Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2000)

autoreview

Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2000)

Signalement

Uitvoering206 GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijke een goede!

  • 161.000 km

Mijn vriendin wilde een andere (ruimere) auto. We hebben wat rondgekeken, en kwamen tot de conclusie dat een Peugeot 206 een goede keuze zou zijn, ook omdat ik zelf al een Peugeot 307 heb.

Mijn vriendin rijd er niet heel veel mee, daarom zou een benzine auto voldoen.

In eerste instantie keken we naar een XS uitvoering, met in elk geval airco, dit was belangrijk.

Nadat we proefgereden hadden met een 1.4 Gentry, die niet heel netjes was, en ook nog een aangepast was voor een gehandicapte (wat niet in de advertentie stond), deze maar laten gaan. Zo netjes was hij nou ook weer niet, en er zat onderhoud aan te komen, verkoper wilde niks doen qua prijs.

Na het een en ander naast elkaar gezet te hebben, kwamen we tot de conclusie dat een GTI niet zo'n slechte keuze zou zijn. We weten maar als te goed dat er heel veel slechte tussen zitten.

De reden om een GTI te kiezen waren deze:
- Verbruik niet noemenswaardig meer dan bijvoorbeeld een 1.4, bij normale rijstil
- Zeer luxe
- Fatsoenlijke sportstoelen, mooi zwart/grijs interieur
- Meestal airco
- En natuurlijk, hij is snel

We hebben er in totaal 4 bekeken:

- Nummer een, was in gerookt, dik 2 ton op de teller, er knipperende lampjes wat aan zou geven dat er iets niet in orde was, deze viel af, was ook te duur.
- Nummer twee, een zwarte, op LPG-G3. Liep niet netjes constant. LPG lampje ging niet branden, leek alsof het systeem niet werkte. Ook veel steenslag, had er geen goed gevoel bij, dus laten staan.
- Nummer drie. Een eerlijke auto. Buitenkant netjes, interieur matig. Flink in gerookt, van een bouwvakker, technisch leek hij wel in orde, maar de airco werkte 100% zeker niet. Deze laten staan omdat de vraagprijs te hoog was, en eigenlijk was het niet wat we zochten.
Nummer vier, dit was hem!

- Gekocht bij een net garagebedrijf, er zaten géén papieren bij
- De auto zag er daarentegen wel zéér netjes uit, er was niet in gerookt, echt alles functioneerde
- In tegenstelling tot de andere GTI's die we bekeken hebben, liep de motor van deze echt fantastisch! Geen hikje of stotter te vinden
- Er heeft haast zeker iemand in gereden die er echt zuinig op geweest is, dat kan haast niet anders, want hij is dan wel bijna 10 jaar oud, hij ziet er uit als nieuw, en fris!
- Hij was/is origineel. Originele velgen, spiegels, en zelfs de originele RD1 fabrieksradio.

Prestaties

Zonder meer een rappe kar. 140 pk lijkt niet zo heel veel, maar deze auto zet weinig op de schaal qua gewicht, dus hij gaat er als een speer vandoor.
De 1 is wel kort, daarna gaat het versnellen wat beter. Ook in zijn 5 op de snelweg trekt hij echt goed, en ook echt goed van onderuit.

Wegligging

Ik dacht dat mij 307 goed op de weg lag, deze voelt echt strak aan in de bochten. Het sturen gaat vrij zwaar, maar het is dan ook een sportieve auto.
Remmen werken ook lekker scherp.

Wat minder
Hij rammelt wel wat, maar veel minder dan de andere GTI's die we bekeken hebben. Ik had me van te voren al ingelezen, dus wist dat ze soms wel rammelde hier en daar.

Comfort
Echt stug is hij niet. Hij zal vast wel wat harder in de veren hangen dan de normale varianten. Je kan er in elk geval goed een drempel mee over.

Conclusie
Als je er normaal mee om gaat, gaat deze auto lang mee. De motor is ook niet echt een GTI motor, maar deze gebruiken ze ook in andere (grotere) auto's. Wel is de versnellingsbak anders, heb ik zo het vermoeden.
Benzineverbruik valt reuze mee. Ik heb het nog niet goed bekeken, maar ik lees verhalen dat je er netjes 1:14 mee kunt rijden.

Multiriem vervangen

  • 163.000 km

De multieriem piepte. Athans, er piepte iets. Het was niet echt duidelijk wat, maar het kwam duidelijk bij de multiriem vandaan.

Ik heb deze laten vervangen. In de eerste plaats is er alleen een looprolletje vervangen. Nadien was het piepen minder, maar niet over.

Uiteindelijk is de hele zaak nogmaals gedemonteerd, en is de riem zelf, de looprol en de spanrol vervangen, gelijk alles dus.
Sinsdien is het piepen over.

