Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 4WD Instyle (2011)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 4WD Instyle (2011)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.2 Di-D 4WD Instyle
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 26%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2.2 DiD TC-SST Instyle & 2.4 MIVEC CVT Navigator

2.2 DiD 4WD TC-SST Instyle & 2.4 MIVEC 4WD CVT Navigator
TWEE ZIELEN, ÉÉN GEDACHTE


"De GLK is sjieker. De gefacelifte Captiva oogt stoerder. De CR-V speelser. De Sorento serieuzer. De Freelander is wél een Landrover... De nieuwe X3 is waarschijnlijk zuiniger. De RAV-4 is gereputeerder. De CX-7 exclusiever. De EX nóg exclusiever. De Evoque is mooier. De Q5 is sneller. De Forester kost minder. De Grand Vitara nog minder. De XC60 lijkt groter. De Santa Fe ís groter. Waarom dan toch weer een Outlander....?

Trouwens, als het weer een 4WD moest worden, waarom dan meteen een SUV? Er zijn toch genoeg andere, normale, vierwielaangedreven auto's? Alle Subaru's, Audi's, Volvo's, Skoda's, BMW's, Suzuki's, Mercedessen en VW's kun je in CH met vierwielaandrijving krijgen.
Of, wat je in CH veel ziet - toch een tikje hoger en stoerder - een Outback, een A4 Allroad, een Superb Alldrive, een XC70. Waarom die niet?

En waarom zo'n forse? Een maatje kleiner had toch ook gekund? De ASX, Yeti, CX-5, Countryman, Imprezza XV, Q3, ix35, Sportage, Compass, Patriot zijn toch ook al heel behoorlijke wagens, toch? En de Kuga bijvoorbeeld wordt in CH van alle SUV's het meest verkocht (nr 14 in de verkoopstatistiek van 2011), gevolgd door Tiguan (nr 23), Qashqai (24), en X1 (28). Terwijl we de best verkopende van het formaat Outlander, de XC60(!), pas voorbij de dertigste plaats aantreffen. Dat zal toch niet voor niets zijn?

Trouwens als een kleinere een optie zou kunnen zijn, waarom niet een grotere? Auto's zijn toch zo goedkoop in CH? De X5 en de ML verkopen in CH als zoete broodjes. Of anders een SRX, Cayenne, 9-4X, Touareg, Q7, FX, Grand Cherokee. Waarom geen XC90, geen Range Rover Sport? Of een tussenmaatje à la Tribeca, RX, Murano? Nee - hou je vast! - waarom geen 'echte'? Waarom geen G, geen Pajero, geen Pathfinder, geen Discovery, geen Landcruiser?"

Ik hóór het u vragen, beste lezer. En, tja, daar vraagt u me wat. Dat is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik al die auto's niet allemáál in ogenschouw, of zelfs maar in overweging, heb genomen. Echter, van zo goed als allemaal heb ik me weldegelijk op de hoogte gesteld, en in de meeste ervan heb ik vorig jaar (2011) maart op de Autosalon van Genéve wel even achter het stuur plaats genomen.

"Maar waarom dan toch die Outlander, moons? Nee, waarom - godbetert! - twéé Outlanders?"

Eigenlijk weet ik daar nauwelijks één-twee-drie een beter antwoord op te geven dan Goethe's gevleugelde "Das Bessere ist des Gutes Feind". Maar daar doet u het natuurlijk niet voor... Welnu, als u even hebt, zal ik proberen dat nader toe te lichten.

"Het betere de vijand van het goede? Nee, nou wordt ie mooi! Ik kan me anders herinneren, moons", hoor ik de opmerkzame lezer, u dus, zeggen, "Dat je op die vorige Outlander van je (de 2.0 DiD 4WD Instyle) best wat aan te merken had. Dat die helemaal niet zo goed was. Volgens mij schreef je destijds in je review:

'Kritiek.
- Rumoerige koudloop motor.
- Motorprestaties volstaan, maar zijn hoorbaar. Had beter even kunnen wachten op de 2.2 hdi van PSA. Die is nu zelfs goedkoper dan de Di-D (de oude pompverstuiver TDi van VW)
- Rijwindgeruis aan de spiegels bij snelheden boven 120 kmh. Niet hinderlijk genoeg om andere spiegels voor te kopen, toch irritant. Geluidsisolatie in het algemeen houdt niet over.
- Elke 15.000 km een beurt. Niet echt van deze tijd.
- Lichtbundel dimlicht reikt niet ver genoeg voor snelheden boven 160 kmh
- Matig functionerende blue-tooth. Slecht verstaanbaar voor andere partij. Zit hinderlijke vertraging in. Moet iets aan te doen zijn. Matige voice-dial. Langere namen gebruiken helpt.
- Piepjes parkeerhulp en klikjes richtingaanwijzer zijn erg zacht, slecht hoorbaar.
- 4 sterren (32 punten) bij Euro NCAP. Freelander (35), Tiguan (34), Kuga (33) wel 5 sterren.'

"Dat is nogal wat, hè... Nogal een lijstje, niet, moons? En ook de prijs/kwaliteit verhouding was niet boven alle twijfel verheven, wel?", gaat u onverdroten voort. "Als ik me niet vergis, moons, schreef je:

'Prijs/kwaliteit
SUV's zijn, mede door hun 4-wielaandrijving, prijzig. Het prijs-niveau van de Outlander is gelijk aan Honda, Ford, PSA, VW. Dat wil zeggen: de Outlander is duurder dan Opel, Koreanen, Amerikanen en andere Japanners, en ruim goedkoper dan Zuid-Duitsers (Audi, BMW, MB) en Landrover, mist wel hun uitstraling...
Kwaliteit is prima. Afwerking OK, maar niet meer dan dat.'

En de uitrusting, hoe zat het daar ook al weer mee, moons? Helemaal compleet was die niet, wel? Was je dat vergeten?", zet u me meedogenloos het mes op de keel. "Zal ik je geheugen even opfrissen, moons?

'De uitrusting is rijk, maar voor een topmodel niet helemaal compleet.
Niet: navigatie, regen- of parkeersensoren, auto-dimmende binnenspiegel, leesspotjes, el. voorruitverwarming, verlichte make-up spiegel, diepteverstelling stuur. Sommige zaken zijn niet leverbaar. Andere bijbesteld.
Achteruitrij-camera zoals 4007 lijkt een veilig idee. Nabestellen? Aftermarket? Nog niet achteraan gegaan.
Geen lage gearing of Hill Descent Control. Nog niet gemist.'

