Dacia Logan MCV 1.5 dCi 75 Lauréate (2011)

autoreview

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCV

Signalement

UitvoeringLogan MCV 1.5 dCi 75 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst51.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rustig inrijden

  • 2.600 km

De term "Rustig inrijden" geldt zowel voor de auto (1500 km niet boven 2500 t/m, tot 6000 km niet vol belasten) als voor mijzelf. Met dat laatste bedoel ik dat het nog een beetje wennen is. Bijvoorbeeld gebiologeerd kijken op de boordcomputer naar de resterende km's die van bijv. 700 in 1 minuut teruggaan naar 680 als je even het gaspedaal indrukt.
Overigens was ik na ca. 375.000 km's in 2 Berlingo's ook wel heel erg vergroeid met de look-and-feel van dat model, dus even wennen is niet zo gek.

Overwegingen tot aanschaf (beter: Lease).
Dit is ongeveer m'n 27e auto; ik hoef niet meer zo nodig in een high-end model en in de file is de ene auto nauwelijks verschillend van de ander.
Verder ben ik van boven de grote rivieren dus wat ik bespaar via de -zeer lage- bijtelling geef ik graag uit aan andere dingen, zoals fietsvakanties in de Alpen. En ruimte om de fiets mee te nemen heeft de Logan genoeg (rechtopstaand, dus veel ruimte voor andere bagage).
Leuk voordeel is dat vanwege de nieuwe Euro-5 motor 7 pk en 20 Nm extra zijn verkregen tegen een lager verbruik en ook nog eens ca. 700 euro goedkoper.
En ik ben blij met een auto waar de kapitein nog alles zelf mag doen in plaats dat de auto voor mij bepaalt, of het licht of de handrem aangaat.

Eerste ervaringen (2600).
De Berlingo vormt voornamelijk mijn referentie.
De Logan doet wat-ie geacht wordt te doen, mij gezellig van A naar B brengen. Prima dus. ABS, airco, radio zit er in, alsook een trekhaak en extra opbergruimte tegen het dak voor de achterpassagiers.
Zitcomfort was in de Berlingo lichtelijk beter maar dat hangt mede van je postuur af. Achterpassagiers hebben in de Berlingo wel meer beenruimte, maar het is in de Logan te doen.
Het geluidsniveau ervaar ik als laag, althans tot 120 km/hr. Moet nog uitproberen of dat bij 140 of 157 ook nog zo is (over 2 mnd op weg naar wintersport).
Veercomfort is ongeveer gelijk aan de -zeer soepele- Berlingo, achter iets meer stoterig.
Ook met de Logan laat ik veel, zo niet alle auto's achter in de 270-graden bochten rond bijv. het AMC. Zou dat aan de winterbanden of de chauffeur of beide liggen?
Ik hoor van anderen klachten over de kwaliteit van de standaard radio, maar heb dat niet zo ervaren. Het ding doet het voldoende goed.

Verbruik en actieradius.
Vreugde bij het tanken! Ik kon bijna 57 liter in de 50-ltr tank persen (wel de tijd nemen en vanaf de eerste afslag van de pomp, wel 10 x een scheutje erbij) dus die actieradius zit wel goed.
Eerste verbruik was plm. 1:18. Zowel grote weg alsook 3 uur file rond Parijs.
Het inrijden helpt, momenteel staat de boordcomputer op 4.5 ltr/100, ca. 1:22. Daar doe ik wel m'n best voor (rustig rijden en files mijden).

Wat ben ik vergeten? Zijn er nog vragen?

1425 km op 1 tank …

  • 4.600 km

Veel berijders van Polo Bluemotion, Fabia 1.2TDI, Seat 1.2 TDI, Corsa Ecoflex enz. zullen het volgende cijfer herkennen, sommigen van hen zullen er zelfs jaloers op zijn. De nog niet ingereden auto haalde bij winterse temperaturen 1425 km op een tank (bij km-stand 1360 ging het lampje branden dus er zat nog een paar liter in).
De “standaard” 50-litertank kon ik – met geduld - bijvullen met 61.5 liter :-) waarmee het verbruik 1:23 was. Volgens de verbruiksmeter had ik 4.2/100 gereden, dat lijkt er op.

Toelichting: ik ben een “technische” rijder dus de rechtervoet wordt beperkt ingedrukt. Verder waar mogelijk hypermilen met 95 km/h achter vrachtwagens op een weg waar ik anders toch maar 100 zou mogen rijden. Heb ook nauwelijks de 110 of 120 aangetikt en heb A’dam-Centrum maar 1 x bezocht. Dus het cijfer is geflatteerd (dat doet Fabia c.s. ook), maar niet onmogelijk.
In de zomer wil ik deze test in warmere omstandigheden met ingereden motor nog eens over doen. Eerst het inrijden met wat hoger toerental voltooien.
Niettemin, de Dacia lijkt in de praktijk gelijkwaardig aan auto’s met A- of B-label.

Goede keuze gemaakt

  • 8.800 km

Voor iets meer dan 16.000 euro een zuinige diesel met grote laadcapaciteit, bedacht ik gisteren.
10 (!) eetkamerstoelen in 1 keer vervoerd. De deurtjes moesten wel een paar decimeter open blijven staan, maar ik was verwonderd dat het er allemaal inging.