Dit heeft ongeveer 200 euro gekost. De riem zelf zo'n 50 euro, de looprol 25 euro, de spanrol was wel wat duurder, namelijk 70 euro, en daarnaast nog de arbeidsuren natuurlijk.

Nog de complimenten gekregen voor de goede staat van de auto, de onderkant zag er keurig uit, zonder beschadigingen, zo zie je ze niet veel meer.

De APK komt er weer aan

  • 168.000 km

Binnenkort een nieuwe APK, ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee. Wel hebben de voorbanden hun beste tijd gehad.
Zo reed ik laatst op de snelweg bij een flinke hoosbui, had ik ineens geen grip meer. Ik reed ongeveer 100 km/h.
De voorwielen spinden, zomaar uit het niks, maar geen tractie meer.
Dan gaat het dus echt tijd worden deze te vervangen, het profiel is ook niet als te best meer.

Nu zitten er rondom Michelin Primacy banden, het liefst heb ik deze ook weer terug, echter zijn dit nogal prijzige banden.
2 verschillende sets banden zie ik niet zitten, en je wilt toch wel het beste voor je speelkameraad, dus zal de portemenee open moeten, maar je wil natuurlijk alleen maar het beste.

Tot nu toe geen problemen gehad. Verbruik gemiddeld 1:13,5, toch vrij netjes.

Nog het een en ander gedaan aan een vervelende squeek. Waar deze vandaan kwam weet ik niet, maar ik het het volgende gedaan:
- De haken waar de achterbank in haakt, voorzien van een stuk plakband.
- Mechaniek van de achterklep voorzien van een dun laagje WD40.

Hiermee was het opgelost. Wat kan het soms toch simpel zijn.
Verder is de auto redelijk stil, het knarsen, piepen en kraken wat ik vaak lees over mede 206 rijders, valt bij deze echt reuze mee.

APK

  • 168.000 km

De auto is weer APK gekeurd. Helaas net een dag van de keuring lag de uitlaat er onder uit, deze was afgebroken, op het einde van de pijp tussen de midden en eind demper in.
Deze is gemaakt (middendemper vervangen), voor de rest geen op of aanmerkingen!

Verder zijn ook de voorbanden vervangen voor Michelin Pilot Sport banden.

Dagelijks gebruik

  • 170.000 km

Ik gebruik de auto nu zelf dagelijks, om naar mijn werk te rijden. Mijn vriendin moet nu veel verder rijden als ik, en gebruikt nu mijn 307 HDI diesel.

Tjah, het verbruik. Ik kom ook niet veel beter uit dan hooguit 1:11. Het is zo'n 8 KM heen en 8 KM terug vanuit mijn werk.
Toch rijd ik nog steeds zo'n 300 KM in de week. Hard optrekken lukt bijna niet op dat stukje, dus aan mijn rijstijl ligt het niet, maar het blijft leuk om de motor af en toe te horen grommen/brommen.

Afgezien van de best wel hoge benzine kosten, heb ik er geen problemen mee gehad, alles lijkt goed te werken.

De kwaliteits beleving binnenin is natuurlijk wel minder dan mijn 307.

Ik zou ook met het aantal kilometer wat ik nu er mee aan het rijden ben, ook een diesel kunnen kopen, want met de 307 reed ik evenveel, en die is ook vele malen goedkoper dan de benzineslurpende auto die ik daarvoor had.
Ik vraag me ook af waarom ik een goede auto weg zou doen? Alles werkt, geen reden voor mij om zomaar iets anders te kopen...

Alweer de volgende APK

  • 172.000 km

Weer een jaar verder, en weer een nieuwe APK. Ditmaal geen afgebroken uitlaat gelukkig. Dit is volgens mij een kwaal die bij dit type vaak voor komt. Een van mijn vorige auto's, een Citroën, had dit euvel ook.

Dit jaar amper mee gereden, momenteel staat hij ook al weer ongebruikt in de garage.
Ik ga hem echter niet meteen verkopen. Het is een technisch goede auto, en zou het op dit moment niet slim vinden een goede auto te verkopen.

Samen met de APK een beurt gedaan. Er hoefde niks aan te gebeuren, en zodoende zijn de vloeistoffen ververst.

Verkocht

  • 180.000 km

Heb de auto verkocht en een 206 1.4 HDI gekocht, het verbruik werd me toch wat te veel. Alhoewel er niks stuk gegaan is, en alles prima werkte, vond ik de kosten toch te hoog worden.
Inmiddels is er vast een nieuwe tevreden eigenaar (verkocht via de handel), helaas misschien niet aan een liefhebber. Dit is misschien wel een van de weinig originele GTI's die er nog zijn.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.