Seat Mii 1.0 75pk Style Chic (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 75pk Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 30.500 km |
Ingereden
- 4.800 km
Na bijna drie maanden in de Mii te hebben gereden, lijkt het me tijd om de voorlopige balans op te maken.
Verbruik
Het verbruik valt zeker niet tegen. Ik haal 1 op 20 en daar hoef ik niet erg mijn best voor te doen. Mijn rijstijl is rustig te noemen. De boordcomputer is wel iets gunstiger dan het werkelijke verbruik aan de pomp.
Comfort
De stoelen zitten goed, maar ik kan me voorstellen dat voor langere mensen (ik ben 1,70) de zittingen wat kort zijn. Ik vind de positie van het stuur daarentegen niet erg fijn. Het stuur is alleen in hoogte en niet in diepte verstelbaar, waardoor ik met redelijk gestrekte armen zit. Ik heb nog geen ideale stoel-/stuurpositie kunnen ontdekken. Toch ben ik nog niet gebroken uitgestapt, ook niet na langere ritten.
Binnenruimte
Hier ben ik zeer positief over. De kofferbak valt echt niet tegen, hier kunnen meerdere kratten bier in. De hoedenplank gaat niet automatisch met de klep mee omhoog, maar daar wen je aan. Vervelender is dat hij ook niet automatisch naar beneden gaat, en daar kom je pas achter zodra je achter het stuur stapt en in je spiegel kijkt. Gelukkig is de auto klein genoeg om vanaf de voorstoel de klep een mep te geven. Geen noemenswaardig probleem dus, en zeker geen reden om de Mii links te laten liggen. Op de achterbank kunnen ook volwassenen goed zitten, mits ze niet heel lang zijn. In mijn gezin is niemand langer dan 1,80, dus voor ons geen problemen. Zeker voorin heb je geen moment het idee dat je in een auto uit het mini-segment rijdt.
Afwerking
Het dashboard is strak en netjes afgewerkt. Fijn lederen stuurwiel. Het gelakte staal aan de binnenkant van de deuren vind ik persoonlijk mooi en retro. En dat de auto daardoor goedkoper kan worden geproduceerd is mooi meegenomen. De kofferbak vind ik dan wel weer erg goedkoop afgewerkt. Of eigenlijk helemaal niet afgewerkt. Ook mis ik hier de verlichting.
Technologie
Start-stop werkt naar verwachting. Ik gebruik het niet altijd omdat ik niet overtuigd ben van het nut.
Cruise control is fijn, maar doet niet altijd wat ik wil. Na tussentijds uitschakelen en daarna weer inschakelen wil hij nog weleens de vorige snelheid terugpakken. Behalve als ik dat juist wil. Zal nog eens moeten nagaan hoe dat precies is ingesteld, maar ik lees liever geen handleidingen. (update: ik ben eruit. Bovenste knopje is vorige snelheid terugpakken, onderste knopje is nieuwe snelheid instellen)
Hill brake assist (o.i.d. waarbij de voetrem een seconde blijft geactiveerd na loslaten zodat je niet achteruit rijdt bij de hellingproef) is een handige functie waar ik al helemaal op ingesteld ben.
Rij-eigenschappen
Strakke vering, scherpe besturing, gewoon een lekker autootje. Toch haalt de Mii het op dit punt niet bij mijn Ford Fiësta, maar die staat dan ook bekend om z'n fantastische onderstel.
Gebreken
Ik ben nog geen echte gebreken tegen gekomen. Wel een paar kraakjes en piepjes: de gordelspanners piepen bij beweging. De ruitenwissers 'trillen' na een aantal wisbewegingen en deze trilling is op de een of andere manier ook in de pedalen te voelen. En bij koude motor trekt de auto automatisch op, ook als je geen gas geeft.
Conclusie
Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik mijn Ford heb ingeruild voor deze Seat. Het verbruik is goed te noemen, de binnenruimte valt niet tegen en de rij-eigenschappen zijn prima.
Al een half jaar plezier
- 11.000 km
Na een half jaar heb ik nog altijd geen spijt van deze aanschaf. Nu hij lekker is ingereden is de Mii nog zuiniger geworden. Maar misschien dat ik ook gewoon meer mijn best doe, omdat ik het een sport ben gaan vinden zo zuinig mogelijk te rijden. Het betere weer zal ook helpen.
Kraakjes, piepjes, trillende pedalen; allemaal geen last meer van. Het is alsof alles lekker is los getrild en goed op z'n plaats terecht is gekomen. Ook de hoedenplank weer handmatig naar beneden doen is een tweede natuur geworden.
Zithouding zal ik aan gewend zijn geraakt, want ik herken het helemaal niet meer dat ik hier eerst niet positief over was. Op N-wegen is het lekker sturen en op A-wegen heerlijk onderuitgezakt cruisen op de cruise control.
Fantastische auto!
Eerste onderhoudsbeurt
- 16.000 km
Na 9 maanden begon de Mii ineens te piepen bij het starten. Blijkbaar rij ik zo veel kilometers dat hij toe was aan z'n eerste onderhoudsbeurt (15000km). Dus op naar de Seat-garage!
Er is olie ververst en er zijn onderdelen 'visueel geïnspecteerd'. Het heeft kortom allemaal weinig om het lijf, maar het levert wel de benodigde stempels in het onderhoudsboekje op. En weer een jaar lang mobiliteitsservice van Seat. Maar gewoon gedaan dus.
Verder geen bijzonderheden, behalve dat ik het zuinig aan doen de laatste tijd heb laten versloffen. Rij nu nog 'maar' 1 op 21. Nog steeds vrij netjes dus!
Kostenplaatje
- 26.000 km
Na bijna anderhalf jaar ben ik nog steeds erg enthousiast over mijn aankoop. Het verbruik is gemiddeld nog slechts 0,7% minder zuinig dan de fabrieksopgave. Als ik mijn vorige auto had gehouden was ik in dezelfde periode zo'n 850 euro meer aan brandstof kwijt geweest. De Mii heeft mijn verwachtingen ruim overtroffen!
Verbruiksmijlpaal gehaald / grote beurt
- 30.500 km
Het gemiddelde verbruik is nu gelijk aan de fabrieksopgave. Aan alle mensen die van mening zijn dat dit alleen haalbaar is onder perfecte omstandigheden: niets is minder waar! Gewoon een beetje je best doen, that's all. Je komt wat later (en relaxter) aan, maar bespaart een hoop geld.
Inmiddels ook de eerste grote beurt achter de rug. Geen bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Mii 1.0 Style Chic Airco | LM velgen | Dealer onderhouden | NAP
- 2012
- 159.945 km

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive 5D Sport Dynamic| Stoelverwarming| Pano dak| Garmin Navi| Rijklaarprijs incl.12 mnd BOVAG garantie
- 2015
- 120.136 km

Seat Mii 1.0 5drs 1eEigenaar Navi PDC Airco Cruise Bluetooth BTW auto
- 2019
- 94.601 km