Kia Sportage 2.0 CVVT X-ecutive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 2.0 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 117.214 km |
De eerste 3 maanden
- 7.000 km
Na jaren alleen maar in de gevestigde, bekende, vooral Europese merken te hebben gereden ben ik recentelijk overgestapt op KIA, te weten een Sportage III (het nieuwe model uit 2010). We hebben voor de 2.0 benzine, 2WD, automaat, executive incl. plus-pack uitvoering gekozen in de (metallic) kleur Dark Gun metal.
Aanleiding voor de aankoop is een zeer groot geschil met Opel Nederland c.q. mijn Opel dealer. Na 6 jaar in een Opel Vectra V6 CDTI gereden te hebben met 160.000 km op de teller bleek de auto volgens de dealer ineens een reparatie van tussen de 3.500 en 8.000 Euro nodig te hebben (afhankelijk van het aantal kapotte of vervuilde brandstofinjectoren hetgeen men pas na uitbouw zou kunnen constateren). Zeker toen door een second opinion bleek dat het alleen de brandstofpomp was die het probleem veroorzaakte waarbij de reparatie ‘slechts’ 1.200 Euro zou bedragen voelde ik me bedrogen en heb de auto verkocht.
Omdat Opel niets voelde voor coulantie en Opel Nederland niets van zich heeft laten horen ben ik gaan omzien naar een ander merk en dan vooral een merk met echte garantie. En dus kwam ik op Kia uit: 7 jaar garantie, max. 150.000 km, geheel gratis, geen %-bijbetaling aan kosten naarmate de jaren verstrijken. Dus een no-nonsense garantie.
Ik moet zeggen: een heerlijke auto; hij rijdt prima, voelt heel stevig aan, de motor is stil, een solide en tegelijkertijd luxe constructie en uitstraling. Als je de deur dichtgooit dan merk je gewoon dat er aandacht aan besteed is. Datzelfde geldt voor het interieur. Er piept of kraakt niets; men heeft goede, degelijke en tegelijkertijd luxe materialen gebruikt. Ook details zoals zonnekleppen met uitrekbare zijdelen om het portierraam bij zij-instraling ook echt helemaal te bedekken; een opbergvak voor een bril, goede binnenverlichting, een volwaardig reservewiel (op lichtmetalen 17” velg), een opbergmogelijkheid voor de afneembare rolhoes, een motorruimte die zo is ingericht zodat je ook zelf de lampen kunt vervangen en je niet voor een kapotte lamp naar de garage moet gaan omdat je er niet bij kunt. Bij de wielen zie je aan de voorkant kleine ‘spatlappen’ om het opspattende water naar voren te beperken. Nergens zijn slecht afgewerkte lasnaden te zien. Het plaatwerk is goed, zeker niet ‘dun’.
Het verbuik ligt gemiddeld op 1 op 10,5. Op de snelweg (130) rijd ik 1 op 13,5; als ik echt constant over grote stukken ('savonds) 130 kan rijden zit ik op 1 op 14 – 14,5.
Tijdens een vakantiereis naar Kroatië inclusief caravan gedroeg de auto zich prima; voldoende trekkracht, geen koelingsproblemen (constant een watertemperatuur van 90 graden; ook met 100 km p/u bij lichte stijgingen), prima weggedrag. Op de meeste campings kwamen opvallend veel mensen naar de auto kijken. Logisch: het model is net nieuw en nog niet in alle landen verkrijgbaar. Maar iedereen zei hetzelfde: mooi model (over smaak valt natuurlijk niet te twisten), goede solide uitstraling en constructie.
Laatst in Duitsland eens op topsnelheid gereden; de 163 PK motor haalde dit in betrekkelijk korte tijd. De teller wees 191 aan; de navigatie gaf 184 aan; da’s dus wat Kia ook aangeeft (182). Maar wat belangrijker is: de auto gedroeg zich probleemloos op die snelheid: heel koersvast, geen geslinger, je hoefde het stuur niet krampachtig vast te houden: prima weggedrag. Ook het (bewust fors) aanremmen om weer op normale snelheid te komen verliep prima; geen onrustig gedrag.
