eens het meeste aanspreekt, is een leuke bijkomstigheid. Mijn reden om te kiezen voor de 60 pk versie is dat ik de auto hoofdzakelijk als enige inzittende in het vlakke Nederland zal gebruiken. De 60 pk eco uitvoering is (op papier) iets zuiniger dan de 75 pk en de extra kracht voor in de bergen, of voor lange snelwegritten, of met meer passagiers, denk ik te kunnen missen. De keuze voor de 5-deurs optie is vooral praktisch. Ten eerste is een minder breed voorportier veel prettiger bij in- en uitstappen in de (vaak krappe) parkeervakken, en ten tweede is de toegankelijkheid voor achterpassagiers (of voor spullen) beduidend makkelijker.

Andere voor mij aangename specificaties en aankleding van mijn Mii:
- uitvoering Style Ecomotive, dus inclusief in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 2/3 neerklapbare achterbank, start/stopsysteem, safety assist (automatisch remsysteem tot 30km/u).
- Airconditioning, Radio/CD (met 6 luidsprekers) en Navigatie/Boordcomputer.
- Set winterbanden (gekozen voor 165/70 i.p.v. 175/65) inclusief velgen + krik, zodat ik een zomer of winterband als reserveband kan meenemen (de standaard bandenplak/compressorset lijkt mij niet zo’n ideale oplossing bij pech).

10-03-2013: Huidige Mii versus m’n vorige Cuore

  • 1.023 km

Net als ik destijds bij de wissel tussen m’n Sirion2 en Cuore heb gedaan, wil ik in deze review mijn eerste gebruikservaringen met de Mii spiegelen aan die met de Cuore. De bedoeling is weer om jaarlijks zo’n 30.000 km op de teller te zetten. Daarbij verwacht ik in de praktijk de volgende voor- en nadelen beter te kunnen beoordelen:

Voordelen van deze Mii (Style) t.o.v. Cuore (Comfort):
- meer rijcomfort (iets stiller, volwassener rijgedrag, betere wegligging door o.m. bredere/grotere banden, beter audio-systeem);
- veiliger (Elektronische Stabiliteits Controle, kortere remweg, safety assist);
- iets grotere basiskofferruimte
- elektrisch bedienbare voorramen en centrale deurvergrendeling op afstand

Nadelen van deze Mii (Style) t.o.v. Cuore (Comfort)
- iets zwakkere motor (60 pk/ 92nM tegenover 69 pk/ 94 nM) (peanuts?)
- mede door lagere opbouw en kortere wielbasis (-7cm) hebben passagiers achterin beduidend minder beenruimte (gemiddeld 20cm!). Ook zal moeten blijken hoe de lagere zit zal bevallen bij in- en uitstappen en in het verkeer.
- geen verschuifbare achterbank voor variabele kofferruimte versus beenruimte
- een kleinere achterdeur met een hogere tildrempel
- vanaf 2014 iets meer wegenbelasting vanwege een hoger gewicht (+ € 50 p/j)
- mag geen aanhanger trekken
- portieren kunnen minder ver open (bij Cuore tot 90 graden!)
- iets minder totale bagageruimte bij neergeklapte achterbank en iets minder laadvermogen.
- iets minder wendbaar door grotere draaicirkel (9,8 m. versus 8,4 m.)
- de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen.

Hoewel het tweede lijstje langer lijkt, zal de praktijk moeten uitwijzen wat voor mij het zwaarste weegt en naar welke kant de balans zal doorslaan. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de vergelijking in brandstofverbruik en onderhoudskosten. Theoretisch verbruikt de Mii 4,1 liter per 100 km en de Cuore 4,4 liter. In de praktijk heb ik met de Cuore een werkelijk gemiddelde van 4,6 liter per 100 km gehaald. Of dat met de Mii ook gaat lukken, vraag ik me wel een beetje af. Het hogere gewicht (+ 100kg) en de 3 cm bredere banden (rolweerstand) zouden wel eens parten kunnen spelen. Omdat ik in verhouding weinig stadsverkeer rijd, denk ik dat het start/stopsysteem ook niet veel zoden aan de dijk zal zetten. De verbruiksmonitor zal het gaan uitwijzen.

De onderhoudsintervallen zijn gelijk voor beide auto’s. Met m’n Cuore heb ik voor de 120.000 km naast het reguliere onderhoud slechts 1x extra kosten gehad vanwege een defect dynamo-lager. Daarmee is die uitdaging voor de Mii geformuleerd.

