Hyundai ix20 1.6 i-Catcher (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix20 1.6 i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Eerste ervaringen
- 800 km
Toen ik bij mijn dealer eens in de ix20 stapte was ik gelijk verkocht door de hoge instap, de ruimte en de manier waarop de auto stil over de weg zoeft. Ik had proefgereden in de 1.4 versie, maar ik bestelde toch maar de 1.6 i-catcher.
Gelukkig kreeg ik de auto 6 weken eerder dan eerst was gezegd.
In de praktijk werd mijn eerste indruk bevestigd. De auto rijdt echt heerlijk, de uitrusting is meer dan compleet en de hoge instap is heerlijk. De achteruitrijcamera is handig omdat het zicht naar achteren niet overhoudt en er tegenwoordig rond elke parkeerplaats steeds meer paaltjes komen, vermoedelijk gesponsord door de uitdeukbedrijven.
Opvallend is de ruimte in de auto, terwijl ik toch altijd grotere auto's heb gereden. Op de snelweg kom je met de 1.6 motor niets tekort en met 2750 toeren bij 100km blijft het ook allemaal rustig.
Wat wel behoorlijk tegenvalt achteraf is de bagageruimte. Maar je kunt natuurlijk altijd de achterbank neerklappen als je echt ruimte nodig hebt.
Het navigatiesysteem heeft regelmatig de neiging je steeds van de snelweg af te laten slaan om je dan direct weer de oprit te laten nemen, je doodlopende wegen in te sturen of op de snelweg te roepen dat je over 200 meter moet keren. Maar het brengt je wel waar je moet zijn. Min of meer, want veel huisnummers kent hij niet en het kaartmateriaal is niet erg up-to-date.
De vering is comfortabel, maar het nemen van de vele verkeersdrempels in mijn woonwijk miet met beleid gebeuren, want anders zit je zo met je hoofd tegen het dak.
Maar ondanks die puntjes van kritiek is het al met al een heerlijke auto, waar ik met plezier in rondrij. Overigens kwam ik er gisteren achter dat de ix-20, zoals verwacht, inderdaad wat gevoelig is voor rukwinden.
Ik had bewust geprobeerd zuinig te rijden en bij de eerste keer tanken stond de boordcomputer op 6.2 liter per 100 km. Dat bleek wat te optimistisch, want na het tanken bleek het 6.6 liter te zijn, dus 1 op 15 bij een gemengd gebruik van stadsverkeer, 80km wegen en snelweg. Op de snelweg is hij zuinig zo lang je tenminste geen wind tegen hebt. In de stad vind ik hem dank zij het start-stopsysteem ook verbazend zuinig in vergelijking met wat ik gewend was.
Tenslotte heb ik nog niets gemerkt van het hill assist systeem. Als ik op een helling voor een stoplicht de rem loslaat, gaat hij gewoon achteruit als je niet oppast. Maar misschien doe ik iets niet goed.
Wordt vervolgd.
Update
- 2.500 km
Na 2500 km blijft opvallen dat de auto in de stad met korte ritten 1 op 15 rijdt, wat ik erg zuinig vind, maar het op de snelweg met 100 km/u op cruise control maar nauwelijks beter doet ( 1 op 16).
Het rijden is nog steeds plezierig, maar de vele verkeersdrempels in mijn wijk maken het comfort er niet beter op.
Navigatie blijft een probleem. Hyundai heeft (de vele) opmerkingen daarover van de site geschrapt, maar het blijft vreemd dat mijn oude Nuvi, die hetzelfde kaartmateriaal gebruikt, veel meer bij de tijd is en me ook niet steeds volstrekt verkeerde aanwijzingen geeft (steeds de snelweg af en weer op, doodlopende wegen, fietspaden etc). Ook huisnummers onder de 10 of daaromtrent de ix-20 kennelijk niet. Er schijnt nu een kaartupdate aan te komen (wat ook wel mocht met kaartmatriaal van een jaar of 4 oud op een nieuwe auto), maar Hyundai wist nog niet hoe duur!
De hill assist doet het nog steeds niet en de extra gemonteerde achteruitrijsensoren werken pas als je enkele centimeters van een muur afstaat. Paaltjes worden meestal niet gezien.
Voeg daarbij dat de auto op rotondes en in bochten soms niet wil terugschakelen en dan is duidelijk dat mijn aanvankelijke enthousiasme enigszins is bekoeld. Want ik weet niet wat er nog meer stuk gaat. Ik heb eigenlijk spijt van deze aankoop. Mijn dealer heeft me gevraagd alle problemen op schrift te zetten, maar heeft daar tot nu toe niet op gereageerd. Dat is de garantie van 5 jaar dus waard.
Jammer allemaal, want het is best een leuke auto. Maar met wat problemen, die noch Hyundai, noch de dealer kan of wil oplossen.
Laatste update
- 16.500 km
Na ruim een jaar en 16500 kilometer heb ik mijn ix-20 i- catcher ingeruild voor een Mazda CX5, waar ik nog wel ruim 7 maanden op moet wachten.
Hoewel er eigenlijk niets op de ix-20 valt aan te merken, was ik altijd grotere auto's gewend.
Wat ik zeer waardeer aan de ix-20 zijn de hoge instap, de zeer complete uitrusting van de i-catcher en de ruimer, vooral voorin en het rijden in de stad.
Wat me tegenviel was het veercomfort met de vele verkeersdrempels in de wiijk waar ik woon en het wat zweverige rijgedrag op lange afstanden. Ook de kofferbak bleek veel te krap als je een stationwagen gewend bent. Helemaal content ben ik dus nooit geweest. Het benzinegebruik was goed in de stad, maar op lange afstanden niet beter dan ik met veel grotere auto's gewend was.
Al met al ben ik toch wel verwend door de uitrusting, dus dat wilde ik in een nieuwe auto ook, maar dan met meer comfort en een beter weggedrag. De Mazda CX5 lijkt een logisch vervolg, ook al vanwege de hooggewaardeerde hoge instap.
- 18.000 km
Nog even iets over die 5 jaar garantie.
Het leer van mijn stuurwiel begon al heel snel af te bladderen en was na ruim een jaar bijna helemaal vergaan. Dat rijdt niet prettig. Dat valt inderdaad onder de garantie, maar dat type stuurwiel wordt niet meer gemaakt, zo is mij verteld. En dus gebeurt er niets, net als bij nog een paar klachten die nooit zijn opgelost.
Afscheid
- 24.000 km
Na bijna 24000 kilometer werd eindelijk de nieuwe auto afgeleverd en werd de ix-20 bij de dealer achtergelaten.
Over het geheel genomen zijn er wat probleemjes geweest, die allemaal zijn opgelost. Over de betrouwbaarheid heb ik geen klachten.
Wat is gebleven is het stuitergedrag op verkeersdrempels, wat mogelijk mede oorzaak is van nogal wat rammeltjes op klinkerwegen en het toch wel wat tegenvallende benzineverbruik. Ik kwam gemiddeld nooit veel verder dan ca. 1 op 13, en dat bij een rustige rijstijl en veelvuldig cruisecontrol gebruik. De boordcomputer gaf meestal iets van 6.4 liter per 100 km aan, maar bleek altijd veel te optimistisch.
Geen onaardige auto, zeker niet in de stad, maar op de snelweg op langerecafstanden vond ik hem niet echt fijn sturen. Al met al zal ik hem niet missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.