Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 130 Energy Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Voorstellen
5 juli mijn nieuwe Renault Grand Scenic 1.6 Dci Bose opgehaald en de vorige Mondeo achtergelaten (pfff eindelijk).
De weg naar deze keuze was lang, maar wel leuk. In eerste instantie wilde ik een echte vervanger voor de Mondeo, dus een lage auto met goede wegligging en geen eco motor.
Ik heb proefgereden met de C5, wat een heerlijke auto is met fijne stoelen en een top diesel (2.0Hdi), maar net te gedateerd interieur zeker in vergelijking met de DS5, waar ik later naar gekeken heb (DS5 is vreselijk mooi en vreselijk mooi afgewerkt, maar echt te klein). Daarna met de 508 welke een stuk dynamischer reed (in alle opzichten beter als de Mondeo) en eigenlijk mijn eerste keuze werd.
Volgende was de Passat en net als de vorige keer is deze auto het gewoon net niet (er is weinig dat opvalt of aanspreekt) en het interieur bevat veel te veel hard plastic en minder afgewerkte details.
Daarna gereden met de Laguna 2.0Dci; gewoon een heel fijne auto met een heel fijn lopende diesel (zeer ondergewaardeerd); naast de 508 werd dit ook eerste keuze.
Om het af te maken heb ik met de BMW 3 320d (oude model station) en de A4 Avant 2.0TDI gereden. De 3 rijdt natuurlijk heel fijn, maar is gewoon te klein en ik vind het nieuwe dashboard echt niet mooi. De A4 viel mij mee; hij rijdt wat afstandelijker, dan een Ford of een BMW, maar het is toch een fijne wagen. Om de kosten van de A4 te drukken (ik wilde een flinke hoeveelheid extra's) was mijn optie een 20% bijtelling diesel, maar men zei, dat na 1 juli deze auto 25% zou worden, dus werd het geen Audi.
Toen kwam het moment van keuze door vrouwlief en die bleek geen lage auto meer te willen en daar ik dat ook wel eens wilde proberen, werd de keuze heel snel beperkt tot een Scenic of een 5008. Na van een paar collega's de Touran, de Zafira en de C-Max te hebben geprobeerd vielen die snel af en ook de S-Max (week mee gereden) viel af, omdat hij niets meer biedt voor 10.000 euro meer.
Zowel de Scenic als de 5008 vielen mij ontzettend mee vooral m.b.t. het weggedrag.
Het werd de Scenic vanwege de 130pk/320Nm diesel met toch 20% bijtelling en de extra's die mogelijk waren, zoals keyless entry.
Het is dus een Grand Scenic 1.6Dci Bose in Blue Majorelle geworden met 5 zitplaatsen (geen 7-zits, want ik durf mijn kinderen niet helemaal achterin te laten zitten; ik heb de Yaris gezien van de buurvrouw die geramd werd door een bestelauto) met als extra's stoelen met leren bekleding met elektrische verstelling, geheugen en verwarming (Pack Luxe), Xenon koplampen (meesturend, dus gelukkig niet die mistlampjes die aan en uit gaan overdag), bandenspanninguitlezing, glazen dak met schuifdak en donkere achterramen (Pack Lumiere), een trekhaak en bagagenet boven achterstoelen. Reservewiel en krik heb ik ergens anders gekocht voor totaal 110 euro.
Ik wilde geen Privilege hebben, omdat daar standaard het Visio systeem op zit, waarbij de dimmende achterspiegel vervalt en dat vind ik veel belangrijker, dan dat Visio. Maar qua uitrusting zit de auto nu zeker op Privilege niveau.
Overigens bij het afleveren alle naamplaatjes laten verwijderen (Scenic, Bose, dCI etc) en een exclusieve Vive la sport sticker geplakt (dit was in de jaren 80 en 90 de Renault Sport leus). Ik vind een schone auto zonder plaatjes veel mooier en van mij hoeft niemand te weten waar ik in rij.
