Lexus CT 200h Hybrid (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid |
---|---|
Versnellingen | -1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 3.700 km |
KM-stand laatst | 160.100 km |
Terug fun in het rijden!
- 7.500 km
Lexus CT200h MY2011 - Hakuren Silver - zwart geperforeerd lederen zetels, de Lexus-navigatie, het Panasonic-audiopack met de 10 luidsprekers, 16 inch velgen. Extra hebben een cruise control laten namonteren omdat dit op de comfortline 2011 niet voorzien was. Deze wagen is eigendom.
We kozen bewust voor een compactere wagen. Voor een gezin met 2 oudere kinderen (15 en 17) en komende uit vrij grote en zware wagens (vb. Volvo V70) was dit een behoorlijke klik. Ik heb de afgelopen 15 jaar met 10 verschillende wagens gereden, van 82 tot 211 pk, berlines en breaks, meestal leasings, waarvan 3 keer een automaat. Ik mag al een uitgesproken automening hebben dus. ;-)
Vier criteria stonden bovenaan:
1. Een goede automaat
2. Een economische wagen (verbruik, onderhoud,…)
3. Een degelijke wagen.
4. Een representabele wagen
We zijn Volvo, Peugeot, Citroen, Fiat, Ford, Mercedes, Volkswagen/Audi en Skoda, gaan bekijken en proefrijden. Per toeval kwamen we bij een Lexus-dealer terecht. Daar stond hij dan, totaal onverwachts… de Ct200h. Meteen de klik. Dit was de eerste wagen in een lange rij die degelijkheid uistraalde (sorry Audi). Niet teveel franjes en gadgets.
Daarop kwam een zeer aangename automaat, en dit vanaf de eerste proefrit. Vervolgens de economie van een Prius (you love it or hate it). En tot slot… het is wel een kleine wagen, maar je kan er al eens mee een parking bij een klant oprijden. Plaatje compleet.
Omdat de wagen best kleiner was dan hetgeen we voor ogen hadden, hebben we onze teenagers nog eens achterin gelepeld , en hun mening gevraagd. Het is zeker krapper dan in onze breaks, maar ze vonden de wagen gewoon supercool. Bovendien valt het te verwachten dat de kids ons steeds minder vergezellen. En voor die gelegenheden dat het nog gebeurt, hebben we een originele Lexus dakkoffer van 380 liter. Bovenop de 375 liter van de CT kunne die twee weken Zuid-Frankrijk met het gezin absoluut geen probleem zijn.
Uiteindelijk hebben we een jonge tweedehands op de kop getikt, een wagen die nauwelijks van nieuw te onderscheiden is, met nauwelijk 3000 km op de teller. Een verhaal apart.
Ervaring op 7.500 km.
Net zoals elke automaat, heb je de eerste 2.000 km nodig om een correct gevoel van het gaspedaal te krijgen. Daarna gaat dit vanzelf.
Wat een heerlijke wagen is dit toch! Terug een auto waar je naar uitkijkt om een lange rit te mogen mee maken. Het is echt "rijden", en niet "zich verplaatsen". Wie had dat gedacht van deze hybride-stofzuiger motor?
In een stadsomgeving is de Lexus ronduit zalig. Hij is zuinig, wendbaar, relax maar tegelijk vinnig met zijn traploze automaat. Op de snelweg moet breng je de wagen in trapjes op snelheid, dus vanaf de oprit meteen doorduwen naar 120 – goed in de toeren laten draaien - en daar laten. Dan stabiliseert geluid zich en is het best rustig en comfortabel rijden. Dan kan je verder doorduwen naar 140 of 150. Geen probleem, wagen blijft stabiel en gedraagt zich best wel een klasse hoger.
Het rijcomfort is hard, maar het blijft wel degelijk rijcomfort. Kies gewoon voor de 16 inch velgen, en zet ze op de reglementaire 2,4 bar, en dit is meer dan perfect. Neem je 17 inchers op 2,9 bar, dan kan je wel eens de daver op het lijf krijgen.
