Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2009)

autoreview

Daihatsu Cuore
Daihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu Cuore

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cuore als gezinsauto ?

  • 66.000 km

CONCLUSIE:
De Daihatsu Cuore is voor een gezin met één kind dat niet op kampeervakantie gaat, zowaar een gezinsauto gebleken. Zelfs met een vriendje erbij ging het zonder aanhanger of imperiaal zowaar om met vier personen en bagage in Denemarken aan te komen (en terug) Met drie naar Italië over de passen ging ook goed. Zelfs bij de bouwmarkt of IKEA ging alles erin met wat passen en meten. De lengte van de bagageruimte is 1 meter, tussen de voorstoelen of met voorstoel opgeklapt nog wat meer. Dus: Zoekt u een betrouwbare, op termijn supergoedkope gezinsauto voor een klein gezin dat niet veel bagageruimte nodig heeft, dan is de Daihatsu Cuore best te doen, mits met verzwaarde achterveren (235 euri) en airco (1000 euri). Eigenlijk was het voor mij ook een gok, maar gelukkig is dat goed uitgepakt. Alleen zo jammer dat de Cuore zo duur is geworden door de dure Yen. Deze slimste auto van allemaal verdient veel beter dan een marginaal plekje in de autohistore. Gelukkig vindt de Daihatsu motor gretig aftrek bij Toyota Aygo, Citroën C1, Subaru en nog wat merken.

ERVARINGEN
Bij aflevering maakte ik nog de opmerking dat deze Cuore een zwaar bestaan tegemoet zou gaan. Hij werd namelijk enige gezinsauto (voor een gezinnetje van 3 personen). Hoezo dat ? Wel de vorige auto was ineens electronisch dood door twee defecte kabelbomen, dus economisch total loss. Dat kwam geldtechnisch slecht uit. Daarom maar voor de minimale variant gekozen, maar wel nieuw en authentiek Japans (made in Japan), want gelazer hadden we met auto's wel genoeg gehad. Zie mijn vorige reviews.

Ook werd mij bij aflevering geadviseerd om gezien mijn gebruik als volwaardige gezinsauto zwaardere achterveren te monteren. Niet gedaan. Maar nu gaan we met vier (!) personen op vakantie in Denemarken. Dat gaat dus niet zonder zwaardere achterveren... Dus toch maar doen. Verder vind ik de lak erg kras en steenslaggevoelig. Nog meer te klagen ? Jawel, in Japan zit het stuur aan de rechterkant. De ontwaseming denkt nog steeds dat het stuur aan de rechterkant zit. Dus het duurt voor de bestuurder een eeuwigheid voordat de voorruit ontwasemd is. De bijrijder ziet de wereld binnen vijf minuten helemaal helder. Erg slordig.

Defecten ? Nobody's perfect, de rechterruitensproeierterugslagklep (mooi woord voor galgje) is onwillig, waardoor de sproeier niet goed wil sproeien... Dit is onder garantie hersteld. Bij de 30.000km beurt is geconstateerd dat het staal van de voorremschijven inferieur is (putjesroest). Update: Onder garantie vervangen. Verder is de airco al na drie jaar lek. Lek is niet gevonden, dus vanaf nu ARKO. Aangezien bij vier geopende ramen je de wagen uitdendert, nu VORKO (voorramen kunnen open).

Wat ronduit hinderlijk is, is dat mijn rechterschoen blijft haken achter de zijkant van het achterste deel van het middenconsole. Daardoor kan ik mijn voet niet op de rem krijgen en dat heeft bijna een aanrijding veroorzaakt. Hoge schoenen aandoen als je een Cuore rijdt, dus ! Aangezien ik die niet altijd aan heb, moet ik vaak in een nogal onnatuurlijke beenstand op het gaspedaal drukken. Dan krijg ik dus spierpijn na een dagje gasgeven.

Verder alles OK ? Technisch wel. Ik vind dat hij meer dan voldoet. Het rijdt niet superstrak, de zijwindgevoeligheid is legendarisch slecht, de hele bediening is wat afstandelijk. Maar het voelt allemaal solide, het maakt allemaal weinig geluid, en ook lange afstanden zijn qua comfort geen probleem. Wel zijn de afrolgeluiden van de banden te sterk. Misschien dat dit bij andere banden beter is. Update: Vredestein gemonteerd. Is iets stiller. Update2: met 67000km Bridgestone Evo gekozen. Dat is in alle opzichten nog véél beter! Bandenslijtage is bij deze auto kennelijk vrij hoog, met rustige rijstijl.

Waar blinkt de Cuore in uit ? In dat doen waar hij voor gekocht is, gelukkig. Heel, heeel weinig benzine gebruiken (ik haal de fabrieksopgave van 1 op 22,7 best regelmatig. 1 op 21 is echter het gemiddelde. Verrassend veel zeer flexibele ruimte en best nog comfortabel. Ik vind vooral de kleine draaicirkel en de smalte van de auto erg handig. Dat ie smal is heb je binnenin gek genoeg niet eens zo door. Knap gedaan.

Wat is echt fun ? Mwah, het is geen "fun-auto". Daar is hij niet voor gemaakt. Hij is een gehoorzame goeiige lobbes. Behalve de motor. Laat die maar eens tot maximaal toerental (6500 toeren) doortrekken. Wat een leuk geluid maakt die dan !! Ik heb me voorgenomen om dat minimaal éénmaal in de maand een paar keer te doen.

Extra's aan deze Cuore zijn airconditioning (af fabriek)en een schuiflade onder de rechterstoel. Officiële dealeropties zitten er ook op: verzwaarde achtervering, extra luidsprekers in de achterportieren, dorpelbescherming bij de achterklep en een losse luxe asbak.

De verzwaarde achterveren zijn een aanrader! Zelfs zonder belading is het bochtengedrag erop vooruit gegaan, zonder dat de achterkant springerig wordt. Beladen is het helemaal ideaal. De Cuore is nu volledig belaadbaar met vier volwassen personen en bagage zonder dat op diepe hobbels de achterveren doorslaan. Het verbruik is nog verder omlaaggegaan. Hoe is het mogelijk. Het ligt nu tussen 1 op 19 en 1 op 26 met 1 op 22 als gemiddelde (relatief veel snelweggebruik). Ik haal de fabrieksopgave dus op een haar na gewoon (volgens de boordcomputer). De topsnelheid is nu 160 op de Garmin nüvi, dus ook hier exact de fabrieksopgave. Olieverbruik is 1 liter op 16000km, dus ik haal ruim de service interval zonder bij te vullen.

UPDATE 1 april 2012 en 55000 km.
Inmiddels ook met z'n drietjes naar Italië geweest. De Daihatsu heeft zich kranig geweerd over de hoogste Alpenpassen en de Autobahnen. Maar het aantal pk's houdt niet over, vooral helling op. De lange bakverhoudingen werken dan niet mee. Verbruik (fors doorgereden en zwaar beladen) was tijdens de vakantie 1 op 20. Noord Italië (Idromeer) in twee dagen is te doen. Ik kwam wel gaar aan.

De achteruitversnelling is overigens niet prettig. Hij is veel te lang. Prima geschikt om 30 km per uur achteruit mee te rijden, maar wie doet dat ? Helling op achteruit resulteert in of een schuddende motor, of een slippende koppeling, of in veel te hoge snelheid.

Behalve de lekke airco en de vervangen remschijven, verder alleen regulier onderhoud.

Wegens privé omstandigheden is de auto in 2014 verkocht. Dat had niets met de auto te maken. Die bleef het uitstekend doen (op de airco na).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.