BMW 118d Corporate Lease High Executive (2010)

autoreview

BMW 118d Corporate Lease High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering118d Corporate Lease High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst197.500 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is een dure accessoire

  • 800 km

Waarom deze auto?

Tja, ik heb hier en daar de keuze voor deze auto moeten verdedigen. Het is toch te gek dat je heel ruim 40k betaald voor zo weinig ruimte op wielen? Het is dan ook mijn accessoire geworden. Voor mij waren de criteria duidelijk. De auto moest bij me passen, een automaat hebben en mijn baas wil graag dat ik: diesel rijd, PDC heb en ook nog eens achterportieren heb, dus dit is uiteindelijk ook op de bestellijst gekomen. Er waren maar twee echte gegadigden: de Golf VI GTD DSG of de uiteindelijke keuze, deze BMW 118dA met M-sport pakket, navi professional (helemaal top), PDC en nog wat zaken. Ik heb sinds 1984, toen mijn vader de "eerste diesel die rijdt als een BMW" kocht, reeds zeer goede ervaringen met BMW. Er staan inmiddels twee BMW's op de oprit (ik geloof dat ik BMW's ga verzamelen)

Hoe rijdt hij?

De eerste indruk is goed, maar niet overweldigend. Alles is super degelijk en de auto voelt aan alsof hij uit graniet is gehouwen. Mooie materialen. Ik heb de M-sport vanaf papier besteld en vreesde dat de cockpit tegen zou vallen. Nou, helemaal tevreden, maar het gaat natuurlijk om het rijden. Dat valt dus tegen.....Significant meer rijgeluiden dan de 318d. En waarom geen 7-bak? Echt super zonde. 120 km/h in de 318d gaat bij 1950 rpm en de 1 doet dit bij 2300rpm. Ik wil steeds opschakelen, maar ben door m'n versnellingen heen. Daarbij komt een hindelijke fluit boven de 80km/h erbij om het rijconcert op te leuken, maar niet heus, dus moet ik helaas toch een keertje naar mijn vrienden van Renova om dit te verhelpen (wederom super door het aankooptraject geloodst door hen). Het geluid van de installatie in de 3 is ook significant beter. Ik heb mezelf voor de gek gehouden door te denken dat de 1 een kleine 3 was, maar de 3 is gewoon een stapje hoger. Veel meer een reisauto en deze kleine 1 is leuk om te sporten.

Kommer en kwel?

Is het dan überhaupt tegengevallen? Uiteraard niet. Het is een dijk van een auto en ondanks dat ik van zuinig rijden houd, lukt het mij niet om me in te houden en om niet elke keer weer volle pot weg te speren. Blijft leuk zo'n lineaire versnelling met een automaat. Een automaat is per definitie niet zuinig, maar de files hebben mij genoodzaakt een automatic te nemen, dus de consumptiewaarden van een handbak zal ik bij lange na niet halen. Nu gemiddeld 7,0 liter. Maandag komen de winterbanden eronder ( achterbanden zijn breder dan voorbanden, dus komt een niet alledaags setje onder). Ben benieuwd of dat iets doet met het interieurgeluid. Ik houd u allen op de hoogte.

het begint m'n auto te worden

  • 3.000 km

Het was even wennen, maar de 1 gaat zeker een deel van mijzelf worden. Inmiddels is de spiegelkap enigzins passender gemaakt waardoor de fluittoon vanaf 80 km/h is verdwenen.

Dit is nu niet direkt het model waar je een automaat in zou verwachten, maar ook die begint mij steeds meer te bekoren. De schakel momenten zouden van mij iets eerder mogen komen, maar het rijdt toch wel erg relaxet. Omdat de auto zo enorm uitdaagt om te planken, doe ik dit stiekem vaker dan ik zou willen. Even een inhaalmanouvre is lettelijk zo gepiept. Wat een feest. Ik merk wel dat auto sneller accelereert wanneer het gas niet helemaal wordt ingtrapt omdat, wanneer dit wel zou gebeuren de auto terugschakelt en in een minder gunstig toerental terecht zou komen.Verbruik nu is 6,5, maar dit kan veel lager omdat ik nu werkelijk alleen maar aan het knallen ben.

Het interieur is zo degelijk afgewerkt en ziet er zo goed uit. Blauwe stiksel die "ton sur ton" zijn met de metallic lak. Inmiddels is de auto ook mooi vies aan het worden. Vind ik (ik weet dat het een rare tik is) altijd mooi wanneer de auto er pekelig uit ziet.

