Mercedes-Benz 280 SL pagode w113 (1969)

autoreview

Mercedes-Benz 280 SL pagode w113 (1969)

Signalement

Uitvoering280 SL pagode w113
Bouwjaar1969
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf19.600 km
KM-stand laatst22.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.000 km

Graag wil ik een review toevoegen van een Mercedes 280 SL uit 1969 met een 4bak handschakeling.

De Mercedes 230 SL werd geintroduceerd in 1963 en had een 2300cc 6-cilinder met 150pk. De auto kreeg al snel de bijnaam Pagode ivm. de hardtop. Later volgde de 250 SL maar dit was voor mercedes een tussenmodel met een 2500cc 6cil.
Tot slot kwam de 280 SL met 170pk 2800cc 6cil in 1968 tot 1971.
Deze auto had dan wel 20 pk meer maar was ook zwaarder dus de prestaties bleven aardig gelijk (230 is wat sportiever).
De SL werd standaard geleverd met een 4-bak, optioneel was een automaat of een 5-bak van ZF (zeer zeldzaam) leverbaar met 4 verschillende overbrengingsverhoudingen (dwz korte of lange).
In totaal zijn er ong 48.000 stuks W113 geproduceerd.
Tot zover een stukje geschiedenis over naar 2010.


Ik was op zoek naar een R107 SL toen ik deze 280SL W113 tegenkwam. Er zaten een hoop rekeningen bij van de laatste jaren en het zag er technisch en uiterlijk goed uit. Auto laten keuren door Van Dijk in Lisserbroek en gekocht.

Geschiedenis van de auto:
Bij de auto zit geen geschiedenis uit Amerika: kilometerstand onbekend.
De auto is in 1997 geimporteerd vanuit de V.S. door de 1e Nederlandse eigenaar, die de auto heeft laten overspuiten (vakkundig) van exterieur wit naar rood. Interieur is nog steeds MB-tex donkerbruin met een bruine softtop en ook de hardtop zit nog bij de auto.
Vervolgens heeft deze man zijn auto verkocht aan de 2e eigenaar die de auto 6 jaar in zijn bezit heeft gehad en de auto technich heeft verbeterd.
Denk hierbij aan complete motorrevisie, Europese koplampen, 4 nieuwe Michelins, stuurhuis en remmen gereviseerd, kachelschuiven vernieuwd (zwak punt!) tellerhuis gemaakt, toerenteller, mijlen naar km etc.etc.
Als je hier de rekeningen van ziet kan dat even schrikken zijn. Maar gelukkig heb ik die niet hoeven betalen, maar dit is wel iets om rekening mee te houden. Mocht je zelf een Pagode willen, laat hem altijd keuren ivm verborgen kosten, door een specialist!
Ik heb de auto sinds maart 2010 in mijn bezit en ben in september naar Duitsland geweest en heb in Nederland met mooi weer wat gereden.
Wat opvalt aan de auto is dat deze moderner rijdt dan ik verwachtte, wegligging is goed. Remmen en besturing zijn bekrachtigd en in de derde versnelling echt snel. Heerlijke versnelling voor b-wegen.
Aangezien het om een US-versie gaat heeft de auto de korte versnellingsbakverhoudingen. Op de snelweg maakt de auto hierdoor wel wat meer toeren(geluid) wat op een langere reis wat vermoeiend kan zijn. Het geluid (rvs uitlaat) van de zes in lijn motor is op de b-wegen super, stoelen zitten goed(ben 1,92) retro becker-mexico met 1 box en electrische hirschmann antenne maakt het af. Met wat kouder weer heb jede beschikking over een super kachel!
Voor mij is de auto een echt kwaliteitsproduct!
Ik ken dames die er slechter uitzien na 42 jaar!

Qua kosten heb ik nog geen spannende dingen meegemaakt, bij 2300 km een doorsmeerbeurt(voor de jonge lezers,op 14 punten vet via nippels inspuiten) de auto lekte wat benzine dus de leidingen (7) vervangen,die waren denk ik 40 jaar oud en helemaal verdroogd en een deurslotje dat bleef hangen gemaakt, dit was ong e 300,-
6 nieuwe bougies voor e 25,- totaal.
Had de auto te vaak aan en uitgezet resultaat bougies vetgeslagen auto liep raar stationair. Visioenen van dure reparaties maar dat viel dus wel mee koppelingspedaal blijft naar beneden ook hier vermoed ik een lek slangetje of rubberring maar dit moet ik nog laten repareren.
Auto staat nu in de garage op de druppellader te wachten op mooier weer (lees geen pekel!)

Gebruikskosten:
verzekering: +- e400,- per jaar allrisk
wegenbelasting: geen
verbruik: 1 liter op 5 a 6km gem. ron98
afschrijving: geen
onderhoud: heb ik op E2000,- als prognose.
iedere 2500km een doorsmeerbeurt
iedere 5000km een grote beurt
taxatierapport: E150,- per 3 jaar


Wensen:
In de toekomst wil ik de softtop en het interieur(leer ipv tex) in zwart uitvoeren.
rechter buitenspiegel, wit stuur en schakelpookje en enkele delen opnieuw laten verchromen. Maar eerst deze zomer nog maar weer lekker sturen.

PS
Foto's zijn van de vorige eigenaar die de auto naar specialist van dijk bracht(ongepoetst) en hoe de auto geadverteerd werd op mp.

Toelichting mbt. waardering
betrouwbaarheid: is goed (starten lopen)
gebruikskosten : als de auto eenmaal goed is valt het denk ik allemaal wel mee. Probleem is alleen als je er een koopt met achterstallig onderhoud, dan gaat de meter lopen maar dat is denk ik bij iedere auto zo.
Voordeel bij Mercedes is dat bijna alle onderdelen nog op voorraad zijn bij de fabriek.

PROBLEMEN

  • 22.000 km

Benzineslangetjes poreus na 42 jaar
Koppelingspedaal blijft naar beneden(hydrauliek?)
Bougies vet geslagen (eigen schuld)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.