Lexus IS 200 (2000) #4

autoreview

Lexus IS 200 (2000)

Signalement

UitvoeringIS 200
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst81.561 km
Lezerswaardering: 23%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 65.000 km

Nadat mijn Honda na dik 2,5 jaar trouwe dienst en tevreden kilometers totalloss werd gereden door een dikke BMW was ik toe aan een opvolger.
Een aantal voorwaarden:
-Sportief
-Betrouwbaar
-liefst een beetje exclusief

Na een aantal auto's gereden te hebben stak er 1 met kop en schouders bovenuit: de Lexus IS200. Na een zoektocht uiteindelijk in Duitsland een geschikte gevonden. Aangeboden door een officieele Lexus dealer, 55000km gelopen, van 1e eigenaar en met 2 jaar garantie! Dat geeft vertrouwen, tot nog toe volledig terecht.

Uiterlijk:

Persoonlijk vind ik de IS200 nog altijd een uitermate nette en fris ogende sedan. Hoe langer je kijkt hoe meer leuke details je ziet, zoals de bult in de motorkap. Ook van anderen krijg je positieve reacties. Vrijwel iedereen vind het een mooie auto en de auto heeft een bepaalde klasse. Mensen schatten hem vaak duurder en nieuwer dan hij daadwerkelijk is.

Interieur:

Net als het uiterlijk is het interieur mooi vormgegeven, met als hoogtepunt de Chronograaf stijl tellerbak. De afwerking van het interieur is goed, maar niet beter als een andere middenklasser uit die tijd.
De ergonomie is prima op orde. Alles zit logisch en laat zich op gevoel bedienen. Aflegruimte is er voldoende met grote deurvakken, een ruim dashbordkastje, 2 afsluitbare vakjes in de middenconsole en nog wat bakjes.
De stoelen zitten goed, maar niet perfect. Het zitvlak had iets langer mogen zijn en van mij had de stoel nog iets dieper verstelbaar mogen zijn.

Praktisch:

Zoals gezegd is de ergonomie prima in orde. De binnenruimte is voor bestuurder en bijrijder meer dan voldoende en misschien wel ruimer dan je op basis van de buitenmaten zou verwachten. de achterpassagiers worden minder ruim bedeeld. met name de beenruimte laat wat te wensen over als je 2 mensen van 1,90 achter elkaar wil laten zitten. Op de achterbank zijn 3 gordels aanwezig, maar met 3 personen achterin zitten is alleen mogelijk als je graag heel intiem met elkaar wil zijn. Ook komt de middelste passagier zijn benen nergens kwijt door de dikke transmissietunnel (achterwielaandrijving). Van de andere kant denk ik dat de ruimte gewoon op niveau is voor een auto die qua formaat te vergelijken is met een Focus of Astra sedan. De kofferruimte is voldoende ruim, maar het is wel jammer dat Toyota (of Lexus) ervoor heeft gekozen deze te laten openen met lelijke bagage beschadigende beugels. Een setje scharniertjes en gasdempers mag je bij een dergelijke "premium" auto toch verwachten.
De compacte afmetingen hebben wel als voordeel dat de auto altijd lekker hanteerbaar aanvoelt. Precies groot genoeg om je het idee te geven dat je een flinke en stevige auto rijd, maar nooit zo groot dat je in krappe parkeergarages bang bent de hoeken eraf te rijden.
De overzichtelijkheid van de carosserie is gewoon goed. De overhang voor is lekker kort en geeft de auto in combinatie met een flinke stuuruitslag een lekker krappe draaicirkel. Alleen de kont is lastig in te schatten, maar dit probleem heeft zich bij mij opgelost door montage van een heel subtiel spoilerlipje op de achterklep (zoals BMW M modellen hebben, gewoon omdat ik dat mooi vind).