Ik zou zeggen: het enige wat er aan mankeert is de naam KIA. Want hoe je het ook wendt of keert: de naam heeft hij niet mee. Datzelfde geldt (gold) voor Skoda; maar ook zij zorgen ervoor dat hun imago stukken verbeterd is door gewoon kwalitatief goede auto’s te bouwen tegen aantrekkelijke prijzen; net als KIA. Dus over 5 tot 10 jaar is dat helemaal geen issue meer. En met 7 jaar garantie kun je over 5 jaar die auto nog verkopen en heb je gewoon nog 2 jaar fabrieksgarantie ................. Wat wil een koper van een tweedehands auto nog meer?
Recentelijk is er een telefoonconsole ingebouwd die bij de levering nog niet voorradig was; ik heb gratis een leenauto ter beschikking gekregen. Dus: prima service. Ze gaan dus niet beknibbelen op dergelijke zaken vanwege die 7 jaar garantie.
Alles werkt prima, tot op heden geen enkele mankement of kinderziekte. En dan te bedenken dat je voor een grotendeels vergelijkbare Audi Q5 meer dan 20.000 Euro (en zelfs 25.000 Euro als ik de standaarduitrusting van de Kia met de Q5 vergelijk) méér betaalt. Maar ja: daar heb je dan ook wel 4 ringen op je grille en hij rijdt geen 184 maar 211. En je zit 2,5 seconden sneller op de 100 .......... Maar op de Kia zit echt alles wat je maar wilt (althans in mijn uitvoering; maar het meeste is standaard): cruise control, bluetooth, auto-climate control, parkeersensoren, stabiliteitsregeling en tractioncontrol, rem-, down- en uphill-assist, follow-me-home-verlichting, diefstalalarm, mistlampen, gescheiden temperatuurregeling, regensensor, alle airbags/curtains die er maar zijn, lichtsensor, daglicht-verlichting, alles electrisch (ramen, sloten), I-Phone en USB-aansluiting, halflederen bekleding, etc. Vergelijk hem maar eens op de Autoweek-vergelijker met de Q5; je gaat lachen.
Al met al: de auto voelt prima aan: het is een combinatie van veiligheid, luxe en robuustheid. De praktijk zal gaan uitwijzen in hoeverre de auto zich goed blijft houden en vooral hoe de garantie zich gaat bewijzen bij twijfelgevallen (is het slijtage of een defect?).
Twee punten ontdekt waarvan er één wellicht al verholpen is:
1:
de bluetooth wil nog wel eens geen verbinding met mijn Blackberry kunnen maken (het gaat een week goed en dan ineens kan hij geen verbinding meer maken); op de Sportage is recentelijk nieuwe software gezet; even afwachten of het euvel nu verholpen is
2:
hoog terugschakelen bij ingeschakelde cruise control; bij lichte stijgingen (bruggen etc) op de snelweg wil hij vanuit de 6de versnelling (ik heb een automaat) al snel terug naar de 4de versnelling om op snelheid te kunnen blijven. Als ik de cruise control uitzet en ik geef dan normaal gas bij dan gebeurt dit niet.
Hoe dan ook: tot op heden heb ik er alle vertrouwen in.
De bluetooth update
- 8.000 km
Blijkbaar heeft de update van bluetooth gewerkt; sinds de update geen problemen meer gehad.
Een half jaar en 15.000km verder
- 15.000 km
Na een half jaar en 15.000km verder moet ik zeggen dat ik nog net zo enthousiast ben als de eerste dag.
Geen piepje, geen kraakje, net zo stil, verbruik nog steeds rond de 1 op 10,5 of minder (tot 1 op 13,5 afhankelijk van waar en hoe ik rij). Maar onder de 1 op 9,5 kom ik nooit; al rijd ik louter stadsverkeer op een volle tank met constant optrekken etc. En ik rij automaat en een 2 liter en rij er ook naar (dus 'gasgeven', niet als een idioot maar wel stevig optrekken en doorrijden).
En alles werkt nog steeds zoals vanaf de eerste dag. De garage heeft hij nog niet gezien.
Fijn is dat je ze als maar meer op de weg tegenkomt. En dat is logisch: prijs/kwaliteitsverhouding is echt prima.