Isolatie rolgeluiden op oneffen snelwegen kan m.i. wel beter.
Het verbruik stabiliseert zich rond de 5,3 l / 100km. Ik leg wel wat snelweg af (volgens www.hybride.be ben ik eigenlijk net een dieselrijder), vind ik dit cijfer dus perfect. Zeker als we weten dat een liter benzine minder energie bevat dan een liter diesel (en dus zou benzine dus ook flink goedkoper zijn dan diesel, maar da’s een andere discussie).
Wat leuk is: om zuinig te rijden met een hybride mag je best wel vlot rijden. Dit betekent optrekken waar mogelijk met gaspedaal 90% ingedrukt, snel toeren maken en dan voet van het pedaal. Zoveel mogelijk electromotor en bezinemotor laten samenwerken. Actief en anticiperend rijden en er dus een actieve rijstijl op nahouden is een garantie op relatief laag verbruik.
Dit in tegenstelling tot de meeste diesels. Je kan die nog zuiniger rijden, maar dan moet je meestal wel een kalme rijstijl aanhouden… niet zo met deze CT.
Het interieur laat geen kraakjes vermoeden. Heerlijk zittende zetels, behalve achterin, daar is het basic. Zeer goede navigatie, de muisbediening heeft mijn hart gestolen vanaf de eerste seconde. Bluetooth telefoonsysteem koppelt perfect met Blackberry en Samsung Galaxy. Het audiosysteem is uit de duizend, ook bluetooth audio koppelt perfect met deze toestellen.
Positieve punten:
- Automaat
- Verbruik
- Wegligging, bochtengedrag
- Zinvolle Sport- en Ecomodes (tot mijn verbazing)
- Je kan goed mee met het verkeer (136 pk is niet niets…)
- Zéér goede voorzetels
- Kwaliteit van de afwerking
- Algemene ergonomie vanuit bestuurderstandpunt
- Remmen doe je eerst op de motor en dan pas op de remschijven,dit wil ook zeggen dat de velgen nauwelijks vuil worden, en dat de remschijven nauwelijks slijten (+80k is mogelijk)
- Lexus heeft bewust weinig keuzes gelaten in menu’s (vb. kiezen van kleuren of stemmetjes voor navi, dsp voor de audio, … ), waardoor de aandacht automatisch meer naar het verkeer gaat
Negatieve punten:
- Voor ruim 35k is dit echt geen koopje…
- Armsteun bestuurder rechts is maar “net ok”. Iets meer verstelmogelijkheden aub.
- Passagierszetel niet in hoogte regelbaar
- Wegligging zou iets meer mogen filteren, maar ook hier weer… alleen “net iets meer”.
- Autonomie met een benzine tank van 45 liter is maar net goed
- Correctheid van de meters (snelheid, temperatuur, benzinetank) is absoluut ondermaats
- Dorpelbeschermers in zwarte plastic? Geen leeslampjes achterin? Geen bekerhouders achterin? Geen centrale armleuning achterin? Toe nou Lexus, blijf bij de les! De doelgroep zijn geen tieners, maar wel 40’ers, generation X weet je wel…
- Real-time vebruik alleen in grafiekvorm, niet in cijferformaat
- Filtering rol- en rijgeluiden op oneffen snelwegen kan beter
Een supertevreden CT-rijder.
De wagen lost elke verwachting in.
Nu uitkijken naar wat kilometers naar de zon...
Supertevreden naar tevreden
- 20.000 km
Update 20.000 km
Jaarlijks zomertrip achter de rug. +3300 km en 14 dagen met dakkoffer rondgereden. Verbazingwekkend wat je mits een goede voorbereiding kan meenemen in deze wagen, ook met vier. Vrij ontspannen ritjes, eigenlijk wel een heerlijke reiswagen.