Rijgedrag:

Tijd om het te hebben over de voornaamste reden om een auto te kopen: rijd hij lekker?
In een woord: JA! je merkt direct bij ht wegrijden dat dit het punt was waarop de ontwikkelaars zich hebben toegespitst. Alles voelt meteen zo aan zoals je het wil hebben en heeft precies het juiste gevoel. Schakelen gaat messcherp en snaarstrak. Desnoods met 1 vinger dirigeer je de pook door de zesbak. het stuurgevoel heeft precies het juiste gewicht en geeft alle informatie door die je wil hebben. Precies direct genoeg om op een lekker bergweggetje de auto langs de ideale lijn te millimeteren en dat zonder onrustig gedrag bij hoge snelheden. Hier merk je ook direct dat het stuurgedrag veel zuiverder is dan bij een voorwielaandrijver. Geen aandrijfkrachten die de informatie in je stuur verpesten.
Door de genoemde achterwielaandrijving voelt de auto altijd snaar strak aan en laat deze zich heerlijk met het gas een bocht doorsturen. Met dank aan de standaard aanwezige tractioncontrol hoef je niet bang te zijn voor verrassingen van een achterkant die de voorkant in probeert te halen, hoewel het op nat toch een beetje uitkijken blijft. Gevaarlijk wordt het echter nooit. Hooguit laat de auto je weer even merken hoe hij voor je aan het werk is en bezorgt wat leven in de achterkant.
De remmen lijken niet heel hard te bijten, totdat je echt doortrapt. Even wennen, maar hierdoor perfect doseerbaar en met een desnoods gigantische vertraging. De remmen komen van de veel zwaardere GS300 en hebben dus een makkie aan de lichtere IS. Ze blijven keihard, ook na herhaaldelijk flink remmen.
Het onderstel is perfect in balans met voor iedereen een prima afstemming. Precies hard genoeg om je alle informatie door te geven die je wil voelen, maar tegelijk nooit zo hard dat het oncomfortabel wordt. Tot op zeer hoge snelheden is de auto stabiel als een TGV op de rails. Altijd lijkt de auto grip over te hebben en ondanks dat de auto voor het mooie wat te hoog op zijn wielen staat helt deze nooit te veel. Zeker als je er echt eens voor gaat zitten blijkt echt alles te kloppen. De auto gaat alleen maar lekkerder rijden naar mate dat het harder gaat, liefst over een bochtig traject. De kilo's lijken van de auto af te vallen. Waar de auto zo nog wel eens zwaar, maar daardoor wel oerdegelijk lijkt aan te voelen, verandert hij bij sportief gebruik in een lichtvoetige sporter. Hier heeft Lexus echt een prestatie van formaat geleverd. Ik kan me geen auto bedenken die af fabriek al zo geweldig stuurt en op de weg ligt. Des te verrassender als je bendenkt dat mijn vorige auto een lichte Honda Civic was waar na wat serieuze ingrepen een bijna circuitwaardig onderstel onder lag (KW schroefset, dikkere stabi's etc). De Lexus zal tzt. ook nog mogen rekenen op een setje andere dempers en veren om hem nog sportiever te maken en om de looks af te maken, maar de basis is zonder meer perfect.
Enigste wat bij echt sportief gebruik een klein beetje tegenvalt is de motor. Zo lang je niet meer dan 80% van zijn kunnen vraagt loopt de 6-in-lijn prachtig. Zijdezacht, ongekend soepel en altijd uiterst beschaafd qua geluidsproductie. Ga je echter meer dan die 80% verlangen dan blijkt de motor toeren nodig te hebben om echt te presteren. Onder de 4000 toeren is er voldoende koppel om prima met het verkeer mee te komen, maar niet genoeg om echt snel aan te voelen. Boven de 4000 toeren komt de motor los en weet er prima de gang in te krijgen. Alleen is het jammer dat de motor niet geweldig aan het gas hangt. Zeker bij snel overschakelen (waar de heerlijke bak toe uitnodigt) lijkt de motor iets te lang in toeren te blijven hangen, waardoor deze na een schakelactie net niet helemaal lekker oppakt. Wel blijft de snerp van de 6 pitter een genot voor het oor. Al met al is de motor niet slecht, maar om helemaal te passen bij het sportieve karakter van de rest van de auto mocht de motor nog iets enthausiaster zijn. Ik wil hier in de toekomst nog wat aan doen door montage van een inlegfilter en misschien een iets lichter vliegwiel ter vervanging van het standaard 2-massa vliegwiel. Dit schijnt hele goede resultaten te geven.