Als je me 8-9 maanden geleden gevraagd had: "Heb je al eens over een Kia nagedacht", dan had ik je een beetje verbaasd aangekeken. Een Kia? Nee, niet echt. Maar wat de boer niet kent ............ En ja, dat 'image'.
Maar ik ben helemaal bekeerd. Ik ben Audi's, 6-cylinders, benzine, diesel en dure Volvo's gewend. Maar ik ben echt bekeerd. Met deze auto is helemaal niets mis. Ik heb er geen dag spijt van gehad.
Op fora (het Kia forum is prima, heel actueel, elke dag veel en kwalitatief goede posts) wordt nog wel eens een vreemd stuurgedrag vermeld. Maar ik moet zeggen dat ik niet weet wat ze bedoelen. Ik heb echt nergens last van (en ik ben niet de enige). Wellicht ligt het aan de bandenkeus? Ik heb de standaard 17" velgen met Hankooks eronder gelaten en nu in de winter rij ik met 16" velgen en winterbanden (merk ben ik vergeten).
Ik heb niet voor een ingebouwd navigatiesysteem gekozen; daar schijnt een en ander alleen in het Engels te werken (althans de spraakbesturing). Maar ik kan hier niet over oordelen. Maar als dat echt het enige is? Ik heb een TomTom 1000 Live en ook die kan ik spraakgestuurd bedienen; maar dat doe ik echt nooit; veel te ingewikkeld en te lastig in gebruik. Dus dat de spraakbesturing van het ingebouwde navigatiesysteem alleen in het Engels werkt? So what.
Nogmaals: nog steeds alles prima; 100% tevreden, als dag 1. Echt een aanrader ..............
Bijna een jaar oud
- 23.000 km
De tijd vliegt; een jaar geleden had ik geloof ik nog nooit van de KIA Sportage gehoord en nu rijd ik er alweer bijna een jaar in. En ik kan alleen maar (nog steeds) zeggen: ik heb er geen dag spijt van gehad. De auto heeft de werkplaats nog niet gezien. Ja, een keer, voor de 15.000km beurt. En ook daar bleek de KIA organisatie overigens heel klantvriendelijk te zijn.
Toen ik de auto kocht wist ik namelijk niet beter dat de auto na 1 jaar of 30.000km een eerste kleine beurt nodig had. Maar een maand geleden kwam ik erachter dat het benzine model 2010 na 15.000km ook een oliewissel nodig had. Het bleek dat KIA deze oliewissel in januari 2011 had geïntroduceerd. Bij het ophalen van de auto na de oliewisselbeurt vroeg men mij waarom ik zolang had gewacht voor die oliewissel want op dat moment stond al rond de 21.000 op de teller. Ik gaf aan dat ik er pas een week van te voren was achter gekomen dat men het onderhoudsschema in januari 2011 had gewijzigd en ik niet beter wist dat dit pas na 30.000km of na 1 jaar nodig zou zijn. Ik had de auto immers al in september 2010 gekocht.
Ze accepteerden mijn verklaring onmiddelijk en zeiden dat ze in hun systeem nu een kilometrage van 15.000 zouden opnemen zodat er geen problemen met de garantie-aanspraken zouden ontstaan en verzochten me wel bij 30.000km terug te komen om formeel de eerste echte onderhoudsbeurt te laten uitvoeren en alles weer 'op schema' zou liggen.
Dus: geen gedoe, geen lastige discussies; erg klantvriendelijk.
Het eerder aangegeven stuurgedrag-probleem waar sommigen last van hebben schijnt nu overigens oplosbaar te zijn.