Verbruik in deze vakantieperiode 6,2 l / 100 km op teller, in realiteit eerder 6,4 l / 100 km. Een oude Volvo V70 D5 doet het op zo'n vakantietrajectje natuurlijk beter, en dat aan de dieselprijs, en tegelijk meer ruimte en zitcomfort. Tja. Anderzijds moet je dit relativeren, in de absolute bedragen spreken we dan misschien over max. 30 euro extra kost... pff.
Het comfort op de achterbank blijft voor mij een negatief punt. De zitting is te hard. Eigenlijk zou Lexus moeten gekozen hebben voor 2 comfortabele kuipzetels zoals Lancia op een gegeven moment in zijn Delta serie heeft ingevoerd. Bij eventuele heraanschaf zou dit voor mij een breekpunt zijn.
Wat kan ik aanvullen naast eerder vermelde punten:
Positieve punten:
- GPS, muisbediening, algemene ergonomie is elke dag een meerwaarde
- Alles werkt, niets hapert,...
- Verbruik bij een zachte voet en dagelijks pendelen (5l/100km)
- Soepele werking in de stad (wendbaarheid, overzicht, optrekken, afremmen)
- Zelfzekere wegligging en daarom ondanks de gebreken een aangename stressloze kilometervreter
Negatieve punten:
- Rolgeluiden op slechte ondergrond en hoge snelheid
- Verbruik bij een normale voet, zware belading, veel snelweg (6,4l/100km)
- Onconfortabele achterbank blijft een breekpunt voor mijn jeugdige passagiers
Straks winterbanden erop, benieuwd wat dat geeft.
Conclusie: de CT200h een bijzonder degelijke wagen voor dagelijks gebruik. Tegelijk zou je in de garage nog een tweedehands SUV, monovolume, of sportwagen (u kiest maar) moeten staan hebben voor de vrije tijd. ;-) Da's zo gek niet, want ik merk via de fora dat nogal wat Amerikaanse CT/Prius-bezitters dit principe toepassen.
Wie weet... maar ik hou hem nog even bij als enige wagen. Op naar de 40k.
wegligging in de winter is een grote troef
- 30.000 km
Dankzij de winterse omstandigheden leerden we één van de absolute pluspunten van deze wagen kennen. Let wel: in combinatie met Michelin Alpin4 sneeuwbanden. Maar evengoed.
Wat een dijk van een wegligging heeft deze auto! Laag en centraal zwaartepunt. Een onderstel dat perfect communiceert wat er zich onder de wagen afspeelt. En als het even losloopt, tikje bijsturen, tikje op het gas en de wagen gaat terug recht. Geen gram stress in ijzel en sneeuw. Werkelijk onverstoorbaar.
Met een CT rijden betekent noodzakelijke compromissen sluiten. Maar er zijn gelukkig van die dingen die de balans meedogenloos in het voordeel van de CT laten uitslaan.
Dit is er één van.
Freude am fahren...
- 60.000 km
... niet alleen voor BMW's weggelegd.
Geen enkel manko te melden.
We rijden gewoon graag met deze wagen.
Vroem.
- 80.000 km
Dit is alweer de 3de zomer dat ik met deze wagen ronddaver.
Wat kan ik melden?
On the negative side. Niets nieuws.
Ja, de achterbank is nog steeds stoïcijns, ook in de nieuwe modellen (shame on you Lexus). Ja, de wegligging is nog te hard. Zelfs in de nieuwe modellen.
On the positive side. Alleen maar bevestiging.
Ja, je kan met 4 (bijna) volwassenen mee op reis. En ja, je neemt hun bagage voor 3 weken mee naar Schiphol.
Ja, je neemt je dakbars nee en je gaat ermee naar de Ikea. Mits wat flexibiliteit, dat doet ie allemaal.
Ik heb de indruk dat de wagen zuiniger is geworden. Ik denk dat ik de laatste 10 tankbeurten gemiddeld 5,2l/100km op een tank heb gehaald, en dan vindt je me meestal op de linkerkant van de snelweg. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een voorzichtige rijder, nooit plankgas, maar ik rij gewoon vlot en zoek bij voorkeur het veilige linkervak door er 20km/u bij te duwen.