Verbruik.
Ik heb nogmaals een keer ruim 1400 km op een tank van 61.5 ltr gereden.
Daarna wat ritten waarbij nogal eens 110 tot 120, even zelfs 150 (echte) km/hr werd gemaakt. Vooral met kopwind zag ik tot mijn misnoegen bij 120 het verbruik richting 1-op-18 gaan. Toch haalde ik after-all een dikke 1200 km op een tank van 61a62 liter.
Gelukkig heb ik de laatste 400 km - vanwege mijn openstaande achterdeuren veelal met 90-95 km/h hypermilend achter vrachtwagens - slechts 16 liter verbruikt. Een fraaie 1-op-25 waar Faab-rijders van opkijken. Maar daar moet ik wel erg m'n best voor doen.
(NB de boardcomputer is bij vlot rijden 1%, bij zuinig rijden bijna 2% optimistisch dus 1-op-25 wordt 1-op-24.5)

Terug van wintersport

  • 15.800 km

(30 mrt) Hoewel ik al eens op 1 dag naar Orly v.v. was gereden, was de rit naar Zwitserland de meest lange tot nu toe.
Aan boord slechts 2 personen maar beladen met ski's, schoenen, bagage enz. voor 6 mensen (de anderen kwamen via de Airport). De dakkoffer was dus niet nodig, 1 stoel omklappen en 6 paar ski's er in.

Belangrijkste nieuwe constateringen zijn:
- De auto met z'n wat gedateerde Renault-techniek is niks mis mee (voor het geld...);
- De autobaanhellingen rond Koblenz kon ik in de 5e versnelling nemen;
- De stoel is (net) voldoende goed voor mijn 64-jarige rug maar ik verlangde wel naar de sublieme Fiat Croma-stoel van 15 jaar geleden;
- Verbruik: het dieseltje lust bij 130-140 op de teller, zo'n 7 ltr/100km, maar ja, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid;
- Over ruim 1100 km door Zwitserland waar ik me aan de snelheidsgeboden hield (ik heb daar nog een boete van SFr 520 = 400 euro uitstaan...), bedroeg het verbruik 5.6/100.
- De claxon zit niet op het stuur maar aan de clignoteurhendel en dat is achterhaald. Tsja, alle waar naar z'n prijs;
- Na een nachtje met plm -/- 8 graden moest ik bij het starten 3 a 4 seconden voorgloeien (was ik niet meer gewend).
Summa summarum: tevreden, ook geen enkel technisch probleem - zoals ik bij de "moderne" spaardiesels wel eens lees.

Zoals het hoort

  • 28.000 km

(3 juni, 28.000+ km)
Geen echte bijzonderheden, de afgelopen km's. Dat hoort ook zo.
- Bij 22.000 een standaard beurt. Prijs: 42 euro! Dat was bij m'n vorige auto 5 tot 6 maal zoveel.
- bij de beurt een palletje van het achterdeurslot dat niet goed terugveerde, ingevet.
- Van winter- naar zomerbanden incl. reparatie van een lekke band plus terug voor een losgeschoten balanceerloodje, plm 100 euro.
(ik snap die lease-mijen niet, laten ze direct velgen bij de winterbanden leveren, dat scheelt 2 x / jaar balanceren).

Verbruik:
- veelal 1300 tot 1400 km op een tank van ca. 60 ltr.
- een keer 1446 km voordat het reservelampje ging branden. Dat betekende 4.1 ltr/100km. Dit was een tochtje maastricht- ardennen- centraal zwitserland, ik hoefde op de terugweg na Koblenz pas te tanken.
Dat kan alleen met hypermilen achter vrachtauto's.
- een testje (met wind 4 a 5 beaufort in de rug): bij constant 120 km/hr verbruik 5.8/100, bij 130 a 133 ging dat naar 7.5 tot 7.7 ltr/100. Dat scheelt heel veel!.
(laat mij dus maar zuinig met 100 of 110 rijden, ook al is het een leaseauto)

Het dieselt en het dieselt ...

  • 40.000 km

De titel geeft het al aan: geen verschil tussen de Dacia of een ander voiture, hij doet het gewoon.
Ik zie wel dat op de bestuurdersstoel de stof ietwat rul wordt waar m'n portemonnee in de achterzak zit. Dat is wel raar.

Eenmaal 1531 km op een tank gereden, overtroffen door nog eens 1561 km op een tank (1:25).
Maar volg niet een Porsche Panamera die de weg voor je vrij maakt met 140-160 km/h zoals gisteren gebeurde, want zoals te verwachten is, verdubbelt dan het verbruik (helaas).

9 tankvullingen verder: helaas ingeleverd

  • 51.800 km

9 tankvullingen a 60 liter betekent ongeveer 12.000 afgelegde km's. Dus aan tanken ben ik in die periode weinig tijd kwijt geweest.
Verbruik tussen ruim 1:21 tot 1:24.3.
Bij 42.175 km een beurt ad 191 euro, incl. btw.

En passant even een weekje naar de Cevennen geweest. Wanneer ik met 5 man aan boord een binnenbocht van de haarspeld bergop in de 2e versnelling kan nemen, geven de passagiers aan dat hun Fabia of Polo Diesel dan toch echt terug moet naar de eerste versnelling.
Tsja, oude vertrouwde 8-kleps techniek is nog niet zo slecht.

Vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd moet ik de auto na 9 maanden en 51.800 tevreden km's inleveren.
Over naar een prive auto: een Punto Evo spaardieseltje. Beduidend minder bagageruimte maar de aanzienlijke subsidie verzacht deze pijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.