Mini Cooper S (2005) #2

autoreview

Mini Cooper S (2005)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Racekart voor de openbare weg

  • 25.000 km

2007 de aankoop:
Nadat mijn snowboard (en vele andere dingen) voor de zoveelste keer niet meer in mijn S2000 pastte, en het mijn enige wagen was heb ik besloten om mijn wagen te verruilen voor een iets functionelere wagen. Niet al te veel, want dat is nog niet nodig.
Mijn voornaamste eisen aan de wagen waren in die tijd: Snel, , goede wegligging, klein (amsterdam), degelijk en een wagen met uitstraling. Al deze eigenschappen waren snel gevonden in de Mini Cooper S. Na enkele weken shoppen is de keuze gevallen op een Rode met wit dak en een rood dashboard, gekocht bij een Mini/BMW garage met 2 jaar garantie.

2007-2010 Mijn ervaringen:

Prestaties:
Dit is echt een geniale wagen! Wat een trekkracht en geluid uit een 1.6 liter motor. Hij is schakellui te rijden (75 km/h in de 6e versnelling), door de compressor heeft de wagen over het gehele toerengebied trekkracht. Bij flink gasgeven hoor je het mechanische geluid van de compressor en bij gas loslaten geeft de uitlaten allemaal kleine plofjes. Dat laatste is totaal nutteloos maar wel super gaaf!

Rijeigenschappen en Comfort:

De wagen is gemaakt voor bochten, bochten en nog eens bochten. Tot zeer hoge snelheden kun je met deze wagen gooien en smijten. De lage zitpositie zorgt er ook voor dat de snelheidsensatie wordt vergroot. De besturing is zeer nauwkeurig en direct. Hij is daardoor wel erg spoorgevoelig (bij tramrails moet je goed je stuur beethouden) en op snelheid is rij vrij nerveus.
De sportieve rijeigenschappen zorgen gelijk voor een het grootste nadeel van deze wagen; het comfort.
De combinatie van de keiharde vering, de 17 inch lichtmetalen velgen, de directe besturing en het geluid op de snelweg zijn allemaal factoren die het comfort geen goed doen en uiteindelijk zelf storend worden.
Vooral de vering geeft soms flink de klappen door, of het nu korte oneffenheden of lange zijn. Regelmatig wordt je uit je stoel gesmeten door een kuil in de snelweg. In de stad weet je wel beter en rijdt je soms stapsvoets over (bekende) hobbels heen.
Op een of andere manier raakt de voorkant, onderzijde regelmatig de grond. Dit resulteert in een schrapend (gelukkig geen schadelijk) geluid. Veel mensen kijken dan ook om en dat is niet omdat ze een mini zien!
De runflat banden geven behoorlijk veel lawaai door in het interieur en de ventilatie kan een hoop windgeruis geven als je de roosters van het dashboard dichtdraait. Niks aan te doen, constructie van de wagen.
Postief voor mij zijn de stoelen. Deze vangen het merendeel van de hobbels goed op en zij samen met het stuur in een goede positie te verstellen. Ze mogen wel wat meer zijdelingse steun geven.

Verbruik:

Daar kan ik vrij kort over zijn 8,5 liter op 100km! Al 2,5 jaar lang!

Bruikbaarheid:
Voor 2 personen is de wagen ruim voldoende. Ik ben met niet al te veel moeite met tenten en wintersport spullen op vakantie geweest. We even de achtebank neerklappen. Een kort ritje met 4 personen is ook goed te doen, al moeten de personen niet al te groot zijn. De kofferruimte is mini(maal). Een krat bier kan alleen met een opgeklapte achterbank vervoerd worden. Het parkeren is wel ideaal in de stad. Vaak past de wagen in kleine plekken waar andere wagens voorbij moeten rijden.

Problemen:

Over het algemeen is de wagen vrij probleemloos en heeft hij mij nooit in de steek gelaten.
De wagen is zeer onderhoudsvriendelijk. Om de 25000 km heeft de wagen een beurt nodig.
Wel heb ik wat extra kosten gehad aan de volgende punten:
- de koppeling is tot 2 maal toe vervangen; 2 maal ontkoppelde de wagen niet meer goed. Als de wagen slecht in de versnelling te krijgen is en het aangrijppunt van het koppelingspedaal gelijk begint bij het opkomen van het koppelingspedaal dan heb je dit probleem. DUUR: eerste keer garantie, 2e keer 1000 euro.
- De thermostaat lekte bij 65000 km
- De koelvin van de airco defect 55000km. Piepend geluid bij aanzetten airco en bij fileverkeer in de hitte.
- Tip: laat NOOIT een mini voorruit vervangen door carglass!! Ga naar de normale dealer en betaal iets minder eigen risico. De omlijsting wordt dramatisch slecht gemonteerd met liters kit en nadien kraakt de wagen bij elk hobbeltje. Als je pech hebt breken ze ook nog de bevestingspunten van de afdekkappen van je A-stijl en vliegen ze er op de snelweg af!

Conclusie:
Het matige comfort moet je voor lief nemen als je deze auto koopt. Hij geeft er zoveel meer voor terug: goede prestaties, een brillant weggedrag en last but nog least: een stuk emotie en een vrolijk uiterlijk. Niet alleen een auto voor oud-zuid maar ook voor de autoliefhebber.
Helaas heb ik hem recent weggedaan met pijn in mijn hart, maar ik krijg gezinsuitbreiding en dan is een mini echt te mini!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.