14-03-2013: De eerste rij-indrukken

  • 1.453 km

Na de eerste kilometers in de Mii valt het op dat de auto stiller is dan de Cuore. Zowel motor als bandgeluid hoor je minder. In de Mii klinkt de motor als gemoedelijk (wat zwaarder) gebrom op de achtergrond, bij het wat steviger optrekken is die brom iets meer hoorbaar. In de Cuore klonk de motor meer als een wat feller geroffel, zeker bij stevig optrekken was dat duidelijk aanwezig.

De Cuore nodigde met z’n felle motortje en de bakverhoudingen makkelijk uit tot vlot rijgedrag. Hij reageerde heel alert op het gaspedaal. Door de vlotte acceleratie zat je op een provinciale weg na een stoplicht in no-time weer op 80 km/u, waarbij je anderen soms flink achter je liet. De Mii nodigt in eerste instantie uit tot wat zuiniger rijgedrag, en reageert minder direct op het gaspedaal. Wel lijkt het of daarbij de trekkracht al wat lager in de toeren beschikbaar is. Volgens de schakelindicator kun je al heel vlug naar een volgende versnelling, maar dat lijkt me meer van toepassing als je bijvoorbeeld na een stoplicht achter een vrachtwagen mee optrekt. Als je wil, kan de Mii ook prima accelereren, maar hij lijkt iets trager dan de Cuore. Heeft mogelijk ook nog met het inrijden te maken, het kan beter beoordeeld worden als over een poosje de motor ‘los’ is.

De Mii voelt wat steviger geveerd dan de Cuore en bijvoorbeeld bij verkeersdrempels lijkt de veerweg wat korter. Zou de 7 cm kortere wielbasis van de Mii daarbij ook iets van invloed zijn? De Cuore was iets zachter geveerd (a.h.w. op z’n Frans). Ook bij kleine oneffenheden voel je dat de Mii wat steviger is geveerd. Maar bijvoorbeeld bij richels bij bruggen, tramrails en overwegen merk je dat de Mii iets grotere en bredere wielen heeft (14 inch), dat voelt iets beter aan dan bij de Cuore (13 inch).

In lange bochten (lussen op het verkeersplein) heeft de Mii een heel stabiele wegligging. De Cuore helde iets meer over, en gaf daarbij minder de indruk ‘als een blok’ op de weg te liggen.

De Mii stuurt lekker. De elektrische stuurbekrachtiging voelt bij wat hogere snelheid wat zwaarder aan, in de stad (bij inparkeren) is dat veel lichter. De Cuore gaf door z’n (ook elektrische) stuurbekrachtiging over de hele linie een erg licht stuurgevoel, ik meen dat die officieel ook snelheidsafhankelijk was, maar dat merkte je minder dan bij de Mii.

De stoelen in de Mii zitten goed. Ze bieden goede ondersteuning aan benen en rug, en geven ook zijdelings goede steun. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Met mijn lengte van 1.85 staat die in een wat lagere stand, om bij het zicht naar voren alles goed onder de binnenspiegel door te kunnen zien. Bij mijn Cuore kon de bestuurdersstoel niet in hoogte versteld worden, zodat ik soms iets hinder van de binnenspiegel had. Ook de stoelen in de Cuore gaven goede steun aan benen en rug, daarbij zat je iets hoger en rechter op, maar je had zijdelings iets minder steun. De rugleuning in de Mii is niet traploos verstelbaar (net als in de Cuore), dus je moet even moeite doen om de prettigste stand te vinden. Door te variëren met de instelling van de hoogte van het stuur, de hoogte van de zitting, de afstand tot de pedalen en de stand van de rugleuning kun je de juiste combinatie vinden voor de prettigste zithouding, maar dat is wel even zoeken. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, niet in diepte (ook net als bij de Cuore). Voor m’n gevoel zou het stuur nog iets lekkerder in de hand liggen in een nog iets lagere stand, maar dan raakt de bovenkant van de snelheidmeter uit het zicht. En daar zit nu juist de voor veel flitspalen cruciale snelheidsaanduiding van 100 km/u, dus om dat in het oog te kunnen houden, wordt de hoogte afstelling iets beperkt. Ik denk dat ik een comfortabel compromis gevonden heb.

