Ford Granada 2600 Gxl Sedan Automatic (1974)

autoreview

Ford Granada 2600 Gxl Sedan Automatic (1974)

Signalement

UitvoeringGranada 2600 Gxl Sedan Automatic
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf67.893 km
KM-stand laatst75.388 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al een lange tijd koesterde ik de wens om een oldtimer Ford Granada te hebben. Ik vind het een statige auto met een mooi motor geluid. Nadat mijn oom een oldtimer gekocht had ging ik toch weer op internet kijken en toen kwam ik bij dit prachtige exemplaar uit 1974 terecht.

Ik heb de eigenaar gebeld en gevraagd hoe hij erbij stond en garandeerde mij dat ik niet voor niets vanuit Barneveld naar Coevorden zou afreizen. En de man had gelijk. Hij verkeerd in een ongekende originele goede staat. Alleen op het rechter voorscherm was een beetje roest te vinden maar verder is hij klok gaaf.

De koop was toen gauw gesloten en de auto werd afgeleverd bij mijn garage Ford Kleijer in Voorthuizen tot het moment van de RDW keuring werd de auto meteen in de showroom gezet.

Aangezien de auto nog niet op Nederlands kenteken was gezet heb ik hem laten keuren en op kenteken laten zetten.

Hier kwam hij met vlag en wimpel doorheen. De RDW keurmeester was zeer verbaasd over de staat van de Granada. Alle onderdelen die door de leeftijd aan vervanging toe zouden kunnen zijn waren al vervangen (Remschijfen, remleidingen, Remblokken/voeringen, uitlaat, hardyschijf enz.)

Het enige wat ik uit voorzorg heb vervangen na de keuring zijn een slangetje naar carberateur en de schokdempers achter.

Mijn bedoeling is dan ook om deze Granada te koesteren, origineel te houden, leuke tourtjes mee te maken en naar meetings te gaan.

Stukje history van de auto zelf:

In 1974 is hij geproduceert en is hij bij de fabriek in Keulen gebleven tot 2000. De kleur is ook alleen in dat jaar geleverd. Daarna is hij door een Belgisch echtpaar gekocht. De man was overleden maar de vrouw kon nog geen afstand doen ondanks dat ze er niet mee kon rijden. De vrouw is ook overleden en de familie heeft toen de liefhebber in Coevorden gebeld dat hij nu de auto wel kon overnemen.
De auto is toen opgenomen in de collectie van de liefhebber en dus niet op kenteken gezet.

Door inkrimping van zijn collectie heb ik het geluk gehad hem over te kunnen nemen.

Wat heb ik verder gedaan:

Om de bekleding goed te houden heb ik deze uit voorzorg opnieuw laten opvullen en gereinigd van de verteerde schuimlaag in de bekleding.

Een poest beurt.

Het plaatsen van binnenspatborden om de levensduur te verlengen.

Wat gaat er nog gebeuren:

Het rechtervoorscherm zal worden behandeld voor de roest en het linkervoorscherm zal prefentief worden gekit op de plekken waar roest verwacht zou kunnen worden in de loop van de jaren.

Een koelvloeistof verversing en spoeling.
Carbarateur voorzien van een nieuwe voetpakking
Nieuwe accu.

Het rijden:

Het rijden is te vergelijken met het rij en stuurgedrag van de huidige Fords. Mede door de stuur en rembekrachtiging.

De automaat schakeld zijde zacht en is te vergelijken met een 5 bak waar de 2 en de 4 uitgehaald zijn. Ik weet toch een gemiddelde van 1 op 12! als verbruik te halen.

Verder is het heel erg leuk om de reactie's op de weg te zien, dat kende ik al wel door mijn "nieuwere auto's" die niet allemaal standaard waren/zijn, maar dit is nog mooier.

Veel mensen hebben wat met Ford en ik hoor dan ook de mooiste en leukste verhalen. De mensen worden door het zien van de auto weer teruggebracht naar mooie herinneringen en vinden het dan ook leuk dat er mensen zijn die deze auto's koesteren.

Ik ben blij dat ik deze hobby en droom heb kunnen waar maken.

Update 8-1-2011.

De accu heb ik vervangen, dat was hard nodig want de oude kon ondanks de druppellader geen leven in de brouwerij geven.

Het koelsysteem heb ik leeg gehaald en gespoeld vandaag. Wat een vies spul kwam daaruit zeg. Hij is nu weer keurig afgevuld met verse koelvloeistof en kan er weer lange tijd tegen.

Na dit allemaal heb ik nog even een mooi tochtje gereden met dit lekkere weer. Een vriendin ging even mee en zat op de achterbank. Ze zei " ik voel me net de koningin hier achterin. Nog even en ik ga zwaaien." Dat zijn de dingen waarmee de smile op mijn gezicht alleen maar groeit. En van de leuke reactie's hier onder!!!!

Tot zover deze update.

