Ford C-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium (2009)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst29.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 10.000 km

Mijn laatste "auto van de baas" was een Mondeo V6 2.5 Ghia en die heb ik bij mijn VUT gang van de leasemaatschappij overgenomen. De Mondeo was de laatste in een serie van zeven 6-pitters (BMW-Opel-Ford) waar ik mee gereden heb dus was ik, toen ik hem na een jaar voor een C-MAX 2.0 Ghia inruilde, wat "beducht" voor het rijden met een 4-pitter.

Echter de 2.0 C-MAX beviel zo goed dat we hem na 3 1/2 jaar en 80K km’s besloten in te ruilen voor een nieuwe Ford. Het liefst hadden we een Kuga genomen maar wat moet je als particulier van 65+ met 4-wielaandrijving en/of een diesel (de enige variant met alleen voorwielaandrijving). Wachten op de nieuwe C-MAX (eind dit jaar) was ook geen interessante optie dus uiteindelijk werd het een 1.8 Flexifuel Titanium C-MAX mede vanwege het financiele voordeel wat Ford bood (o.a. de 1.8 voor de prijs van de 1.6).

In het begin was ik niet onder de indruk van de 1.8 motor maar nu hij eenmaal "los" is valt het verschil qua prestaties met de 2.0 nauwelijks nog op. Ook de wat plattere banden (17" i.p.v. 16" velgen) maken geen merkbaar verschil in geluid of weggedrag.

Ik ben niet echt onder de indruk van het brandstofverbruik wat vooralsnog hoger ligt dan van de 2.0 motor. De ingebouwde electronica geeft naar mijn idee het verbruik niet erg accuraat weer, reden waarom ik op het ogenblik de km-standen noteer + de hoeveelheid getankte brandstof. Vooral de aanduiding van het “actuele verbruik” is erg “zenuwachtig”. Als je op een vlakke droge weg zonder tegenwind en geen ander verkeer “in de buurt” op de cruise control 120 km/u rijdt, staat de aanduiding geen moment op dezelfde waarde en spring af en toe zelfs tot 1,5L/100km op en neer.

De Flexifuel motor wordt als "groen" alternatief aangeprezen maar dat zet weinig, of beter geen, zoden aan de dijk. a) zijn de pompen waar ze E85 verkopen in Nederland met een kaarslichtje te zoeken, b) kost het evenveel als RON95 en c) het verbruik ligt hoger. Daarbij komt nog dat vanwege het feit dat E85 "schraler” is dan RON95 de motor olie om de 10K km ververst dient te worden i.p.v. om de 20K. Die extra olie beurt is ook niet milieuvriendelijk en als er al finacieel voordeel te halen was door E85 te tanken (in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië schijnt het wel alom verkrijgbaar en redelijk betaalbaar te zijn) is het daarmee wel "verdampt". Ford beweert dat wanneer er niet om de 10K wordt ververst de garantie op de motor kan komen te vervallen. Ik ben nog met Ford in de slag hierover omdat het m.i. eenvoudig is aan te tonen dat er nooit E85 wordt getankt (d.m.v. de benzine bonnen).

Verder is de C-MAX een prettige reis wagen voor twee 60+ers (maar ongetwijfeld ook voor jonge gezinnen). Hij is comfortabel, stuurt ontzettend strak en heeft een makkelijke (hoge) instap waarbij ik (1,87m) mijn hoofdt niet op de schouder hoeft te kantelen om onder de daklijn door te kunnen.

T.o.v. het oude model zijn er wat verschillen die gewenning vragen. De tunnelbak op het oude model bestond uit 2 “verdiepingen” wat erg makkelijk was om de spullen “onder te verdelen”. Bij het nieuwe model is het een diep gat.

Ook blijkt de dashboard verlichting bij ingeschakelde motor constant te branden. Ik kwam daar op een wat “lullige” manier achter. Wij waren winkelen en ik was in de stromende regen (met boodschappen) vooruitgelopen om de auto op te halen (het was al donker). Snel instappen, starten en uit de parkeerkom manouvreren. Kilometers later kwam ik door het knipperen met de lichten van diverse mede weggebruikers er achter dat ik mijn lichten had vergeten aan te zetten, dit terwijl de dashboard verlichting aan was en dus mijn hersenen mij in de waan lieten dat mijn lichten aan waren!

De auto werd afgeleverd met een “Business pack” hetgeen o.a. ingebouwde navigatie inhoudt. Alleen jammer dat er nergens in de brochure vermeldt wordt dat het alleen voor de Benelux “door to door” is en de rest van Europa alleen de hoofdwegen. Een Europa chipje is bij te bestellen voor de onrealistische prijs van €250,-.

Op de nieuw C-MAX zit weer een gewone “handbediende” handrem i.p.v. het elktronische geval op de vorige (die af en toe wel eens bleef hangen).

De afwerking is sterk verbeterd t.o.v. het vorige model.

Wordt vervolgd.

Vervolg

  • 20.500 km

Inmiddels rijden we ruim een jaar met onze 1,8L Flexifuel C-MAX.

