Seat Ibiza 2.0i 16V GTi Cupra-2 (1999)

autoreview

Seat Ibiza 2.0i 16V GTi Cupra-2 (1999)

Signalement

UitvoeringIbiza 2.0i 16V GTi Cupra-2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review, 1 jaar na aankoop

  • 111.842 km

Aanleiding:
Bij het wisselen van baan moest ik mijn Leaseauto (Seat Ibiza bouwjaar 2009) inleveren. Aangezien mijn nieuwe werkgever dichtbij huis gevestigd was, wilde ik een snelle betrouwbare auto waarin elke km bijzonder zou zijn. Mijn shortlist o.b.v. mijn budget was als volgt:
- Renault Megane 2.0 IDE Coupé (bj 2001)
- Honda Prelude 2.2 (bj 1999)
- Hyundai Coupé
- Seat Ibiza Cupra

Keuzes, keuzes, keuzes:
De Megane viel gelijk af. Mooie auto, maar de problemen met de IDE motor weerhielden mij ervan deze van een kennis over te kopen. De hyundai sprak mij te weinig aan. Snel was hij, maar zou ik echt een passie kunnen krijgen met een "budget" coupé?
De Honda Prelude heb ik toen getest. Mij viel de ervaring van de 2.2 automaat erg tegen. De 'kick' ontbrak. Uiteindelijk dus gekozen voor de Cupra, bouwjaar 1999, een van de laatst gebouwde van deze versie (ongeblazen).

Ervaring:
Met het blok uit de Volkswagen Golf, in een auto gebaseerd op de Polo, werd ik direct overtuigd. 150pk bleek mij te doen glimlachen. Daarnaast ligt de auto als een blok op de weg. Bij aankoop bleek de auto iets verlaagd en verbreed te zijn. Verder zijn banden, gevuld met stikstof, gemonteerd en is de auto gechipt naar 169,5pk. Verder is de auto standaard. Door mij is nog wel een armsteun en carkit toegevoegd voor het gemak.

Positief:
Wat mij verder zeer goed bevalt zijn de rijeigenschappen. Er valt comfortabel mee te rijden wanneer je anderen aan boord hebt, en je kan heerlijk sturen als de omstandigheden daar zijn. Daarnaast is de auto nooit onverwachts uitgebroken en is de grip bij slecht weer ook prima. Al met al denk ik een goede keus te hebben gemaakt.

Verbeterpunten:
Wat mij tegenvalt aan deze auto is de zitpositie. Naar mijn wens zou het stuur echt een heel stuk dichterbij mogen staan (of de pedalen verder weg) voor het echte "kartgevoel". Daarnaast heeft de sportstoel een wat korte zitting en kraakt en klikt deze bij het enthousiast nemen van een bocht. Tevens vind ik de versnellingspook te dicht bij het middenconsole geplaatst. de 3de versnelling is best een eindje weg. Verder heeft het verlagen van het onderstel door de vorige eigenaar het comfort benadeeld. Elke kuil voel je dus: neem dit op de koop toe en doe het op klinkerwegen rustig aan of koop iets anders.

Verbruik:
Een punt waar je tegenwoordig niet meer omheen kan. Echter heb ik de auto gekocht om te genieten. Een verbruik met stevige rijstijl levert een resultaat op van gemiddeld 1:9 / 1:10 (Ik tank altijd 98). Naar mij idee acceptabel gezien het feit dat dit bijna alleen maar binnenwegen betreft (60kmpu of lager toegestaan).

Problemen:
Ik heb gekozen om wat meer te betalen voor een versie met relatief weinig kilometers. Gevolg is dat ik het eerste jaar geen problemen heb ervaren. De APK liet geen mankementen zien. Enkel de banden zullen volgend jaar aan vervanging toe zijn. Verder zal tegen die tijd ook de distributieriem vervangen moeten worden. Geen schokkende zaken lijkt mij.
Wel heb ik in een jaar tijd 3 keer ervaren dat de auto bij koude start schokt. Totdat de motor 80 graden was, bleek hier onmogelijk soepel mee te rijden. Toch binnenkort maar even langs de dealer (AutoHome Leiderdorp) om te laten controleren. Misschien de luchtmassameter?

Conclusie:
Tot nu toe ben ik tevreden met deze auto. Ik krijg veel positieve feedback op het model en ik voel mij trots dat ik deze auto kan en mag rijden. Wel kijk ik ondertussen rustig verder naar een waardige opvolger. Een iets nieuwere auto waar ook een kind veilig in vervoerd kan worden staat op de wensenlijst, maar deze moet wel minstens net zo snel zijn als de Cupra (misschien een leon?). Voorlopig geniet ik nog lekker verder van mijn Ibiza.

ps. Feedback/vragen? altijd welkom.

Ingeruild voor een Leon Topsport

  • 117.000 km

Na 1,5 jaar zorgeloos autorijden heb ik besloten de auto in te ruilen. De deal die ik met de dealer kon maken was dusdanig interessant dat ik tot aankoop van een Seat Leon 1.8 Topsport ben overgegaan. Het verlangen naar een wat grotere auto waarmee we ook op vakantie kunnen werd steeds groter. Al met al heb ik 1,5 jaar met heel veel plezier rondgereden met de Cupra. De staat van de auto is dusdanig dat de dealer de auto ook zelf weer te koop heeft gezet (i.p.v. naar de handel).
Ik hoop dat de volgende eigenaar net zoveel plezier met de auto zal hebben als ik dat heb gehad.
ps. review van de Leon zal t.z.t. volgen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.