M’n eerste indrukken van het rijden in de Mii zijn positief, maar als je die net zelf nieuw hebt aangeschaft, valt dat te verwachten. M'n verdere ervaringen zal ik vermelden in de volgende update's (of in deze context eigenlijk: mii-date's)!

19-03-2013: Hoedenplank gaat nu vanzelf mee omhoog

  • 1.876 km

Even nog praktisch: VAG heeft wel erg bezuinigd op enkele kleinigheden. Zoals in veel tests en reviews te lezen valt, ontbreekt een simpel koordje om de hoedenplank vanzelf met de achterklep mee omhoog te laten gaan. Dat is eigenlijk best onhandig, als je even snel wat achterin wil zetten. Maar goed, met een simpele schoenveter, papierklemmetje en zuignapje is dat met twee minuten knutselwerk opgelost. Kosten waarschijnlijk minder dan een euro. Wat dat betreft mag VAG zich wel schamen. Ook dom van ze trouwens, want al het geklaag over een ontbrekend koordje geeft slechte reclame. Die euro per geleverde drieling zouden ze dubbel en dwars terugverdienen op hun reclame budget.

25-03-2013: De eerste verbruiksmetingen

  • 2.681 km

Na een paar weken rijden en 2681 km op de teller, bevestigt het verbruik tot nog toe mijn verwachting dat de Mii de zuinigheid van de Cuore niet zal overtreffen. Momenteel is dat voor de Mii gemiddeld meer dan 5,2 l/100km, dus zo'n 0,6 l/100 km meer dan de Cuore. Of anders gezegd: de Mii 1 op 19,0 km tegen de Cuore 1 op 21,8. Wel verwacht ik dat het verbruik nog wel beter zal worden naarmate de motor nog wat 'losser' is, en vanzelfsprekend ook als de temperaturen weer omhoog gaan en volgende maand de winterbanden worden geruild met de zomerbanden. Van mij mag de lente komen!
Via de boodcomputer viel me een flink verbruiksverschil op. Dat was bij een rit op de snelweg van ruim 100 km vice versa met een snelheid van zo'n 100 km/u en met 4 inzittenden. Op de heenweg was er sterke wind pal achter en op de terugweg sterke wind pal voor. Op de terugweg kostte dat volgens de boordcomputer ruim 1 liter meer per 100 km.
Het verbruik is overigens gemeten met winterbanden van het merk Uniroyal. In de test 2011/2012 kwamen die wat verbruik betreft als het onzuinigst naar voren. Na de komende wissel ben ik benieuwd naar het verschil met de zomerbanden van Continental, die volgens de test juist weer erg zuinig zouden rijden.
In de eerste weken heeft de Mii al diverse weersomstandigheden meegemaakt: sneeuw en vorst, mooi droog voorjaarsweer en ritten met regen en wind. In al die situaties ligt hij lekker op de weg, duidelijk stabieler dan de Cuore.
Het rijden in de Mii blijkt inderdaad comfortabeler dan in de Cuore. De motor is zo stil, dat je bij stilstand soms niet eens merkt of die stationair draait of uit is door het start/stopsysteem. Dat systeem werkt trouwens uitstekend, en doet het al vrij snel, ook al is de motor nog niet op bedrijfstemperatuur. Wel een prettige gedachte, dat je juist dan niet bij stilstand onnodig extra benzine verbruikt, beter voor het milieu en de motor! Dat de motor veel stiller is dan die van de Cuore merk je vooral bij het optrekken, maar ook op constante snelheid is dat goed merkbaar.

17-04-2013: Bandenwissel

  • 5.250 km

De lente kondigt zich nu gelukkig aan, dus eindelijk konden de zomerbanden er onder. Er is geen verschil in geluid of comfort merkbaar, maar de boordcomputer laat wel een lager verbruik zien van zo'n 0,4 liter / 100km. Komt natuurlijk ook deels door de hogere temperaturen, maar de banden zelf zullen ook zeker hun aandeel hebben. Ben benieuwd of ik met de verbruiksmonitor onder de 5 liter / 100 km uit zal gaan komen. Viel me bij de bandenwissel trouwens wel op, dat er bij de remtrommels achter nu na zo'n anderhalve maand al duidelijk oppervlakteroest zat.