Regen- noch parkeersensoren op een auto van 45 mille! Nada verlichting bij de make-up spiegel... Nou vraag ik je, moons! Tel daarbij op wat ik in diverse tests op internet aan minpunten heb gevonden. Dat is niet misselijk hoor! Dat hakt er in! Enfin, moons, luister maar:

- weinig ruimte achterin
- achterklep opent te laag
- op details matige afwerking
(Autozine over 2.0 DiD 4WD)

- rumoerige diesel
- vage koppeling
- bediening navigatie
(Autotrack over de 2.0 DiD 4WD)

- stuur niet axiaal verstelbaar
- lange remweg
- onzuinig met brandstof
(Autoweek over 2.4 4WD CVT)

- BAS ontbreekt
- 3e rij
(Autoweek over 2.2 DiD 4WD TC-SST)

Het is wat, hè moons? Tel dat bij jouw ellende op, en een mens kan toch niet onverdeeld gelukkig zijn met zo'n auto. Toch, moons?"

Ja, u, opmerkzame lezer, bent op de hoogte! U maak ik niks wijs. Weet u wat? Ik nodig u uit, waarde lezer, samen al die kritiekpunten een voor een af te lopen. Laat me u bij de hand nemen - figuurlijk gesproken natuurlijk, wees niet bevreesd - en laat ons een kleine rondgang maken. Te beginnen met mijn eigen op- en aanmerkingen.

- die rumoerige koudloop gold enkel de 2.0 DiD. Bij temperaturen ver onder nul heeft de 2.2 van PSA ook een ochtendhumeurtje, maar dat is onvergelijkbaar veel milder. En voor het overige loopt ie zijdezacht. De 2.4 hóór je stationair niet eens;
- rijwindgeruis is door Mitsubishi bekwaam opgelost, al blijft zo'n SUV qua aerodynamiek een rijdende schuurdeur en laat ie dat bij snelheden jenseits Gut und Böse (180+) ook wel horen;
- beurten zijn inmiddels om de 20.000 km;
- de xenon-verlichting van onze vorige Outlander bleek bij de importkeuring hier in CH verkeerd afgesteld. Flux verholpen, fluitje van een cent;
- verlichte make-up spiegels links en rechts;
- bluetooth software is kennelijk geupdate;
- piepjes blijven zacht, maar doordat het interieur wat stiller is, vallen ze meer op;
- dat de Outlander op 0,3 Euro-NCap punt de 5 sterren voor veiligheid is misgelopen is jammer, maar wordt goedgemaakt door: 'Outlander - Safety - 9.1 (Excellent) The 2012 Mitsubishi Outlander fares well in Insurance Institute for Highway Safety and federal government crash tests'.

Enerzijds betrof mijn kritiek, zeer gewaardeerde lezer, dus misconcepties mijnerzijds, anderzijds heeft Mitsubishi zijn huiswerk goed gedaan en vele kleine detailverbeteringen doorgevoerd. Ze hebben naar mij geluisterd, zou ik me graag aanmatigen te zeggen, maar ik weet wel beter: ze hebben ook een aantal wijzigingen doorgevoerd waar ik helemaal niet aan gedacht had. Zo hebben ze bijvoorbeeld het dashboard met leer bekleed, afgewerkt met zo'n alleraardigst sportief wit stikseltje. Staat goed! En het vervangen van de boardcomputerdisplay door een moderner meerkleurig stukje techniek, waarbij tevens het aantal functies is uitgebreid, was ik niet opgekomen. Keurig!

Ook wat Autotrack, Autoweek en Autozine te mekkeren hebben, beste lezer, heeft niet veel om het lijf (of niet meer):
- weinig ruimte achterin? > You must be kiddin'! Onze Mercedes R was krapper op de achterbank! Zeker niet gezien dat je die bank een decimeter naar achteren kunt schuiven? Wat een prutstester! Alleen in een Espace heb je meer been- en hoofdruimte achterin;
- achterklep opent te laag? > die opent tot 190 cm. Zou best hoger mogen, hoor. Maar ik stoot mijn hoofd net niet, nooit. Voor mij geen bezwaar dus.
- op details matige afwerking? > Niet helemaal (meer) mee eens - de afwerking is in die paar jaar, in Born, erg vooruitgegaan. Maar, inderdaad, die onafgedekte stoelrails... Kan echt niet!
- rumoerige diesel? > Waarheid als een koe, maar dat geldt alleen voor die oude pompverstuiver van VW. Daarom dus nu de 2.2 van PSA gekocht.
- vage koppeling? > Geen last van gehad, en nu zeker nooit meer: ik heb nu een CVT en een TC-SST.
- lastige bediening navigatie? > ?? Logische menustructuur. Tester is wellicht analfabeet?
- stuur niet axiaal verstelbaar? > axiale verstelling niet gemist in de vorige, dus...
- lange remweg? > Bollocks! Ach, laat ik mijn goede humeur niet bederven. Niet zelden spreken autotests elkaar tegen. Hun testauto stond op Yokohama Geolander... Moet ik nog meer zeggen? Volgens AutoBild was het 38m, op Michelins. Idem in het blad 4WD. En totallymotor.co.uk schrijft: The brakes bite reassuringly hard - op Conti's als ik het wel heb)
- onzuinig met brandstof > Aan een CVT moet je wennen: niet domweg het gas blijven intrappen tot het niet dieper kan: behalve dat het brandstofgebruik stijgt, en het toerental, wordt de auto daar nauwelijks sneller van. Voor flitsende accelleraties Sportmodus gebruiken.
- BAS (remassistent) ontbreekt? > Sinds 2010 standaard
- weinig comfortabele 3e rij > De Outlander hééft tenminste een derde zitrij, da's meer dan CRV, X3, Q5, en consorten kunnen zeggen. Het bankje laat zich letterlijk in een handomdraai uit de bodem toveren. Niet geschikt voor twee volwassen basketballers, maar hartstikke leuk voor kinderpartijtjes: ereplaats voor de jarige, en de doelpuntenmakers bij uitwedstrijden. Ze vechten erom wie er plaats mag nemen.