Ook een grote stortkoker als uitlaat, terwijl je met een 1.6 of 2.0 eco motor rijdt, vind ik lelijk en ook daar doet Renault het goed. Onder de auto zit een vuist dikke uitlaat, maar die is helemaal niet zichtbaar.
Wel een misser van ALD lease en Indumij de auto is geleverd met Schuss velgen en daar heeft men mij nooit van op de hoogte gebracht. Het zijn zeker geen verkeerde velgen, maar de standaard zwarte Sari velg is toch net even sportiever.
De eerste ervaringen
- 11.200 km
De auto zou eind juli - vlak voor mijn vakantie - worden afgeleverd, maar werd gelukkig vroeger afgeleverd, waardoor ik 2300 km kon rijden, voordat we weggingen. Inrijden is 1500km en dat is bij een diesel heel belangrijk (rustig en voorzichtig gasgeven en niet meer dan 2500 toeren).
Daarna op vakantie met grote tent (50kg katoen), 4 fietsen en een mountainbike, roeiboot en de complete uitrusting voor 4 mensen en het ging er allemaal makkelijk in (met dakbak). Ondanks de maximale belading bleef de wegligging toch heel goed en heeft de auto het perfect gedaan. Wel veel ruis op het dak door de dakbak.
Mijn ervaringen over deze eerste kilometers zijn heel positief:
De wegligging is boven verwachting de auto stuurt scherp en levendig en de auto helt weinig over. Het gehate stuurgevoel van Renault is in deze nieuwe Scenic geheel weggewerkt; het is minder natuurlijk, dan de Ford, maar toch meer dan voldoende. De sportieve ritjes rond het meer van Annecy lieten mij zien en voelen, dat Renault precies weet hoe dit soort auto's op te zetten.
Ook het comfort is precies goed, niet te soft zoals Citroen, maar wel een stuk fijner dan b.v. een Ford.
De motor loopt mooi en rustig, maar soms zit er wel een resonantie in, die ik bij de 2.0 Dci nooit heb gevoelt (1.6 is gebaseerd op de 2.0). Hij is soepel vanaf 1400 toeren; als ik omhoog reed en de auto kwam daaronder, dan viel hij helemaal dood (wel werd dit na verloop van de kilometers wel beter; duidelijk ook een geval van in/los rijden). Op vlak wegdek is dit effect veel kleiner. Wanneer ik de keuze had gehad, dan had ik voor dat kleine stukje extra soepelheid wel een 2.0Dci gekozen, maar Renault biedt die niet in Nederland aan (wel b.v. in België).
Het verbruik was en is ca 6.2 l/100km, dus valt - natuurlijk - tegen (in de praktijk zijn al die Co2 cijfers 1 grote farce; de Mondeo zat ook op ca 6.3 l/100km). Overigens was het verbuik tijdens de vakantie weinig slechter rond de 6.7 l/100km. 1 keer heb ik het verbruik een tijdje rond de 5.3 gemiddeld gehad, maar dan moet je echt rustig gasgeven en niet boven de 95 uitkomen en dat is net wat ik meestal niet doe.
Schakelen en koppelen verloopt licht en soepel - precies goed - en is een verademing na de Ford tractor.
De ruimte is, zowel voor bestuurder, als passagiers als de bagage redelijk riant. Door alle bagagevakken en de grote achterbak (150 tot 250 liter groter dan de Mondeo) kan er heel veel rotzooi mee met vakantie.
Het open dak is ook ideaal; heel regelmatig staat ie op een kiertje (al zal dat in de winter natuurlijk niet vaak gebeuren). Er is natuurlijk windgeruis, maar zolang je niet doorrijdt op snelweg valt daar goed mee te leven.
De Bose geluidsinstallatie (tenminste de speakers en de versterkers) zijn top en doet beslist niet onder voor Bang & Olufsen en Denon in andere merken, vooral als je wat harder draait blijft het geluid kei-strak. Overigens heb ik de bass op -4 en de treble op +1 staan.
De meesturende Xenon verlichting werkt perfect, het licht is natuurlijk lekker duidelijk, maar handig zijn ook de auto- hoogteverstelling en het meedraaien van de lampen (dit gaat heel onopvallend, maar helpt zeker).