Qua wegligging vind ik de 3 serie iets beter omdat deze 1 soms stuitert en soms echt een kart is. Af en toe lijkt het wel of hij los komt ( DTC lampjes gaan dan spontaan branden) bij lichte hobbels.

Audiosysteem is niet super. Altijd voor een upgrade gaan. Navi professional is wel goed: snel en doeltreffend, maar er gaat niets boven een TomTom. Dus dat geld kan uitgespaard worden.

Het kan wel zuinig:5,9 l/100km.

Alleen de toegestane snelheid gereden en, hoewel de auto nog niet op en top is ingereden al een keurige score wat betreft de consumptie. Zie het resultaat: 1 op 17.

een sportscar

  • 7.000 km

Elke keer stap ik met plezier in de auto. Had ik in het begin nogal moeite met het interieurgeluid (in vergelijking met de 3-serie) en de automatische versnellingsbak. Inmiddels ben ik aan alles gewend geraakt en zelfs de geluidsintallatie vind ik goed (mits het volume goed is open geschroefd). Qua wegligging is het er niets beters in deze klasse. Messcherp. Ik maak het liefst snelwegkilometers omdat de vering incl de 17" runflats toch erg straf zijn. Op hoge snelheid op de snelweg over een richel rijden laat soms spontaan het "asr" lichtje flikkeren. Maw, er is tractieverleis. Hmmm, moet er niet aan denken om nog harder te gaan en dan te moeten uitwijken. Maar goed, buiten dat, een heel veilig gevoel. Waardoor je uitgedaagd wordt om hard te rijden. Het kost immers geen moeite. Ik rijd ook constant veel te hard. Gevolg is dat de tank na 680 km leeg is (7,2 L/100km). Als je voornamelijk alleen rijd, is dit een super auto.

alsof ik mijn jas aantrek

  • 14.000 km

De auto is verslavend (geworden). Was ik altijd een beschaafde medeweggebruiker. Nu moet ik me inhouden om niet overal de limiet op te zoeken. Uiteraard gedraag ik me:), maar wanneer de omstandigheden het toelaten, ben ik los. Onlangs een weekendje gaan ski"en in Oostenrijk. Cruisecontrol op 180 en gaan. Af en toe even wat gas bijgeven om een 911 of ander gespuis voor te laten gaan, maar deze auto houdt zich prima tussen de grote jongens. Xenon is perfect. Zeker in Duitsland waar af en toe geen strepen zichtbaar zijn. De wegen zijn ueberhaupt van niet al te beste kwaliteit bij onze oosterburen. Daar kom je met deze plankharde 1-serie wel achter. Het stuitert er lekker oplos. Gelukkig is er 30 gig aan muziek beschikbaar, dus geen overslaande cd's meer. De stoelen zijn echt toppers. Het stuurt super op de bergweggetjes. De automaat in de sportstand en het schakelt net even wat sneller terug. Anders kun je zelf ook een tikje aan de handle geven. Ideaal dus. In de afgelopen maandenverslaad aan deze auto geraakt en guess what? Vandaag gewoon weer een BMW1 besteld. Staan er binnenkort weer 2 Beamers op de stoep. Nu een compleet zwarte. Zowel van binnen als van buiten, maar wel met schakelbak. Kunnen we kiezen welke we nu weer gaan rijden. Slecht he?

Oh ja, vrbruik. Asociaal (milieutechnisch gezien) rijden = 7,2 l. Socoaal rijden = 6,0 l

het belgische wegdek en een zwaar beladen auto

  • 15.000 km

Vanwege een gestrande broer en zijn collega moest ik midden in de nacht in Lille hen komen ophalen. Ze hadden de liquide middelen (1600,- excl brandstof) om wel een auto te huren in Porto om daarmee zo noordelijk mogelijk te komen: Lille/Rijsel. Noordelijker liet de verhuurder niet toe. Afijn, 3 zware mannen met dito bagage in een 1 vrotten en naar de luchthaven in NL blazen waar hun auto's stonden. Je merkt een verschil met de wegen in Fr, B of in NL en zeker met de 1 serie. Hij is klein en zooo hard geveerd dat de harddisk speler ervan oversloeg! Buiten dat ze het waardeerden dat ik ze kwam ophalen, kon de 1 hen ook bekoren (de ene rijdt A4, de ander een Golf VI). Ondanks het gebrek aan een niergordel waren ze onder de indruk van de souplesse va de motor, de 3-d navi, de stoelen en de algehele kwaliteitsbeleving. (Of wilden ze gewoon aardig zijn?)