Voor wat betreft de uitrusting, waarde lezer, daar hebt u een punt. Die is iets uitgebreid. Maar niet veel. Beide Outlanders stemmen grotendeels overeen. Allebei beschikken over:
* 4WD (of beter: keuze uit 2WD of 4WD of 4WD-Lock)
* 6-traps automaat met comfort/sport stand, +/- paddles aan het stuurhuis
* het bekende rijtje afkortingen ABS ASR BAS ESP etc. etc.
* 6 airbags
* bi-xenon, lichtsensor, bochtverlichting, follow-me-home etc
* lederen interieur
* keyless entry - keyless go
* in 2 standen verwarmbare voorstoelen
* elektrische stoelverstelling linksvoor
* RockfordFosgate 710W met 4GB harde schijf, USB, stuurbediening
* geïntegreerde bluetooth met stuurbediening
* groen getint glas - privacyglas vanaf de B-stijl
* automatische airco
* cruise control
* elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, electr. ramen
* regensensor
* flexibele achterbank - opklapbaar, verschuifbaar in lengterichting, neiging rugleuning
* opklapbare 3e zitrij
* 2 handschoenenvakken waarvan 1 gekoeld
* 12 bekerhouders
* 3 12V aansluitpunten
* 2-delige achterklep (waarvan het onderste deel tot 200 kg belastbaar)
* een zee van binnenruimte
* 18 inch 7-spaaks LM wielen

De verschillen:
2.2 DiD
* quartzbruin metallic - zwart interieur
* 6-cd wisselaar (standaard voor Instyle)
* parktronic achter (idem)
* 225x55x18 Continental Cross Contact
* 225x55x18 Bridgestone Blizzak LM 80 winterbanden op 7-spaaks LM
* leeggewicht op kenteken 1835 kg
- het glazen schuif/kanteldak ontbreekt bij onze grijze import Instyle

2.4 MIVEC
* tanzanietblauw pareleffect - lichtbeige interieur
* navigatie (standaard op de Navigator - de cd-wisselaar vervalt)
* dvd-speler (idem)
* achteruitrijcamera (idem - parktronic vervalt)
* elektrisch glazen schuifdak (idem)
* standkachel
* 225x55x18 Bridgestone HP Dueler Sport
* 215x70x16 Bridgestone Blizzak LM 25 winterbanden op 5-spaaks LM
* leeggewicht op kenteken 1605 kg (!!?)

Maar u hebt gelijk, lezer, wat een opmerkingsgave!, helemaal compleet uitgerust zijn ze geen van beiden. Terwijl ze ieder toch meer dan een halve ton in Zwitserse Franken moeten opbrengen...
Lane Departure Warning, BLIS (dode hoek waarschwuwingssystem), City Collision Prevention, head-up display, ILS (intelligent lighting system), je zult ze zelfs op de optielijst vergeefs zoeken. Ik mis deze zaken niet écht, maar zou ik ze - mits gezamelijk in een enigzins betaalbaar pakket - voor de diesel, de meest gebruikte van ons tweetal, waarschijnlijk wel aangevinkt hebben.

Wat ik wel écht mis is het grote opbergvak middenbovenin het dashboard. Onze vorige had dat wél, daarin bewaarde ik altijd mijn complete zonnebrillencollectie. Onbegrijpelijk, dat dat vak weg is gesaneerd! Ook ontbeer ik nog steeds de leesspots rechtsvoor en links- en rechtsachter. Daar laat ik bij de diesel dan ook iets aan doen: de orginele verlichting op die plaatsen vervangen door, c.q. uitbereiden met, spotjes. Zal ook geen vermogen kosten.

Wat ook nog prettig zou zijn, maar helaas evenmin af fabriek, noch als dealer-accessoire leverbaar:
- elektrisch verwarmbare voorruit
- elektrisch te sluiten achterklep (wegens vuile vingers)
- ambient lighting (voetenruimte/portieren/ plafond)
- 4-zones gescheiden airco (voor 3 weken per jaar)
- achterbankverwarming (voor ski-uitstapjes)
Zodra ik er naar taal, lezer, naar deze luxe zaken, houd ik me echter de wijze woorden van de grote filosoof Immanuel Kant voor ogen: "Alles Gute, das nicht auf moralisch-gute Gesinnung gepropft ist, ist nichts als lauter Schein und schimmerndes Elend."

Overigens is het in de autobladen niet enkel kommer en kwel. Niet alleen bij mij, ook in de pers overheerst verheugenderwijs meest de jubelzang. Een mens wil toch graag bevestigd worden in zijn oordelen, niet dan, waarde lezer? Leest u even mee?

(Autozine)
+ subliem audiosysteem
+ prima wegligging, goed in het terrein, thuis op de snelweg
+ zuinige diesel

(Autotrack)
+ Ruimte
+ Stuurgedrag
+ Dashboard

(Autoweek)
+ prettige werkende CVT
+ beschaafde vierdilinder
+ mooie balans in rij-eigenschappen

(Autoweek)
+ krachtige diesel en fijne transmissie (TC-SST)
+ goede onderstel afstemming
+ prima uitrusting (Instyle)

(auto-motor.at)
+ Die Ausstattung
+ das Platzangebot
+ der Motor
+ der Verbrauch
+ das Soundsystem

(Autotesten.nl)
Wat ook verrassend is, dat is de grote inhoud van de bagageruimte, die is duidelijk groter dan die van de andere Crossovers. Er past zelfs met het grootste gemak een herenfiets in de kofferbak. Even de achterbank plus zitting per knopdruk naar voren klappen, de achterklep open inclusief de laadklep en hop binnen vijf seconden ligt de herenfiets achterin.

(totallymotor.co.uk)
The Mitsubishi Outlander is an honest, rugged and powerful “truck” with serious off-road capability on the outside, and a large and comfortable family car on the inside.
The standout front-end styling, cracking powerplant and transmission, and rockin’ stereo also helped to build a strong bond with this driver.

(autotrader.uk)
Roomy enough to seat five adults in comfort, good to drive, well equipped and interestingly styled, the Outlander has a lot going for it.
etc, etc.

"Allemaal mooi, moons", werpt u, de kritische lezer, tegen. "Dat is allemaal op papier. Daar wordt morgen de vis in verpakt... Maar wat verbruikt zo'n zware SUV nou? Dat is toch met de huidige brandstofprijzen niet meer op te brengen?"

U zit niet voor één gat gevangen, dat is nu wel duidelijk. "En rijdt dat nou eigenlijk nog een beetje zo'n suffe SUV, in vergelijking tot echte auto's? Zeg dáár nou eens wat over, moons!"

