Simca 1301 (1971)

autoreview

Simca  1301 (1971)

Signalement

Uitvoering1301
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 85.087 km

De Simca 1301 ervaar ik als een fijne auto die in het dagelijks verkeer nog erg goed meekomt. Hoewel deze Simca niet zo solide overkomt als de huidige moderne auto's kun je hem elke dag best inzetten.
Het weggedrag is door de achterwielaandrijving wat achterhaald maar heeeft voor zijn doen zeker wel een goede wegligging. Heb veel met deze auto gereden; ook lange ritten en dank zij de zachte stoelen kom ik er na de rit goed uit.
De auto is ruim en overzichtelijk en je kan er goed mee manoeuvreren in lastige situaties mede doordat voor en achterkant goed te zien zijn. Het sturen gaat wel zwaarder dan bij de huidige auto's. Het schakelen gaat uitstekend en de motor is vinnig genoeg voor vlotte prestaties. Kortom: de Simca rijdt heel plezierig en kan in het huidige verkeer nog best goed meekomen.
Deze auto is zeker nog geschikt voor alledaags gebruik.

PROBLEMEN

  • 85.087 km

In de jaren dat ik de Simca rijd heb ik er veel aan moeten doen. Achterstallig onderhoud is hier voor een groot deel debet aan. Ten eerste is de koets ontdaan van oppervlakte roest en is de auto grondig behandeld en beschermd tegen roest. Dat moet ook wel want Simca stond ergens bekent om als het over roest gaat. Dan zijn de volgende onderdelen in de loop der tijd vernieuwd.
Koppelinsplaat met drukgroep en druklager, versnellingspook, stangenstelsel afgesteld en bussen vernieuwd. Thermostaat vernieuwd en radiateur met waterpomp vervangen,
kachelradiateur vervangen en een aantal slangen en kraan kachel. Carburateur schoongemaakt en carterventilatie gerepareerd, hoofdremcilinder en koppelingscilinder vervangen. Bumperdelen achter sierstrip kofferklep wieldoppen en sierringen vernieuwd
koplamp compleet vernieuwd. Klokje gerepareerd, stuurkogels vernieuwd, uitlaatdemper vervangen, banden vernieuwen en als laatste een trekhaak gemonteerd.
Het is best veel en het heeft ook wel wat gekost. Maar het is nu een hele mooie en een fijn rijdende Simca geworden waar ik elke dag veel plezier beleef. Het is nu zaak dat op peil te houden door goed onderhoud, dat door mij met behulp van een specialist gedaan wordt.
24 1 11
vandaag ben ik deze week even langs de specialist geweest met de simca
de linker achterband was vaak zacht
oorzaak een lek ventiel
tevens de olie en vloeistoffen weer op peil gebracht
de contact punten schoon gemaakt en rotoras gesmeerd met olie
en als laatste de stangen en kabels van de carburateur gesmeerd
en daarna een lange rit met de simca gemaakt
het rijdt nog steeds lekker
5 2 11
vandaag even naar het clubmagazijn geweest
had nog wat kleinigheden om hem nog net iets mooier en kompleter te maken
alvast een nieuwe afdichtring voor het filterhuis gekocht
en een nieuwe originele luchtfilter
een paar spiegels achter de gloeilampen in de achterlichten gemaakt
staat wat mooier en geeft meer licht voor het achteruitrijlicht
zo wordt de simca dan toch steeds wat mooier
11 4 2011
de drukgroep is defekt geraakt ondanks dat deze er maar een paar jaar erin zit
de drukvingers bleken los te zitten
na deze weer goed te hebben geborgd heb ik de plaat vervangen door een zachter exemplaar
hierdoor koppelt de auto soepeler bij de andere plaat wilde de auto vaak wel eens bokken en stoten in de aandrijflijn
dat is nu dus goed verholpen
ook heb ik het uitlaat systeem onderhanden genomen
de tussen pijp was dun geworden en lekte wat en ik heb de einddemper beter opgehangen
ik had hem wat te laag zitten nu hij wat hoger zit ziet de auto er aan de achterkan wat beter uit
nou dat was het dan weer
oja ik heb hem ook eventjes gepoetst
kan hij er weer tegen
26 4 2011
vandaag had ik speling tijdens het rechtuitrijden met de simca
dus de stuurinrichting gecontroleerd
het was het stuurhuis waar speling opzat
eerst wat olie bijvullen en daarna het stuurhuis opnieuw afstellen
nou het verschil mag er zijn
de auto stuurt weer super
laatst tijdens de reparatie van de drukgroep bleek dat in de aandrijfas een plastic busje kapot was
het gevolg was dat de auto bij het gas loslaten nogal remoerig was
nu heb ik daar een nieuwe ingedaan en het is nu tijdens het gasloslaten echt een stuk stiller
geen lawaai meer dus
je ziet dat dergelijke kleine ingrepen leid tot het fijner rijden van de auto
zoals hij nu is rijdt hij lekker

