Volkswagen Up 1.0 75pk BlueMotion Technology high up (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up 1.0 75pk BlueMotion Technology high up |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Oplevering en eerste kilometers.
- 150 km
Nou daar is ie dan na 7,5 jaar Leon te hebben gereden!
Op 16 Maart heb ik de UP! bestelt bij de firma Van Mossel in Weert eerste afrpsaak voor oplevering stond gepland op 4 Juni jl. De vrijdag ervoor werd ik gebeld dat het een week later werd en dus afgelopen maandag de 11de naar Weert geweest.
Daar stond keurig in een hoek achter mooie paaltjes met rood velours touw ertussen een mooi welkomst bordje met mn naam erop en een bos bloemen in een vaas en een auto onder een blauw kleed.
Na naar mn verkoper te hebben gevraagd zijn we rustig aan de tafel in het oplever hoekje gaan zitten met alle bij behorende documentatie bij de hand. Na wat drinken te hebben gekregen en ff de inruil Leon te hebben bekeken werd het kleed van mn UP! getrokken. En kon ik hem voor de eerste keer bekijken in de gekozen kleur, Light Bleu.
Na de nodige uitleg, welke overigens niet altijd helemaal klopte was het dan eindelijk zover! Ik rolde de garage uit, nog een keer langs mn Leon en dan was het definitief over tussen hem en mij. 7,5 jaar plezier gehad en wederzijs respect. Ik hoop voor je dat je in de toekomst niet afgeragd wordt door zo'n pettenmans die allemaal wilde plannen met je heeft met links, rechts, voor en achter allemaal oneerbare stukken plastic!
De eerste kilometers voerde me van Weert via Maasbracht naar Duisburg.
Allereerst heb ik dus een licht blauwe High UP! 75pk BMtechnologie. Met een drive en dynamic pakket en een reserve wiel!
De auto is rustig, eigenlijk heel rustig. Ik denk misschien nog wel rustiger als mn vorige auto. Alles voelt vertrouwd en degelijk aan. Oke, dasboard en deurbekleding is gewoon sorry, keihard plastic! Ik heb een hoogglans zwart band over het dashboard ziet er keurig netjes uit, ik kon er ook voor kiezen om hetzelfde lichtblauw als het exterieur te nemen maar was bang dat het dan wel een beetje een poppenkast zou worden dus dan maar in de favoriete kleur van Henry Ford.
De maps & more PID (Personal Information Device) is in mijn ogen (ik hou wel van gadgets) een fantastisch apparaat. Ik zeg, navigatie, bleutooth carkit, externe boordcomputer/instrumentarium, radio bediening, park distance control, en hulp in het zuinig rijden doormiddel van allemaal bijzondere informatie en bijbehorende plaatjes en analyses. Het touchscreenscherm is ff wennen maar als je weet waar ze het liefst aangeraakt wordt doet ze razend snel wat je van haar verwacht! Waar zie je dat nog? (grapje)
verder is alles doodsimpel en doeltreffend door een kind nog te bedienen veel bedieningselementen zijn nagenoeg vergelijkbaar met mn vorige auto en zijn dus gewoon beproefde onderdelen die bewezen hebben goed te zijn. en zo is dus alles blindelings te bedienen.
Het rijden zelf is gewoon goed te doen al moet ik zelf ff wennen aan de snelheid of juist het ontbreken daarvan maar dat is persoonlijk. Het stuurt, remt en spoort allemaal prima in Duitsland ff rustig richting de topsnelheid gekropen iedere keer 5km erbij en ook bij 160/165 rijdt hij nog 1 op 11,5 topsnelheid is volgens boekje 172 geloof ik, ik denk ook niet dat er veel meer in zit. Maar ja om topsnelheid heb ik hem ook niet gekocht.
De boordcomputer zegt na 150km dat ik 6,8lt/100km heb verbruikt is 1 op 14,7 en dat is dan echt een combi van stad, snelweg en autobahn. En dan heb ik stevig doorgereden, ik ben van mening dat je hem eerst maar een beetje stevig in kan rijden als alles lekker op temperatuur is. En dan bedoel ik heus geen 6000rpm, net iets boven de gulden middenweg zeg maar. Maar dan geloof ik wel dat je bij lange snelweg runs wel op de 1 op 20 uit gaat komen of zelfs beter.
1 ding wat mij opviel was tijdens het aan boord hijsen van de auto dat de uitlaat geen einddemper heeft! Er zit in de (cardantunnel) 1 grote demper en dat is het. Normaal zal je dat zo snel niet zien maar als ie dan toch in de kraan hangt valt dat wel heel duidelijk op.
Nou ja ik denk dat het een heel verhaal is zo. Ik zal deze review regelmatig bijwerken en ervaring met jullie delen.
Eerste keer tanken.
