Skoda Felicia 1.9 LXD (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Felicia 1.9 LXD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 248.500 km |
Skoda Felicia
- 255.000 km
15-11-2009: (km 229.197)
Achtergrond
Mijn ouders hebben deze auto in 2001 gekocht. Toen ik in 2004 achttien werd, heb ik er 2 jaar mee gereden en nadien heb ik hem doorgegeven aan mijn zusje. Daarna reed ik een Kia Rio, gesponsord door, jawel, diezelfde ouders. De grote heimwee naar de nagelende diesel heeft mij in 2009 terug naar mijn eerste auto gebracht.
Design
Ik heb mijn auto voor de eerste maal gezien in 2001, met 60.000 km op de teller. Mijn eerste indruk (het is natuurlijk al lang geleden) was niet echt schitterend. Qua uiterlijk leek de auto duidelijk achter te zitten op de modellen die indertijd te koop waren. Nu de wagen zoveel jaar ouder is, stoort het mij veel minder, al blijft het design toch één van de zwakke punten van de auto voor mij.
Interieur
Het interieur is in feite zeer sober. Het dashboard oogt grijs, duidelijk geen luxe afwerking, maar het moet zeker niet onderdoen voor dat van andere merken uit die tijd. De zetels voelen vrij comfortabel aan, ze voldoen net voor niet al te lange ritten. Wat opvalt is dat je heel laag in de wagen zit, totaal niet te vergelijken met een moderne wagen.
Opties
De enige optie die de wagen heeft, is een zilvergrijze metallic lak. Dat is ook wel nodig, om het uiterlijk toch nog een beetje te kunnen appreciëren. Airco, ABS, Airbag, Centrale deurvergrendeling, elektrische ruiten, boordcomputer, digitale klok en toerenteller zijn zaken die je niet in de auto moet zoeken. Alles is basis....maar heel degelijk.
Wegligging
De ophanging van de auto is afgesteld op een rustige rijstijl. De auto helt vrij ver over wanneer je iets harder in de bochten gaat, maar echt storend is het niet. Wat wel stoort is de enorm grote draaicirkel, omdraaien in een straat gaat echt niet zo vlot daardoor.
Motor
De 1.9 Volkswagen, indirect ingespoten, dieselmotor is in feite (voor huidige normen) echt wel traag. Je voelt duidelijk dat de motor veel koppel heeft in de lage toeren. Spijtig genoeg voel je direct daarna het gebrek van een turbo. Ik heb enkele jaren in een kia rio 1.5 diesel met 110 pk gereden, maar toch vind ik dat deze Felicia beter rijdt. Het onregelmatige vermogen van een common rail-turbo stoort mij echt wel meer dan het kleinere vermogen van een atmosferische diesel. De volkswagen diesel is heel lawaaierig. Ik zal waarschijnlijk één van de weinigen zijn, maar het duidelijke ronken van de motor in samengaan met het wat dieper doorduwen van het gaspedaal vind ik fantastisch. Dat geeft echt een gevoel van 'rijden'. Voor mij is dat gevoel verloren gegaan bij de moderne diesels. De motor verbruikt wel een klein beetje olie, ik schat dat het ongeveer 0,1 liter per 1000 km is.
Kwaliteit
De grootste pluspunten van de auto zijn de betrouwbaarheid en de lage onderhoudskost. Er zijn wel al enkele kleinere problemen geweest, dat is ook normaal voor een auto van 12 jaar oud met 230.000 km. Ik heb echter nog nooit langs de kant van de weg gestaan met pech. Van de mechanische onderdelen is er nog geen enkel vervangen. Als negatief punt kan ik wel aanhalen dat de wagen vrij snel roest. Al merk ik daar bij andere Felicia's minder van. Waarschijnlijk omdat die van mij altijd buiten heeft gestaan.
Verbruik
Een laatste voordeel is de zuinigheid van de wagen, met een rustige rijstijl is 1:19 (in de zomer) net haalbaar. In de winter of bij veel korte afstanden, gaat het verbruik eerder naar 1:17.
Conclusie
Je moet tegenwoordig al een beetje liefhebber zijn om nog in een Skoda Felicia te willen rondrijden. Maar de volkswagen motor, de betrouwbaarheid en de lage kosten maken het gebrek aan comfort, luxe en design meer dat goed.
Update: voor de start
Voor ik kon beginnen rijden na mijn aankoop zijn eerst de schijfremmen vooraan vervangen. Het waren nog de eerste set remmen en in feite was er al een beetje te lang mee doorgereden. Verder ook meteen het rechter spatbord vervangen wegens roestvorming.
Update: 16/11/2010 (239.206 km) - 2010
Ik heb mijn Felicia alweer een jaar in bezit. Net iets meer dan 10.000 km gereden en in feite heel weinig problemen gekend. Begin dit jaar, tijdens het koude weer, had hij een beetje last van een ‘krakende’ versnellingsbak. Bij warmer weer geen probleem, dus ik hoop dat de bak het nog wat uithoudt. Ook nog een kapotte accu gehad, maar dat is normaal, hij was alweer 5 jaar oud. Verder begint het roesten toch steeds zichtbaarder te worden, ik verwacht echt wel problemen hiermee binnen enkele jaren. Tegenwoordig rookt de auto ook erger dan vroeger. De injectoren zullen tegen de technische keuring van juni waarschijnlijk eens gereinigd of vervangen moeten worden.