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ja, een nadeel van de 6-bak automaat is dat hij op cruise control nogal snel wil terugschakelen naar de 4de versnelling als je een heel lichte stijging op de snelweg tegenkomt. Dat hij terugschakelt naar de 5 lijkt logisch gezien de zeer geringe trekkracht in de 6de versnelling; maar meestel heeft de 5de versnelling dan ook nog steeds te weinig trekkracht waardoor de auto schijnbaar onnodig ineens van de 6 naar de 4 terugschakelt. Dus van 1500 toeren ineens naar het dubbele terwijl de auto alleen maar een heel licht heuveltje tegenkomt. Datzelfde doet zich voor als je van het gas af moet voor een voorganger op de snelweg die links rijdt en als hij dan eenmaal naar rechts is gegaan en je de cruise control weer activeert hij ook dan vaak naar de 4de versnelling terugschekelt om weer de oude snelheid op te pakken. Je bent dan weliswaar weer snel op de vorige snelheid maar op een manier die niet nodig is, alsof je haast hebt. Mijns inziens zou de cruise control 'resume'-functie iets anders moeten worden ingesteld opdat hij minder snel de reeds ingestelde (hogere) snelheid bereikt.
En als ik dan spijkers op laag water ga zoeken dan heb ik de volgende klacht. Bij het afspelen van muziek op de USB-stick kun je ervoor kiezen om de nummers random (willekeurig) af te spelen of niet; als je de auto echter opnieuw start of je hebt net een telefoongesprek achter de rug via bluetooth dan gaat hij weliswaar verder met het nummer waar hij gebleven was maar alleen is random-play dan niet meer ingeschakeld. je moet die functie dan handmatig weer instellen (op 1 knopje drukken).
En nog iets: als je de ruitenwisser in de regensensor-stand zet wil je nog wel eens vergeten die handel terug te zetten in de normale stand als je de motor afzet. Maar als je dan de motor de volgende dag start dan gaan de ruitenwissers direct één slag maken, egaal of de ruit nu nat is of niet.
Ach ja: we moeten wat te zeuren hebben.
De laatste kilometers
- 117.214 km
Na iets meer dan 6 jaar trouwe dienst is het dan zover. Ik ga hem verkopen. Niet omdat hij me teleurgesteld heeft, niet omdat hij langzamerhand ouderdomstrekjes gaat vertonen, niet omdat hij als maar vaker de garage moet opzoeken. Maar louter omdat hij nu nog een klein jaar volledige garantie heeft en daarom makkelijk particulier te verkopen is.
Zes jaar geleden twijfelde ik over mijn keuze. Een Kia; tja wat moet je daar nu van denken. Destijds was Kia niet bepaald een merk waar mijn hart sneller van ging kloppen. Maar toen ik het nieuwe model Sportage daar ineens in de garage zag staan dacht ik van: goh, toch niet verkeerd. Ik heb dat ook in mijn eerste review aangegeven.
De auto, de garage en het merk an sich hebben me niet teleurgesteld. Ik heb er zes jaar probleemloos mee gereden, op een paar heel kleine details na.
Eenmaal een loskomende binnenbekleding van mijn deur die verholpen is door er nieuwe en betere klemmetjes op te monteren door de garage (uiteraard gratis) en een paar maanden geleden en afgebroken sleutel. En ook die is gratis vervangen. En laten we eerlijk zijn: dat is nu typisch zoiets waarvan de garage zou kunnen zeggen dat het slijtage is. Maar nee hoor, geen probleem. U krijgt een nieuwe sleutel van ons.
In hoeverre heb ik dus wat aan die 7 jaar garantie gehad? Eigenlijk bijna niets. Maar het heeft me zoveel 'rust' gegeven en onbezorgdheid in al die jaren. En dat heeft ertoe geleid dat ik opnieuw voor Kia gekozen heb.
Het is een nieuwe Sorento geworden. Qua auto niet te vergelijken met de Sportage; duidelijk een klasse hoger. En dat merk je aan alles. Maar dat mag ook wel voor die prijs. Maar omdat ik in Duitsland woon scheelt het 22.000 Euro BPM.
Mijn eerste review heb ik er al over geschreven. En het lijkt erop dat ik een Kia-'fan' ben geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 GDI Plus Pack Airco / Cruise / Clima / Trekhaak / 1-Eig
- 2012
- 124.824 km

Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive Plus Pack TOP ONDERHOUDEN & NWE APK
- 2011
- 112.352 km

Kia Sportage 1.6 GDI World Cup Edition | Orig. NL | Trekhaak | Camera | Stoelverw. | Navi | Blue |
- 2014
- 134.995 km