- 650 km
Aangezien ik enkel in de weekenden met mn auto rij omdat ik door de weeks vaar heb ik een week gefrustreerd naar mn auto moeten kijke!! Regelmatig ff instappen en beetje prutsen met de Maps & more.
Maar zaterdag tegen de middag was het weer zo ver even vanuit Emmerich NL/D grens aan de Rijn even naar centraal Limburg ongeveer 120km. Weer absoluut niks op aan te merken beetje klote met je Maps & More en beetje op de Cruise Cotrol kijken wat de boordcomputer aangeeft bij welke snelheid. Natuurlijk voor de grens ook even een ''high'' speed run gemaakt tot tegen de 170.
Zondag nog ff met 4 volwassenen de Limburgse heuvel ingetrokken met 4 volwassenen erin, heb zelf ook achterin gezeten en dat is echt heel goed te doen plek zat! Maar met meer als 2 man achterin moet/mag je het niet proberen zowiezo maar 2 gordels. Boordcomputer roept bij 55km/u al dat je naar je 5 moet zo hobbelend door het Limburgse heuvelland moet je net verwachten dat ie bij 70 in zn 5 bij 17/1800 rpm nog gaat accelereren maar k heb ook niet terug geschakeld en kon net snelheid houden. Maar dat gaat op de Alpe d'Huez niet lukken.
Maandag vanaf Limburg naar de Drechtsteden gereden en aansluiten met accu's en een startmotor in de kofferbak naar antwerpen vertrokken voor weer een week werken. 4 accu's en een startmotor zijn voor het mooie wel teveel voor de dubbele vloer in de kofferruimte halverwege de reis ff gecheckt en maar het een en ander anders neergezet.
Heb in Hendrik Ido Ambacht bij een goedkope onbemande pomp getankt 34,25 liter op 537km dus dat is 1 op 15,68 nog niet helemaal fantastisch maar ook niet echt mn best gedaan en regelmatig flink opgetrokken paar keer richting de topsnelheid gekropen enz enz dus denk dat als het motortje straks in gelopen is en als ik eens een beetje mn best doe ik wel de 1 op 18 gemiddeld ga halen.
Verder rijdt het als een zonnetje en blijft vooral het Maps & More je iedere keer opnieuw verrassen met alle verborgen functies.
K heb tevens de verbruiksmonitor ingevuld en ga proberen deze voorlopig netjes bij te houden.
Bijna 2000km.
- 1.850 km
Inmiddels dus bijna 2000km erop staan en nog steeds zeer tevreden!
Verbruik loopt ook langzaam wat terug. Net bij 1750km voor de 3de keer getankt iedere keer 35liter dus dat is 1 op 16,6 maar de laatste tank zat kort tegen de 1 op 18 en ik rijdt toch stevig door had op die tank ook nog een 3tkm flatout-run gemaakt op de autobahn van Roermond naar Krefeld en ik weet wel dat ik dan met mn Leon al een kwart tank kwijt was! Volgens het boekje rijdt ie top 172 en meer zit er ook echt niet in! K heb een paar keer 170 gezien maar 172 niet! Maar bij die snelheid rijdt hij nog 1 op 11.
Al met al zeer tevreden, af entoe oakt mn telefoon de maps and more niet, of is het andersom? Maar met de hand is het gelijk gefixt. Vooral het maps and more blijft me iedere keer verrassen zoveel mogelijkheden!
Over 3 weken ga ik met de UP naar Zuid-Frankrijk dan gaan we eens kijken wat er gebeurt met 120 op de cruiscontrol! "S-ochtends 4u vertrekken en dan gelijk in 1x een hele tank leeg trekken hopelijk pas 700km verderop tanken.
Verder geen noemenswaardigheden hij's fijn zullen we maar denken!
So far so good.
- 5.500 km
Zo er zit inmiddels weer 5500km op. Heb eigenlijk geen opmerkingen. Hoewel, ik had er al wat over gelezen en moet zeggen dat ik het ook wel zo ervaar. De versnellingsbak is af en toe wat stroef/stug zeg het maar. Soms wil ie helemaal niet in een versnelling. Verder had ik hem misschien wel iets zuiniger verwacht maar ligt ook wel aan mn rijstijl. Vol bepakt naar Z-Frankrijk met 125 op de cruise control zaten we wel ineens op 1 op 18,5. Verder doet hij het in Frankrijk op de b-wegen met 90 op de cruise control een stuk beter want dan ga je volgens de boord computer wel ineens naar de 1 op 25 ofzo. Dus met andere woorden de snelweg is verbruikstechnisch niet helemaal z'n ideale plekje maar ja het heten niet voor niets stadsautootjes. Maar al met al ben ik nog prima in mn sas met mn Uppie.
Mochten er bijzonderheden zijn dan meld ik het wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.