Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Dynamic (2010)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TSI 63kW Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst58.658 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vandaag de nieuwe auto gehaald.

  • 49 km

Vanochtend heb ik onze nieuwe auto gehaald, de Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW.
Zoals te lezen is bij de review van onze vorige auto de Fabia 1.4 63 kW sport hebben wij vanwege gezinuitbreiding gekozen voor de combi.

We kenden de Skoda Fabia al goed en het was eigenlijk een makkelijke keuze. Verschil is met name de andere motor.

Van een ongeblazen 1.4 naar een turbo 1.2 met hetzelfde vermogen alleen een hoger koppel. We hebben hem ongereden gekocht. Dat was wel een gok. Hoe de ervaringen met deze motor zijn zal ik op een later tijdstip melden.

De uitvoering is voorzien van alle denkbare opties en blijft ook nog in dezelfde wegenbelastingklasse. Ook dat is een van de redenen geweest voor deze auto.

De sportstoelen zijn als bekend (goede zijdelingse steun), wat nu al wel opvalt is dat het onderstel comfortbaler aanvoelt. De combi stuurt strakker en geeft beter gevoel ten opzichte van de vorige fabia. Zover ik weet zijn er geen wijzigingen in het onderstel. Ook hier kom ik later nog op terug.

Voornaamste reden is toch wel de bagageruimte. Inderdaad de ruimste in de klasse waar de Fabia zich in bevindt. Onze maxi-cosy buggy en de grote kinderwagen passen nu allebei in de kofferbak. Dat was voorheen toch wel puzzelen en meten. We houden zelfs ruimte over!

Kortom tot nu toe erg tevreden! Voor wat betreft de rijervaring kom ik zoals gezegd later bij meer km's op terug.

Tank leeg, dus tijd voor aanvulling in de review.

  • 546 km

Inmiddels ruim 500 km verder.


Hoe bevalt de nieuwe Fabia tot dusverre?

De motor reageert alerter t.o.v. de oude 1.4. Dat heeft grotendeels te maken met het grotere en bredere koppelverloop.

Het onderstel voelt ook volwassener aan tijdens de ritten. Op de een of andere manier ligt de auto stabieler op de weg.
Heb gekeken welke banden er op liggen. Dat zijn de Bridgestone turanza ER 800 serie. Zelfde als voorheen. Slijtvast maar lawaaïig.

Kwa verbruik valt het me tot nu toe niet tegen maar ook niet mee. Rij ongeveer zelfde verbruik als de 1.4 Dus zeg maar zo rond de 1 op 14 a 15.
Misschien dat dat nog bijtrekt nadat de auto ingereden is.

Waar ik heel erg blij mee ben zijn onder andere de radionavigatie, (welke ook beter geluid geeft t.o.v. het vorige model radio in de Fabia. Misschien zijn de speakers beter gemonteerd?), verder de meedraaiende koplampen en het meeste toch wel die kofferruimte. Dat scheelt zoveel t.o.v van het hatchback model. Nu pas de kinderwagen er tenminste in. ;-)


Heb ik al ergens spijt van?
Misschien dat ik geen winterbanden erbij genomen heb...
Maar nee, absoluut geen spijt van de keuze voor dit model.
De greenline vond ik het gewoon niet hebben ondanks de financiële voordelen.

Er zijn wel wat dingetjes die ik nog aan de auto wil aanpassen bijvoorbeeld LED lampjes. Die wil ik dan in het daglicht hebben en de kentekenplaat verlichting.
Maar dat schijnt lastig te zijn i.c.m. het computersysteem CANBUS wat in de Fabia zit. CANBUS controleert namelijk alle noodzakelijke verlichting en omdat de weerstand van een LEDlamp anders is dan een gloeilamp krijg je foutmeldingen.
Binnenkort maar eens kijken hoe we dit gaan oplossen...