Wel, in de dagelijkse praktijk, beste lezer, zitten we met de 2.4 volgens de licht optimistische boardcomputer zo rond de 1:11 (9 liter/100km), heel redelijk dicht bij het normverbruik (1:11,3 - 8,8 liter/100km). Moet ik geen overdreven haast hebben natuurlijk. Heb ik dat wel, gaat het verbruik al gauw richting 1:9 (11 liter/100km) - of meer...
Van de 2.2 DiD (normverbruik 1:13,7 - 7,3 l/100km) wéét ik dat met een fluwelen voetje 1:16 - 6,3l/100km - tot de mogelijkheden behoort , maar dat rijdt alleen mijn vrouw, zonder daar moeite voor te doen, zonder er zelfs überhaupt maar bij stil te staan... Ik zit zelf in het dagelijks gebruik eerder tussen 7,0-8,0 l/100km. En pakweg eens per maand, op en neer naar NL, jas ik er op de Duitse Autobahn elke honderd kilometer zo´n 8,5-10 liter doorheen. E.e.a. afhankelijk van verkeersintensiteit en weersomstandigheden.
Om er gemiddeld, gemeten over de hele reis dus, 10 liter per 100 kilometer door te jagen, moet ik overigens wel gruwelijk mijn best doen: trappen waar ik trappen kan (ongeveer een kwart, hooguit een derde, van onze route - het wemelt immers van de Baustellen, en andere lange stukken met snelheidsbegrenzing): pas boven de 150 wordt de diesel dorstig (al draait hij bij 150 kmh slechts 2700 rpm). Dan haalt ie, weer volgens de boardcomputer, een netto reistijd van het midden van CH (Luzern) naar midden NL (Utrecht) van 6 uur, of ietsje minder. Bruto, in real life, met plas-, tank-, eet-, rook-, en andere pauzes, altijd nog een uurtje of zeven, zeveneneenhalf.
Scheelt eerlijk gezegd niet veel in tijd of ik 1:10 of 1:12 rijd. Hoogstens een half uur. Hoogstens...
Heb dit tracé nog niet met de 2.4 afgelegd. Mijn schatting (gebaseerd op het verbruik op de Zwitserse autobahn) is dat ik met de benzine tussen de 1:10 en 1:9 zou zitten.

De TC-SST diesel gebruikt dus elke 100 km één à anderhalve liter brandstof minder dan de benzine CVT. Diesel is hier in CH echter zo'n 12% duurder dan benzine, dus qua brandstofkosten gaan ze gelijk op. Dat geldt ook voor de overige kosten.
De CVT is op grond van zijn vermogen (170pk - hier in CH 12 fiscale pk's) een paar tientjes per jaar duurder in de wegenbelasting dan de 156 pk (11,5 fiscaal) sterke TC. Nicht die Rede wert. Hetzelfde geldt voor de verzekering. Scheelt twee tientjes.

Overigens - maar dat kon u natuurlijk niet weten, beste oplettende lezer - is de Outlander hier in CH helemaal geen SUV, geen "Geländewagen", maar een stationwagon! In tegenstelling tot wat op het kentekenbewijs van Forester, Q5, X3, Santa Fe, enzo, wordt ingevuld, staat in mijn papieren "stationwagon". Heus!
Nou is dat minder vreemd dan het lijkt. Hoe vaak immers wordt in talrijke tests het weggedrag van de Outlander niet vergeleken met normale stationcars! Motortorque.com: 'It performs really well, just like a large estate car.'
En zelfs onze eigen AW schrijft (over de 2.2 DiD 4WD TC-SST):

'Het weggedrag van de Outlander staat buiten kijf, van buitensporig overhellen in bochten is beslist geen sprake. Sterker nog, in dit opzicht is een vergelijking met stationwagons helemaal niet zo vreemd.... wat rijgedrag betreft valt er weinig op de Outlander aan te merken en het is een geloofwaardig alternatief voor stationwagons voor wie een wat stoerdere auto zoekt zonder de traditionele nadelen die aan SUV’s kleven.'

"Altijd die opschepperij over SUV's die rijden als stationwagons... Wel de lusten, maar niet de lasten, hè moons. Zou je wel willen! Nou ja, als zelfs AW het schrijft - en niet eens over een Tiguan maar over een Nederjap - dan zal het wel zo wezen. Maar eh... zo erg veel zegt dat nou ook weer niet. Rijdt ie nou als een 407 Break, of als een C-klasse Estate? Als een Insignia, Mondeo, i40, V70? Of is ie vergeleken met een Passat? Of toch met een A4 Avant Quattro? Zou wel eerlijk zijn, maar zal wel niet. Zit toch wel verschil tussen dacht ik zo.
Nu we het toch over verschillen hebben... Wat rijd je nou liever, moons, die Twin kluts toch zeker, niet? Zo'n dubbele koppeling voelt vast veel moderner dan zo'n belegen CVT. Die dingen lagen al in een DAF! De kouseband van een truttenschudder, het moet niet erger worden."

Aangezien mijn vrouw en ik beide auto's rijden - waarbij er geen sprake is van 'haar' auto en 'mijn' auto - kan ik de twee concepten dagelijks in de praktijk met elkaar vergelijken. Bovendien wonen we in heuvelachtig terrein, waar de automaten vol aan de bak mogen, en, in afdalingen, de schakelflippers veelvuldig gebruikt worden.
"Maar dat is toch vreselijk, moons!" roept u, de zeer geïnteresseerde lezer - anders was u nooit zover gekomen in deze review (staat u mij toe u 'vriend' te noemen?) - oprecht bezorgd uit. "Telkens overschakelen van zo'n continu variabele benzine op een twin clutch diesel. Dat zijn toch heel verschillende concepten? Ben je net aan het ene gewend, mag je met het andere opnieuw beginnen."

Laat ik voorop stellen, waarde vriend, dat rijden met beide auto's - vooral in de bergen - maar ook op de snelweg, én in de stad - een feest is. Beiden schakelen bliksemsnel, ongemerkt, schokvrij. Terugschakelen op de flippers op afdalingen doet de weergaloze CVT met zijn 6 electronisch geprogrammeerde versnellingen misschien wel nóg soepeler dan de sublieme TC-SST.
De sportstand zorgt in beide auto's voor tussenaccelleratie spektakel. Makkelijk met inhalen. Beide Outlanders rijden we overigens, net als onze vorige 2.0 DiD 6-bak, immer in 4WD. Ik zie het als safety feature. Op die binnenweggetjes hier zit je niet alleen bij het inhalen van landbouwverkeer, maar ook met tegemoetkomend zwaar en breed verkeer zo met twee wielen in de berm, met alle mogelijke gevolgen van dien...
De 2.4 CVT is 200 kg lichter, en voelt ook zo aan: die omrondt haarspelden speelser dan de turbodiesel TC-SST, die op zijn beurt over een hoger koppel kan beschikken (380 om 232 Newtonmeter) en steile hellingen ongenaakbaarder naar boven stormt, zich onverstoorbaar uit de modder sleurt, én zich in z'n element voelt op de snelweg.
Ik moet u weer gelijk geven, waarde genuanceerde lezer, hoe gelijk ze er ook uitzien, het zijn 2 verschillende auto's. Maar vreselijk? Nee zo zou ik het niet noemen. Eerder een voorrecht.
De TC is de ernstigere auto. Niet in de laatste plaats door zijn donkere interieur. Zakelijk, efficiënt, gedegen. Daar waar de CVT zingt, huppelt, danst met open dak: het lijkt wel of het altijd zomervakantie is.



