Ford Escort 1.6i CLX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6i CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Complete goede auto met een hoog uitrustingsniveau. Heb hem voor een prikkie (3.500 euro) gekocht bij een dealer, want er zaten wat krasjes en deukjes op. De Escort rijdt erg goed, je kan echt merken dat dit een doorontwikkeld model is, want de hele auto is goed in balans. Qua veiligheid ook erg goed met een standaard airbag, kreukelzones en dwarsbalken in de portieren. De kofferbak is echt gigantisch, alles past erin. Minpunten zijn het lage vermogen en trekkracht van de 90 pk motor die verder wel prima z’n werk doet. Maar in combinatie met het gewicht van 1050 kilo is dit toch te weinig voor mij, volgende auto moet een betere vermogen/gewicht ratio hebben. Interieur ziet er goed uit met een prima ingedeelde cockpit. Stoelen zijn iets aan de vlakke kant voor mijn sportieve bochtgedrag. Advies is om zeker lichtmetaal en breed rubber eronder te monteren, dit komt de grip zeker ten goede! Verder heb ik de auto 3cm verlaagd voor een beter bochtgedrag.
PROBLEMEN
Wat kleine dingetjes;
-startmotor
-accu
-wiellager rechtsachter
-deurhandvat
-enkel lampje
Alles bij elkaar zo´n 350 euro in 1,5 jaar tijd, is toch niet slecht.
Update december 2003:
2 synchromeshringen kapot; reparatie kosten: 900 euro bij de Ford dealer. Dat wordt dus een nieuwe versnellingsbak; tweedehands zo´n 250 euro.
Verder nieuwe remblokken en schijven vóór en nieuwe remschoenen achter; nieuwe uitlaat midden en eindgedeelte, opnieuw laten uitlijnen (3e keer!!), oliedruksensor vervangen, handrem gesteld, stuur rechtgezet, nieuwe bougies en een grote beurt. Alles bij elkaar nog eens zo´n 800 euro. Dat valt dus vies tegen als je denkt dat je goedkoop rijdt met een Escort: FORGET IT!
Officiële dealer valt trouwens ook tegen qua deskundigheid! Ik hoorde rechtsachter een rammel en de Ford dealer wist mij te vertellen dat dit de verlagingsveer was die iets los steunde op de veerschotel. Toen ik dit liet repareren bij het bedrijf waar ik de veren heb laten monteren, bleek dat het geluid van rechtsvoor kwam, waar de schokbreker in de motoruimte niet helemaal goed aangedraaid zat.
Conclusie van al deze ellende: volgende auto wordt dus geen Ford meer...
Update april 2004:
Er zijn weer wat dingen kapot gegaan:
-Benzine meter schommelt
-Wiellager linksachter
-Slot rechts (gelukkig doet links het nog) en slot achterklep
-Lampje van de asbak
Ben benieuwd of er nog iets heel blijft deze zomer..
Update juli 2004...the story continues...
-Slot achterklep ook kapot gegaan+ de kabel van de binnenuit ontgrendeling van de achterklep
-Ik dacht dat er een wiellager vervangen moest worden; blijkt dat er een deuk in één van de velgen zit (geen idee hoe dat is gebeurd??)
-Bij licht steunen op de hoofsteun van de passagiersstoel (bij achteruit rijden) knakte de hoofdsteun naar voren; vastgezet met tape.
Update november 2004: de APK
remtrommels en schoenen achter (link en rechts) vervangen, richtingaanwijzer kaduuk (hele hendel vervangen à 100 pleuro ex werk, grrrrr), lampje asbak wéér kapot (zucht...)
Update Januari 2007:
Sinds een halfjaar eindelijk van de auto af....ppffff gelukkig nog 800 euro ervoor gevangen, ben nu zeer tevreden met een Nissan Primera SRI!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.