Update 15-1-2011

Zo vandaag was het toch weer goed weer om weer even aan de gang te zijn met mijn Granada.

Ik heb de carbarateur voorzien van een schoonmaak beurt en de pakkingen vernieuwd. Aangezien de voetpakking wat valse lucht aan zoog en daardoor de carbarateur toch los moest heb ik meteen alle pakkingingen vervangen. Het was best een spannend klusje voor mij omdat ik dit nooit eerder had gedaan. Met een vraagbaak en logisch nadenken kom je heel ver.

Na het terug plaatsen van de carbarateur starte de auto meteen alleen bleek er een hendel iets verbogen en bleef het gas hangen. Na het terugbuigen liep de motor perfect. Hij trekt weer fantastisch en maakt weer een prachtig geluid.

Update 22-1-2011

Vandaag heb ik de bougies en het luchtfilter vernieuwd. Daarna heb ik de carterpan van de automaatbak los gehaald om de pakking en het filter te vernieuwen. Uiteraard is er nieuwe olie in de bak gegaan. De oude olie kwam er keurig helder uit en er zat ook niets in de pan of het filter! De bak is dus nog in perfecte staat.

Wat wel lastig is, is dat je de hele carterpan eerst los moet maken en nog een paar boutjes laten zitten om de bak leeg te maken, er zit niet net als in de motor carterpan met een carterplug. Ik had er wel een opvang tank onderstaan maar toch ging er het een en ander langs. Daarna heb ik hem een uur of 3 laten uitlekken voor het filter en de pan er weer onder gingen.

Nu is de grote onderhoudsbeurt wel gedaan en kan ik aan weer aan het poetsen gaan.

Wijziging in de history/ Deel restauratie.

  • 71.025 km

Update 27-2-2011

Onlangs werd ik gemaild door de 2e Belgische eigenaar, de historie bleek toch iets anders te zijn dan wat ik tot opheden heb begrepen.

De auto is op 09/05/1974 in België nieuw verkocht en ingeschreven door de eerste eigenaar. Het was tevens zijn eerste auto! Hij heeft deze gekocht om dat hij in pensioen ging en dan jaarlijks naar Frankrijk wou reizen. Dat heeft hij er dan ook mee gedaan, inclusief een caravan (De trekhaak is gedemonteren toen de 2e eigenaar hem kocht hij had hem niet nodig en vond dat het de auto ontsierde, en terecht)

Hij heeft de wagen uiteraard altijd zeer goed onderhouden en was er heel voorzichtig mee. rond 1990 kreeg hij rugklachten en het werd voor hem onmogelijk om nog met de wagen te rijden. Hij werd gestald in een warme garage. De 1e eigenaar ging er van uit dat alles wel zou beteren en hij de wagen ooit nog zou besturen. Daarom had hij alles al nieuw gekocht en gestockeerd: banden, uitlaten, schokdempers etc. Het is er uiteraard nooit van gekomen, de man is gestorven in 1996. De wagen is dan nog een aantal jaren blijven staan omdat (klassiek verhaal) zijn vrouw er geen afscheid van wou nemen.
Uiteindelijk heeft ze dan de wagen verkocht aan een kleine Ford garage in de buurt van Namen. Deze man is ook een beetje Ford -gek, want hij heeft meerdere Ford oldtimers. Hij heeft alle nieuwe onderdelen erop gemonteerd en reed er af en toe een keertje mee (met garageplaten)

In juli 2000 heeft de 2e eigenaar hem als liefhebbersauto gekocht.

Door omstandigheden moest hij in 2008 de auto verkopen. Omdat er in België een mindere belangstelling is voor oldtimers heeft hij hem via Marktplaats aan een handelaar in Nederland verkocht, die hem vervolgens verkocht aan de liefhebber/handelaar waarvan ik hem heb gekocht.

Inmiddels heb ik de papieren van de 2e eigenaar ontvangen.

De kilometerstand staat nu op 71.025 maar is eigenlijk 121.025 er is een keer wat met de kilometer teller gebeurt na de verkoop in 2008 en voor ik hem aanschafde. Niet dat het iets uitmaakt voor de auto want die is gewoon heel goed.

Omdat de voorschermen een klein beetje roest hadden, heb ik dit laten herstellen en de neus opnieuw laten spuiten.
Dit is prachtig gedaan door een goede restaurateur en Ford liefhebber Verhulst in Vierhouten.

De auto is klaar voor het nieuwe seizoen.

Tot zover deze update.

Verdere conservering

  • 71.150 km

Vandaag heb ik de olie vervangen door een wat dikkere olie en voor de auto goed te houden nu ook achter in de wielkasten binnenschermen van Lokari geplaatst.

Zulke schermen zijn een goede prefentie tegen vuil, roest en geluidsreductie. Als u een auto hebt die u graag goed wil houden is het een aanrader om te kijken bij Lokari.