Als u verder geen vragen meer heeft, beste kritische lezer, nee, vriend!, wil ik graag afsluiten. Ik kan de keuze voor deze auto's eigenlijk niet beter verwoorden dan ik 4 jaar geleden al over onze eerste Outlander heb geschreven:

'Fijne auto (in dit geval natuurlijk twee fijne auto's): comfortabel, behoorlijk luxueus. Bovendien beschikt ie over een geweldige wegligging, lekkere bak, voldoende ruimte. Je kijkt naar een plezierig sober gestyled, no-nonsense dashboard. Je voelt blindelings te vinden, prettig aanvoelende knoppen en een zalig dik leren stuurtje met bediening van audio, cruise-control en telefoon erop. Je hoort een fantastische geluidsinstallatie, geen rammeltjes of bijgeluiden. Geheel voelt comfortabel, robuust, solide, sterk.
Al met al een goede auto (2 goede auto's in dit geval) - met een paar kleine minpuntjes - waar we niettemin erg blij mee zijn.'

Sommige autojournalisten kunnen hetzelfde ietsje korter zeggen.
Motortorque.com bijvoorbeeld:
'It does most things well for most people. Add in Mitsubishi’s reputation for build quality together with their four-wheel drive technology and you end up with the ‘real-deal’ in sensible SUVs.
This vehicle makes a strong and sensible case for itself.
As for negative issues, there are very few.'

auto.oe24.at kan het nog korter:
'Ob Skiausflug, eine Geländetour oder als Familien-Mobil – der Outlander überzeugt durch Variabilität.'

Maar motorbar.com spant de kroon:
'What makes the Outlander so good is its general all-round performance'

Kijk, dat bedoel ik nou:
Beter dan heel goed hoeft niet.




Tot zover over de keuze voor de Outlanders. Over werkgelegenheid in Zuid-Limburg, alsmede de zonzijde van gezond chauvinisme, en andere macro-economische en sociale en psychologische aspecten van onze keuze, heb ik elders op deze website mijn mening meermaals duidelijk geventileerd. Met name hier in de MyWeblog-sectie:

http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=2707
http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=2899
http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=2929

Later meer over onze rijervaringen, winterbanden, de verschillen tussen de DiD en de MIVEC, en de overeenkomsten natuurlijk, praktijkperikelen, garagerekeningen, en nog veel meer.

Rubber

  • 18.000 km

"Zeg, moons, jij rijdt toch altijd op winterbanden? Ja, nee, in de winter dan, bedoel ik, omdat het in de Alpen toch een beetje serieuzer wintert dan in NL. Hoe bevalt dat?"

Daar heb ik sinds kort uiteenlopende ervaringen mee. Sinds kort, ja... Wel rijden we al zo'n vijftien jaar, of misschien wel langer, 's winters op winterbanden. Dat berustte nauwelijks op een keuze: de werkgever van mijn vrouw verplichtte het en betaalde het. Op de A4's en de Espace werden indertijd altijd de banden gewisseld. Niet de wielen. Daarna deed je het gedurende de wintermaanden wat rustiger aan, want dat dééd je destijds nou eenmaal met winterbanden.
Nadat ik in 2005 een akkefietje had gehad met de V70, begreep ik ineens dat het tot voordeel strekt om er een setje extra wielen bij te kopen. Dat zat zo: 50 kilometer na de seizoensgebonden bandenwissel had ik met 140 op de snelweg een klapband. Behoorlijk aan flarden. De ANWB-man die me hulp bood (de CNG V70 had enkel een spuitsetje aan boord, geen reservewiel) liet me zien dat, verborgen achter de velgrand, de band vóór de blow-out al zeer onbehoorlijk beschadigd was geweest. Een ongeïnteresseerde monteur had met z'n bandenwipper de wang van de band lelijk gemaltraiteerd... Bovendien, verklaarde de ANWB-man, zijn autobanden er niet voor gemaakt ze telkens weer over de velgrand heen te trekken.

Bij de C5 kocht ik dus 8 identieke sjieke lichtmetalen wielen. Reed 's zomers op Michelin en 's winters op Michelin Alpin (ook om het reservewiel). Afgezien van een langere remweg op droogwegdek nauwelijks onderscheid. Reden genoeg om op de Outlander (de vorige van 2007, de 2.0DiD) weer een setje winterwielen te kopen. Mitsubishi vroeg echter nogal een bedrag voor hun 18'LM + Semperit winterrubber. Reden om me eens te gaan verdiepen in de materie en in te lezen in achtergronden, testen na te slaan, etc. Het resultaat: voor nog geen 1200 euro (Profile) stond de Outlander 4 winters lang naar volle tevredenheid op 16' Dezent Mh velgen, waaromheen Bridgestone Blizzak LM 25 lagen. Naar volle tevredenheid! Amper verschil in handling, gebruik, slijtage. Geen tastbaar verschil in aquaplaning en geluid. Alleen de remweg op droogwek bleef een tikje langer. Wél beduidend meer grip in sneeuw en modder, én meer veercomfort. Dat de Outlander er op 16' wat meer als een terreinwagen en wat minder als een hoger op poten gezette stationcar uitzag had ik daarbij voor lief genomen.
Op de dikke Benz die op 19' Conti Wintercontact stond (255/55, zelfde grootte als de Pirelli zomerband) merkte je het verschil alleen aan een pietsie meer afrolgeluid.

