Peugeot 309 GR 1.4i (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 309 GR 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
comfort met een grote C
- 198.500 km
De Peugeot 309 is een nogal oudbollige auto.
Beetje een brave burgerbak, maar schijn bedriegt!
Deze auto weegt slechts 850 kilo en heeft net zoveel ruimte als een 306. Na de 306 zag ik dit fraaie exemplaar en het moest de mijne worden.
Dit is echt nog een franse auto met het franse comfort. Slechte wegen, verkeersdrempels geen problemen!
De ruimte is ook echt perfect, je kunt ontzettend veel kwijt door de in 2 delen neerklapbare achterbank!
Het dak kan ook open en dankzij een windbrekertje heb je nauwelijks wervelingen in de auto.
Natuurlijk zijn er ook wel wat problemen. De motor lekt wat olie. Een paar pakkingen zijn al vervangen, maar ik vermoed een lekke koppakking.
De achteras kraakt wat, dit wil ik nog eens nakijken. En hij is wat onzuinig.
Verder is de uitlaat helemaal vervangen, de oude was kapot en aan elkaar gelast en echt aan vervanging toe. Verder, geen deukje, een paar krasjes en wat een comfort!
pekelbak
- 210.000 km
Vorig jaar is de 309 verschenen in het klassieker tijdschrift Klassiek en Techniek. Klassiek is hij nog wel niet, maar als pekelbak zou hij mooi dienst kunnen doen.
Een mooie 3e plek was het resultaat, maar hoe gedroeg de 309 zich in de winter?
Nou dat viel wat tegen. Ten eerste bij het monteren van de winterbanden bleek dat links achter de dorpel rot was. Voor een latere apk bleken de wielremcylinders achter ook nog lek, aandrijfashoezen waren kapot. een spiegelglas viel uit de behuizing, tja dan valt het toch tegen. Maar denk wel dat de auto 21 jaar oud is.
Gewoon aan het werk en repareren maar. De tank moest voor het laswerk gedemonteerd worden, dus werd meteen de andere dorpel ook meegepakt. Goed genoeg om weer een jaar of 3 te kunnen rijden verwacht ik. De verdere apk leverde geen problemen op.
Een aantal dagen na de apk echter wilde de 309 niet meer schakelen. De auto toch thuis gekregen, maar vanaf daar af laten slepen naar de garage. Bij demontage van de versnellingsbak bleek een veer in de koppeling los gekomen te zijn. Deze had aardig wat schade gedaan aan de platen en is uiteindelijk tussen de koppelingsplaten en drukgroep terecht gekomen waardoor schakelen niet meer mogelijk was. Al met al een dure reparatie. Dit samen met de apk en ander onderhoud van afgelopen jaar heeft de auto opnieuw het aanschafbedrag gekost. Maar hij doet het nu weer prima. En met het open dak, de ruimte en het comform gaan we weer een nieuw jaar in. De komende winter kijken we of hij weer door de apk komt.
koppakking
- 213.000 km
Dit jaar zit het niet echt mee met de 309. Waar het begon met laswerk voor de apk, met vlak daarna een kapotte koppeling was het nu de beurt aan de koppakking.
hij lekte altijd al, maar op een gegeven moment houdt het op. Dat moment was aangebroken.
Bij demontage bleek dat de vorige reparatie slecht was uitgevoerd, waardoor er beschadigingen aan de motor waren gekomen wat dus de lekke koppakking alleen maar bevorderde. Zelf het eens aangepakt, uit nieuwsgierigheid en vanwege kosten drukken. Dus ook erg lang over gedaan en de tijd genomen.
Daarnaast bleek ook nog eens de dynamo kapot te zijn, maar goed, de auto rijdt weer. Er is nu zoveel vervangen, zou hij het blijven doen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.