Fijne stoelen met leer bekleed, met geheugen (ideaal voor vrouwlief) en een verwarming, die nu het koeler wordt altijd aan staat op standje 1 (overigens vind ik de Laguna stoelen wel net even beter).
De standaard TomTom werkt top i.s.m. de LIVE service; de bediening met het tableau tussen de stoelen kon ik eigenlijk na een paar dagen al op gevoel bedienen en werkt dus goed. Een misser is, dat niet alle menu's van de auto te bedienen zijn via deze knoppen, want deze menu's moet je benaderen met knoppen op de radio (ook makkelijk te bedienen, maar het had dus nog beter gekund).
De verdere bediening is eigenlijk heel intuïtief en net als de TomTom is na een paar dagen alles duidelijk en op gevoel bedienbaar. De cruise control die altijd aan staat (knopje naast pook 1 keer bedienen en daarna nooit meer) met aflezing van de ingestelde snelheid; beduidend beter dan Ford, waar je altijd meerdere handelingen moet doen om de cruise aan te zetten. Ook de regen en licht sensor werken goed (in de Ford zat ik altijd aan de gevoeligheid van de regensensor te draaien om de ruitenwisser te laten wissen als het moet en niet wanneer hij wilde).
Ook het digitale dashboard bevalt goed en is lekker duidelijk.
Mindere punten zijn er ook:
De windgevoeligheid is t.o.v. een lage auto (Mondeo) groter en niet altijd fijn.
De achterklep opent net iets te laag (het slot kan pijnlijk zijn) en het afdekzeil is een beetje knullig (kijk naar de Laguna waar het wel goed is uitgevoerd), want je moet echt met aandacht het zeil dichtdoen.
Er zit dus een lichte resonantie in de motor tijdens accelereren en zoals gezegd dit ken ik niet van de 2.0Dci, maar ook niet van de 1.5Dci in niet geknepen versie (in de oude Megane), misschien exemplarisch.
Er zitten rammels in de auto, maar die komen niet van de auto, maar uit alle bagagevakken waar veel te veel rotzooi los in ligt en uit het zonnebrilvakje (waar eigenlijk iets meer schuim in moet).
De cruise control werkt een beetje grof in vergelijking met de Mondeo (voor de techneuten de P en de I staan te aggresief); daar reageerde de auto heel soepel op b.v. een helling op of af rijden; de Renault doet dat een beetje schokkerig. Maar het is maar net wat je gewend bent.
Ik had gehoopt, dat de actieradius gelijk zou zijn aan de Mondeo (zo'n 900km); de ford met 70 liter en de Renault met 60 liter tank, maar door het het verbruik dat haast gelijk ligt, lukt dat niet.
De minpunten behoren echt tot de afdeling "mierenneu....." en de auto bevalt dan ook uitstekend.
Het enige mankement tot nu toe is het resetten van diverse onderdelen in de auto na het starten van de auto; het ging om de radio, telefoonverbinding, stoelgeheugen, TomTom. Na een update van software (probleem gevonden in Renault database in Frankrijk) waren alle problemen opgelost. Alleen de TomTom start nog een enkele keer opnieuw op tijdens het rijden, maar daar komt ook een TomTom update in.
Grappig overigens is, dat ik regelmatig de opmerking krijg, dat ik een stuk omlaag gegaan ben qua status "je had toch een MONDEO"? De Scenic is duidelijk minder een auto voor de buren, terwijl hij met dik 40.000 euro toch niet echt goedkoop is. Gelukkig interesseert mij dat totaal niet.
Overigens net winterbanden gemonteerd en nu zie ik ook regelmatig het ESP lampje aangaan, want zoals ik al in andere review meldde zijn winterbanden echt alleen maar beter, wanneer er sneeuw en ijzel op de weg liggen. Onder andere omstandigheden (ook bij 0 graden) ben je beter uit met zomerbanden. Daarom lees je ook nooit directe vergelijkingen onder niet winterse omstandigheden tussen zomer en winterbanden.