Het brandstofverbruik houd ik ook in de gaten voor de volgende aanvulling. Want fabriekopgave zou zo rond de 1 op 18 a 1 op 19 moeten kunnen zijn...

Bijna 7000 km op de klok, ervaringen tot nu toe

  • 6.811 km

Het is weer even geleden dat ik wat te melden had.
Maar hierbij, inmiddels al bijna 7000 km op de klok en wil jullie mij ervaringen vertellen.

Vanaf het begin zat er een kraak in de voorkant bij het inveren op een drempel. Dit heeft de dealer onderzocht en het bleken de draagarm rubbers te zijn die kraken, deze zijn vernieuwd door een gemodificeerd setje.
Gevolg probleem opgelost.

Ander probleem dat er was, is een trilling/resonantie bij stationair toerental. Soms wel, soms niet. Kortom lastig te laten beoordelen.

Na een aantal weken ben ik er achter gekomen dat de brandstofleiding in koker tussen de motor en de rechter wielkast resoneert omdat de slangklem in die koker waar de leidingen uitkomen iets verschuiven tijdens het rijden. Door de trillingen van stationair lopende motor kon ik op onderzoek uit onder de kap.

Zodra je de leidingen iets terugschoof in de koker was de resonantie over.
Dus heb ik de dealer gebeld, ze kenden dit probleem.
De dealer heeft dit weer netjes opgelost door de slanghouder vast te zetten en een stuk foam in de koker te stoppen wat de brandstofleidingen dempt.

Het is een praktische oplossing, maar verdient niet de schoonheidsprijs.

Wat het verbuik betreft heb ik al op een aantal ritten de fabrieksopgave gehaald. Moest daar wel enorm mijn best voor doen.

Gemiddelde is te zien in de verbuiksmeter van autoweek...


Wat bevalt er aan de Fabia na bijna 7000 km?

Ik heb wel gemerkt dat de 16"velgen en banden voor een directer wegcontact zorgen dan de standaard 14 of 15 inch band/velg combinaties. Dit vind ik persoonlijk prettiger en is ook puur gevoelsmatig.
De sportstoelen zorgen voor plezierige ritten wat het zitcomfort betreft. Je wordt gedwongen recht te zitten. Iets wat op een vlakke stoel niet het geval is en bij mij rugklachten veroorzaakt.
Gecombineerd met de extra ruimte in de auto en de betere motor is mijn keuze nog steeds naar alle tevredenheid bevestigd.
Kortom Skoda Simply Clever; Nog steeds geweldig!

Led zit er op.

  • 9.375 km

Inmiddels de 9000 km gepasseerd. Auto bevalt nog steeds goed.
Ik heb de auto verbetert door er led verlichting in te zetten. Daarnaast ook led dagrijdverlichting.
Staat toch net even chiquer.

Laatst ook de monte carlo grille geplaatst. Zo is de fabia net anders dan andere.

Later meer ervaringen.

winterbanden en onderhoud

  • 14.460 km

Inmiddels de eerste onderhoudsbeurt gehad.
Geen bijzonderheden op een ding na.

De motor startte vaak met een ratelend schavend metalen geluid.
Met de beurt aangegeven dit te controleren. Er bleek een motorupdate te zijn waardoor de wastegate niet bleef open staan bij starten van de motor.
Sindsdien nog maar een enkele keer het geluid. Ik vrees dat het de kettingspanner is die klappert. Want het geluid is niet weg.

Verder zijn de deuren bijgesteld omdat er water naar binnenkwam bij heftige regenval. Schijnt ook vaker voor te komen bij de fabia 2.

Ook heb ik de winterbanden er op gelegd. Je kan goed merken dat de grip bij het slechtere weer beter is. Bijkomend voordeel is iets meer comfort. De zomerbanden zijn 16 inch en de wiba's 15. Klein verschil maar goed merkbaar.

Brandstof verbruik valt me niet mee maar ook niet tegen. Gemiddeld 1 op 15 tegen 1 op 19 fabrieksopgave. Mijn vorige deed 1 op 13 over hetzelfde traject.