afscheid

  • 88.675 km

zojuist heb ik mijn simca in de stalling gedaan
volgend jaar moet hij gekeurd worden voor 15 maart
ik hoop dat het dan beter weer is dan zal ik hem weer gaan berijden
het is en blijft een fijne wagen die simca 1301 special 1971
echte nostalgie voor mij

  • 89.125 km

apk
het was weer zover de apk kwam weer voorbij
hij is weer voor 2 jaar goedgekeurd
we begonnen met de remtest
twee problemen deden zich voor
devoorremmen waren wel oke
de achterremmen waren dat niet
te veel verschil in links en rechts ca 50%
ook de remkrachtverdeler scheen niet te werken
oorzaak was 1 een lekke remcilinder links en een verdeler die vast zat
gelukkig was er nog een revisie setje van lockheed op voorraad en was dit snel verholpen
de verdeler werd weer gangbaar gemaakt en de remmen waren weer oke
ook werd de handrem gespannen en doet het ook weer zeer goed
da gaan we verder met de keuring
bleken de fuseekogels aan vervanging toe
dat leek lastig want die waren niet op voorraad en bestellen is lastig
bij het clubmagazijn hoef ik niet aan te komen want die zit dicht door de week
gelukkig had ik vroeger nog een sloop 1301
helemaal in onderdelen uitelkaar gehaald
laten daar nog uitstekende fuseekogels daarvan afkomen
ook dat probleem opgelost
hierna werd de wagen weer goedgekeurd voor 2 jaar
verder heb ik de bodem schoongemaakt en bijgewerkt met een beschermlaag tegen roest
er was wat vliegroest
alle smeernippels van nieuw vet voorzien
wiellagers gesmeerd en afgesteld
als laatste de olie ververst samen met het schoonmaken van de oliekamer
verder was de auto nog in goede conditie en hoefde er niet veel aan te gebeuren
hij kan er weer tegen de komende 2 jaar

roest

  • 90.000 km

oh oh oh wat kan een simca toch roesten als je hem even niet bijhoud
echt die rot roest zit bij deze auto,s echt overal en altijd
bij een opel en mercedes heb je nooit geen last maar bij een simca des te meer
zo zie je dus werkelijk het verschil in kwaliteit maar goed na een winterseizoen van bij de kachel en op bokken zijn we de roestduivel maar eens weer aan het verjagen geweest een hele klus dat wel maar wel het behoud van deze mooie fransoos
op de gekste plaatsen kom je dat spook tegen in randen om wielkasten bij de koplampen en op de bodemplaat als je het niet goed bijhoud dan is ook deze auto toe aan het kerkhof
hopelijk hebben we dit weer weten te vertagen
wat we nu maar kunnen doen is hopen op een warme droge zomer dit seizoen want anders laat ik hem wel bij de kachel staan voor het behoud van deze mooie simca

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.