Volkswagen Up 1.0 75pk BlueMotion Technology high up (2012)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2012)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 75pk BMT high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst4.950 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Up!-sizing

  • 700 km

Sinds een paar weken ben ik de bezitter van een Up! White Edition met 75pk. Op t eerste gezicht een behoorlijk verschil met m'n vorige auto; een Golf Sportline met 150pk. Toch is t niet alleen maar achteruitgang. Okay, t is kleiner en minder snel maar daar staan veel lagere kosten tegenover. En hoe belangrijk is 'snel' uiteindelijk in Nederland? En ondanks de beperkte buitenafmetingen is de ruimte voorin meer dan toereikend en ook de wekelijkse boodschappen kunnen mee zonder dat de bank daarvoor neergeklapt moet worden.

Verder is deze Up! zeker geen crisis-auto. Zo'n beetje alles wat je je in een auto wenst is aanwezig. Aan luxe lever ik dan ook niks in. Een prima audio-installatie, het handige maps&more met navigatie en waarmee je bv. ook handsfree kunt telefoneren, cruise-control, airco, t zit er allemaal in. Alles is keurig afgewerkt en alhoewel de materialen niet van het duurste soort zijn ziet het er zeker niet goedkoop uit.

Rijden doet de Up ook bijzonder goed. Voor dagelijks gebruik is het vermogen voldoende, het comfort goed, hij schakelt prima, stuurt strak. Opvallend is de rust in het interieur. De Up is stiller dan veel andere, grotere en duurdere, auto's en daarmee ook prima geschikt voor de snelweg. En op de goede stoelen houd je het lang uit.

Tot slot is de veiligheidsuitrusting zeer uitgebreid met meer airbags dan gebruikelijk in deze klasse, standaard ESP, uitstekende remmen en CEB.

Over smaak valt niet te twisten. De Up is (wmb gelukkig) niet voorzien van allerlei vouwen in carrosserie die m er modern moeten doen uitzien. Toch is het, zeker in de helder witte lak met chroom-accenten een frisse, eigentijdse verschijning. Ook het dashboard is eenvoudig maar door kleur en materiaalgebruik ziet het er erg goed uit met een duidelijk verwantschap aan dat in de Beetle.

Nadelen? Tekortkomingen in de uitrusting?Zoals elke auto heeft de Up die ook. Maar t zijn meer kleinigheden. De bagage-afdekking moet handmatig omhoog, geen knopje links voor t raam rechts, dat soort dingen. Maar een lage prijs moet ergens vandaan komen.

Al met al ben ik erg tevreden met mijn Up. En het onderweg zijn met zo'n kleine, lichte auto heeft ook iets leuks, Weer een beetje het gevoel dat ik had bij mijn eerste auto. Misschien is dat wel de grootste stap vooruit.

Over wat de auto verder in de praktijk doet kan nu nog niet zoveel worden gezegd. Is ie probleemloos of juist niet: omdat ook dat gedeelte interessant kan zijn zal af en toe een update worden geplaatst.

Up!date: 3 maanden/2.000km
Even beginnen met een subjectief puntje: wat een leuk autootje is dit toch. Tot op heden nog geen minuut spijt gehad. Inmiddels gewend aan het beperkte vermogen en dan is ie best vlot te rijden, nog steeds erg blij met het comfort (vooral verbazend stil) en de kleine manco's in de uitrusting zijn minder storend dan vaak in testen wordt gesuggereerd. Geen reden dus om de oorspronkelijke beoordeling aan te passen.
Het verbruik daalt langzaam en zit nu op 1:20 bij een "normale" rijstijl. Normaal is imo soms vlot, soms rustig maar altijd aangepast op het overige verkeer.
Tot nu geen storingen of andere klachten, maar dat is bij deze km-stand ook niet te verwachten.

Up!date: 8 maanden/3.900km
Op de valreep van t oude jaar nog even de laatste ervaringen. Ik kan kort zijn: geen bijzonderheden. Het verbruik lijkt zich te stabiliseren rond de 1:20 (wat ik een keurige waarde vind) en geen versnellingsbak- of andere problemen. Kortom: nog steeds zeer tevreden.

De up! - 1 jaar later

  • 4.950 km

Het is inmiddels alweer (iets meer dan) een jaar geleden dat mijn up is geleverd en alhoewel de km-stand niet bepaald spectaculair is te noemen is het tijd voor een kleine evaluatie.
Ik heb deze auto aangeschaft om goedkoper te gaan rijden zonder al te veel in te moeten leveren en na één jaar kan ik zeggen: missie geslaagd.
De vormgeving van de auto staat me nog steeds erg aan. Ik ben nou eenmaal geen liefhebber van allerlei modieuze lijnen die een auto zgn spannend moeten maken dus in het A-segment is dit toch wel "mijn" auto.
Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde. Het commentaar op de niet beklede delen van de portieren kan ik me deels in vinden maar in combinatie met een dashpad in dezelfde kleur vind ik het eerder een stijlelement. Bij een afwijkende kleur is dat een ander verhaal. Ook de vormgeving van het dashboard verveelt niet. Eenvoudig maar wel uit mooie materialen opgetrokken en zeer compleet.
Maar goed, over smaak valt niet te twisten en daarom moet iedereen daar maar het zijne of hare van vinden.
Andere punten van kritiek zoals de elektrische ruitbediening, hoedenplanktouwtje e.d. zijn wat mij betreft een kwestie van wennen. Ik heb me er in ieder geval niet aan gestoord.
In mijn ogen veel belangrijker zaken zijn dik in orde. Om maar te noemen: het zitcomfort, de rijeigenschappen, het rijgeluidniveau, de audioinstallatie en de veiligheidsvoorzieningen. Stuk voor stuk gewoon goed.
De gordels zijn niet in hoogte verstelbaar maar zitten bij mij uitstekend en de grote portieren vind ik alleen maar heel erg prettig. Achterportieren mogen dan praktischer zijn, een zichtbelemmerende b-stijl is dat zeker niet. Bovendien is de inhoud van de bagageruimte groot genoeg gebleken om de wekelijkse boodschappen te kunnen halen zonder de bank neer te hoeven klappen dus onpraktisch is de up zeker niet (maar ik heb dan nagenoeg nooit iemand op de achterbank zitten).
De auto is verder storingsvrij geweest en het benzineverbruik is met ca 1:20 netjes. Maar misschien wel het allerbelangrijkst: ik rij er ook na een jaar nog steeds met evenveel plezier in en wat mij betreft mag ie nog jaren blijven.
Volgende week vrijdag krijgt ie z'n eerste onderhoudsbeurtje. Ik verwacht geen bijzonderheden maar zijn die er wel dan zal ik dat hier melden. Zo niet dan is dit voorlopig de laatste update en volgen er hooguit nog aanvullingen bij noemenswaardige voorvallen of beduidend hogere km-standen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.