O ja en omdat de achterste spatlappen nogal op die van Citroën leken, en kort, heb ik deze vervangen door een zelfde set als voor.

Nu het tourweer weer opgang komt laat ik van de week nog even de remolie vervangen. Dan is de Granada weer goed voor het nieuwe seizoen.

Weer even een update

  • 74.250 km

Van de restaurateur kreeg ik de tip om de kleppen te laten stellen, een contactpuntvrije ontsteking,
nieuwe bougiekabels (waren nog de 1e montage kabels)en nieuwe kleppendekselpakkingen (ook deze waren nog 1e montage)
te plaatsen. Dit heb ik laten doen en de motor is veel beter gaan lopen.

Ook heb ik voor de veiligheid hoofdsteunen in de auto gezet. Door een gelukje op marktplaats kon ik gratis 2 voorstoelen ophalen met hoofdsteunen.

Gelukkig was de originele bekleding in de auto goed van vorm en kwaliteit zodat ik deze kon overzetten op de gekregen stoelen.

Voor ik de bekleding weer op de stoelen plaatsten heb ik deze gewassen en voorzien van nieuwe stofvullling en sierstiksels. Het was een behoorlijk klusje, ik heb meer dan 125m garen met de hand gestikt maar het eindresultaat mag er zijn. Ook heb ik dit bij de achterbank gedaan en de rug van de bank wat extra opgevuld.

Mijn moeder was zo aardig om een paar bijpassende hoezen te maken voor de hoofdsteunen.

De stoelen en bank kunnen weer jaren mee.

Om straks goed door de APK keuring te komen moest er een kleine wijziging in het systeem voor de breedstralers. Voor de APK is het verplicht dat er een controle lampje brand wanneer deze aan zijn. De schakelaar die er in zat had geen lampje gelukkig heb ik wel een orginele schakelaar kunnen vinden die wel een lampje heeft. Ook heb ik onder de motorkap het relais en stekker aansluiting voor de breedstraler vervangen want als ik de auto waste had ik geregeld "follow me home" verlichting!!! Maar dan wel die niet zomaar uitging hahaha.

Toen in 1974 de auto geproduceerd werd was het de luxste uitvoering van de Granada en dat betekende dan ook dat er in de kofferbak verlichting aanwezig is. Heel mooi! alleen niet als die alleen werkt als het stadslicht aan is. Dus om nu bij het openen van de kofferbak verlichting te hebben heb ik de bestaande bekabelling los gekoppeld en een nieuw kabelboompje gemaakt aan de reeds aanwezige constante stroomdraad en een kwikschakelaar aan de achterklep.

Inmiddels heb ik alles wel gehad wat nodig was. Maar er zal vast nog wel weer wat langs komen.

Tot zover deze update.

10-9-2011 Even wat mooiere foto's.

Opgeveerd...

  • 74.675 km

Even een klein updateje. Al een tijdje merkte ik dat de kont wat laag hing en de spatlappen soms de grond raakte.

Dankzij een Taunus M clublid heb ik nu 2 betere veren achter onder de auto gekregen. De mijne waren erg moe geworden en mogen nu onder de donor auto blijven staan.

De auto rijd nog weer beter en staat weer keurig op hoogte.

Restauratie/overspuiten.

  • 75.388 km

Hier weer eens een update van mijn Granada.

Omdat er bij het restauratie werk begin 2011 wat onder de lak was blijven zitten heb ik besloten dat de hele auto (op het originele skydak natuurlijk) zou worden gespoten zodat alle lak weer gelijk is en ook omdat er her en der een paar kleur verschillen zichtbaar waren.

Voor het spuiten is de auto kaal gemaakt en zijn er op een paar plekjes toch wat las puntjes bij gewerkt. Tevens zijn de deuren, kofferdeksel en motor kap van binnen gespoten.

Ook vond ik de banden die er onder zaten niet meer geschikt daarom heb ik Michelin Energy's met gerestaureerde velgen er onder gezet. De RVS naafdoppen en sierringen zijn ook vernieuwd.

Omdat er veel chrome cq. RVS en Alminium lijsten op de auto zitten die voor het spuiten eraf moesten heb ik deze met een dremel mooi gepolijst. Dat maakt het helemaal af.

Nu kan de auto er weer heeeeeeeeeeeeeeeel lang tegen en zal ik denk ik niet veel grote dingen aan de auto hoeven te doen dan het normale onderhoud en het poetsen natuurlijk.

Door de nieuwe banden rijdt de granada nog veel confortabeler en denk ik ook zuiniger door dat hij minder weerstand heeft met het wegdek. Dit denk ik zelfs te merken bij het optrekken, hij gaat veel vloeiender vanuit stilstand weg dan met de vorige Good year Grand Prix.

Tot zoveer deze update. Ik geniet elke keer van de leuke reactie's hieronder. Ga zo door lezers!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.