Subaru Forester 2.0D Premium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0D Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Subaru Forester 2011 2.0 diesel premium
- 5.600 km
Mede dankzij mijn werk mocht ik in tientallen auto's rijden van 14 merken. Ik kan u vast vertellen dat deze Subaru Forester in de 2.0 diesel XS Premium uitvoering een fantastische alleskunner is... (Aanschafprijs ca. €44.000)
(-- slecht. - minder dan gemiddeld. -+ gemiddeld. + beter dan gemiddeld. ++ uitstekend)
-- Het interieur heeft een aardige vormgeving en de bouwkwaliteit is prima maar er is wel veel hard plastic gebruikt dat ook nog eens zeer krasgevoelig is. Het door mij aangebrachte "plastic protection matt" van het wat duurdere merk Swissvax.nl geeft het plastic gelukkig een wat zachtere glans.
- Transmissie. Het koppelingspedaal gaat net iets te zwaar en heeft een erg lange slag. Staat de stoel ten opzichte van het rem en gaspedaal goed, dan is je linkerbeen te kort om de koppeling in te trappen. Zet je de stoel naar voren dan zit je weer te dicht op het rem en gaspedaal (Ik heb dit probleem opgelost door het koppelingspedaal 3,5cm te verhogen).
Zo lang de motor nog koud is gaat het schakelen (6 versnellingen) erg stroef. Opgewarmd gaat het soepel maar sportief en snel opschakelen is mede door de lange slagen niet gemakkelijk. Ben je een niet al te dynamische rijder? Dan went het snel.
- Als je uitstapt dan is er geen waarschuwing dat je het dak open hebt laten staan. Ramen en dak zijn niet op afstand te sluiten.
- De achteruitkijk camera is handig bij het achteruit parkeren maar met zonlicht is het schermpje slecht te zien en soms wordt de cameralens vies door opspattend water. Zelf geef ik de voorkeur aan sensoren maar zo'n achteruitkijk schermpje is wel apart.
-+ Kosten. De auto moet elke 15.000 km in de beurt. Dat is vaak want veel nieuwe diesels hebben een service interval van 30.000 km. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs t.o.v. andere (permanent) 4wd aangedreven Suv's erg gunstig is. Daarnaast is het van Subaru bekend dat hun auto's zonder mankementen erg lang mee gaan. Pas wel op met het verzekeren want vooral bij een Suv rekent de éne verzekeraar veel meer premie dan de andere (zelf ben ik bij verzeker-je-auto.nl).
-+ De bediening van de bluetooth audio/telefoon installatie is zeer simpel. Klasse!
Het geluid is wat scherp en een tikkeltje opdringerig. Mannenstemmen hebben soms te veel bas. Al met al is het geluid gemiddeld van wat ik bij auto's gewend ben.
+ Het exterieur vind ik wel stoer zonder dat het overdreven is. Anderen vinden het netjes of niet onaardig maar sommigen vinden het niet spannend genoeg. Als extra heb ik een dakspoiler laten monteren.
Mede door zijn exclusiviteit wordt er geregeld naar de auto gekeken.
+ De HD verlichting van auto's is soms sterk afgebakend. Dan zie je voor je een sterke scheiding tussen licht en donker. Dat is vermoeiend maar bij deze Subaru gaat het heel geleidelijk. Zonder anderen te verblinden kun je dus ver kijken.
+ Instrumentarium en bediening. In deze Subaru geen automatische zaken die stuk kunnen of toch niet doen wat u wilt. Geen automatische verlichting dus en ook geen automatische ruitenwissers maar wel 9 (!) interval standen. De richtingaanwijzer blijft na aanraken niet drie keer knipperen en alleen het bestuurdersraam gaat met één druk op de knop naar beneden. Er is ook geen gescheiden klimaatregeling. Wel is er een elektrische ontdooi inrichting voor de ruitenwissers en blijft de auto nog even op de rem staan als je wegrijdt (handig op heuvels). Alles is zeer gemakkelijk en intuïtief te bedienen en de klokken zijn duidelijk leesbaar. De snelheidsmeter wijkt ongeveer 10km/h af van de werkelijke snelheid (130=120).
+ De prestaties van deze aparte motor, een boxer diesel, zijn prima. Het heerlijke geluid heeft iets weg van een 6 cilinder. Vanaf ca. 1800 toeren is er volop trekkracht. Even snel inhalen gaat met het grootste gemak.
+ De voorstoelen zitten mij redelijk. Voor lange mensen is de zitting wat kort maar de leuning en hoofdsteun zijn goed verstelbaar. Zelf heb ik er een stoel op maat in laten zetten (van Ass) waadoor je natuurlijk veel lekkerder zit. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar en zit vrij laag (meerprijs hoogte verstelling ongeveer €550,00). Het zitten onderscheid zich vooral in de uitstekende (hoge) zitpositie en het zeer goede uitzicht naar buiten. Het raamoppervlakte en de grote buitenspiegels dragen daar aan bij. De spiegel op de voorruit is ook in hoogte verstelbaar zodat deze niet het uitzicht naar voren belemmerd. Achterin zitten de stoelen comfortabel, de leuningen zijn onafhankelijk en in meerdere standen te verstellen.
+ De auto heeft een E label. Toch is het verbruik voor een verhoogde auto met permanente vierwiel aandrijving gunstig. Sterker nog, het is de zuinigste diesel Suv die er op dit moment te koop is. Let je nergens op reken dan 1:14. Zelf rijd ik er gemiddeld 1:16 mee maar als ik echt mijn best doe dan is zelfs 1:18 haalbaar.
