Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 57.000 km |
De eerste kilometers
- 650 km
Omdat mijn opdrachten de komende periode steeds vaker verder van NS-stations lijken te moeten worden uitgevoerd, wilde ik een auto erbij hebben, eentje voor de kilometers. Ik verwacht zo'n 30000 km per jaar te gaan maken en wil daarbij graag rekening houden met mijn carbon footprint.
Ik heb lang gezocht naar een leuk model, maar er kwam alleen de fiat 500 op de markt. Die had een vriendje van me al, dus dat was niet meer mogelijk. Jaja, ook bij de eco auto speelt het ego een beetje mee.
Toen de MiTo eco versie uitkwam was ik al snel verkocht. Mooie vormgeving en leuke pakketten om de auto wat op te leuken.
Ik heb gekozen voor het pack formula 3, dus alles, maar dan met leer.. Er zit dus van dat mooie, soepele naturel Alfa leer in, geperforeerd..
Ik heb er ook een zonnedak in laten zetten. Rijden met de open lucht boven je hoofd blijft voor mij de lekkerste manier ( ik heb er nog een oude cabrio naast staan)
Ik heb de auto vrijdag gehaald en er staat nu ruim 650km op de teller, mijn ervaringen zijn alleen maar positief:
De Blue&Me werkt feilloos! Ik heb een USB stick met muziek in de auto geprikt en daar wordt alle muziek van herkend. Mijn telefoon (HTC 7 trophy, WIndows Phone 7) is direct herkend en de spraak- en stuurbediening zijn echt van het niveau Audi.
De motor loopt lekker en heeft voldoende koppel om op een mooi niveau mee te kunnen met het verkeer. Hij is sportief, sportief geveerd ook, en toch nu al enorm zuinig. Ik haal lachend de 4.5 liter per 100 km, en dat is met een tank 'spelen met de nieuwe auto' verstoken erbij. Benieuwd wat dat wordt als ik echt normaal ga rijden. Het startstop systeem werkt ook heel makkelijk en de auto springt snell aan bij het stoplicht. Wanneer ik vooraan sta wil ik nog wel eens de koppeling ingedrukt houden om hem niet af te laten slaan, maar dat zal wel slijten met het gebruik. Het is toch even wennen.
Het rijcomfort is hoog, net zo hoog als bij mijn vorige Audi A3. De vering is goed, niet te strak en niet te soepel, de auto 'stuiter' niet zo erg als mijn voorloopMiTo (benzine) deed en hij gaat snaarstrak door de bochten, dat is echt een genot!
De ruimte achterin is voor mij en mijn vriendin ook groot genoeg. Er passen geen golftassen in zonder dat we de leining van de achterbank neerklappen, maar als we willen verhuizen huren we wel een busje. :-)
Kortom: tot nu toe ben ik helemaal tevreden. Een mooie, sportief rijdende ecomobiel!
De kop is eraf
- 2.040 km
De kop is eraf. Ik heb de eerste 2000 kilometer met de MiTo gereden en ik ben helemaal gelukkig.
Het comfort is uitstekend, de vering lekker sportief en de auto stuurt snaarstrak door de vele rotondes zonder ook maar een hint te geven dat ie wil uitbreken.
De start stop functie werkt zo tijdig, dat de motor al lekker ronkt op het moment dat ik de versnelling wil inzetten. Die blijft dus gewoon aanstaan, het zorgt voor minder vervuiling in de binnenstad, waar ik woon, en dat is wel zo prettig. Anderen hebben er ook geen last van op deze manier, dus hier geniet iedereen van. :-)
Wat betreft het verbruik loopt het ook al heel behoorlijk. Was het de eerste 1000 km nog ongeveer 5.3/100km, nu is het al terug naar 4.8/100km. Benieuwd wat de toekomst nog gaat brengen..
Eerste bezoek aan de garage
- 20.000 km
Ik heb inmiddels 20000 probleemloze kilometers gereden. Het verbruik is heel netjes, rond de 1 op 20-22.
De auto heeft inmiddels heel Nederland en een deel van Europa gezien en op alle wegsoorten hield de Alfa zich prima...tot afgelopen woensdag... Ineens ging er een controlelamp op het dashboard branden! Meteen in het instructieboekje opgezocht wat het kon zijn en of ik er mee mocht door rijden. (Gelukkig wel)
De volgende dag meteen naar de garage gegaan en het was een vaker voorkomend euvel: een slangetje dat naar het motormanagement loopt was gescheurd. Het werd erg snel vervangen, onder het genot van een kopje koffie heb ik even gewacht. Alles natuurlijk onder garantie!
Dussss...rijdt prima, zit lekker en brengt me overal en de service is ook nog eens prima in orde!
Oh ja... Nieuwe banden
- 57.000 km
Ik heb inmiddels meer dan 50000 km gereden met de MiTo. De auto bevalt nog steeds heel erg goed.
Hij is zuinig genoeg, ik rijdt ongeveer 1 op 22,5. Ik maak vrijwel alleen maar snelwegkilometers.
Het comfort blijft hoog. De stoelen blijven lekker zitten, de positie is voor mij prima en het binnenklimaat is goed regelbaar met de climacontrolle.
De afgelopen winter blijk ik alleen vergeten te zijn nieuwe banden te kopen... Dat is dan voor mij een stommiteitje dat ik wijt aan het feit dat ik nog nooit een nieuwe auto heb gekocht... Ik heb er gewoon niet aan gedacht. Bij mijn klassieker denk ik aan alles, bij de Alfa aan niets. Er is ook nooit iets mee en ik heb blijkbaar niet de juiste discipline.. Maar goed: vandaag heb ik dus eindelijk nieuwe banden gekregen. Ik heb de lekker stille en relatief zuinige van Vredestein genomen. Ik ben benieuwd wat dit voor het comfort gaat betekenen!
Verder heb ik blue and me geupdate, jammer genoeg doet mijn muziek via de iphone het nu niet meer. Gek genoeg werkt het via de iPad nog wel.. Als iemand daar nog een slim idee voor heeft? Zowel pad als phone hebben hetzelfde iOs...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.