Volkswagen Up! 1.0 60pk BlueMotion Technology high up! (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up! 1.0 60pk BMT high up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 33.412 km |
Aankoop
- 36 km
We waren op zoek naar een meer praktischer en ook goedkopere vervanger van onze geliefde TT. Vanwege gezinsuitbreiding werd die niet gebruikt waarvoor die oorspronkelijk was aangeschaft. Namelijk woon-werkverkeer over de snelweg in plaats van lekker toeren. Het werd zo een prijzige hobby.
Een handige stadsauto zou het moeten worden, vrij van wegenbelasting (tijdelijk) en bpm en het moest een 5-deurs zijn. Door de laatste eis vielen de Renault Twingo en Fiat 500 af. Een nieuwe Panda vind ik niet mooi. Vanwege de goede pers ook nog een Kia Picanto overwogen, maar ik vind het design toch veel te druk. De Up! was er net als 5-deurs, dus ben met vriendin maar eens bij de dealer gaan kijken. Daar werden we uitermate vriendelijk en proffesioneel te woord gestaan door de verkoper. Niks van arrogantie wat zo vaak beweerd wordt. Kan ook niet in deze tijd lijkt me. Dit moest onze auto gaan worden. Eigentijds strak design met leuke opties, die nu eindelijk eens betaalbaar zijn doordat ze vrijgesteld zijn van bpm. Binnen is de afwerking prima voor deze klasse en typisch VW. Weinig frivoliteit, maar uiterst functioneel en tijdloos.
Gekozen is uiteindelijk voor een bomvolle Up!, maar dan met een 60 pk motortje. De auto gaat voornamelijk in de stad gereden worden en mocht ze af en toe op de snelweg komen zal dat in het vlakke Nederland geen enkel probleem zijn. Een proefrit met dit motortje bewees dat je niets te kort komt en bij 100 km/h is de auto ook nog eens erg stil (stiller dan TT roadster met hardtop). Harder heb ik niet gereden, want we zijn de snelweg niet op gegaan.
De configuratie is als volgt:
High Up! 5-deurs, Candy White, 60 pk bluemotion technology
Dynamic Triangle, executive en drive pakket
Panoramadak, kunstleren bekleding met stoelverwarming.
Het Dynamic Triangle pakket is voornamelijk voor de looks en bestaat uit privacy glas vanaf B-stijl, verlaagd onderstel, en 16" Triangle velgen. Hier in zwarte uitvoering vanwege de contrastvorming met de kleur Candy White. Ook samen met het panoramadak en het privacy glas en overige zwarte design truukjes vonden wij een witte Up! mooier tot zijn recht komen dan een zwarte, een kleur die we ook overwogen. Niet voor de White Up! gekozen, omdat de chroom accenten niet echt mooi uitkomen op een witte. Daarbij zijn die chroom accenten aardig aan de prijs. Zouden we voor een zwarte hebben gekozen was het wel een Black Up! geworden.
Het executive pakket houdt in dat je navigatie, een uitgebreide boordcomputer en Bluetooth carkit hebt. Mooi gecombineerd in een verwijderbare Personal Infotainment Device (PID). Daar bovenop nog electronisch geregelde airconditioning. Als je sowieso airco wil in je Up! zijn de overige opties in dit pakket à €160 mijns inziens dus de moeite waard.
De overige zaken zijn natuurlijk pure luxe en verwennerij maar wel leuk. Het drive pakket geeft nog eens cruise control en parkeersensoren met weer een uitgebreide boordcomputer (had ik die niet al via de PID?).
Mijn vriendin wilde heel gaag de kunstleren bekleden aangezien dat praktisch is met de kleine, maar vooral ook vanwege de billenwarner die er automatisch bij komt.
Het panoramadak was weer meer mijn wens. Dit ter compensatie van de dagen dat we wel met de TT open reden en zodoende de pijn van het afscheid te verzachten. Het dak is keurig afgewerkt en laat zich elektrisch bedienen. Om de zon uit het interieur te houden kan je er ook nog eens zonwering onder schuiven. Dat moet dan weer wel met de hand :).
Voor in de winter zijn er aftermarket Dezent L Dark velgen gekozen.
15" met Michelin Alpine4 banden in de maat 185/55r15.
We gaan ongeveer 8000 km per jaar met deze auto rijden. Voornamelijk in de stad, al zal ik er ook af en toe een rit van 125 km mee maken.
