Citroën C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique (2011)

autoreview

Citroën C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique (2011)

Signalement

UitvoeringC3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 300 km

Gisteren mijn nieuwe C3 e-HDI 1.6 opgehaald bij de garage.

Info over de versie en de opties:

- 1.6 e-HDI
- Zenith voorruit (optie)
- Pack City
* Parkeersensoren
* Elektr. inklapbare spiegels
* Elektr. ramen voor en achter
* Elektr. bedienbaar kinderslot achter
- Middenarmsteun (optie)


Wat is dit een verrukkelijke auto zeg, vooral voor een diesel! Op de snelweg hoor je slechts windgeruis en de banden (Energysavers). Voor de rest: rust.

Het start/stop systeem merk je niets van, auto start razendsnel met een zoem i.p.v. het gebruikelijke startgeluid zodra de koppeling ingetrapt word. Nog voordat je de auto in 1 hebt staan draait de motor alweer een 3 seconden. Je kunt dit ook uitschakelen door het knopje 'ECO' uit te klikken links naast het stuur.

En dan voorlopig over het verbruik. Als ik de boordcomputer moet geloven dan rijd deze auto nu al 3.0l / 100km. bij 80 km/h en 4.5l / 100km bij 100km/h en ongeveer 5.0-5l / 100km bij 120 km/h.

Gemiddeld verbruik is momenteel 4.8 / 100km beetje snelweg en dorp.

Het schijnt dat de auto over 8.000 km zijn definitieve verbruik heeft dus ik ben benieuwd!

Binnenkort plaats ik even wat meer en eventueel een foto.

Inrijden

  • 720 km

Even een kleine update.

Ik ben de auto nu aan het inrijden door af en toe een halfuurtje te touren in de polder. Ben op de snelweg geweest waarbij ik voor het eerst even 130 heb gereden.

De eerste 500 km heel rustig gereden en langzaam opgetrokken. Nu geef ik wat meer gas maar schakel nog wel vroeg.

Het gemiddelde verbruik is nu 4.2 l op 100 km wat neer komt op ongeveer 1:24. Weinig snelweg, veel bebouwde kom en provinciaal, het verbruik ligt nu lager dan het gemiddelde dat heeft te maken met het aanleren van een andere rijstijl omdat ik uit een C1 kom (benzine).

Rijden op de provinciale weg met 80 km/h resulteert de laatste dagen in een verbruik van 2.7 l tot 2.9 l per 100 km. Dit komt neer op een verbruik van ongeveer 1:36. Verbazingwekkend! Ik gebruik dan wel de cruise control.

De auto rijd als een vorst, het geluid van de radio is ook mooi, met 6 boxen. Ik heb geen HIFI set maar het geluid is gewoon al heel goed.

De kofferbak is lekker ruim, 300 liter en dat merk je wel als je vorige auto een C1 was.

Ik ben erg gecharmeerd van de opties op de auto. Als de ruitenwissers aanstaan en je zet de auto in achteruit, dan slaat de achterruitwisser automatisch aan als deze nog niet aan stond. De parkeer sensoren werken ook geweldig en het informatie display geeft duidelijk informatie wie er zijn gordel niet om heeft en dat het bijv. glad kan zijn bij temp. onder de 3 graden.

De stoelen zitten goed, en het dashboard is een genot om naar te kijken (en om aan te voelen ;) ). Je kunt gewoon merken dat je in een volwaardige auto zit, als ik dan de foto's bekijk van bijv. een Fiat Punto Evo uit dezelde prijsklasse dan ben ik toch erg blij dat ik heb gekozen voor de C3. Veel luxe voor een betaalbare prijs.

In de auto zitten 3 lampen die automatisch aangaan als je de auto ontgrendeld of als de sleutel van uit het contact gaat. Het licht dooft ook langzaam uit als de auto start.

Waar ik nog wel aan wennen moet is het start/stop systeem. De auto valt uit in z'n neutraal bij 20 km/h of lager. Dit vergt een nieuwe manier van rijden in bochten door bijv. de auto neutraal te zetten zodat ie doorrolt. Ik had liever gehad dat de motor uitviel bij het langer inhouden van de koppeling.

Als je de auto parkeert en je zet hem in neutraal dan valt de motor uit, als je dan eerst je gordel afdoet start hij weer, dit geld ook voor de portieren. Niet handig van Citroën. Juist als je uitstapt moet de motor uit blijven staan. Maargoed, ze zullen er wel een reden voor gehad hebben.