Genoeg argumenten dus om de huidige Outlanders in november weer van winterrubber te laten voorzien. Op de MIVEC, waarmee we maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, liet ik de 16' Blizzak LM 25 van onze vorige Outlander eronder zetten. Die waren immers nog lang niet versleten. Ze voldeden afgelopen winter, mede dankzij het feit dat er bij een benzine-auto minder gewicht op de voorwielen rust dan bij een diesel, misschien nog wel beter dan voorheen!
Hoe anders bij de 2.2DiD... Aangezien we met de diesel de meeste kilometers rijden, wilde ik voor de zwaarste van de twee (1830 kg immers) een nieuw setje winterbanden op 18' origineel Mitsubishi LM aanschaffen. Maar welke banden? Testen van banden in de maat 225x55 zijn niet te vinden, en lang niet alle A-merken leveren deze maat. Falken, Yokohama, Vredestein, Nokian, Toyo, Bridgestone, Pirelli Michelin (oplopend in prijs). Dat is het wel zo'n beetje. Testwinnaars in andere maten, zoals Dunlop, Continental, Goodyear, Semperit laten het afweten.
Bridgestone levert maar liefst 2 banden in deze maat: de DM V1 (bedoeld voor echte terreinwagens) en het spiksplinternieuwe net op de markt verschenen SUV-model Blizzak LM 80, volgens de website van Bridgestone een doorontwikkeling van de LM 25. Kwam dat even goed uit! Een doorontwikkeling van de band die ik zo prettig vond. Speciaal voor de wat zwaardere en snellere SUV. Ideaal!
Dat de band nog zo nieuw was dat er nog geen onafhankelijke tests voorradig waren, stak wel een beetje. Zou Bridgestone een prima band als de LM 25 echt nog beter hebben gemaakt...? D
Dat vier stuks me een rib uit mijn lijf kostten, het zou wat! Je doet het toch voor de veiligheid van je gezin, nietwaar? Voor de zekerheid las ik het nog een keer over op de site:

'Ontdek de vreugde van de winter met het volledig vernieuwde winterassortiment voor SUV’s en 4x4’s van Bridgestone.

Met zijn nieuwe standaard voor veiligheid, comfort en prestaties biedt de Blizzak LM-80 uitstekende bestuurbaarheid in alle omstandigheden en verlegt zo de grenzen van winterse prestaties tot het uiterste.

•Superieur lamellendesign voor een evenwichtige controle op winterse wegoppervlakken
•Eenrichtingsloopvlak met geavanceerd zijgroefplatform ontworpen voor wintertractie en bestuurbaarheid op ijs en sneeuw
•Diepe transversale groeven voor de afvoer van smeltsneeuw en water voor een superieure grip op nat wegdek
•Revolutionaire wintercompound voor betrouwbare en efficiënte prestaties'

Nou, dat zou toch wel goed zitten. Toch...?
Toch niet! Na de bandenwissel nam ik vanaf de bandenboer mijn favoriete binnendoorweggetje over de berg naar huis. Bij de eerste haarspeldbocht die ik nam dacht ik dat ik me vergiste. Bij de tweede besloop de twijfel me onmiskenbaar. Na de derde wilde ik het nog steeds niet geloven en stopte bij een tankstation om de bandenspanning te controleren... Maar bij de vierde moest ik er echt aan: 'revolutionaire compound' of niet, de LM 80 is een zwabberband. Als de voorwielen de bocht reeds indraaien en de bochtverlichting al aanspringt gaat de auto nog steeds rechtdoor... Wat een 'vreugde van de winter'... Zucht...

Ik moet zeggen dat ik over 'de transversale groeven' (ten behoeve van superieure grip op nat en besneeuwd wegdek) geen klagen heb. Over 'het lammellendesign' hoort u me niet. Noch over 'het eenrichtingsloopvlak'. Ook in andere disciplines is de LM 80 geen kwade keus. Rechtuitstabiteit bij hoge snelheden? Prima! Afrolgeluid? Amper! Slijtage? Na 13.000 winterkilometers nog als nieuw! Brandstofgebruik? Hetzelfde als de Conti's. Maar O, o, o, wat een ongeciviliseerd gedoe in snel genomen bochten op droog wegdek in de bergen!

Naschrift:

Nou mag ik graag mopperen, en het valt me niet licht dit toe te geven, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het in de loop van de weken wel beter werd. Blijkbaar moest de nieuwigheid een beetje slijten (had er een coatinglaagje op gezeten?), de temperaturen een beetje dalen, en ik een beetje wennen aan de comfortabeler karakteristiek van de banden. Maar vootal de bandenspanning een beetje opvoeren, van 2.2 atmosfeer naar 2.6, deed wonderen.
Best een fijne winterband eigenlijk, die Blizzak LM80 !




.

BEURTJE

  • 25.000 km

"Hoe zit dat met de kosten, moons, dat je daar maar drie sterren voor geeft?"

Tja... Het blijft schrikken, die garagerekeningen hier in CH. De DiD had inmiddels ruim 20.000 gelopen en de bordcomputer riep om onderhoud. CHF 624,40 (ruim 500 euro) voor een beurt. Hoe krijgen ze het voor elkaar!
Hoe ziet zo'n rekening er uit?

CHF 135,15 olie 5W30
CHF 19,50 dieseladditief
CHF 14,90 lithium batterijtje tbv de afstandsbediening (standaardprocedure).
Pollenfilter plus nog wat kleine postjes, maakt totaal CHF 242,15 materiaal. Maar dan komt het:
CHF 336,- Arbeit... Aha!
Daaroverheen natuurlijk de BTW (8% slechts) en je zit op CHF 624,40. Geen speld tussen te krijgen.

Eigenlijk ben je een dief van je eigen portomonnaie als je die beurt niet in D of NL laat uitvoeren, maar... mijn salaris wordt hier ook door de Zwitserse belastingbetaler betaald. Dus... Bovendien valt het - vergeleken met de afschrijving op zo'n kar, die je zelf toch niet écht in de hand hebt - per kilometer omgeslagen wel weer mee.

De beurt van de MIVEC laat nog een paar maanden op zich wachten. Gelukkig maar. Doe ik waarschijnlijk simultaan met de winterbandenwissel, scheelt weer. Want wie het kleine niet eert...

JAARVERSLAG

  • 37.000 km

"Zeg, moons, je was zo lyrisch, maar we hebben al een tijdje niks meer van je gehoord. Is het nog steeds zo hunky dory? Is er dan écht helemaal niets aan te merken op deze twee?"

Toch wel, beste vriend, en gelukkig maar. In de woorden van Leonard Cohen: There's a crack in everything, that's how the light gets in...
De Outlanders hebben er inmiddels samen 75.000 kilometer opzitten - broederlijk verdeeld: ieder 37.500 kilometer. De eerste krasjes zijn een feit en de eerste euforie over de nieuwe aanwinsten is ondertussen wel gezakt.
De banden zijn gewisseld, het winterrubber ligt er weer op. Net op tijd, want de temperaturen zijn plots heftig gedaald. Bereikte het kwik vorig weekend nog recordwaarden van meer dan 20 graden, dit weekend schommelt het rond het vriespunt. Het sneeuwt al de hele dag, plaatselijk tot 50 cm, hier i.i.g. 30, en het landschap is als bij toverslag in een witte prentbriefkaart veranderd.
Je hebt gelijk: tijd voor een kritische beschouwing.



