Volkswagen Up 1.0 60pk move up (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up! 1.0 60pk move up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 46.556 km |
Up! we go
- 11.006 km
Ik rij de Volkswagen Up! zakelijk.
Mijn vorige auto was een Fox.
Erg lelijk en ontzettend onzuinig voor een 3 cilinder. (1/10) Maar wat een ruimte...
Deze moest vervangen worden i.v.m. de kilometer stand. Wat kies je dan? Iets vergelijkbaars qua ruimte. Maar dat is niet makkelijk in het instap segment.
Uiteindelijk en combinatie keuze gemaakt voor bijtelling en comfort en toen kwam de Up! goed uit de bus.
Het is een volwaardige auto, met goede wegligging en als je in de Up! rijd heb je niet het gevoel dat het de kleinste telg is in de Volkswagen familie.
Hij rijd, vlot, bijna pittig. Overhellen doet hij nauwelijks. Verbruik is positief (1/16) met goed doorrijden.
Een opvallend verschijnsel moet ik wel even benoemen. De versnellingsbak van de Up!. De schakelde aan het begin, lees de eerste 1500 km soepel, maar sinds 2000 km ben ik bekend bij de dealer met de kwaal dat de auto niet altijd en het word erger naarmate de kilometers verder oplopen in zijn achteruit wilt.
De dealer geeft aan het probleem te hebben neergelegd bij de importeur maar hier van is tot heden ( 4 maanden verder) nog geen enkele reactie van gekomen. Wel ben ik er via een monteur achter gekomen dat er geen synchroommesring in de versnellingsbak aanwezig is. Dat het een bak is die vrij licht op gebouwd is.
Dit vind ik een groot manco aan de auto.
Het moet toch niet zo zijn dat vanaf 2000km de auto moeizaam achteruit wilt.
Met als advies, laat hem even een stukje achteruit rollen van een helling of rij een stukje vooruit. Ik vind het een vreemd advies, je wilt niet voor niets hem in zijn achteruit zetten.
De positieve punten van de auto zal ik hieronder benoemen:
Het rijcomfort komt zeker op 1 te staan. Het is een stille auto die vlot gereden kan worden.
Het zit comfort van de auto is prima, ikzelf ben 2 meter en zit prima. De geïntegreerde hoofdsteun vind ik een gemiste kans anno 2012.
Het is een volwaardige 2 zitter. De achterbank zit prima, maar de beenruimte is zeer beperkt voor volwassenen.
De afwerking van de auto is erg goed, zeker als je nagaat dat dit de goedkoopste Volkswagen is die te verkrijgen is.
Er zijn natuurlijk ook mindere punten te vinden aan de Up!.
Om te beginnen de versnellingsbak. Zie bovenstaande.
Het materiaal voor het dashboard is glimmend, mooie voor de parkeerplaats maar licht afleidend tijdens het rijden, zeker als je op rijd in het donker met straatlantaarns.
De raam bediening (elektrisch) is erg basis. Aan elke kant 1 knopje.
Tot slot de conclusie.
Een erg prettige auto, waar veel aan comfort is gedacht.
Jammer blijft het feit dat er veel gedaan word om het gewicht te verlagen van de auto om hem zo goedkoop mogelijk in de emissie normen te krijgen dat de fabrikant er in doorschiet om materialen we te laten of te fragiel maken wat de auto niet altijd ten goede komt.
Ik denk dat ik er een prettig vervoer middel aan zal hebben, maar of ik hem zelf zou kopen dat denk ik niet. Ik hou van en volwaardig product.
Reviews volgen.
Up! date
- 17.863 km
Weer een kilometer of 6000 verder.
Ondertussen is de Up bij de dealer geweest voor een kleine beurt. Deze is hij goed doorgekomen met een rekening van 100 euro.
Mijn zorg was/is nog steeds de versnellingsbak. Tijdens de kleine beurt heeft hoofd werkplaats er nog mee gereden en die geeft ook aan dat het niet is zoals het hoort. Zeker van 2 naar 3 schakelen zorgt voor teveel bij geluiden. Tevens blijft de achteruit een hardnekkige weigeraar.
Er is wederom contact gelegd bij PON en die heeft te kennen gegeven dat het probleem bekend is en geen probleem is maar een bepaalde manier van schakelen.