Dit was het weer voor zover. Volgende keer meer.

Eerste 1000 km zitten erop

  • 1.100 km

Auto rijd nog steeds voortreffelijk, ik moet alleen erg wennen aan het start/stop systeem. Ik heb nog steeds dat ik de auto weer per ongeluk start als ik mijn gordel af doe.

Verder nog steeds een verrukkelijke auto. Het verbruik over de eerste tank was volgens de B/C 1:23.8 terwijl ik volgens het bonnentje 1:22,5 heb gereden gemiddeld.

Gisteren weer even 130 gereden op de snelweg, en toen ik van de weg afkwam had ik het gevoel alsof het gas wat vroeger in het gaspedaal zat, dat idee had ik vanmiddag weer toen de auto na een ritje provinciale weg op temperatuur was, ik weet niet of dit normaal is tijdens het inrijden? Dat het voelbaar beter wordt? Tevens het idee dat de auto daardoor in in de bebouwde kom minder is gaan verbruiken t.o.v. de eerste kilometers.

Uiteraard valt er na 1100 km nog steeds niet veel te zeggen over het verbruik, maar ik doe dit voor de velen die de e-HDI hebben besteld en er graag wat over willen lezen.

Tja qua minpunten..eigelijk momenteel nog niets van belang, alleen blijft mijn raam op 75% steken en gaat dan een stukje terug als ik hem dicht doe, ik kan het raam dan alleen dicht doen in stapjes. Volgens de dealer is dit waarschijnlijk een stofdeeltje wat per ongeluk bij een sensor zit, er zal binnenkort naar gekeken worden.

Ik houd u op de hoogte.

Eerste minpunten

  • 1.400 km

Na 1400km vallen er toch een aantal minpunten aan deze auto op.

- Er rammelt iets in de achterbak, ik kan er maar niet achterkomen wat het is, het lijkt alsof de hoedenplank loszit maar als ik die eruit pak blijft het geluid, dit hoor je vooral op klinkers en op ruwer asfalt. Ook als je over een richel in de weg rijdt.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? **update zie volgende kopje**

- Het start/stop systeem. Ik zie er het nut niet meer van in, het is slimmer om de auto op sommige stukken te laten uitrollen in neutraal, het systeem slaat namelijk pas aan bij 20km h of lager terwijl het opladen van de condensator enorm veel snelheidsverlies geeft waardoor je de auto alleen stukjes van 10m kunt laten rollen, en dat ook nog allemaal in neutraal, daar valt niet van te profiteren, alleen als je voor een stoplicht stil staat (en dan spring vaak het licht op groen als je hem net in neutraal hebt staan).

Het systeem zou veel beter zijn als het de motor uitschakelde bij het uitrollen in neutraal bij hoge snelheden zoals de afrit van de snelweg, of bij 30km/h zodat je in de stad stukken kunt laten uitrollen zonder dat het veel snelheidsverlies oplevert.

Maarja...stel je voor dat de mensen echt minder brandstof gaan verbruiken..dat kan natuurlijk niet.

En dan nog dat irritante dat de moter steeds weer aanschiet als je de gordel losdoet of het portier opent.

- Stotteren en inhouden in de 2e versnelling. Omdat het s/s systeem alleen werkt bij 20km/h of lager begint de auto te stotteren. Uitleg:

De condensator (superbatterij) die de motor steeds weer laat starten ontvangt energie tijdens het remmen, wat de dealer niet vertelde is dat hij ook energie haalt bij het afremmen op de motor. Dan gebeurt er vervolgens dit: Bij rijden in de 2e versnelling op klinkers gaat af en toe je voet een milimeter de lucht in, daardoor denkt het s/s systeem dat je gaat stoppen dus hij gaat energie onttrekken uit het uitrollen, dus houd de auto in, bij het corrigeren van het gas schiet de auto weer vooruit.

Oplossing: ECO systeem uitschakelen, maar dat moet je dan steeds doen in de bebouwde kom, juist daar waar het voor gemaakt is.

Daarom: daalt mijn waardering voor het comfort naar goed, een auto van een week oud met een rammel in de achterbak dat kan niet, en het ECO systeem zorgt voor een onprettige rij ervaring in de bebouwde kom (2e versnelling, rond 25-30km/h).

Maar voor de rest: nog steeds een hele fijne auto om in te rijden...