Tip: als je de mogelijkheid hebt om niet de weg op te hoeven gaan met sneeuw en ijs, laat de auto lekker op zomerbanden staan.
Tussenstand na ruim een jaar
- 34.500 km
De Scenic is nu ruim een jaar oud en doet het nog steeds heel goed.
Ik kan nog niets bedenken waarvoor de auto naar de dealer zou moeten, want er is gewoon nog niets in of aan de auto, dat defect is of een nader onderzoek nodig heeft.
De auto is natuurlijk wel voor een 30.000km beurt geweest, maar deze kleine beurt was een formaliteit. Ik heb in die 30.000km ook nooit olie hoeven bij te vullen, want die stond precies tussen max en min in. Het diesel verbruik zakt heel langzaam; meerijdend met het verkeer is 1:17 makkelijk haalbaar.
Wat wel opvalt, is dat de TomTom (net als andere systemen waar ik ervaring mee heb) soms de meest vreemde routes bedenkt. Ik gebruik hem wel altijd, vooral ter info en voor de files, maar in een vreemde stad blijft het natuurlijk ideaal.
Qua wegligging is de werkelijke bochtsnelheid natuurlijk lager, dan bij een Mondeo, maar de wegligging blijft heel fijn gebalanceerd. Hij is heel comfortabel, maar stuurt toch lekker en is zelfs met het gas door een bocht te krijgen (gas los en dan gas erop bij onderstuur en de achterkant duwt door).
Grootste voordeel blijft, dat de auto redelijk compact is qua buitenmaten, maar van binnen toch super ruim, vooral met de vakantie blijft het een wonder, wat er allemaal meegaat.
Fijn blijft ook de keyless entry, waarbij je niets hoeft te doen.
Missertje van iemand was, dat er een prop in een voorband zat, terwijl ik daar niets van wist en die prop zat in de zijkant, dus levensgevaarlijk; of de bandenboer of de Renault dealer heeft een vette blunder begaan. Er moest een nieuwe band onder.
Overigens heb ik nog wel een nadeel ondervonden, want voor een fietsdrager achterop loopt de achterklep te diep door.
Ik heb een Thule voor 2 fietsen (klapbaar) en dat werkt goed (de klep gaat precies langs de drager), maar er is geen drager te krijgen voor 3 fietsen, waarbij de klep langs de omgeklapte drager kan. Nu maar opgelost met brede Thule dakdragers, waarbij de dakkoffer en twee fietsen op het dak gaan.
Update 56.000km
- 56.000 km
De auto is haast aan een tweede beurt toe, maar ik heb geen idee wat ze moeten doen aan deze auto. Alles werkt naar behoren en het olieverbruik is nog steeds nihil. Benzine verbruik hangt een beetje rond de 6.0 l/100km, maar dan rij ik wel sportief.
De wintersport naar Meiringen (Zwitserland) gaf ook een verbruik van ca. 6 l/100km bij steeds rond de 140 km/uur.
Gelukkig zijn de winterbanden er weer af. Ondanks de hoge kwaliteit Conti TS810 (sportieve winterband; gaat voor max. 15.000km mee) was de wegligging een stuk slechter dan de zomerbanden. Je kan echt 20 km/u sneller een oprit nemen zonder te glijden.
Een paar nieuwe pluspunten:
De bluetooth werkt heel goed.
Waar ik in de Mondeo binnen een paar maanden een ASS stoel had, kan ik het in deze stoelen nog steeds uitstekend volhouden.
De start-stop stand gebruik ik continue en dat werkt uitstekend.
I.t.t. eerder gemeld zijn de ramen of het dak ten alle tijde te sluiten met twee drukken op de sluiten knop van de afstandbediening.
Een paar minpunten, die mij zijn opgevallen:
Je bent regelmatig aan het draaien aan de dashboard verlichting. Net zoals bij de Mondeo en veel andere auto's reageert deze verlichting op de verlichting aan stand en niet op de lichtsensor, dus licht aan overdag betekent gedimd licht in het dashboard.