De review zal regelmatig worden bijgehouden, over een paar maanden na de eerste kennismaking en daarna in ieder geval jaarlijks na de onderhoudsbeurt. Voor de liefhebber hou ik het verbruik ook nog eens bij via spritmonitor. We hopen er lang mee te gaan doen. Levering november 2012.
Auto is uiteindelijk 6 december bij dealer aangekomen.
Er is toen voor gekozen de auto 3 januari 2013 af te laten leveren.
Vanmorgen auto opgehaald en een ritje gemaakt. Naar verwachting, maar een uitgebreide update volgt later.
Maps & More ingesteld en proberen te updaten. Dat ging even niet. Ik heb een iMac en dat schijnt vaker problemen op te leveren bij de Navigon Fresh software. Ik kan namelijk geen toegang krijgen op de server (tips iemand?).
Auto is verder erg netjes. Ook verder afgetankt (2,3l) ivm de verbruiksmonitor op spritmonitor. Bovenstaande foto's zijn in de showroom gemaakt. Buiten was het erg donker.
Inmiddels zitter de Dezent L velgen met Michelin Alpin4 winterbanden er al op. Die staan goed voor winterbandjes, al is het met een maatje groter Triangle velgen natuurlijk toch mooier.
Updates
- 14.643 km
Update: km stand 5.064, 31.08.2013.
Inmiddels zitten er ruim 5000 km op. Auto voldoet uitstekend, het verbruik ligt echter aan de hoge kant ten opzichte van de fabrieksopgave. Wij komen tot nu toe gemiddeld uit op 5,95 l/100km (spritmonitor). Dit heeft een aantal oorzaken.
Als eerste wordt er ongeveer 80 % van de kilometers gereden in de stad. Korte eindjes dus, elke keer weer met koude motor en veel stroomverbruikers aan.
Ten tweede wordt de auto door meerdere mensen bereden die niet allemaal even goed met het nieuwe rijden omgaan.
Zodra ik er een rondje mee rij, ook in de stad is mijn verbruik (trip 1) steeds 10-15% lager dan wat er op dat moment op de boordcomputer staat (trip 2). Een enkele keer als ik al een warme moter heb nog veel zuiniger en kom dan zo maar op 4,2 l/100km (boordcomputer), wat ik binnen stadsverkeer een hele mooie waarde vind. Ook eens een lange snelwegrit gemaakt met continu 110 km/h op de cruise control. Daar haalde ik een soortgelijk verbruik.
Wel moet gezegd worden dat het werkelijke verbruik altijd ongeveer 7% hoger ligt dan wat de boordcomputer aangeeft.
Genoeg over het verbruik, maar het krijgt nogal veel aandacht in de media.
Verder vind een Up! drempels niet heel fijn al gaat het prima. Het kan ook niet veel anders met zo'n korte wielbasis. Sturen, bochtgedrag en rust in de auto is eigenlijk ongekent in deze klasse, afgezien nog van het ruimte aanbod.
De stoelen zitten fijn (ik ben 1,78 m) en ook het kunstleer valt niet tegen, zelfs niet bij warm weer. al is het wel minder fijn dan echt leer. Wel makkelijk schoon te maken in ieder geval. De stoelen zijn voor deze klasse prima te noemen en ik zou er zo mee naar Oostenrijk rijden. Kom dan wel wat vermoeider aan dan in mijn V70, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Problemen hebben zich nog niet echt voorgedaan, behalve eenmaal een moeilijk naar een kant trekkende zware beturing. Motor uitgezet, en weer opnieuw starten deed het weer over gaan. Het gebeurde op een parkeerplaats en voelde zeer vreemd. Ik kan me voorstellen dat het tot rare reakties kan leiden. Was een eenmalig iets.
Een tweede probleem bleek een ontzettende stank. Ik was op reis en mijn vriendin naar de dealer. Na enig zoekwerk bleek er een duif achter de versnellingsbak te liggen die schroeide. Waarschijnlijk door een marter daar achtergelaten. Geen rekening gehad van de dealer (Pouw Deventer) die daar toch een half uurtje mee zijn bezig geweest. Dat is pas service! Wel even marterspray gekocht.
Geen problemen met versnellingsbak gehad wat ik hier en daar wel eens tegenkom.