Ten eerste de A-stijl linksvoor. Wat zich daar achter kan verbergen! Je moet het zien om het te geloven. Niet alleen motorijders lijken mijn A-stijl aan te grijpen als Bermuda-driehoek, ook sedans uit het D-en E-segment spelen naar hartelust verstoppertje, en zelfs een hele vierkoppige familie op de fiets kan moeiteloos uit het zicht verdwijnen. Na een paar bijna-aanrijdingen zit ik nu in haarspelden naar links en bij het opkomen van rotondes voortdurend rek- en strekoefeningen te doen met nek en bovenlijf.
De rest van de carrosserie is heel overzichtelijk hoor, maar naar links voor... Zal te maken hebben met de airbags en met Amerikaanse veiligheidstesten, waar ze auto's tegenwoordig ook een koprol laten maken, maar hinderlijk blijft het.


Dan de stoelrails. Zoals ik hierboven al schreef, liggen de stoelrails vóór er open en bloot bij, zodat met de rechter voorstoel in de achterste stand (links heb ik de stoel nooit helemaal naar achteren) de uiteinden zichtbaar zijn. Niet fraai. Maar nog niets vergeleken met achterin. De afdekkapjes van de uiteinden van de stoelrails achter (de achterbank laat zich in twee ongelijke delen een decimeter verschuiven) zijn ronduit ergerlijk. Het idee is goed, maar... De bevestiging van de, overigens aardig met tapijt afgewerkte, kapjes laat echt te wensen over. Om de maand moet ik er wel weer een op zijn plaats drukken. Als je dagelijks drie kinderen achterin zou hebben zou je het wel weten: vastkitten en een paar schroeven erdoor, anders ben je ze binnen een paar weken kwijt.


Ook irritant is dat ik een half jaar geleden nog moest schrijven:

"Lane Departure Warning, BLIS (dode hoek waarschwuwingssystem), City Collision Prevention, head-up display, ILS (intelligent lighting system), je zult ze zelfs op de optielijst vergeefs zoeken. Ik mis deze zaken niet écht, maar zou ik ze - mits gezamelijk in een enigzins betaalbaar pakket - voor de diesel, de meest gebruikte van ons tweetal, waarschijnlijk wel aangevinkt hebben."
En dat ik ook wel in zou zijn voor een elektrisch bedienbare achterklep.

Welnu, bij Mitsubishi hebben ze mijn review kennelijk met grote aandacht gevolgd: op het topmodel (4WD 2.2 DID TC-SST Instyle) van de nieuwe Outlander zit de hele reutemeteut! En dat voor hetzelfde geld als ik voor de mijne heb betaald. Voor mij helaas een jaar te laat.


Nog zoiets: het onvolprezen audio-steem van Rockford-Fosgate laat zich in Mitsubishi's demo-auto's van zijn beste zijde horen. Klinkt als een klok, echt subliem. Als er tenminste geen pennen, zonnebrillen, cd's, waterflesjes, speelgoed, snoeren, kleingeld, aanstekers, zaklampen, parkeerschijven, ruitenkrabbers, sleutelbossen, drinkbekers mee dansen in de opbergvakken en -vakjes. De dagelijks praktijk is natuurlijk anders. Zoals de zaken liggen kun je maar 50 van de 720 beschikbaren Watts benutten, of je trilt de tent uit. Een andere mogelijkheid is de muziek zo hard zetten dat de meerinkelende spulletjes compleet overstemd worden.
Om het audio-systeem optimaal te kunnen genieten heb je een lege auto nodig, of zou je zelf al die vakken en vakjes met dikke stof moeten bekleden... Zucht.


Tot slot het verbruik. De DID zit tegen de 8 liter brandstof per 100 km - op onze op-en-neertjes naar NL over de autobahn zelfs bijna een liter meer. Evenveel (tegen de 9 liter) als de MIVEC die het laatste jaar slechts sporadisch een snelweg van nabij heeft gezien.
Valt niet tegen, maar zeker niet mee.
De diesel lijkt ook wat brommiger te zijn geworden, maar wellicht is dat maar schijn, veroorzaakt door het gebruik van de diesel en de benzine naast elkaar. Volgende beurt maar eens vragen waar dat aan zou kúnnen liggen, en mijn licht eens opsteken wat er aan extra geluidsisolatie tot de mogelijkheden behoort.
Olie gebruiken ze trouwens geen van beiden.


Mijn ergernissen over de winterbanden (zie boven - aangepast) behoren gelukkig tot het verleden.


Afgezien van deze kleine irritaties zijn we onverminderd gelukkig met ons Limlandse wagenparkje.






.

Weer een jaar voorbij...

  • 75.000 km

"Nog steeds tevreden, moons?", vraagt u.

75.000 km heeft de 2.2 DiD inmiddels afgelegd, de 2.4 Mivec 25.000 minder: 50.000. Geen wereldschokkende kilometerstanden. Niets wereldschokkends te melden ook. Eigenlijk helemaal niets. Spreekt, zou ik bijna zeggen. Of is dat hedentendage nu juist zo opzienbarend? Is fancy-free Japans design in combinatie met ouderwets degelijk vaderlands fabrikaat dus echt rotsvast en onverwoestbaar? Voorlopig lijkt het er wel op; vijf sterren voor beider betrouwbaarheid en gevoel van veiligheid dus.

De kosten, ja, de kosten... Maar niet te vaak aan denken. Is allemaal toch enkel virtueel en giraal. Maar toch... Wat ik jaarlijks voor regulier onderhoud cum winterwielenwissels bij de Zwitserse dealer achterlaat, kopen anderen een hele auto voor... Ach, kost wat, maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen. Bovendien weet je dat vooraf. Waarbij in de kosten omgeslagen per kilometer, kan ik niet nalaten te hameren, de brandstofuitgaven nauwelijks een rol van betekenis spelen. Voor degenen die het naadje van de kous willen weten: de Twin-Clutch loopt nog steeds een kilometer of twaalf op een liter diesel, de CVT een kilometertje (of soms ook twee) minder per liter Bleifrei. Beide immer in 4WD-modus. Acceptabel, vind ik, zeker in deze streken, maar niet meer dan dat. Extra-curriculaire en/of onvoorziene kosten tot dusverre nihil. Drie sterren dus.