05-06-2013: Eerste garagebezoek

  • 8.214 km

Hoewel na ruim 8000 km nog geen sprake is van onderhoud of defecten, moest de Mii toch even bij de garage langs vanwege een terugroepactie. Bij alle Mii’s (en up!’s en Citigo’s) die tussen 01-2013 en 03-2013 zijn geproduceerd, zou er een ‘mogelijkheid’ bestaan dat het zij-airbagregelapparaat niet helemaal goed geprogrammeerd was. De update van de software door de dealer kostte een half uurtje. Kon er op wachten en in die tijd rustig even tele-werken (inclusief koffie en wifi). Prima service van de dealer! Alles moet nu OK zijn (al hoop ik de verbetering nooit in de praktijk mee te hoeven maken!).

Wie het terugroepregister van de RDW bekijkt, kan zien dat de importeur de terugroepactie voor de up! en de Citigo drie weken eerder heeft gemeld dan die voor de Mii. Wat de reden voor dat tijdsverschil is vraag ik me wel af, omdat de drieling door elkaar van de zelfde band in Bratislava rolt. Overigens zie ik een terugroepactie niet als reden om zwarte pieten uit de delen. Het is eigenlijk een goed signaal dat de kwaliteitsbewaking niet ophoudt bij de fabriekspoort. En daar hebben we wat aan!

In de voorjaarsvakantie heb ik Autostadt in Wolfsburg bezocht (inclusief het Seat paviljoen). Interessant voor de liefhebbers. Je kon er ook een individuele zuinigheidstraining volgen. Eerst reed je een half uur een gevarieerde route (stad, buitenweg, snelweg) met een instructeur die je rijstijl beoordeelde. Daarna gaf hij je aanwijzingen, en reed je dezelfde route nog een keer. Na afloop liet de boordcomputer het verschil dan zien. Hoewel ik al een redelijk zuinige rijstijl had, hebben de tips me toch nog wat opgeleverd. Voor zover nu uit de dagelijkse praktijk blijkt, kan ik per tankbeurt toch nog zo’n drie euro extra in m’n zak houden. Voor mij betekent dat meer dan 200 euro op jaarbasis, dus da’s mooi meegenomen. M’n verbruiksmonitor zit nu op 5 l/100km (laatste metingen zo rond de 4,5 l/100km).

25-06-2013: Eindbalans vergelijking Cuore-Mii

  • 10.441 km

Na 10.000 km en vier maanden is het tijd om de eindbalans op te maken wat betreft de vergelijking tussen m'n vorige auto, de Cuore en m'n huidige Mii. In het begin heb ik aangegeven welke voor- en nadelen ik van de Mii verwachtte ten opzichte van de Cuore. In grote lijnen wordt die verwachting in de praktijk bevestigd.
De verschillen die mij persoonlijk het meest opvallen zijn samengevat de volgende:

1. Het verbruik.
Met de Cuore heb ik over 120.000 km gemiddeld 4,6 l/100km gereden (1 op 21,8). De Mii staat nu na 10.000 km gemiddeld op 4,9 l/100km (1 op 20,5). De vergelijking is niet helemaal eerlijk, omdat in verhouding de inrijperiode en het winterse weer nog wat zwaar meeweegt. Ik verwacht dat het overall gemiddelde van de Mii nog wel iets zal dalen. Toch zal vermoedelijk mijn percentage meerverbruik van de Mii ten opzichte van de fabrieksopgave (nu + 19%) veel hoger blijven dan dat van de Cuore (+ 4%). Dat heeft te maken met het bekende verhaal dat de ideale berekening van het brandstofverbruik niet klopt met de realiteit. In verhouding tot die ideale cyclus maak ik veel lange afstanden, waarbij het start/stopsysteem veel minder besparing oplevert.
Als ik mijn waardering voor het verbruik in een vijf-sterren schaal uitdruk, krijgt de Mii 4 sterren, en de Cuore 5.

2. De motor.
De Cuore heeft duidelijk een fellere motor. Het iets grotere vermogen voor een iets lichtere auto merk je heel duidelijk in de praktijk, vooral door de betere acceleratie. De Cuore reageert direct op het gaspedaal, de Mii is daarin bedachtzamer.
Mijn waardering: Mii 3 sterren, Cuore 4.

