Mini Cooper (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Mini Cooper (R50) 2001
- 130.000 km
Na een jaar verwent te zijn met een leaseauto, moest ik door wisselen van baan weer zelf een auto kopen. Diverse fun auto's hebben de revue gepasseerd, waaronder: Suzuki Swift, Toyota Yaris T-sport en Peugeot 206CC. Maar uiteindelijk moest het toch een MINI worden.
Vanwege budget moest het één van de eerste worden met al redelijk wat km-ers. De auto is geimporteerd uit Duitsland, omdat deze vaak meer opties hebben dan orgineel Nederlandse MINI's.
Het is dus een Pure Silver Cooper uit 2001 geworden met 130.000 km op de teller.
Opties:
- sportstoelen met leren bekleding
- stoelverwarming
- airco
- CD wisselaar
- sportstoelen
- met leer bekleed stuur
+ en - punten:
+ Ondanks z'n leeftijd nog lang niet verouderd model
+ Leuke, vlotte auto met redelijk stug onderstel
+ Zeer actief forum (NewMINIclub)
+ waardevast (met als gevolg het volgende -punt)
- prijzig
- veel rammeltjes en kraakjes
- vrij dorstig
- "zingende" stuurbekrachtiging (bekend probleem, ga me pas zorgen maken als ie niet meer zingt)
Update:
143.000 - april 2009
Al meerdere malen gebruik moeten maken van m'n ANWB lidmaatschap. 2x motorstoringslampje gaan branden / motor in noodbedrijf bij file-rijden. Terplaatse door de wegenwacht gereset en na vervanging van het gasklephuis door de garage geen last meer van gehad. Op 3 april 2009 van de snelweg getakeld i.v.m. kapotte koppeling. Koppelingsplaten vervangen.
146.000 - Juli 2009
Voor onze "eerste" APK weggebracht naar Breeman. Flink wat gebreken en slijtage onderdelen die vervangen moesten worden:
- verroeste benzinetank beugel
- kapotte veerschotels
- verroeste reactiestang (voor stabilisator) (geen noodzaak)
- remschijven en remblokken
- koplamp vervangen i.v.m. verkeerd lichtbeeld
- 3e remlicht kapot (lampje kan niet vervangen worden, heel nieuw remlicht nodig)
- 2 Nieuwe banden.
Inclusief nog wat kleinere dingetjes en grote beurt een behoorlijke offerte gekregen van Breeman!!
Uiteindelijk de reparatie en beurt niet door Breeman laten doen, maar door een bevriende monteur en elders na reparatie laten keuren, omdat het allemaal wel erg prijzig werd.
I.p.v. 2 nieuwe banden gelijk maar 18" velgen met nieuwe banden erop gezet. Door de runflat banden voelt ie nog stugger.
Via het NewMINIclub forum een andere koplamp geregeld (€50,- i.p.v. 231,- nieuw bij Breeman)
De veerschotels schoongemaakt, nog laten zitten.
Reactiestang ook nog zo gelaten.
160.000 km - Maart 2010
In februari en een aantal mods uitgevoerd:
- Cooper S uitlaat laten plaatsen (lekker geluidje)
- Aerodynamica bumperkit (achterbumper gelijk laten plaatsen bij het plaatsen van de uitlaat, sideskirts en voorbumper zelf gedaan :) )
- KW schroefset laten plaatsen (moet nu echt uitkijken bij drempels)
- veerschotels vervangen (vielen uitelkaar bij het plaatsen van de schroefset)
- reactiestang vervangen (was nu echt nodig)
Nu 30.000 km verder is de MINI vooral slecht onderhouden gebleken. Volgens m'n monteur was ie erg vies onder de kap en diverse rubberonderdelen erg droog. Slechter dan dat je zou verwachten van een auto van 2001 met 160.000 km op de teller.
Ik rijd met de MINI trouwens tussen de 9 en 10L /100km. Dit is binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom op wegen met veel rotondes.
Ondanks relatief veel reparaties rijd ik nog steeds met erg veel plezier in m'n MINI. Het aanpassen van de auto met OEM-onderdelen blijft toch wel het leukste. Zodat je een dikkere look krijgt zonder het "AutoStyle-gevoel"
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.