Voor wat betreft de Maps & More. Updaten met een iMac leek tot voor kort onmogelijk. Na lang zoeken vie het Up!-forum een link gevonden van een betaversie voor het programma Fresh, waarmee je de upadates uitvoert. Dat gaat nu goed.
De kaart vond ik al verouderd bij aanschaf (kwartaal 4/2012) en aan de prijzige kant om te blijven updaten voor een 2e auto. Navigon wil daar €99 voor hebben voor twee jaar. Op zich redelijk, maar ik heb al een update service voor mijn TomTom die ik in mijn V70 gebruik.
Wellicht als we de Up! in de toekomst anders gaan gebruiken ik wel gebruik wil gaan maken van de kaart update service.
In januari krijgt de auto een beurt, waarna ik met de volgede update kom.
Update: 2 jaar Up!, km stand 14.643, 07.01.2015.
Eigenlijk geen bijzonderheden te noemen. De Up! doet uitstekend zijn werk waar ze voor aangeschaft is. Comfortabel rijden in de stad. Redelijk zuinig, alleen door het 90% stadsgebruik met meestal zeer korte ritjes en koude motor, is het verbruik ver af van de fabrieksopgave. Ik lig er niet wakker van, het was te verwachten.
Ook het feit dat er meerdere mensen in rijden die niet allemaal even goed anticiperen in het verkeer gaat er een litertje benzine meer doorheen.
Overigens is op langere afstand die opgave goed te benaderen.
Met reeds warme motor en zeer anticiperend rijden zelfs in de stad.
Via spritmonitor zitten wij op 5,93 l/100 km.
Onderhoud en reparaties
- 31.614 km
Km stand 7.014: precies een jaar na aflevering kreeg de Up! de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Deze eerste keer een zogenaamde kleine onderhoudsbeurt, waarbij ook een software-update is uitgevoerd met betrekking tot de timing van de loop van de koelfan (garantie). Verder geen bijzonderheden en de auto kwam keurig gewassen weer terug. Kosten €133,67.
Km stand 14.643: weer een jaar later, deze keer een jaarlijkse (grote) beurt. Auto was de dag tevoren gebracht en om tien uur de volgende morgen werd ik keurig gebeld dat de auto rond 11 uur klaar zou zijn. Geen bijzonderheden, wel de vraag of het interieurfilter vervangen mocht worden. Dat is iets wat VW aan raadt, het zit echter niet in de standaard service beurt. Inclusief filter, totale kosten €240,-
Km stand 23.195. 29.12.2015.
Grote beurt bij VW dealer. Trommelremmen vrij gemaakt en hitte schild uitlaat verbouwd (garantie).
Verder geen bijzinderheden, oöliet plus filter, interieur filter.
Kosten €295,92
Km stand 27.692. 18.09.2016
Airbag lampje van uitschakelaars passagiersairbag ging vaak branden. Na wat googelen blijkt dat meestal in de switch te zitten. Bij mijn BOVAG garage uitgelezen en een resetten gedaan. Voorlopig werkt dat. Geen kosten gerekend.
Km stand 31520. 21.12.2016.
Grote beurt inclusief APK bij mijn vertrouwde BOVAG garage Auto Service Wesepe. Geen bijzonderheden; olie plus filter, interieurfilter. Garagehouder had zijn reden een flinke korting te geven van ongeveer €115. Kosten €137,74.
Ingeruild
- 33.412 km
De Up! maar ingeruild.
Zij heeft vier jaar uitstekend werk verricht en voldeed volledig aan de verwachtingen.
Het was echter wel weer tijd voor iets leuks.
We kregen nu nog een goede inruilprijs voor deze Up! Mede doordat een nieuwe fiks duurder is geworden. Verder denk ik dat de afschrijving de komende twee jaar ook fors blijft. Er zijn in 2013 heel veel van gekocht en binnenkort lopen veel lease contracten af en/of worden ze ingeruild.
Mijn verwachting is dus dat de occasion markt straks overspoeld raakt met Up!jes.
Ingeruild voor een Mini Cabrio Cooper S uit 2011 met af fabriek een JCW pakket
Twee jaar ouder dus en nog een fikse som geld er bij, maar wat een lol. Wel wat ruimte en praktisch nut ingeleverd, maar dat is een bewuste keuze. Daar hebben we nog een andere auto voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.