3. Geluidsniveau
De Mii is duidelijk veel stiller dan de Cuore. In de Mii blijft het motorgeluid altijd op de achtergrond, en ook de bandgeluiden klinken veel minder door. De Cuore was veel minder geïsoleerd, het geluid van zowel motor als banden was sterker aanwezig.
Mijn waardering: Mii 5 sterren, Cuore 3

4. Comfort
In de Mii heb je absoluut niet het gevoel dat je in een kleine auto rijdt. Je zit heel comfortabel in de stoelen, en de zit achter het stuur is prima. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voelt lekker aan. De bediening is uitstekend, de versnellingsbak werkt soepel. De Mii ligt heerlijk op de weg en heeft een aangename, iets stevige vering, die oneffenheden goed opvangt.
In de Cuore merk je meer dat je in een kleine, erg lichte auto rijdt. Je zit iets hoger, meer 'op' dan 'in' de stoel en hebt zijdelings minder steun. Wel heb je door de hogere zit iets meer zicht, je kunt ook wat voor je voorganger rijdt wat makkelijker zien. Door de elektrische stuurbekrachtiging voelt het sturen altijd wel erg licht aan. Ook hier is de bediening uitstekend, alleen de versnellingsbak is iets stugger. In bochten helt de Cuore meer over door z'n wat soepeler vering. Oneffenheden worden iets voelbaarder doorgegeven.
In de Cuore moesten de ramen gezwengeld worden, in de Mii gaan ze elektrisch open en dicht. Dat laatste gaat in de Mii dus wat makkelijker, al zit de knop voor de rechterdeur niet direct binnen je bereik. Maar dat was met de zwengel in de Cuore niet anders.
Zowel de Cuore als de Mii zijn uitgevoerd met standaard radio/CD. Bij de Cuore met twee luidsprekers, voorin op kuithoogte in de deur, maar bij de Mii (kwam als actie mee)met zes luidsprekers. De muziek klinkt in de Mii dan ook stukken beter! Maar de radio-ontvangst is in de Mii juist weer minder, vooral bij overgangsgebieden tussen de ene en andere zender. Het automatisch zendervolgsysteem van de Cuore had daar geen moeite mee, maar bij de Mii hoor je dat goed: dan lifpelen de nieuflefef fomf flink. Maar zodra je na een paar kilometers uit dat grensgebied bent, klinkt het weer prima.
Mijn waardering: Mii 5 sterren, Cuore 4

5. Praktisch Gebruiksgemak
Door de iets hogere, smallere bouw is het in- en uitstappen bij de Cuore heel makkelijk. Vooral oudere mensen kunnen dat bijzonder waarderen. Bij het instappen in de lagere Mii, die tevens een wat bredere dorpel heeft, zak je wat dieper weg. Daardoor vraagt ook het uitstappen een fractie meer inspanning. De achterpassagiers hebben in de Cuore een riante beenruimte. De Mii heeft duidelijk minder ruimte op de achterbank: met de voorstoelen op mijn lengte (1m85) ingesteld, raken achterin de Mii mijn knieën de rugleuning van de voorstoel.
De bagageruimte in de Cuore is, door de verschuifbare achterbank, variabel. In de achterste stand is de bagageruimte veel minder dan in de Mii, maar met de bank meer naar voren wordt die groter. Ook kun je in de Cuore met de leuning neer een redelijk vlakke bodem creëren. In de Mii blijft in dat geval een flinke 'drempel' bij de achterbank. De achterdeur in de Cuore is een stuk groter, zonder tildrempel. Door de kleinere klep en de tildrempel is de Mii wat minder makkelijk te beladen.
Tenslotte de draaicirkel: die van de Cuore is veel kleiner, waardoor die bijzonder wendbaar is. Bij de Mii moet je iets vaker 'steken' bij keren of parkeren.
Mijn waardering: Mii 3 sterren, Cuore 5

Totaalscore:
De waardering heb ik gegeven op basis van de voor mij opvallende verschillen. Opgeteld is de eindbalans van de 25 maximaal te behalen sterren voor de Mii 20 sterren, en de Cuore 21. Een nipte overwinning voor de Cuore dus, als je alleen naar het aantal sterren kijkt. Maar in de praktijk wegen voor mij het verbruik en het comfort het zwaarst. En als je die punten optelt, spelen ze voor mij quitte.
Met veel plezier heb ik de Cuore gereden, en nu mag ik volop genieten van de Mii.

Tot zover deze vergelijking. De volgende updates van deze review zullen gaan over mijn verdere ervaringen met de Mii.