Om de auto in zijn achteruit te zetten moet je de auto in zijn vrij zetten 1-2 of 3 keer pompen met het koppelingspedaal en dan vervolgens in zijn achteruit schakkelen.
Dit werkt prima moet ik zeggen, maar ik vraag mij af of dit modern is of retro (dubbelklutsen)
De auto bevalt mij verder prima, gemiddeld verbruik ligt nu op de 1/17.8. Heel beschaafd voor een lekker pittig bakje.
Verder is er in de reactie die op mijn revieuw gegeven zijn ( mijn dank ervoor) een kritische noot over de hoofdsteunen gekomen. Ik ben het er mee eens dat ze goed uit de testen komen, ze in luxere auto,s zitten ed. Maar dat betekend niet dat het automatisch goede hoofdsteunen zijn.
Mijn hoofd steekt meer dan 10cm over de hoofdsteun heen en +/-5 cm onder de bovenkant van de hoofdsteun zit aan de binnenzijde een harde rand die naar voren wijst. Het lijkt een soort schaal rand te zijn.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als je hard met je hoofd tegen die rand aankomt in geval van een ongeval.
Al met al ben ik positief over de auto, zijn prestatie en comfort. Kwaliteit is voor mij een nog een vraagteken.
Een nieuwe versnellingsbak
- 35.007 km
De 30.000km beurt is de auto fluitend doorgekomen.
Wel wederom een verzoek gedaan om te kijken naar de versnellingsbak. Dit is gebeurd en wederom geen actie.
Nog maar een keer in de telefoon gekropen met mijn bedrijf en die heeft nog een keer contact gezocht met Auto Vroon in Amsterdam (auto is hier aangeschaft) om te vragen hoe het ermee stond. Met 34.000 km is de auto naar Vroon gebracht en onderzocht op de versnellingsbak klacht.
Contact is er wederom gelegd met importeur en duitsland. Met als positief gevolg dat de bak is omgewisseld voor een nieuw exemplaar!
Amsterdam gaf aan dat door de bouw van de versnellingsbak, achteruit recht achter de 5 dit een probleem is. Bij oudere bakken waar bijv de achteruit ingedrukt naast de 1 zit heb je dit verschijnsel niet.
De auto schakelt nu weer als boter en geen weigering gehad.
Vroon gaf aan dat dit een probleem was wat al wel vaker is geconstateerd. Mogelijk gaan de nieuwere UP's een ander soort bak krijgen maar dat was nog koffiedik kijken.
Verder rijd de auto erg goed. Comfortabel en valt hij niet tegen.
Wat opvallend is, is dat de ramen snel beslaan. Ik heb meerdere producten uitgeprobeerd om dit te voorkomen en met regelmaat schoongemaakt maar tot heden nog geen oplossing.
Ik zie dit ook bij mijn mede UP rijders.
Kleine beurt
- 46.556 km
Wederom 15.000km verder.
Om maar te beginnen met de versnellingsbak, de nieuwe bak houd het goed tot nu toe. Schakelt soepel, heel af en toe krakend zijn achteruit in.
( vandaag bij dealer navraag gedaan over "mijn"probleem met de krakende bak. Er komen steeds meer Up'jes en Mii binnen met dezelfde klachten. Volkswagen Nederland meld dat de bak licht is opgebouwd en dat dit de reden is. Het is geen probleem maar je moet een aantal dingen "proberen" Zoals 3 keer pompen met de koppeling, naar zijn 1 schakkelen, stukje vooruit rijden of op een heuveltje naar beneden laten rollen. Dit is wat letterlijk de dealer vertelde)
Verder bevalt de Up goed, ik heb er nu een John Gold cruise control laten inbouwen, ivm veel snelweg km. Bij constante snelheden 120-130 gaat het verbruik met grote stappen vooruit. 1 op 19 is makkelijk haalbaar. in de spits met wisselende snelheden is heeft het motortje een wat dorstige insteek.
Dit jaar er ook mee op wintersport mee geweest en dan merk je duidelijk dat er met 3 mensen in en wat bagage de Up vermogen tekort komt om de heuvel op te komen.
Comfort blijft goed, goede zit, prettig geluidsniveau op snelweg en goede wegligging.
Bij de kleine beurt geen bijzonderheden. Behalve dat de tankklep los komt van zijn bevestiging. Helaas valt dit buiten de garantie verklaring van de VW.
Geen olie verbruik tot heden.
Dank voor alle reacties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.