Dodge Nitro 2.8 CRD 4x4 SXT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nitro 2.8 CRD 4x4 SXT |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Mijn ervaringen met de Nitro
- 123.000 km
Evenals veel andere Nitro-eigenaren bij introductie meteen gevallen voor de stoeren looks van dit model. Dat en de wetenschap dat de techniek gebaseerd is op en vrijwel gelijk aan de Jeep Cherokee deed me besluiten tot een proefrit. Nu hebben we hier in de regio een vrij soepele dealer en onze historie (4 Voyagers en een PT Cruiser) zal hier ook debet aan zijn, maar zonder problemen werd een Nitro diesel meegegeven voor een lange proefrit. Het aangekondigde retourtje Nijmegen, waar ik toevallig naar toe moest en bij mijn woonplaats vandaan toch zo'n kleine 400 km. was geen enkel bezwaar.
Zitcomfort, veercomfort en wegligging bleken prima voor elkaar en na deze rit werd dan ook besloten tot aanschaf.
De verdere positieve punten zijn met name de been- en hoofdruimte (niet onbelangrijk met mijn 1,92m lengte) en de prima instelbare zitpositie. Zelfs passagiers die tot de plek achter mij veroordeeld worden kunnen hun onderdanen nog royaal kwijt.
Tel daarbij de power van dit dieselblok (177 pk/450 Nm), dat tezamen met de soepele en uitstekend werkende automaat een geweldige aandrijfunit vormt en de voor een Jeep/SUV bovengemiddelde wegligging (vind ik althans, na eerdere ervaringen), dan zult u begrijpen dat ik zeer te spreken ben over deze geweldenaar.
Komt nog bij, dat dit model natuurlijk relatief weinig rondrijdt in Nederland, dus een zekere exclusiviteit is gewaarborgd. Met een Nitro rijd je in ieder geval nooit onopgemerkt voorbij. Reakties genoeg,die overigens variëren van zwaar afkeurend (minderheid) tot zeer belangstellend (ruime meerderheid). En dan het commentaar op het interieur, dat in verschillende reviews te lezen valt. Ach, het kunststof is hard en ja, subtiel is misschien anders, maar het spul blijkt behoorlijk slijtagebestendig en krasvast. Bovendien is de totale afwerking (zeker voor een Amerikaan) zeker niet slecht; alles sluit netjes aan en wat ik persoonlijk belangrijk vindt: het interieur is ook na 4 jaar nog totaal kraakvrij ! Dat heb ik bij vorige, zo zwaar bejubelde Duitse auto's die ik in bezit heb gehad wel anders meegemaakt.
Valt er dan niks te zeuren ? Ach, misschien wel over de kwaliteit van het kunststof in het laadruim. Dat krast namelijk wèl (on)behoorlijk en dat is wel weer jammer.
De Nitro heeft me al die tijd slechts één keer laten staan, maar dat kwam door een defecte accu en is de auto zelf dus niet aan te rekenen. Wel vervelend was na gebruik van de 4x4 modus het sperdifferentieel niet wilde uitschakelen. Oorzaak: lullig draadbreukje onder de auto. Beetje slordige afwerking.
De 4x4 moet/mag inderdaad niet op droog wegdek worden gebruikt, maar werkt des te beter bij sneeuwval, zoals vorige winter meer dan eens bleek.
Om een lang verhaal kort te houden: ik ben zeer tevreden over de Dodge Nitro en zou aanschaf van een volgende zeker weer overwegen, als hij nog te koop zou zijn. En dat is helaas niet het geval. De gelijkwaardige, maar duurdere Jeep Liberty wordt hier niet gevoerd, dus dat is geen alternatief. Dan nog maar even doorrijden tot zich een andere kandidaat aandient.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.