Volkswagen Up! 1.0 60pk BlueMotion Technology move up! (2012)

autoreview

Volkswagen Up
Volkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen UpVolkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen up!Volkswagen Up!

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW UP!

Na 3,5 jaar lang rong gereden te hebben in mijn eerste auto, een Volvo 340 GL special (gekregen met 35000 km(!) en ingeruild bij 66000 km) was het tijd voor een nieuwe auto.

Makkelijker gezegd dan gedaan aangezien het aanbod... Mijn uiteindelijke shortlist (preferences: belasting vrij,nieuw, onder 10.000E, vlot, goed uitziend, airco):

1. Renault Twingo
2. Peogeot 107

De picanto is direct afgevallen omdat ik hem gewoon niet mooi vind en echt héél veel plastic. Oh.. en ik hou gewoon niet van Koreaanse auto's. Al is de 7 jaar garantie wel heel aantrekkelijk!!

Na het proefrijden van de renault twingo was ik in eerste instantie verkocht... Soepel motortje, cruise control, stoere voorkant, pakketje met airco etc. en een leuke prijs. Toch nog even wezen kijken bij de peogeot 107... Sorry voor alle 107/C1 eigenaren maar wat een ontzettend verjaarde auto ... Echt een blik op wielen, versnellingsbak is slecht, slechte stoelen, motor lawaai, ontzettend instabiel, nee zeker geen 107.

Op het laatste moment toch nog even wezen kijken bij VW, van uitgaande dat de UP! te duur was... Tenzij je een take up neemt natuurlijk maar mijn wishlist was inclusief airco mp3 etc. Vóór de proefrit nogsteeds overtuigd van de Twingo. Dat veranderde heel erg snel, wow wat een verschil... Stoelen in hoogte verstelbaar, het navigatie systeem (werkelijk fantastisch in dit segment), redelijk vlot ondanks de 60pk 3 cilinder en een véél beter onderstel dan de twingo en de 107... Na 10 kilometer was ik overtuigd, al was de prijs eigenlijk het enige hekelpunt. Een goede deal was nodig om deze UP! te kunnen rijden.

Terug bij de verkoper was het duidelijk voor mij. Mijn voorstel: een UP! met navigatie, airco (exec pakket)en een goede prijs voor mijn Volvo, dat alles voor onder de 10k. Deal was snel gemaakt, en direct een witte UP! Move up 60pk BMT voor onder 10.000E met alle gewenste opties besteld! Na 2 weken stond de UP! te wachten in de showroom!

Nu begint de review pas, inmiddels 5000km verder en tijd voor een review.

Exterieur:
Nosteeds helemaal blij met de witte kleur, al lijkt me blauw ook erg gaaf.. Vooral de achterkant met het zwarte glad in combinatie met de witte kleur is heel erg gaaf. Binnenkort wil ik donkere ramen achter hebben om dat accent nog meer naar voren te laten komen.

Het enige nadeel van wit is dat hij snel vies wordt. Vooral het vuil dat in de achterklep blijft zitten, nadat je door de wasstraat bent gegaan. Je denkt je dat je een schone auto hebt.. Totdat je de achterklep open doet, daar zit dan nog water en dat water drupt langs de achterbumper en je hebt zwarte strepen op je net gewassen auto. Jammer VW..


Interieur:
Super kwaliteit!!! Navigatie systeem werkt perfect, stoelen zitten super, airco werkt erg goed. Het zwart gelakte dashboard is erg mooi maar wel heel gevoelig voor krasjes en vette vingers... Geluidsysteem werkt prima met mijn iPhone, erg handig zonder draadjes in de auto. Al werkt de bluetooth beter met mijn iphone 5 dan met mijn vorige 4S. Bij de 4S stotterde hij soms..

Nu een aantal nadelen:
De zij panelen, jammer dat je tegen het exterieur aan kijkt, een plaatje kunstof zou mooier zijn. (misschien dat ik zelf daar iets aan doe)

Ook blijft mijn knopje voor het uitzetten van het start stop systeem soms hangen, nu in Nederland maar even naar de garage en vragen of meer up rijders dat hebben en misschien nieuwe knop.