02-09-2013: Eerste onderhoudsbeurt

  • 15.909 km

De eerste vijftienduizend km zit er al weer op. Met veel plezier en probleemloos, op een lekke achterband na. Die liep heel langzaam wat leeg door een boutje in het loopvlak. Maar dat valt de auto niet aan te rekenen.

De beurt kostte € 149,- , geheel volgens de adviesprijzen van Seat. Wel verbazend dat Pon voor de andere leden van het Bratislaavse trio andere adviesprijzen hanteert. Las dat sommigen met een up! of Citigo voor dezelfde beurt minder hoeven te betalen.

Op wat ik al als ervaringen met de Mii eerder heb aangegeven, heb ik op dit moment weinig aan te vullen. Ben er heel tevreden mee!

30-11-2013: Weer tijd voor winterbanden

  • 24.460 km

We zijn weer gewisseld van zomer- naar wintertijd, dus heb ik nu ook weer de winterbanden er onder gezet. Als veelrijder kost je dat per saldo maar heel weinig en die investering in veiligheid vind ik het zeker waard. Denk maar alleen aan het feit dat bij gladheid bij 50 km per uur de remweg de helft korter is: dat kan een boel narigheid voorkomen.

De Mii heeft nu in totaal 19.000 km op zomerbanden gereden, waarbij het gemiddelde verbruik uitkwam op 4,61 l/100km (1 op 21,7). Alles bij elkaar (24.460 km op zomer- en winterbanden, inclusief inrijperiode) ligt het gemiddelde nu op 4,72 l/100km (1 op 21,2). Een nette score, vind ik.

Dagelijks geniet ik van veel rijplezier met m'n Mii. Reed laatst in een Megane mee, maar het comfort als voorpassagier in m'n Mii doet daar niet voor onder. Dus als je de ruimte van een middenklasser niet nodig hebt, blijft wat mij betreft de Mii nog steeds een aanrader in het A-segment!

15-02-2014: Tweede onderhoudsbeurt

  • 30.828 km

Inmiddels is de Mii bijna een jaar oud. Deze week heb ik de 30.000 km beurt laten doen bij de Seat dealer. Vaste prijs van €199 + beetje koelvloeistof en nieuw interieurfilter: totaal €229,75. Daarbij is ook een update van het motorregelapparaat gedaan. Met al die computersturing is dat tegenwoordig vrij normaal, net zoals dat met de updates voor je thuiscomputer het geval is.

Voor verhoging van het comfort had ik zijwindschermen gemonteerd, om in de periodes dat je de airco niet nodig hebt zonder last van tocht en regen wat extra te ventileren. Bevalt me uitstekend, maar in de praktijk (ik rij meestal alleen) doe ik eigenlijk alleen het raam aan de passagierszijde op een kier. Het grootste nadeel vond ik dat het windscherm aan de bestuurderskant eigenlijk best wel een grote dode hoek veroorzaakt (in combinatie met de raamstijl). Die heb ik daarom weer verwijderd. Die aan de andere kant zit ver genoeg van de bestuurder vandaan, en zorgt zo niet voor een grotere dode hoek. Zo behoud ik het voordeel van het rechter windscherm en ben ik het nadeel van de linker kwijt.

Zoals al eerder vermeld heb ik een 'hoedenplank-koordje' gemonteerd, zodat de hoedenplank tegelijk met de achterklep omhoog gaat. Wat nog ontbrak was een lampje in de kofferruimte, zeker nu de dagen korter zijn. Dat heb ik opgelost door een sensorlampje op batterijen te plaatsen. In het donker gaat het automatisch even aan als je iets uit de kofferruimte wilt pakken of er in wil leggen, dat geeft net even wat meer gemak.

De Mii is uitgevoerd met een boordcomputer, die het verbruik weergeeft (actueel en gemiddeld). In de praktijk is die BC nogal optimistisch: het verbruik wordt zo'n 6 à 7 % te gunstig aangeduid. Het corrigeren van die indicatie is volgend de dealer niet mogelijk. Ik heb 'm zelf in de modus 'liters per 100 km' staan, dus ik tel standaard dan 0,3 liter op bij de aanduiding. Het reële gemiddeld verbruik van nu 4,8 l/100km (1 op 20,9) over 30.000 km vind ik keurig.