Al met al nog tevreden, maar er moeten wel wat zaken opgelost worden.

De 30.000 km gepasseerd.

  • 30.967 km

Inmiddels is de distributie ketting en spanner onder garantie vervangen.
Daarmee is het probleem met klapperende ketting opgelost. Auto lijkt wel wat tammer geworden.

Ook is de tweede onderhoudsbeurt uitgevoerd. Te samen met einde garantie controle.
De ruitenwisser armen waren gecorrodeerd en zijn onder garantie vervangen.

Tevens melding gemaakt van olieverbruik.
De Fabia verbruikt per 3000 km een liter olie. Ik moest een oliestaat bijhouden. Daar ben ik nog wel mee bezig, maar inmiddels is de fabrieksgarantie wel verlopen.

Brandstof verbruik blijft op een 1 op 14,5 zitten. Veel hoger dan fabrieksopgave van 1 op 20.

Kortom niet meer uitstekend tevreden. Ik houd jullie op de hoogte.

De 40.000 km gepasseerd.

  • 40.765 km

Inmiddels de 40.000 km gepasseerd zonder problemen.

Wat ik voorheen meldde over olieverbruik lijkt grotendeels aan mijn rijgedrag te hebben gelegen. Ik reed hem als een diesel. Ik volgde het schakeladvies op van de boordcomputer. Na een kleine 9000 km het olieverbruik bij te hebben gehouden en de laatste 4000 km op hogere toeren doorgeschakeld te hebben is het olieverbruik van 1 liter olie op 2000 km teruggelopen tot 1 liter op 5500 km op dit moment.

Ik blijf het bijhouden tot nader bericht.
Ik hoop dat het goed blijft, want heb geen zin om deze in te ruilen.

Brandstof verbruik lijkt ook te verbeteren door aangepast rijgedrag.

Eerstvolgende onderhoud zal remvloeistof vervangen zijn en airconditioning olie en vloeistof vervangen.

Tegen die tijd volgt nieuwe update.

Tegen de 60.000 km

  • 58.658 km

Inmiddels de grote beurt gehad met remvloeistof en aircoservice.
De Fabia rijdt nog steeds perfect. En zelfs beter nu de grote beurt geweest is. De bougies zijn vervangen en dat merk je goed.

Olieverbruik blijft nog puntje van aandacht. Maar zit nu nog steeds op 1 liter olie op 5750 km. Ik ben voornemens over te gaan op 5w40 olie. Dit omdat de fabriek het voorschrijft en ik heb vaste onderhoudsintervallen.
Brandstofverbruik zit stoïcijns op 1 liter brandstof op 14.8 km. Vanaf eind maart wordt de dagelijkse route naar mijn werk wel anders. In plaats van 25 stoplichten naar ongeveer 8. Dat zal hopelijk brandstof schelen.

Met het gebruik van winterbanden is de auto wel stiller dan met de zomerbanden.
Dat is op zich vreemd omdat winterbanden meer herrie produceren.
Nu zitten er bridgestone turanza er300 banden op de zomervelgen en die beginnen droogte scheurtjes in het loopvlak te vertonen. Wellicht de oorzaak van de herrie.
Ze zitten nog op 3.5 mm rondom. Maar denk dat ik na komende zomerseizoen op zoek moet naar nieuwe banden.

Wat betreft elektronica ben ik zeer tevreden. Geen kapotte lampjes wat ik voorheen wel vaak had in de vorige Fabia.

Enige minpunt is de krasgevoeligheid van de lak. Nu is de Škoda Fabia zwart en zal elk dingetje eerder opvallen. Maar dat een krasje er zo makkelijk op gaat. Wellicht dat een volgende Škoda een andere kleur krijgt. Voorlopig rijd ik nog wel even door.

Tegen die tijd dat de banden vervangen moeten worden meld ik mij weer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.