Triumph Dolomite Sprint 2.0 16V (1975)

autoreview

Triumph Dolomite Sprint 2.0 16V (1975)

Signalement

UitvoeringDolomite Sprint 2.0 16V
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf33.400 km
KM-stand laatst34.400 km
Lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Triumph Dolomite 1850 HL was in 1991 mijn 1e auto en daar heb ik door de jaren heen altijd een zwak voor gehouden, toen ik vorig jaar mijn Alfa Giulia verkocht ban ik toch maar weer eens opzoek gegaan, maar dan naar wat destijds mijn droom was; een originele Sprint 2.0 16 klepper! In Nederland ben je dan zo uitgekeken, er stond geen enkel fatsoenlijk exemplaar te koop.
Deze heb ik van de 2e eigenaar gekocht welke hem vanaf 1986 in bezit had, hij heeft de auto van `87 tot `92 tot op de laatste bout gerestaureerd en waar nodig gemodificeerd.
Zijn beroep was "Aircraft engineer" en dat blijkt ook werkelijk uit alle documentatie en het logboek wat hij tot op de meter (mile) nauwgezet heeft bijgehouden.
De auto heeft begin jaren 90 diverse concoursen gewonnen echter na 20 jaar is hij niet meer in concourstaat, maar nog steeds erg mooi.
Ik heb de auto gevonden via een tip van iemand die deze persoon kent via het Engelse Dolomite forum en uit de mailwisselingen en de foto`s durfde ik de gok wel te nemen om de oversteek te wagen en de auto te kopen.

Technisch is er heel veel aan gebeurd, lichtere zuigers, drijfstangen en vliegwiel, electronische ontsteking, snelle nokkenas, grotere (Jaguar) SU carburateurs, oliekoeler, sportpiep, geventileerde remschijven met grotere klauwen, volledig gereviseerde motor, achteras, versnellingsbak en overdrive.
Ik heb geen idee wat het vermogen is, standaard had de auto in die jaren 129pk, er zullen er na verloop van tijd wel wat verloren zijn gegaan en gezien bovenstaande aanpassingen ook wel weer wat gewonnen. Er zit in ieder geval goed gang in.
De kleur (wel even wennen, en niet mijn 1e keus )is overigens origineel en uit documentatie van de Triumphclub in Nederland heb ik vernomen dat er ooit maar 1 in Nederland geleverd is in deze kleur en deze is inmiddels niet meer onder ons, al met al in de lage landen wel een uniek exemplaar. En ja het is een RWD, maar ook een RHD en dat laatste is toch ff wennen.
Veel knoppen zitten ook precies andersom, zo ook het contact, heb al een paar keer die startmotor gehoord bij het uitzetten van de auto ;-)

Indien het weer het binnenkort weer toelaat zal ik eens wat foto`s maken. De auto staat v.a. november `10 op klassiek Nederlands kenteken, maar ik heb er nog weinig mee gereden. Zodoende zou u weinig waarde moeten hechten en de waarderingen die ik de auto toedicht, maar dat is een verplicht nummer om deze review te voltooien.

Ik zal regelmatig een update verzorgen!

  • 34.000 km

Eigenlijk niet veel te melden aangezien de auto weinig wordt gebruikt. Je krijgt trouwens wel veel bewonderende blikken en ophoog gestoken duimen onderweg. Je komt deze auto`s natuurlijk zelden tegen, maar regelmatig komen er toch mensen naar mij toe die vroeger ook een Dolomite hadden of wel iemand kennen die er één had. Waar zijn ze allemaal gebleven?
Die kilometers die er dit jaar mee gemaakt zijn hebben wel veel plezier opgeleverd. Zo zijn we dit jaar voor het eerst naar de National Triumph Day in de Betuwe geweest alwaar de auto door een deskundige jury o.l.v. dhr. T. Roks genomineerd werd voor het concours `d elegance wat `s middags werd gehouden. Helaas buiten de prijzen gevallen aangezien er wel heel veel mooie snoepjes in de vorm van TR`s, GT`s, Vitesses en een prachtige Mayflower bij stonden.

De auto biedt zonder meer een hoop lol en loopt werkelijk als de spreekwoordelijke kogel. Hier zit echt een hoop gang in en in de tijd dat wij hem nu hebben (bijna 1 jaar) heeft deze Sprint geen klap verkeerd gegeven.
In mei is de startmotor vernieuwd aangezien die een enkele keer haperde. Nu had hij dat best nog wel een tijdje uit kunnen houden, maar ik heb niet voor niets naar een perfect exemplaar gezocht. Nu hoor ik je denken; had je maar geen engelse klassieker moeten kopen, maar dat valt erg mee. De auto is super betrouwbaar en ik zou er zo mee naar de Noordkaap willen.

Al met al nog erg happy met de auto, hoewel het weer er wel voor zorgt dat de auto veel binnen geslapen heeft tot nu toe.

Auto is geëxporteerd

  • 34.400 km

Na 1,5 jaar de auto via een bekende Duitse autosite te koop aangeboden. Veel reacties ontvangen uit Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Er zat één reactie tussen vanuit Japan en daar is de auto uiteindelijk naar verscheept.

Uiteindelijk niet veel kilometers mee gemaakt, maar wel probleemloos!
Na het artikel in de Autoweek van afgelopen oktober veel positieve reacties gehad (wat lezen een hoop mensen dan toch dit blad zeg!).

Zoals al eerder beschreven was een Dolomite mijn 1e auto 20 jaar geleden en hoewel geen doel op zich ben ik momenteel in onderhandeling over wat destijds mijn 2e auto was. A trip down memory lane zullen we maar zeggen.
Binnenkort wellicht een nieuwe review over een Zweedse schone.

Dank voor het bekijken en jullie reacties op deze in Nederland unieke Triumph. T.z.t. zal ik een foto toevoegen van deze Magenta kleurige Sprint op Japans kenteken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.