24-05-2014: Mii-Citigo-Up! meeting

  • 37.966 km

Gelukkig weer voorjaar, dus de zomerbanden er weer onder. In combinatie met de hogere temperaturen scheelt dat weer zo'n halve liter verbruik per 100km. Op 24 mei lekker naar een meeting van liefhebbers van ons Bratislaavse trio. Ieder met een Mii, Citigo of Up! kon via het vwupforum.nl daar informatie over vinden en zich opgeven. Er waren er meer dan twintig bij elkaar gekomen. Vooral de up! was goed vertegenwoordigd, maar ook de Mii en Citigo namen deel. Niet één auto was hetzelfde, ieder had hem naar eigen smaak uitgerust met bijvoorbeeld andere velgen, speciale bekleding, geluidsapparatuur en ga zo maar door. Een van de sponsors van het forum is gespecialiseerd in de VAG electronica, en kon de auto's naar wens voorzien van bijvoorbeeld automatische anti-car jacking, coming home light en nog veel meer. Luxe, die meestal niet in het a-segment standaard is. Het was leuk aan zo'n meeting deel te nemen en ervaringen uit te wisselen!

06-09-2014: 45.000 km beurt

  • 45.792 km

Inmiddels heb ik er met de Mii al weer meer dan 45.000 km opzitten. Nog steeds ben ik er bijzonder tevreden mee. In de verbruiksmonitor is te zien dat het gemiddelde verbruik nu al een hele tijd rond de 4,7 l/100 km blijft, natuurlijk wel met iets hoger of lager verbruik in de verschillende seizoenen. In mei heeft een gespecialiseerd bedrijf een kleine correctie aangebracht in de verbruiksweergave van de BC, zodat nu het reële verbruik wordt weergegeven in plaats van een te optimistisch lager verbruik.

Deze week heb ik bij de 45.000 km beurt van m'n Mii aangegeven dat het rustig bijremmen niet helemaal vloeiend meer verliep. Gebleken is dat bij de VAG-drieling met de remschijven wel eens vaker wat problemen voorkomen, dus vermoedde ik dat hier ook dit euvel aan de orde was. En inderdaad, ze waren niet helemaal vlak meer. Mijn dealer heeft mij uitstekende service verleend en heeft ze op zijn kosten weer vlak laten maken.

Met m'n vorige auto, een Daihatsu Cuore, heb ik in de 120.000 gereden km's nooit remschijfproblemen gehad (bij identiek gebruik). Het is dus mogelijk om voor kleine auto's goede remschijven te produceren. VAG zou eens bij de Japanners in de leer moeten gaan, lijkt me. Maar misschien zie ik het niet goed, en is er van een van de volgende mogelijkheden sprake:
- de remmerij van Daihatsu en VAG verschillen te veel in ontwerp; misschien kiest Daihatsu voor een constructie die beter is voor het materiaal, maar een iets mindere remweg oplevert, en is dat bij VAG precies andersom?
- of zou VAG bewust voor zwakke remschijven kiezen, om een hogere omzet in onderdelen te realiseren?
- of zie ik iets anders over het hoofd...
In ieder geval krijgt de Mii van mij wel een minpuntje waar het de kwaliteit van de remschijven betreft. Overigens blijft m'n tevredenheid verder prima, zeker door de service van de dealer, en het uitstekende comfort van de auto.

19-12-2014 Wintercheck en achterruitenwisser

  • 54.542 km

De winterbanden zitten er sinds begin december weer onder. Meer voor de zekerheid voor zodra ineens winterse omstandigheden zouden komen. Het wissertje achter begon te piepen doordat het rubbertje wat hard werd, dus bij de wintercheck gelijk maar laten vervangen. Door de bouw wordt de achterkant van de auto bij natte wegen direct erg vies, en het wissertje is dan geen overbodige luxe.

De 100e tankbeurt (27-01-2015)

  • 57.352 km

Vandaag voor de 100e keer getankt. Gemiddeld verbruik nu 4,7 l/100km (1 op 21,1), na ruim 57.000 km. Daar ben ik best tevreden over.
Op 28 februari gaan we een leuke 'elfstedentocht' rijden met een heel stel enthousiaste Mii, up! en Citigo rijders. Wie er ook een heeft, kan zich op het vwupforum.nl aanmelden.

60.000 km onderhoudsbeurt (27-02-2015)

  • 60.634 km

De standaard 60.000 km onderhoudsbeurt is uitgevoerd, zonder verdere bijzonderheden. Voor het euvel van de snel vuile achterzijde heb ik nog even gekeken of de spatlappen van de up!/Citigo zouden passen, maar de achterbumper van de Mii heeft net een andere vorm, dus dat lukt niet.