Kosten:

De Lexus is een auto die aan de bovenkant van zijn segment staat. Daar betaal je ook voor. De aanschafprijzen zijn hoger dan van een vergelijkbare Avensis, maar daar krijg je dan wel ook en veel exclusievere en sportievere auto voor.
Onderhoud heb ik nog niet hoeven doen, dus daarover kan ik nog niks zeggen. Tot nu toe heeft de auto in ieder geval nog geen enkele steek laten vallen als het aankomt op de perfecte reputatie qua betrouwbaarheid.
Wel moet je rekenen op een tamelijk fors brandstofverbruik. ook is de auto gevoelig voor de juiste benzine. Ik tank altijd Aral Ultimate 102 (zelfde als BP ultimate 102). Hierop loopt de motor merkbaar veel mooier en het verbruik is een stuk beter dan op normale 95. lexus schrijft dan ook minimaal 98 voor.
Op 95 rij je bij gecombineerd gebruik met een rustige rijstijl zomaar 1:9. Met vergelijkbaar gebruik op 102 kom ik tot een acceptabele 1:11. Tijdens een dagje heerlijk sturen door de eifel bleek dat de dorst van de auto niet heel erg beinvloed wordt door de rijstijl. Na een hele dag genieten van de sportieve kwaliteiten van de auto kwam het verbruik op een acceptabele 1:8,5.

Conclusie:
Al met al is de Lexus IS200 een heerlijke auto voor de liefhebber van echt lekker autorijden. De auto ziet nog steeds modern uit en rijd beter dan menige auto die 10 jaar later geintroduceerd is.
De auto is redelijk praktisch en laat eigenlijk maar heel weinig steken vallen. De betrouwbaarheid staat op een zeer hoog niveau en de auto voelt in alles heel degelijk aan. Hooguit zou de auto iets meer ruimte achterin mogen bieden en mocht de motor nog net iets gewilliger. Ondanks die kleine puntjes is het denk ik de lekkerste sedan die je momenteel voor tussen de 5000 en 15000 euro kunt kopen.

Pluspunten:
+ Sportief rijgedrag
+ Prima comfort
+ Uitstraling
+ Betrouwbaarheid
+ Ergonomie
+ Ruimte voorin
+ Mooi concept, RWD, 6-In-Lijn, 6-bak

Minpunten:
- Ruimte achterin
- Beugels in bagageruimte
- Gasrespons mocht iets gewilliger

Update 81.561km

  • 81.561 km

Afgelopen week de Lexus even laten keuren. Uiteraard kwam hij glansrijk door de keuring. Geen mankementen en geen aandachtspunten. Inmiddels rijd ik bijna 1 jaar met de IS200 en zoals verwacht mag worden geen problemen. Auto start en loopt altijd super. Geen olieverbruik, geen storingen.

Onderhoudsbeurtje was dus echt alleen onderhoud (olie en wat filters).
Enigste puntje wat te vinden is: de waterpomp zweet een klein beetje koelvloeistof, maar dat schijnt normaal te zijn. Is ook niet dusdanig dat de vloeistof bijgevuld moet worden, dus het zal geen kwaad kunnen.
Verder absoluut probleemloos.

Rijden is nog steeds genieten. Uiteraard wen je aan alles (vooral aan luxe en comfort), maar nog steeds verbaas ik me af en toe hoe mooi de auto loopt en hoe heerlijk hij rijd.

Ook leuk zijn de reacties die de auto nog steeds oproept. Geregeld krijg je positieve reacties op het ontwerp van de auto en ook de loopeigenschappen van de motor vallen bijrijders en omstaanders nog wel eens op.

Andere reactie riep een algemene politie en verkeerscontrole op. Na inspectie van de papieren wou de medewerker van de belastingdienst weten hoe iemand van 24 in zo'n dure auto kon rijden! Kennelijk hadden ze alleen een kenteken uit 2011 en een gestileerde L in de grille gezien, want toen ik uitlegde dat de auto 12 jaar oud is en te koop is voor de prijs van een gebruikte Astra keken ze even vreemd op.
Wederom een teken dat Lexus een tijdloze auto heeft neergezet!


Samenvattend na ongeveer 1 jaar en 25.000km erbij op de teller:

Problemen: geen, enkel de waterpomp vertoont minimaal zweten, maar dat schijnt normaal te zijn bij een IS200 en kan geen kwaad. Koelvloeistof is nog steeds op niveau.

Verbruik: gemiddeld 1:10,6

Onderhoudskosten: kleine beurt (olie, oliefilter, interieurfilter en luchtfilter) €140.-

Wie zegt dat lexus rijden duur is?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.