Autoreviews  |  Mercedes-Benz B 180 CDI BlueEFFICIENCY (2012)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf35 km
Km-stand laatst13.720 km
Eerste review-invoer22-03-2012
Laatst gewijzigd03-04-2012
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
 
Vorige autoSubaru Justy
(Gemiddelde lezerswaardering 69%)

Ervaringen van de eerste 7 weken (11.500 km)

Zeven weken geleden ben ik begonnen aan 180.000 km met de nieuwe B-klasse.

Het is een B180 CDI met LM-velgen, Ambition pakket,chroom pakket, licht- en zicht pakket en een zitcomfort pakket.

De eerste 12.000 kilometers zitten er bijna op.Voor het eerst een Mercedes. Ik moet zeggen dat de Mercedes uitstekend rijdt. Hij heeft een fijne diesel met voldoende motorvermogen en een hele soepele versnellingsbak. In dat opzicht een perfecte auto.

Helaas zitten er ook wat minder sterke kanten aan de auto. Van het "licht en zicht pakket" is inmiddels al een lampje gesneuveld. Die melden we maar even bij de eerste onderhoudsbeurt.

Verder zit er op de auto een zitcomfort pakket. Volgens de verkoper een must voor de wat langere mensen (1.90m). Voor mijn gevoel levert het pakket onvoldoende extra comfort. Je zit goed, maar dat zat je zonder het pakket ook al. Het zitten wordt er niet echt beter van. Jammer.

De temperatuurregeling laat ook te wensen over. Het is geen climatcontrol zoals ik die in de Auris gewend ben, maar een wat meer handmatig systeem. Op zich geen probleem maar als je bij het bereiken van de ingestelde temperatuur getrakteerd wordt op een hoeveelheid relatief koude lucht, dan word ik daar niet enthousiast van. Bovendien is de ingestelde temperatuur zelden in overeenstemming met de temperatuur in de auto. Dat moet beter kunnen.

Wat mij betreft is het Attention Assist systeem een mislukking. Het kan je na een uur of anderhalf zo maar gebeuren dat je een waarschuwing in je display krijgt terwijl je je afvraagt op grond waarvan de waarschuwing gegeven wordt. Gewoon niet gebruiken is de beste oplossing.

Nog zo'n mislukking is het systeem dat je moet behoeden voor een botsing. Het gebeurt regelmatig dat het systeem piept terwijl de weg voor je helemaal leeg en de sensor schoon is. En je je afvraagt wat ziet hij meer dan ik? Ook krijg je de waarschuwing als je te dicht op je voorganger zit voor mijn gevoel veel te laat. In combinatie met een automatische versnellingsbak is dit systeem uit te breiden naar Distronic Plus. Als dat systeem net zo goed werkt als het systeem op mijn auto, dan vergroot het de veiligheid van de auto zeker niet.

Tenslotte het navigatiesysteem. Het is niet voldoende bijgewerkt, ook niet als je de meest recente versie van internet ophaalt. Er zijn plaatsen die gewoon irritant fout in het systeem staan. Snelheidbeperkingen tot 10 km per uur waar gewoon 50 gereden mag worden, "nieuwe" wegen van meer dan een jaar oud die ontbreken. Mijn TomTom met een kaart van drie jaar oud is beter dan het systeem in de Mercedes. Het ziet er mooi uit, maar het werkt niet echt lekker.

Mijn mening na 7 weken: de nieuwe B-klasse is een bijzonder fijne auto om in te rijden.

Uitstekende auto (12.000 km)

Hoe kan dat nou? Een perfecte auto en toch zoveel minputen! Dat zit zo.
De rijeigenschappen van deze auto ervaar ik als perfect. Hij stuurt prettig, schakelt bijzonder fijn, mooi geluid, voldoende vermogen. Echt een auto om zo de wereld mee rond te rijden. Niets meer aan doen. Maar dan. Je wordt bij de aanschaf aangemoedigd toch vooral ook nog wat "verbeteringen" aan deze auto toe te voegen. Dat grapje kostte in mijn geval ongeveer €4.000 euro extra. Als ik eerlijk ben frustreert het me dat er zoveel geld is betaaald voor zaken die in de praktijk waardeloos of in ieder geval minder waardevol blijken. Bedoeld om te verrijken maar niets toevoegen. Dus schakel je de attention assist en de distronic uit. Kan de navigatie op de schroothoop. Is gewoon zonde van je geld. Maar de overige 32.000 euro zijn zeer wel besteed. Hij rijdt fantastisch.

Audio en bluetooth (12.525 km)

De standaard audio is uitstekend.
Verstaanbaarheid is goed. Alle soortenn muziek worden goed weergegeven. Hoge en lage tonen regeling is goed.

Ik gebruik naast de radio veel de USB aansluiting. Gewoon een USB stick met 8 GB aan muziek er op. Helaas krijg ik het niet voorelkaar om mijn i-pod nano via de USB-aansluiting te gebruiken.

Bluetooth.
Mijn Nokia 6310 werkt uitstekend via de bluetooth aansluiting. De verstaanbaarheid in de auto is goed.

Vooral wanneer langzaam gereden wordt, klaagt de andere kant van de lijn over het motorgeluid ("wat bromt er zo?") en het klikken van de richtingaanwijzer.

Het invoeren van contacten vanuit deze telefoon naar de auto is een vervelend klusje. Het kan wel, maar ze moeten per stuk verzonden worden. Dat schijnt vanuit een smartphone eenvoudiger te gaan.

Grote dode hoek (13.720 km)

Een ander lastig puntje is de dode hoek die bij deze auto opvallend aanwezig is. Het gebeurt regelmatig dat je verrast wordt door auto's die "uit het niets" je inhalen. Het probleem doet zich vaak voor bij traag inhalende auto's.
Je moet dus voor dat je zelf gaat inhalen met meer nadruk naar links kijken om de dode hoek te controleren. Daarbij is een deel van je blikveld gevuld met de b-stijl. Bijkomend probleem is dat de buitenspiegel lastig zodanig is in te stellen dat je dode hoek zo klein mogelijk is. Zelfs in de uiterste stand zie je nog een groot deel van de spiegel gevuld met je eigen auto en dus niet de weg.

De B-stijl komt wat mij betreft nog een keer negatief in het nieuws. Ik had de gewoonte om tijdens lange ritten lekker tegen de deur te hangen met mijn onderarm leunend op de rand van de deur tegen de ruit. Maar door de plaats van de b-stijl heb je geen gelegenheid meer om op die manier tegen de deur te leunen. De stijl drukt onaangenaam tegen je bovenarm.

Het grote informatie scherm is uitstekend. De informatie die er op staat is onder alle omstandigheden goed te lezen.
Ondanks het nut en de goede functionaliteit van het scherm ben ik misschien wel het meest tevreden over het feit dat je het scherm ook helemaal uit kan zetten, waarbij de functies gewooon blijven doorgaan. Doordat er op het scherm zo veel te zien en te doen is, kom je tijdens het rijden in de verleiding iets te willen regelen. Dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

Het scherm kan in veel gevallen trouwens toch al uit omdat dezelfde informatie in tekst vorm ook tussen de twee klokken recht voor je te zien is. Informatie over je telefoon, muziek, radio, navigatie of je reis. Een ding tegelijk. Compact. Precies genoeg.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep