Volkswagen Up 1.0 60pk BlueMotion Technology high up (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up 1.0 60pk BlueMotion Technology high up |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 3.100 km |
VW High Up! 60pk
- 3.100 km
In augustus 2012 hebben mijn vriendin en ik onze eerste auto aangeschaft. We wilden graag een nieuwe auto, wegenbelastingvrij en met een leuk, vlot maar enigszins chique uitstraling (voorzover dat kan in dit segment).
We hebben proefgereden in de Renault Twingo, de Skoda CitiGo en de VW Up!. Wat de doorslag heeft gegeven voor de Up! tov de Twingo zijn zitpositie en weggedrag. De Twingo was overigens ruim goedkoper. Het prijsverschil tussen de CitiGo en de Up was minimaal, en daardoor hebben kleinigheden als het neusje, stoelbekleding, velgen en dashboard de doorslag gegeven.
Het is uiteindelijk een zwarte 3-deurs High Up! geworden, met executivepakket (airco, Maps&More en radio). De auto kon uit voorraad geleverd worden, en na een week stond hij al voor de deur.
Inmiddels zijn we 3100 km verder, inclusief een vakantie naar Italie. Dit zijn onze bevindingen.
Motor & transmissie
De 60pk motor bevalt ons positief. In stadsverkeer kom je prima mee, en ook op de snelweg heeft de motor voldoende over. Steile bergweggetjes vereisen echter een lager verzet. Ook tussenacceleraties op snelweg of provinciale weg gaat beter in 4 dan in 5. Ik ben een vlotte rijder, en 140 km/u op de snelweg gaat prima. Ook over de versnellingsbak ben ik tevreden. Korte slagen een fijne spatiëring van de versnellingen. Ik heb op internet meerdere verhalen gelezen over problemen omtrent de transmissie, dus hier let ik nauwgezet op.
Op het verbruik let ik niet, maar deze ligt volgens mij rond de 1 op 17, snelweg en stadsverkeer gecombineerd.
Rijcomfort en weggedrag
De Up! is vrij stevig afgeveerd. Bochten kunnen in redelijk tempo genomen worden en op de snelweg zorgt dit voor een comfortabel weggedrag. Klinkerweggetjes en drempels zijn hierdoor wat minder fijn. Bochten op hobbelige wegen of wegen van mindere kwaliteit zorgen, mede in combinatie met de korte wielbasis, voor wat onrustig weggedrag.
Geluidsisolatie is dik voor elkaar. Ook op hoge snelheid is het allerminst rumoerig binnenin, en het 3-cilindertje snort er vrolijk op los. Eigenlijk best een lekker geluid.
De besturing is lekker direct en met genoeg gevoel. Het kleine stuurwiel draagt daaraan bij.
Voor een kleine auto als de Up! vind ik weggedrag en rijcomfort erg goed. Er wordt in menig test gerefereerd aan de term 'volwassen', en ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn. Voor ons was dit dan ook van doorslaggevend belang in onze keuze.
Zitpositie en comfort
De stoelen zijn van erg goede kwaliteit. Wij zijn in 11 uur naar Italië gereden, en geen centje pijn na de rit. De stoelen geven voldoende steun, en zijn comfortabel en groot genoeg. De optie om de stoel in hoogte te verstellen is daarbij erg fijn.
Binnenruimte
Als bestuurder of passagier voorin is de ruimte riant. De stoelen zijn voldoende verstelbaar, en de bewegingsvrijheid is voldoende. Achterin is het behelpen, twee volwassen mensen kunnen er zitten, maar dan moeten de bestuurden en medepassagier ruimte inleveren. Voor langere reizen niet heel fijn.
De bagageruimte is voor een kleine auto als de Up! normaal. Je verwacht niet veel, en je krijgt ook niet veel.
Opties & uitrusting
Over de opties en uitrusting zijn we tevreden. Het geluidssysteem is goed. De radio staat altijd aan, maar ik heb hier weinig verstand van, dus een gefundeerde mening kan ik hier niet over geven. De airco werkt prima. Ontwasemen is snel gebeurd, en de binnenruimte is snel op temperatuur. Het Maps&More werkt goed. Navigatie werkt goed, al duurt het een eeuw voordat deze is opgestart. Bluetooth via M&M is goed, en de verbruiksmonitor is een geinige gadget die ik persoonlijk nooit gebruik. Pluspunt van M&M is dat deze afneembaar is, en dat deze ook voertuiginformatie weergeeft. Het CitySafe System hebben we niet getest, en we hopen het ook niet nodig te hebben.
Betrouwbaarheid:
Hier kan ik nog niks over zeggen. Nog geen problemen of beurten gehad.
Al met al zijn we erg tevreden met onze Up!. Hieronder nog even puntsgewijs de dingen die ons positief en negatief verrast hebben of ons goed bevallen:
Positief:
- Wegligging en besturing: voor een dergelijk kleine auto erg goed.
- Maandelijkse kosten: geen wegenbelasting, zuinig, lage verzekeringskosten. Het kan volgens mij alleen goedkoper als je een zuinige oldtimer koopt.
- Comfort: ook lange ritten zijn goed uit te houden dankzij de prima zitpositie, rijcomfort en geluidsisolatie.
Negatief:
- Er kleeft slechts 1 groot negatief punt aan de Up!, en dat is de prijs. Hoewel we de Up! een serieus betere auto vonden dan de Twingo, hebben we lang getwijfeld vanwege het prijsverschil. Meer dan 1000,- verschil bij gelijke uitrustingsniveau is erg veel in dit segment. Niet alleen de basisprijs is hoog, ook opties zijn duur. Radio is niet standaard, maar een optie van maar liefst 315,-.
Verder nog wat kleine irritaties zijn er wel.
- De hoedenplank zit niet vast aan touwtjes, maar moet je zelf naar boven en beneden klappen. 9 van de 10 keer vergeet je deze dus naar beneden te klappen. VW had best twee touwtje van een euro kunnen bevestigen. Onhandig.
- De Up! heeft een dubbele bodem in de bagageruimte. Een plank ligt op gelijke hoogte met de tildrempel. Het nut hiervan ontgaat me volledig, het is zelfs vervelend af en toe. Een krat bier, vouwkrat of volle bigshopper past niet op, maar ook niet onder de plank. Wanneer je het onder de plank zet, dan heb je kans op lakbeschadiging doordat de plank de ruimte kleiner maakt wanneer deze naar boven scharniert. Een krat of vouwkrat past niet op de plank doordat de diepte niet groot genoeg is. Een volle bigshopper past niet tussen de hoedenplank en de andere plank. Die dubbele bodem is er bij ons dus standaard uit.
- De versnellingsbak maakt wel een erg harde klik wanneer je schakelt, prominent aanwezig als je met de ramen open rijdt.
Verder nog wat puntjes die inherent zijn aan de auto (dit weet je van tevoren): het zicht over de schouder wordt enigszins geblokkeerd door de B-stijl en het kleine achterruitje. In een 5-deurs heb je hier minder last van. Ook de gordel zit erg ver naar achter in de 3-deurs. Tenslotte de elektrische raambediening die alleen aan de te bedienen raamkant zit.
De eerste twee maanden zijn ons erg goed bevallen. Ik zal met enige regelmaat updates plaatsen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.