De handremschakelaar zit aan de rechterkant van de middenconsole; deze zit nu net niet binnen handbereik (gewoon links plaatsen Renault).
Ik las de test van de 5008 tegen de Grand Scenic, veel punten herkende ik, maar de minpunten t.o.v. de wegligging komen mij niet bekend voor. Ik heb veel kilometers gereden met een 5008 2.0HDi automaat en daar is de wegligging ook heel goed van (misschien iets stugger), maar is vooral de rijbeleving anders. Doordat je in de 5008 vrij krap ingebouwd zit tussen deur, dashboard en middenconsole lijk je meer in de stoel te zitten; in de Scenic lijk je door de ruimte juist meer op de stoel te zitten. Uiteindelijk is de zithouding precies hetzelfde, maar is het gevoel anders. De afwerking van de Peugeot is mooier, maar PSA is op dit moment leidend daarin; de Scenic is gelijk aan de andere concurrenten als Zafira en de Touran.
Jammer genoeg klopte de inhoud niet van de bagageruimte, want die is veel groter dan de 5008.
Vaststaand feit is, dat de Scenic zijn klasse aanvoert in betrouwbaarheid en dat is weleens anders geweest.
Tussenstand 75.550km
- 75.500 km
De auto blijft het uitstekend doen, maar er zijn toch twee kleinigheidjes gebeurd.
De schakelaar achter het koppelingspedaal t.b.v. het start-stop systeem was defect geraakt. Dit heeft alleen invloed op het start-stop systeem en werd gemeld in het dashboard.
Onder de tankdop zit vanwege de zelfsluitende tankdop (waarom heeft niet elk merk zo'n ding; het blijft een armoede om een vieze dop los te moeten draaien, zoals bij een VAG auto) een terugslagklep, die een beetje klem bleef zitten, waardoor het tanken iets langer duurde. Dit waarschijnlijk veroorzaakt door trillingen tijdens het rijden over gruispaden en off the road tijdens het uitoefenen van mijn werk langs de weg.
Verder niets vreemds te melden.
Als vanouds verbruikt de diesel geen olie en nog steeds ca. 6.0 l/100km. Ik heb een tank 4.8 l/100km gered, maar dan moet je wel erg rustig rijden.
De originele Conti zomerbanden zijn nu rondom gewisseld voor Michelin, maar daar wordt je toch niet blij van. Zowel op droog als op nat is de grip minder en kunnen de bochten dus minder aangevallen worden (en is dus ook de remweg langer). Als deze versleten zijn, dan gaan er weer snel Conti's op.
De winterbanden zitten er weer op en het blijkt, dat de achterbanden van de Continentals vreselijk cuppen. Dit betekent, dat wanneer je met je hand over het profiel gaat elk profiel blokje hakerig aanvoelt. Hierdoor hoor je de banden zoemen en wanneer ik heel hard rem de snelweg af een afrit op, dan hoor je een luide brom vanaf de achterwielen. Dit wordt volgens de dealer ook door dit cuppen veroorzaakt.
Dus qua winterbanden juist geen Conti's kiezen.
Jaartje verder
- 111.100 km
Na het vorige verslag zijn er zo'n 35.000 km verlopen.
De auto doet het nog steeds uitstekend.
Juist met vakanties merk je wat een geweldige auto dit is; compleet volgeladen blijft hij rijden als een dijk en als je dan ziet wat er op de camping uitkomt...ongelofelijk.
Ondanks dat de auto kei betrouwbaar is, is er toch wel wat voorgevallen.
Een achterremklauw liep zwaar, waardoor een remblok heel snel versleten is en natuurlijk ook de schijf. Klauw en schijven zijn vervangen onder garantie. Dit bleek dus de luide brom, die ik vermeldde in mijn vorige verslag. Mijn opmerking over het niet nemen van de Conti's is dus niet terecht; de herrie kwam niet van het cuppen.
De laatste tijd ging er zo nu en dan een airbag lampje branden; dit bleek een stekker/kabelboompje in de voorstoel te zijn (waarschijnlijk veroorzaakt door mijzelf, daar ik regelmatig spullen onder de stoel schuif).