automaat in sportstand

  • 22.000 km

Mooi dat elke keer als ik een review schrijf ik enthousiaster ben over de auto. Het rijdt zo hartstikkenne lekker. Heb de sportstand gevonden. Gas pedaal half intrappen en je rijdt iedereen (bij wijze van) er "zo rustig" uit. Ben regelmatig gecontroleerd aan het powersliden om zo nog meer plezier aan de auto te beleven en nog meer de handling door te krijgen. Volgende week ga ik op slipcursus. Moet van de baas. Hoor helaas wel in de verte ergens een rammeltje die alleen de kop opsteekt als ik over een heel slecht weg rijd. Voor de rest helemaal top.

onovertroffen wegligging

  • 28.000 km

Alweer een tijdje geleden mijn verplichte slipcursus gehad. Daarbij viel op dat mijn auto de stuur- en rem oefeningen op een veel hogere snelheid kon uitvoeren dan de ander auto's die meededen (Kia Sorento, geen vergelijking natuurlijk, A3 Ambition sportsback, Mazda 6 en A4 vorig model). Dat kan natuurlijk aan mijn stuurmanskunst liggen;). Aan het gewicht ligt het zeker niet. De wet van de traagheid moet elke keer 1500 kg van koers zien te veranderen. En dat voor zo'n klein karretje.

Vandaag een liter olie bij moeten gooien. Het zal de rijstijl zijn. Voor de rest helemaal tevreden. Heel degelijk en een genot om in te toeren.

Premium

  • 30.000 km

Vandaag de auto voor een 30.000 km beurt weggebracht. Voor mij werd bevestigd waarom BMW in het Premiumsegment zit. De auto was na 4 uur alweer klaar. Ondanks kleine martelingen die ik de auto heb aangedaan geen centje pijn (letterlijk en figuurlijk). Geen noemenswaardige zaken dus...Of toch, hij stond als nieuw te glimmen op de parkeerplaats. Keurig schoon gemaakt van buiten en van binnen. Service, meneer!

Hoe belangrijk is gunnen in de verkoop? Renova Breda laat keer op keer zien dat ze een topproduct afleveren. Op product- als service gebied staan ze op hoog nivo. Helaas duurt het nog 3,5 jaar voordat "we weer mogen". Ik weet zeker dat velen er zullen slagen.

heerlijk winterweer!

  • 50.000 km

Van 30000 km naar 50000 km geheel zonder problemen verlopen. Auto gaat als de brandweer. Had graag nog meer vermogen gehad omdat deze auto dat zo heerlijk aan kan.

Nu met al die sneeuw is het extra leuk. Ben al een paar keer naar de Alpen geweest. Het viel me op dat ik met de winterbanden en de electronica bijna niet slip. Alles is zo gecontroleerd en sturen is geen kunst. Met wegrijden op gladde ondergrond doe ik de DTC uit zodat er wel vermogen wordt doorgegeven, maar ook dan alles zo goed te controleren.

Anekdote: ik reed achter een sukkelende ex-lease -want uit 2005- A6 met petje erin(quattro, bleek later) en ging toen het eindelijk kon, links van hem staan bij het verkeerslicht. Dat kon hij natuurlijk niet laten gebeuren als. Dus, bij groen licht hij vol weg en ik van nature ook. Als een Huub Rothengarter in z'n hoogtij werd deze strijd nipt gewonnen.....:) Ach, boys stuff. Wat wil ik ermee zeggen? Helemaal niets! Buiten dat ik een bovengemiddelde chauffeur ben;) en dat ook een achterwiel aangedreven auto prima in de sneeuw kan rijden.

Eén jaar en 57000 km verder

  • 57.000 km

Wie mijn review volgt of in ieder geval een keer heeft doorgelezen, kan mijn conclusie na een jaar wel raden: een wat minder praktische rijdersauto.

Zojuist weer uit de Alpen gekomen (Axamer Lizum) met een overvolle auto. Dakkoffer is onontbeerlijk in zo'n situatie. In mijn eentje kan ik nog wel de achterbank omklappen, maar met meerdere passagiers kan dat niet en blijkt toch wel hoe klein de auto is.