11-09-2015 75.000 km beurt

  • 75.821 km

Misschien een beetje saai, maar er valt weinig bijzonders te melden over de Mii. Toch betekent dat niet, dat de Mii zelf saai is, de auto blijft prima bevallen, lekker zuinig, heerlijk comfortabel. De 75.000 km beurt (een kleine standaard beurt) was zo gepiept, ik kon er op wachten. Het enige extra puntje was dat de rubbers van de achtervering wat kraakten bij langzaam rijden over een oneffen weg, maar met een beetje vet is dat ook weer ok. Eigenlijk wel grappig: doordat de auto zo stil is, hoor je soms onbekende 'geluidjes'. Bij regen bijvoorbeeld, hoor je zo nu en dan het geluid of er een veertje iets wegschiet. Schijnt het relais van de ABS rem-wis functie te zijn.

16-01-2016 Ingeruild

  • 88.636 km

Binnenkort staat de 90.000 km beurt voor de deur. Tijd om weer te gaan rekenen of inruilen interessant is, of toch maar kosten voor de beurt maken en over 15.000 km weer opnieuw te gaan rekenen. Maar de 100.000 grens is toch een beetje een magische grens voor de inruilwaarde.
Hoewel de Mii me uitstekend bevalt, ben ik toch gaan kijken of andere auto's voor mij ook interessant zouden zijn. Zowel de Mitshubishi Space Star als de Suzuki Celerio stonden op m'n lijstje om te gaan vergelijken. Die hebben als 'plus' t.o.v. de Mii een derde gordel op de achterbank, zodat je in noodgevallen legaal met vijf personen mag reizen. De Celerio heeft dan ook nog als plus dat je eventueel een aanhangertje mag trekken. En voor mij gold als voordeel, dat die beide merken een dealer in m'n eigen woonplaats hebben. Met beide auto's eerst een korte proefrit gemaakt, waarbij voor mij de Space Star minder prettig reed dan de Celerio. Met die laatste daarom een tweede extra lange proefrit gemaakt, omdat pas na een heel uitgebreide rit de voor- en nadelen beter aan het licht komen. In die uitgebreide rit bleek dat toch het comfort niet kan tippen aan dat wat ik in de Mii gewend ben. En zeker toen ik daarna weer in de Mii stapte, wist ik dat ik spijt zou krijgen als ik die zou inruilen voor een Celerio. Daarna toen naar m'n Seat dealer gereden, die helaas door verhuizing niet meer op fietsafstand van mijn woonplaats is gevestigd. Het bleek dat bij inruil op beschikbare voorraadmodellen ik een zeer aantrekkelijke inruilprijs zou krijgen. Thuis ben ik de offerte nog eens rustig gaan narekenen. Een kostenberekening, waarbij ik alle werkelijke kosten van brandstof, onderhoud, verzekering, belasting, afschrijving en rentederving heb meegerekend, leverde mij een km prijs op van 16,5 ct/km voor de Mii. Op basis van de toekomstig te verwachten kosten zou ik in mijn berekening binnen drie jaar niet op een lagere km prijs uitkomen. Dan zou de auto 6 jaar zijn met 180.000 km op de teller. Zodoende was inruilen bij de huidige km stand van bijna 90.000 km voor mij nu een interessantere optie dan door blijven rijden. Er komt weer een Mii voor in de plaats, nu in de uitvoering van Sport Connect. Zelfde motor, zelfde kleur, maar wel veel rijker uitgerust, met o.a. cruise control, boordcomputer, lichtmetalen 15 inch wielen, parkeersensoren en mistlampen.
Voor wie veel minder km's rijd dan ik, is deze Mii nog een aantrekkelijke occasion. Hoewel die binnen drie jaar bijna 90.000 km heeft gereden, is er nooit sprake geweest van korte schadelijke ritjes, waarbij de motor niet op temperatuur komt, en nauwelijks sprake van stadsverkeer met voortdurend koppelen en schakelen. Een drie jaar oude auto, met de helft minder op de teller, die voornamelijk voor korte ritten en in de stad gebruikt is, heeft het technisch zwaarder te verduren gehad. De toekomstige eigenaar van deze Mii wens ik er veel plezier mee!
Mijn ervaringen met m'n nieuwe Mii Sport Connect zal ik in een volgende review delen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.