Een smetje, dat ik vaker hoor, is de knop van de radio, waar de rubberlaag van loslaat.
Voor de rest kan ik niets bedenken. Het blijft een genoegen na die Mondeo.
Aan de andere kant blijft de bediening van de TomTom toch wel perfect. Een aantal snelknoppen en de draai/druk knop zorgen voor een veel prettigere bediening (blindelings), dan de moderne touch-screens, waar je altijd naar moet kijken.
Een ander opvallend punt: er is nog nooit een lampje ergens kapot gegaan (natuurlijk is de Xenon heel betrouwbaar). Bij de Mondeo was het elke 20.000 km raak met de koplampen en zo nu en dan andere lampen en bij de Peugeot daarvoor was het helemaal ernstig, want daar was een lamp net vervangen of ergens anders was er wel weer een kapot.
Opvallend blijft, dat de olie, ondanks de tussenpozen van 30.000 km tussen de beurten, nooit onder het min. peil komt. Duidelijk een topmotor deze Dci.
Het verbruik hangt rond de 1:15 tot 1:15,5 met een sportieve rijstijl. Ca. 1:14 volgeladen met fietsen en dakbak.
Qua banden gaat het wel hard (mede dankzij mijn liefde voor bochten). Bij het wisselen naar de winterbanden is de tweede set zomerbanden gelukkig totaal versleten (Michelin); gelukkig, want de originele Conti's zijn veel beter. De winterbanden, die reeds een keer vernieuwd zijn, zijn aan de voorkant nogmaals vernieuwd (weer Conti, maar een nieuw model TS830).
De een na laatste beurt
- 121.000 km
De auto heeft de 120.000 km beurt gehad.
Ik had niets te melden en ook de garage heeft gewoon zijn ding gedaan (oliepeil stond weer tussen min en max in; een collega met een Oktavia diesel gooit elke 5000 km een liter olie erbij).
Leuke bijkomstigheid was de leenauto, dit was een nieuwe Megane in de meest luxe uitvoering.
Prachtig afgewerkt, hele fijne wegligging, lekkere stoelen, gelukkig kachelbediening met knopjes, maar de rest moet via het scherm en dat is wel wennen. B.v. de dashboardverlichting, waar ik nog weleens aan draai, zit diep in een menu weggestopt. Ook het ouderwetse Renault / TomTom bedieningspaneel werkt zoveel vlugger (en zonder er naar te hoeven kijken), dan je weg vinden in het navi systeem op het scherm; het is wennen, maar je moet altijd voor allerlei functies door menu's heen.
Opvallend was, dat ondanks de fijne stoelen, ik na langere afstand rijden last van mijn rug kreeg. Ik heb een zwakke rug en blijkbaar zit ik in een hoge auto een stuk beter voor mijn rug (nogmaals ondanks dat ik echt dacht, dat ik heel fijn zat in de stoelen), maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Terug naar de GS.
Niet belangrijk, maar onlangs na een bezoek aan Movie Park in duitsland even de topsnelheid getest.
Met lichte tegenwind 195 op de GPS en 198 op de teller. De auto zou 195 moeten rijden en zonder wind had ie dus zeker harder gereden, dus ook hier blijkt de motor het goed te doen. Hij reed trouwens als een streep rechtuit, heel goed.
Dit jaar gaan we de auto inruilen en het wordt natuurlijk een Renault en hoogst waarschijnlijk de nieuwe Scenic, maar ook de Megane Estate en de Kadjar staan op het lijstje, maar als laagzitter zal de Megane waarschijnlijk heel snel gaan afvallen.
De Kadjar is vooral qua interieur prachtig, maar qua uiterlijk is het toch echt een SUV en dat is net wat minder mijn smaak. Ik heb liever een efficiënte auto met veel ruimte; de Kadjar is zowel achterin als in de achterbak vrij klein en heeft ook niet de opbergmogelijkheden van de Scenic.