Ik had het idee dat de auto zelfs iets comfortabeler werd doordat hij zwaar beladen was. Feit is dat de auto qua wegligging met volle bepakking nog steeds bovenmodaal is. Eén van de chauffeurs die meereed is een fervent Audirijder (binnenkort krijgt hij z'n eigen 1, maar met een A ervoor;)de 1 kon hem wel bekoren. Wat betreft de mensen die zeggen dat een BMW (of een andere rwd) niet in de sneeuw uit de voeten kan? Geen idee hoe zij rijden, maar ik heb weinig last gehad. Je moet wel de DSC uitschakelen en rustig zijn met het rechtervoetje en af en toe met een "hoeraatje" de berg op.Een quattro is natuurlijk wel zo lekker.

Coclusie na 57000 km is dat het een lekker karretje is met onovertroffen wegligging (loeihard de bocht door). De sportvering is absoluut niet comfortabel in combi met een kleine wielbasis. Redelijk wat interieurgeluid, in ieder geval meer dan de 116d die ook wordt gereden. Naviproffesional is prima en snel. Zoekt goed alternatieve routes op. De upgrade van de speakers is noodzakelijk. Sportstoelen zijn heerlijk mits de persoon niet te groot is: de zijwangen zijn nogal dwingend. Geen rammeltjes en kraakjes. Op naar de 180000 km. Wellicht daarna toch maar een 3-serie.

maand in ziekenhuis

  • 58.000 km

Wegens haperende fysiek, heeft de 1 met skibox en al een maand op parkeerplaats van ziekenhuis gestaan. Kon hem gister eindelijk weer starten. Remmen zaten een beetje vast, maar, alsof er niks is gebeurd, rijdt het weer als vanouds. Wel vond ik dat de medeweggebruikers hard rijden! Lekker naar huis gecruised.

lawaai

  • 95.000 km

In principe same old, same old. Of te wel, alles zoals het was. Prima in orde, maar.....De auto begint mij qua rijgeluid te irriteren. In vergelijking met ander premium merken en de 116d van vriendin is de 118d automaat erg luidruchtig. Voornamelijk op de Autobahn en op hoge snelheid is dit vermoeiend. Het hoge toerental en rijwind geluiden dringen tot diep in de koets door. Niet prettig.

niks nieuws onder de zon

  • 130.000 km

Ten opzichte van de vorige keer niet veel nieuws. In middels weer een grote beurt gehad en daarom was de auto weer keurig schoon. Hij rijdt als nieuw. Zo wordt een review enigszins saai. Ik merk wel, nu het nieuwe model BMW1 een gangbaar model is, dat ik mijn generatie BMW1 storeder vind, maar dit kan natuurlijk cognitieve dissonatie zijn. Wat inmiddels toch wel heerlijk is: de harde schijf die vol met "mijn"" muziek staat. Meer dan 3000 nummers, heerlijk!

mijn afscheidskilometers

  • 192.000 km

Met pijn in mijn hart ga ik na 4 jaar afscheid nemen van dit karretje met karakter. Het is omdat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben dat ik een merkenswitch maak. 25% over 42000,- of 14% over 35780,- maakt een groot verschil. Daarbij is de nieuwe auto met alles erop en eraan (en kost ie 43000,-!). Maar...... wat ga ik de achterwielaandrijving, missen, wat ga ik de degelijkheid missen, de handling, de automaat, de motor. Tuurlijk, er komt iets moois voor terug, maar heb elke kilometer genoten van mijn E87. Soms iets te lawaaiïg. Daar staat tegenover dat de geluidsinstallatie prima is en niet eens het Harman&Kardon verhaal. Dus, zet ik regelmatig de radio iets harder. Qua wegligging is de 1 serie met M-pakket ongeëvenaard. De nieuwe eigenaar gaat een hele prettige auto rijden!

Afscheid genomen

  • 197.500 km

Na vele plezierige kilometers heb ik afscheid genomen van mijn karakter bakkie. De reis wordt vervolgd in een Volvo V40. Deze keuze is puur financieel, want 14% bijtelling. Regelmatig denk ik aan mijn andere keuze uit de shortlist: BMW116d automaat.

Ik zal als de tijd rijp is een review schrijven over de V40. Wat wel opvalt is dat de BMW een betere wegligging heeft en qua geluidsinstallatie ook veel beter is dan de V40, om maar te zwijgen van de navi. Kortom, de nieuwe berijder van de BMW1 gaat een heerlijke auto krijgen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.