Het is normaal dat een oude auto een beetje kleine problemen kent. Maar uiteindelijk heeft dit mij heel weinig gekost en veel rijplezier opgeleverd. Ik blijf het echt een fantastische auto vinden om mee te rijden. En zolang het enigszins mogelijk is, blijf ik doorkachelen.
Update: 06/12/2011 (248.500 km) - 2011
Alweer 2 jaar verder. Dit jaar zijn er, spijtig genoeg, wel enkele reparaties nodig geweest. Na herhaaldelijke problemen met ‘tandjespoetsen’ van de versnellingsbak, begaf de drukgroep van de koppeling het. Ik heb een beetje getwijfeld om hem in te ruilen, maar in de hoop dat hij nog een jaartje mee kon, toch maar een nieuwe koppeling en drukgroep laten plaatsen.
Enkele maanden daarna merkte ik, dat er een schokdemper lek was. Op de jaarlijkse keuring werd ook aangegeven dat een remleiding achter moest vervangen worden. Deze maal ook vermelding van roest aan het ‘zelfdragend koetswerk’. Om een reparatie van honderden euro te vermijden, voor het (waarschijnlijk) laatste jaar, alles zelf vervangen zodat de kosten minimaal waren. Enkele weken na de keuring merkte ik dat in één van de chassisbalken een gat geroest is. Deze week heeft de accu het begeven, en heb ik een nieuwe geplaatst.
Ondanks deze problemen, ben ik nog altijd tevreden. Ik blijf de Felicia een fantastische auto vinden. Tegen de zomer zal ik hem waarschijnlijk ‘verplicht’ moeten inruilen wegens het gat in de chassisbalk. De reparatiekosten zullen waarschijnlijk te hoog oplopen.
Update: 27/06/2012 (255.000 km)
Zoals ik vorig jaar al vermoedde, was het inderdaad het laatste jaar voor mijn Felicia. Door de zware corrossie waren er enkele gaten in de dorpels gekomen. Daarbij kwam ook nog roest aan de wielkasten, kofferklep en hier en daar midden in het plaatwerk. In eerste instantie getwijfeld om het aan te pakken, maar een versleten versnellingsbak, kapotte ventilator, versleten achterdempers, defecte achteruitverwarming, defecte homokineet en slippende multiriem hebben de doorslag gegeven. Economisch totaal onverantwoord om nog geld te pompen in een auto van 14 jaar oud in dergelijke staat. Na de vorige keuring vorig jaar, is enkel nog de accu vervangen. Voor de rest geen enkele euro uitgegeven aan reparaties of onderhoud. Met pijn in het hart afscheid genomen, maar het is niet anders...
Problemen
- 248.500 km
Ik ken al de problemen die er met de auto geweest zijn tussen 2001 en 2012, ook tijdens de 3 jaar dat ik hem niet in bezit had. Ik vind dat het er over het algemeen zeer weinig geweest zijn. Daar zullen de VAG onderdelen wel voor iets tussen zitten. Hieronder een chronologisch overzicht van "echte" defecten (ook slijtagegevoelige onderdelen zoals remmen), maar zonder de reguliere onderhoudsbeurten, banden, distributieriemen, ruitenwissers, lampjes, etc:
- 60.000km, 3 jaar: Vervangen Contactslot onder garantie
- 100.000km, 6 jaar: Vervangen schakelstang, 150 euro
- 120.000km, 7 jaar: Nieuwe accu
- 130.000km, 8 jaar: Vervangen uitlaat, 125 euro
- 150.000km, 9 jaar: Rechter remcilinder vervangen, kostprijs?
- 160.000km, 9 jaar: Wiellager vooraan vervangen, kostprijs?
- 200.000km, 10 jaar: Remmen achteraan vernieuwd, 110 euro
- 229.000km, 11 jaar: Remmen vooraan vernieuwd, 300 euro
- 230.000km, 11 jaar: Spatbord vervangen wegens roest, 100 euro
- 232.000km, 12 jaar: Vervangen accu, 25 euro (2dehands)
- 242.000km, 13 jaar: Koppeling, drukgroep en lekkende versnellingsbak: 800 euro
- 244.000km, 13 jaar: Schokdempers vooraan wegens lek: 25 euro (2dehands)
- 245.000km, 13 jaar: Remleiding links achter: 25 euro (zelf gedaan)
- 248.000km, 13 jaar: Nieuwe accu: 144 euro
Zoals hierboven al beschreven, waren op 255.000 km een aantal reparaties aan de orde, die niet meer uitgevoerd zijn. Dat lijkt me niet uitzonderlijk, de wagen was gewoon op. Toch ben ik, als ik de reparaties bekijk, enorm tevreden geweest over de kwaliteit gedurende al die jaren...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.