De nieuwe Scenic ziet er geweldig uit (vooral de korte) en ook qua opberg en bagageruimtes is ie weer ideaal (de kleine Scenic heeft al 580 liter en 69 liter aan bakjes).
Vlak voor laatste beurt
- 148.000 km
Vorige verslag is haast een jaar geleden.
Er is ook weinig te melden met deze auto.
Eerste reparatie was voor de tweede keer nieuwe remschijven voor. Dit komt hoogst waarschijnlijk door mijn wat sportieve rijstijl. Bij 142000 km was het zover.
Even later kreeg ik een storing in het scherm met oranje letters, dat de inspuiting niet goed functioneerde. Bleek een vastzittende klep te zijn ergens in de regeneratie van de uitlaatgassen, overigens niet de bekende EGR klep.
Voor de rest doet ie het perfect.
Wat opvalt is, dat er geen rammels in het onderstel komen. Juist dat viel op in de Ford, dat er overal ruimte in kwam en na 120000 de stabilisatorstangen vervangen moesten worden.
De auto rijdt nog als nieuw.
Door omstandigheden is de auto niet vorig jaar al ingeruild, maar gebeurt dat dit jaar.
Ik heb een nieuwe Scenic 1.5 EDC besteld in de kleur Jaune Miel.
Door regeltjes bij mijn werkgever moest het een Zen worden en mogen er geen extra's worden bestelt. Dit valt een beetje tegen, want typische Scenic extra's als rolgordijntjes en middenarmsteun en tafeltjes zijn niet standaard.
Ook zitten er nadelen aan de nieuwe Scenic. Zo zelfs, dat ik best weer een nieuwe Grand Scenic Bose oud model had willen hebben.
Nadelen zijn b.v. de achterbank, die niet meer bestaat uit drie echte stoelen, maar uit een 1/2 bank neerklapbaar waarbij de middenstoel echt voor geen meter zit ( vooral door de middenarmsteun). Op vakantie haalde ik de middelste stoel eruit en daar werd een mega grote tent neergelegd.
En op wintersport konden perfect drie grote mensen achterin zitten.
Het tafeltje wat ik waarschijnlijk niet krijg neemt zoveel ruimte in dat ik, 1.85 meter lang, als ik achter mezelf zit met mijn knieen tegen deze tafeltjes zit.
Een middenarmsteun is dus gewoon niet standaard in een auto van 35000 euro.
Het navigatiesysteem met het oude pookje werkt een stuk prettiger, dan het nieuwe touch gedoe.
De Grand Scenic is kleiner geworden t.o.v. de oude GS en dat is de reden, dat ik de mooiere Scenic heb gekozen, want die is juist groter geworden.
Uiteindelijk is hij ook wel flink duurder geworden. Met navigatie en parkeersensoren kost de Zen 1.5 EDC gewoon 36000 euro. Tot voor kort kostte de GS 1.6 Dci Bose 35000 euro.
Natuurlijk zijn er ook voordelen, want de nieuwe is veel mooier en ook veel beter afgewerkt.
Ik heb een kort ritje gemaakt en gemerkt, dat de auto erg lekker rijdt. Weer iets stiller is geworden en erg vlot instuurt de oude stuurt wat indirecter.
Dus ik ga zeker plezier beleven aan de nieuwe Scenic.
Ingeruild
- 159.000 km
Met spijt heb ik de Grand Scenic achtergelaten bij de Renault dealer.
Hij is mij perfect bevallen. Zeer betrouwbaar.
Erg comfortabel, maar ondanks dat het een hoge bus is, kan je er toch goed mee hoeken.
Ik ben in snelweg bochten e.t.c. nooit ingehaald door iets veel snellers en dat is soms best lachen.
Nu ik in de nieuwe rij waardeer ik ook de stoelen in de oude Scenic meer, want die steunen de rug gewoon beter.
Anders gezegd gewoon kopen zo'n ding en je hebt er veel plezier van. Natuurlijk moet je altijd een beetje geluk hebben, maar als een auto zich met mijn rijstijl zo goed houd, dan is ie echt wel degelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.