+ In de testen komt de Forester als zeer veilig uit de bus. Daarbij heeft alleen Subaru de "symmetrical all wheel drive" waardoor de auto in slechte weersomstandigheden veiliger is dan de rest.
+ De bouwkwaliteit staat op een hoog niveau. Jammer genoeg klinken de deuren bij het openen erg blikkerig. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en veiligheid, maar toch.
+ De wegligging (rechtuit stabiliteit, zijwindgevoeligheid) is in vergelijk met lage auto's al iets beter dan gemiddeld. In vergelijk met andere Suv's behoort het tot de top. Het leren stuur heeft een prettige dikte maar voelt wel een tikkeltje stoffig aan. De bekrachtiging is vrij sterk en het gevoel met de weg blijft goed behouden maar toch is de besturing, met name op de snelweg in de middenpositie, hinderlijk grof. Kleine koersafwijkingen zijn daardoor minder makkelijk te corrigeren. Door de korte wielbasis en draaicirkel is ook het rijden in de bergen een prettige bezigheid. Het moet je echter niet te doen zijn om zo snel als mogelijk haarspeldbochten te nemen want dan helt de carrosserie best wel over. De wegligging is meer comfortabel dan sportief.
++ De auto is van buiten compact maar van binnen zeer ruim, zowel voor als achter maar de rechter voorpassagier moet niet langer zijn dan 1,85 cm want daarboven is de voetenruimte beperkt. Een vijfde persoon heeft midden achterin minder ruimte. Dat komt door de dikke bobbel op de vloer, nodig voor de vierwiel aandrijving. Zeer ruim dus voor vier personen. Ook de kofferbak is berekend op vier en heeft een fijne vlakke laadvloer. Onder deze laadvloer kun je eventueel het bagage afdekscherm opbergen. Handig!
++ Vering en demping. Toen deze auto in 2008 op de markt kwam waren er klachten over een zwabberend en deinend rijgedrag. Door aanpassingen is dat verleden tijd. Wat rest is een bijzonder goed uitgebalanceerd onderstel dat afgestemd is op comfort.
Op de achteras zit een automatische niveauregeling die er voor zorgt dat de auto door belading niet achterover gaat hangen. De carrosserie blijft dus altijd op de juiste rijhoogte. Slim en veilig.
++ Rijgeluiden zijn nagenoeg afwezig. De auto is zo stil dat je snel te hard gaat. De cruise controle biedt in deze uitkomst. Boven de 130 km/h wordt het windgeruis duidelijk hoorbaar.
++ Een zalig rijdende auto. Niet alleen op maar ook buiten het asfalt. Steeds weer ben ik er verbaasd over hoe ver je er mee komt. Rijden in de sneeuw is alsof er geen sneeuw ligt! Kijk daarvoor eens naar de vele filmpjes op Youtube.nl.
In tientallen auto's mocht ik rijden maar nooit was ik zo enthousiast. Een vlot rijdende, ruime, zeer comfortabele, veilige en praktische vier seizoenen auto. Weinigen kennen de kwaliteiten van deze auto en dat is maar goed ook want dat houdt het exclusief. Van caravantrekker.nl krijgt deze auto het maximale aantal sterren(5). Heb ik dan helemaal geen wensen meer? Jawel. Een interieur van mooiere materialen en een fijne automaat alstublieft dank u wel...
Zie eventueel ook mijn verslag van mijn vorige auto, de Subaru Outback 2.5i Executive uit 2010. Klik op het item rechts op deze pagina.
Eerste 15.000 km beurt
- 14.200 km
Geen Bijzonderheden. Kosten: €322,19
Tweede beurt
- 30.085 km
Geen bijzonderheden. Kosten: €395,82
Derde beurt 45000 km.
- 46.601 km
Geen bijzonderheden. Kosten: €379,14
105000 kilometer
- 105.000 km
Mijn Subaru is inmiddels de 100.000 km gepasseerd en zoals verwacht zonder enige problemen. Buiten het gewone onderhoud zijn nog maar net de remblokken en de banden vervangen. Over de kosten van onderhoud kan ik weinig zeggen want het grootste gedeelte doe ik zelf en soms ga ik naar een enthousiaste vierwiel specialist: Autoservice Houtkamp in Bunschoten. De auto bevalt mij nog steeds bijzonder goed. In deze uitvoering niet nieuw meer te krijgen maar natuurlijk nog wel als occasion. Een aanrader volgens de ANWB. Kijk maar eens op hun website: http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/SUBARU/FORESTER/2008-04-01/2011-03-01/2066
Laatste update
- 140.000 km
De 140.000 km zijn gepasseerd. De Subaru is een beetje saai voor deze review want er is nooit iets gerepareerd, er ging niks stuk, zelfs geen lampje. Maar de (auto)techniek heeft de
laatste zeven jaar niet stil gestaan dus ik heb mijn Forester ingeruild voor een Seat Ateca 1.4 met DSG automaat...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Forester 2.0 X Intro AWD Pano|Clima|Trekhaak|Stoelverwarming
- 2011
- 152.900 km

Subaru Forester 2.0 150PK 4WD AUTOMAAT Luxury / LEDER / CAMERA
- 2013
- 143.524 km

Subaru Forester 2.0 AWD Automaat | Versnellingsbak slipt! | Meeneemprijs! | 2e Eigenaar | Trekhaak | Cliima | PDC | Cruise |
- 2011
- 127.959 km