Aanvulling op bovenstaande minpunten

  • 1.450 km

Even een aanvulling op de minpunten.

m.b.t. het start/stopsysteem: de auto rijd verder wel vlot door in de 2e versnelling maar 'stottert' regelmatig een beetje, het is dus niet zo dat de auto echt heen en weer schudt ofzo.

m.b.t. de rammel, volgens mij heb ik het gevonden: het reservewiel, als ik dat een kwartslag draai en de boel weer terugdruk dan duurt het een tijdje voor ik de rammel weer hoor, heel vreemde constructie trouwens...in de C1 zat het wiel met een soort klem op de vloer geklemd, daar was geen milimeter beweging in te krijgen, bij deze auto is het er gewoon los in gelegd! En dit spant helemaal de kroon: de vloer van de achterbak is wel 5cm dik isolatiemateriaal, de bodem van de auto ook (waar het wiel inligt) en dan gooien ze het wiel zo los erin...dan vraag ik me af of ze dan niet beter het wiel vast hadden kunnen zetten...;)

Voor de rest een hele fijne auto, ik rijd er met plezier in! De motor is fijn, hij zit fijn, het verbruik is zo'n beetje hetzelfde (ik rij nu wel sportiever i.v.m. het goed inrijden en wissel veel van snelheden dat komt het verbruik niet ten goede.)

De auto schakelt steeds soepeler en de motor komt ook steeds meer los je merkt het gewoon met rijden. Heerlijk!

Rammel en Raam

  • 2.700 km

Ik ben dus vorige week bij de garage geweest, na 2 uur gewacht te hebben had men de rammel opgelost door het reservewiel te klemmen met schuimrubber.

Tevens was men tot de conclusie gekomen dat het raam om onbekende reden weerstand ondervond op een bepaalde plek, op 1 april zou ik een nieuw raam krijgen.

Kom ik er tot mijn verbazing achter dat het raam het na een regenbui weer doet, heeft er toch wat vuiligheid tussen de rubbers gezeten. Ik hou het in de gaten.

M.b.t. de rammel, de rammel was helemaal niet opgelost, ik heb alles uit de kattebak gehaald en de rammel blijft, het is zelfs een beetje erger geworden.

Mijn broer heeft in de kale bak gezeten en die kon het niet vinden, het zit ook niet in de klep het komt waarschijnlijk onder de auto vandaan (ophanging??). Morgen gaan ze er naar kijken...

Bijna voor de eerste beurt

  • 18.500 km

Na een flink aantal km meldt ik me weer even.

De C3 bevalt tot nu goed voor wat betreft het rijcomfort. Momenteel heb ik wel punten waar ik me aan stoor.

- Sporadisch haal eens een verbruik van 22,7 volgens de boordcomputer, daar houd het ook op. Snelwegritten resulteren in slechtere verbruikscijfers.
- De garage heeft 2 weken na levering mijn achterschokdempers vervangen i.v.m. een rommel, dat was een productiefout.
- Nu kraakt de ophanging weer, het begon met passagiers achterin maar nu ook als ik alleen in de auto zit.
- Het panorama dak is geweldig maar waarom moet het dak boven de zijdorpels zo keihard rammelen tijdens het rijden? Vooral als het dak dicht staat.
- De stoelen kraakten hard, bij nader onderzoek blijkt dat het om de aansluiting van de veiligheidsriem gaat.
- Passagiersruimte houd echt niet over, ik moet de stoel altijd tever naar voren doen om iemand achter me te laten zitten.

Ik zou de auto nog steeds wel kopen maar bovenstaande valt toch wel een beetje tegen, en dat al voor de 20.000 km....

Maargoed, volgende week maar een afspraak maken bij de garage en ook naar al deze punten laten kijken.

Word steeds minder enthousiast

  • 30.000 km

Even een korte update..

Ben steeds minder blij met de aankoop van deze auto.

- Probleem gehad met achteruit rij sensoren, sloegen zomaar aan, bleek na een week zoeken en alles vervangen toch een losse stekker te zijn.
- De schokdempers achter zijn weer vervangen dit is al het derde setje. Momenteel geen problemen meer daarmee.

Heb de volgende problemen met de kou / sneeuw:

- Motor stottert de eerste 20 minuten, moet continu gas variëren om normaal te rijden. Ga hiervoor binnenkort weer naar de dealer

- De verwarming staat te hoog voor de ruitenwissers, daardoor loopt het dooiwater van het raam op de wissers en vriezen ze vast...

- Garage heeft in September / Oktober zomervulsel in de ruitenwisser gegooid en daardoor werkt dat nu niet meer...

Dus straks weer naar de dealer...ik wordt er doodmoe van.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.