Achterin zitten is vooral goed als je korte benen hebt (gelukkig zit ik nooit achterin). Een dik nadeel is dat je de stoel naar voren moet doen, dat gaat prima maar als je hem dan wil terug doen ben je je gehele zitpositie kwijt (!). Erg onhandig... Wat dat betreft is een 5 deurs beter (maar niet mooier).

Derde nadeel is het ontbreken van een licht in de kofferbak, 's avonds best onhandig. Tip: bij de Ikea verkopen ze bureau lade lampen (LED) op batterijen, 2 strips aan beide kanten en probleem opgelost.

Rij eigenschappen:
Al heb ik de wieldop edition, stuurt hij buitengewoon goed. Erg strak (tot een zeker moment natuurlijk) maar onder normale/sportieve condities stuurt de auto echt fijn. De auto nodigt zeker uit om bochtjes iets sneller te nemen. Veel contact met de ondergrond en insturen gaat heerlijk direct. Een wens zijn de 16 inch licht metalen velgen. (meer voor het oog dan voor het rijden).

Versnellingsbak is echt prettig. Op het UP! forum een aantal problemen gelezen over het moeilijk in de achteruit en eerste versnelling zetten bij koude motor. Mijn up! Heeft daar absoluut geen last van, de versnellings bak is zo soepel! Heerlijke korte verzetten, al maakt het proces wel wat geluid, vooral van buiten te horen (bij intrappen van de koppeling en schakelen).

De 60 paarden: genoeg voor deze auto. Vooral voor Nederland waar we over het algemeen geen heuvels kennen komt hij prima mee. Aangezien ik woonachtig ben in het verenigd koninkrijk hebben wij wel veel heuvels. Misschien is de 75pk beter daar... ik weet het niet. Mijn oplossing: vooral boven de 2000,2500 toeren houden, dan trekt ie prima. Ook op de snelweg gaat hij prima, 170 is haalbaar. 180 ook maar dan van de heuvel af. Dat is natuurlijk extreem... Je kunt prima met het verkeer meekomen, tussen 130/140 rijdt hij echt prima.

Wat ook direct opviel bij mijn eerste proefrit was hoe stil deze auto is! Zelfs op de snelweg is hij heerlijk stil. Water hoor je wel erg goed in de wielkappen bij regen, niet heel storend hoor. Afgelopen week 700km in stromende regen gereden, ging prima.

De remmen zijn ook prima. Al bij een volle auto (bagage +2 personen) merk je dat hij zwaarder is dan normaal. Hoewel dat niets te vergelijken was met de volvo (haha).

Verbruik:
Deze auto is gemaakt voor 50/80/100 kilometer wegen. Daar is hij ook echt super zuinig. Bij vlakke wegen is 4.2 liter/ 100km dan geen uitzondering en makkelijk haalbaar zonder absurd voorzichtig te rijden (één keer bij rustig rijden 3,9 liter/100km gehaald op een stuk van 60km).

Op de snelweg moet de 3 cilinder een beetje harder werken en dat zie je terug in het verbruik. Gewoon lekker met het verkeer meerijden (110/120) verbruikt de auto gemiddeld zo'n 5-5,3 liter per 100km. Ga je iets harder (130-150) dan word het al snel 6-6.5 liter per 100km. Nog steeds zuinig maar niet super zuinig.

Veiligheid:
Een automatisch remsysteem dat remt bij noodgevallen van 30kmh en minder. Moeilijk om uit te testen natuurlijk, wel gedaan. Mijn broer was op straat gaan staan en ik was er héél langzaam opaf gereden (met 5/10kmh) natuurlijk voet heel dicht bij de rem indien het systeem niet werkte. Maar hij werkt! Vooral fijn om te weten, ook handig bij files als je even niet oplet. Hopelijk hoef ik dit systeem nooit écht te gebruiken.

Conclusie:
Dit is mijn eerste review dus ik heb ongetwijfeld een aantal punten vergeten.
Nu mijn conclusie: Een kwalitatief erg goede auto, zeker als je de VW vergelijkt met de concurrentie. Echt een aanrader voor iedereen. Een paar kleine dingen kun je lezen in de review, verder echt dik tevreden. Mijn volgende review wordt over een aantal duizend kilometer! Foto's komen ook binnenkort.

Groeten, Sebastiaan

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.