Nee, het ligt niet aan de banden. Ligt het aan een software update? Ligt het aan mijn rijstijl die zich intussen "verhybried" heeft? Ik denk het.
Ja, de IS kon me nog niet overtuigen. Maar de NX is me zeker aan het verleiden. Dit zit er voor mij aan te komen als volgende wagen, ik gok op 2016.
Ik doe er vrijwillig een jaar of twee CT bij, tot ie kan overgaan naar een gezinslid.
Deze CT mag in de familie blijven tot ie helemaal uit mekaar valt. Lexus dure wagens? Ja, één keer, bij de aanschaf.
Dus rendez-vous bij de sloperij in 2036.
Still going strong
- 98.000 km
Niets speciaals te melden. De Ct blijft een vaste waarde.
Ik stel iedere keer vast dat als er moet gepoold worden, mijn collega's wel een uitvlucht vinden om mee te mogen met mijn Ct.
Het blijft natuurlijk ook een heerlijke wagen om een heksenketel als Brussel of Antwerpen mee binnen te rijden. Trekt vlot op, vindt gemakkelijk een parkeerplaats, rijdt (zo goed als het enigzins mogelijk is) stressloos in de ellendige files in dit Belgenland.
Ik blijf de Ct aanbevelen, maar zou intussen aanraden ook eens over de muur naar de Audi A3 e-Tron te kijken...
De Lexus heeft zijn beloftes al lang waargemaakt, maar de Audi ziet er in elk geval véélbelovend uit...
nog steeds als nieuw...
- 137.000 km
Wat kan ik toevoegen na 4 jaar CT-ervaring?
De wagen is vrij van zorgen, geen gekende defecten. Hij rijdt nog als op dag één. Het valt na deze tijd ook op dat de materialen en de lak die Lexus gebruikt zeer hoogstaand zijn. Na een goede poetsbeurt van binnen en van buiten kan je de wagen nog perfect "als nieuw" zetten. Da's natuurlijk zeer leuk. Ik steun bv. met mijn linkerelleboog op de deurlijst. In mijn vorige wagens (Volvo, Citroen,...) gaf dit altijd aanleiding tot slijtageplekken en zelf een volledige deuk in het materiaal. Bij de Lexus is hiervan totaal niets te merken.
In 2de hands zou ik er ab-so-luut geen enkel probleem mee hebben om een CT met +100k op de teller te kopen. Deze wagens moeten elke euro dubbel en dik waard zijn.
Nog steeds perfect! Nu een upgrade naar NX.
- 160.100 km
Ik heb de 5de wissel naar mijn wintervelgen gehad. Nog steeds geen enkel mankement op deze wagen. Hoe onwaarschijnlijk is dat toch niet? Twee intussen volwassen kinderen hebben ondermeer met de CT leren rijden. En na 5 jaar stap ik nog iedere morgen in mijn Lexus met de gedachte dat ik in mijn "nieuwe" auto stap. Er is dan ook niets in het interieur dat er versleten uitziet. De zwart lederen zetels tonen wel eens wat slijtageplekken op mijn zitkant, en dat is het dan ook. Waar ik mijn linkerelleboog laat rusten is er zelfs geen "kuiltje" te zien. Was dat eens anders bij zowel Volvo, Audi als Citroën. Ook de lak is nagenoeg perfect gebleven.
En dan... na 160.000 km gaat de CT er toch uit om vervangen te worden door een NX. Het idee om hem binnen de familie te houden heeft het niet overleefd, ook dankzij een goede overnameregeling met de garage.
Ik heb een behoorlijk aantal SUV's gaan proefrijden, en er zijn er zeker die beter op weg liggen dan de NX, maar... het vertrouwen in het merk is er, en gehele plaatje klopt nog altijd beter bij Lexus dan bij pakweg BMW, Mercedes, Volvo of Honda.
Levering eind maart. We kijken ernaar uit.
PS: CT's zijn volgens mij superoccasies... zeker nog eens 160.000 zorgeloze km te gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.