Prestaties volstaan, niets te klagen. Altijd genoeg power voorhanden.
Gebruiksgemak, wegligging en comfort, met stoelverwarming en zo, nog steeds van hoog niveau, vier sterren.
Alles bij elkaar opgeteld: ruim 4 sterren - Goed. En beter dan dat hoeft niet, want staat het betere niet vaak op gespannen voet met het goede?

Alleen verder...

  • 80.000 km

"Al die tevredenheid, moons, het begint langzamerhand op zelfingenomenheid te lijken! Is er nou verdikkie niets dat je op je Outlanders aan te merken hebt?"

Welzeker, beste aandachtige lezer, vriend! Zoals u al eerder hebt kunnen lezen, is de pareleffect tanzaniet blauwe CVT Navigator de luxueuzere en speelsere van de twee. De bruinmetallic diesel is meer de ingetogen zakelijke. Zo ingetogen, zo betrouwbaar, zo van nukken en makken vrij, zo genereus in comfort en zo vanzelfsprekend in bedieningsgemak... op het gevaar af te gaan vervelen...
En dat is wel een beetje jammer. Rijd je een auto van een halve ton, ben je niet eens meer elke dag opgetogen als je ernaartoe loopt, vergeet je hem zodra je bent uitgestapt. Het is het kruis van alles wat gewoon goed is: het is niet opwindend, het is niet lèkker. Het wordt spijtig genoeg normaal. Een beetje flets zelfs, een beetje een grijze muis. Zeker in deze grijsbruin metallic kleurstelling. Hartstikke sjiek als ie net gepoetst en gezogen is.... Maar ik ben niet zo'n poetser. Een keer in de maand, hooguit. Ach, hadden we hem maar in het rood gekocht...

Nu dus voor de diesel de banden eraan zaten te komen - nieuwe zomerbanden en nieuwe winterbanden, toch weer bijelkaar zo'n CHF 2000 - en de remmen, ben ik eens voorzichtig gaan rondvragen wat ik er nog voor zou krijgen als ik hem in zou ruilen. Nee, niet bij de Mitsubishi-dealer. Het nieuwe model Outtlander kan mij qua design voorlopig niet bekoren. Bovendien is die PHEV hier in CH verhoudingsgewijs erg aan de prijs. En dan dat dashboard! Eeuwig zonde... Zul je toch dag in dag uit tegenaan moeten kijken... Weten ze in Japan nu nog niet dat je piano-lak alleen op piano's moet smeren?

Bij Peugeot langs gegaan voor een milieubewuste 508 RXH, bij Citroen voor een dito DS5 Hybrid4. Mooie auto's, waardige vervangers voor de Outlander DiD. En balsem voor mij groene geweten. Wat de Franse jongens echter voor onze zo goed als nieuwe - afgezien van de banden dan - trouwe vierwieler boden was zo ver beneden peil dat ik snel de Volvo-dealer ben binnengestapt - die mij over de mail wel een acceptabel aanbod had gedaan - om dan in hemelsnaam maar een V60 Plug-in Hybride aan te schaffen. Eenmaal bij de dealer bleek die V60 evenwel niet slechts een beetje aan de prijs, maar gewoon schreeuwend duur: 86.030 franken mag je er hier bij de dealer voor achterlaten! An arm and a leg... Moet je nog CHF 1300 bijbetalen voor de metallic lak ook. Of je een emmer leeg gooit! Bijna een ton voor een iets te krappe stationcar... Een even zuinige, ruimere, van de eerste tot de aller- allerlaatste bladzijde van de optielijst volgepropte Mondeo kost minder dan de helft... Het scheelde niet veel of ik was gillend naar buiten gerend.

"Ha, ha, moons! Buiten Nederland geldt nog steeds dat wie milieubewust én mooi wil zijn pijn moet lijden. Wist je dat niet, moons? Dat die hybrides alleen in NL gepusht worden? Enfin, heb je toen je bruine Outlander, waar je immers al tweeëneenhalf jaar zo tevreden mee rond reed, heb je die toen toch maar gehouden? Ondanks het feit dat je hem eigenlijk een beetje saai vond worden."

Nee, waarde vriend, gelukkig kon ik mijn goede manieren bewaren, en ben ik niet vloekend en tierend de deur uitgebeend. Ik heb zuinigjes gekeken en gezegd dat ik daar - die 87.330 franken - nog even over na wou denken, en vervolgens een rondje door de showroom gemaakt. Stonden immers nóg een paar auto's. Bleek dat de XC60, de XC70, en vooral de XC90 eigenlijk veel meer dan die overprijsde lijfstijl combi aan mijn smaak beantwoordden. En aan mijn beurs. Nog te zwijgen van onze behoefte aan ruimte, onze voorkeur voor een hoge zit. Met de hoogste en ruimste - dan maar geen balsem voor mijn groene geweten - zijn we de showroom uit gereden. Een review volgt binnenkort op dit platform

Voor wat betreft deze review staat de 2.4 Mivec CVT Navigator er alleen voor. Ach, hij heeft wel voor hetere vuren gestaan...

Adieu!

  • 52.000 km

"Hé, nu al een update, moons, er zijn pas een paar weken voorbij. Er is toch niets ernstigs gebeurd?"

Sneller dan verwacht, lezer, veel sneller zelfs, heeft ook voor de joyeuze 2.4 CVT het laatste uur geslagen. Met meer pijn in mijn hart dan in het geval van de bruine DiD heb ik afscheid genomen van mijn continu variabele metgezel. De ontbrekende volumeknop (enkel plus/min drukknoppen op stuur en dash, geen draaiknop) begon me onderhand te ergeren. Maar ook nu gaven de banden de doorslag (bij de winterbandenwissel bleken de zomerbanden aan de kritische grens). En een proefrit met de verheugenderwijs eveneens van een CVT voorziene Murano Cross Cabriolet. Die is zo anders dan alle andere auto's, daar steekt zelfs een fraaie fully loaded Outlander Navigator een beetje bleekjes bij af.
De Nissan-dealer wilde kennelijk erg graag van zijn Cross Cabi af: hij deed een zo substantieel bod op mijn trouwe Outlander, dat ik dat niet met mijn afschrijvingsbewuste autoziel in overeenstemming kon brengen te weigeren.

Vanaf vorige week vrijdag slaapt er dus een Nissan in de garage. Even wennen na zeven jaren Outlander...
Een eerste aanzet tot een uitgebreide review is inmiddels online.


Ik dank u, beste trouwe, kritische en oplettende lezer, waarde vriend, voor uw aandacht. We 've had a good run together.



.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.