Nadat hij goed is ingelopen is er weinig verschil te merken in de prestaties van de motor t.o.v. de voorgaande 2,0L versie. Ook het rijden met “plattere” banden (we hebben de Titanium uitvoering) geeft geen merkbaar verschil in geluidsniveau. Het het gebrek aan rijwind, ook bij snelheden boven de 100km/uur is opvallend.

Kortom de C-MAX is een comfortabele, wendbare en strak sturende auto voor twee 60+sers en toch zijn er wat negatieve kantjes aan de huidige C-MAX te noteren.

Om te beginnen wordt hij aangeprezen als “groene” auto vanwege het feit dat de motor op bio-ethanol (E85) kan draaien. Het groene aspect is eigenlijk een wassen neus omdat a) E85 vrijwel nergens in Nederland verkrijgbaar is, b) het (in Nederland) net zo duur is als RON95, c) je 10% meer verbruikt bij het rijden op E85 en d) je om de 10.000km de motorolie moet laten verversen (dus extra kosten en milieubelastend).

Dat laaste is nodig volgens Ford omdat de smerende eigenschappen van E85 minder zijn dan van gewone benzine waardoor de motorolie sneller verschraald. Het argument dat ik nooit op E85 rijd valt bij Ford op dovemansoren. Ik heb gesteld dat ik dat kan bewijzen a.d.h. van de benzine bonnen waarop Ford reageert dat die bonnen ook van een ander kunnen zijn. Ik heb deze zaak november 2009 bij de Consumentenbond neergelegd maar ik wacht nog steeds op een uitspraak van die instantie in hoeverre Ford het hard kan maken dat de garantie op de motor vervalt als er niet om de 10K km’s wordt ververst.

Daarnaast is het brandstof verbruik van deze 1,8 Flexifuelmotor teleurstellend. Nu is het alom bekend dat autofabrikanten een loopje nemen met de verbruikscijfers welke ze opgeven. Deze cijfers zijn gebaseerd op een 15 minuten durende rollenbanktest welke in geen enkele verhouding staat tot de werkelijkheid (zie het artikel in Autoweek enige tijd geleden) en met Ford’s eigen woorden: “De meting houdt geen rekening met een koude start, stoplichten, inhaalmanoeuvres, etc”.

Dat de actule verbruikscijfers in de verste verte niet lijken op de getallen welke in de brochure wordt vermeld is tot daarentoe maar dat de motor meer verstookt onder (min of meer) vergelijkbare omstandigeheden als de voorgaande 2,0L motor is merkwaardig. Ford legt een verband tussen een zuinige en een schone verbranding en stelt dat door de toegepaste electronica de verbranding van de Flexifuelmotor schoner is. Ik kan mij echter voorstellen dat als gevolg van het meerverbruik het netto resultaat te verwaarlozen is. Natuurlijk juich ik een schonere (of liever gezegd een minder vervuilende) verbranding toe, maar omdat er uiteindelijk meer benzine wordt verstookt zou het best kunnen dat de uitstoot van vervuilende stoffen per gereden kilometer er niet minder door wordt. Om dat onomstotelijk te kunnen vaststellen zouden exacte meetgegevens beschikbaar moeten zijn.

Een ander vreemd verschijnsel wat zich voordoet is het volgende: met enige regelmaat (2 of 3 keer per maand) start ik de motor waarna deze wel loopt maar geen “power” ontwikkelt en ook niet op het gaspedaal reageert. Na enkele keren vergeefs het gaspedaal te hebben ingedruk vliegt het toerental ineens omhoog. De auto is hiervoor inmiddels 2 x in de garage geweest en telkens wordt er een PC “aangehangen” voor een re-set en het installeren van up-dates en zijn naar verluid ook de bougies vervangen maar het euvel doet zich nog steeds voor.

Onlangs op een lange rit op de “grote weg” schakelde de cruise control zich zelf spontaan uit. Het “voetmatig” indrukken van het gaspedaal leverde gedurende een aantal seconden geen resultaat waardoor een achterop komende auto bijna in mijn kofferbak zat (en de bestuurder mij druk gesticulered voorbij kwam). Na het incident speelden “Prius achtige” visioenen even door mijn hoofd. Volgende week gaat de auto voor een beurt en wordt ook daar naar gekeken.

In mijn eerste review heb ik opgemerkt dat de actuele verbruiksaanduiding geen moment stil staat. Een lezer suggereerde dat dit kwam door het in en uitschakelen van de airco en dergelijke. Ook Ford stelt dat de aanduiding zeer precies is en exact aangeeft wat de invloeden zijn van bijvoorbeeld tegenwind, wegdek, acceleratie, toerental etc. Ik heb dit diverse keren uitgeprobeerd op een vlakke, goed geasfalteerde weg zonder wind (te zien aan vlaggen en/of windzakken), op de cruise control, geen ander verkeer in de buurt en met alle elektrische apparaten in de auto uitgeschakeld (airco, radio, licht) en dan staat het ding nog steeds als een jo-jo op en neer te springen terwijl de eerder genoemde invloeden voor 99% zijn “uitgeschakeld”. Ik kan mij dus geen enkele voorstelling maken hoe de belasting van de motor onder die onstandigheden zó sterk varieert zoals de aanduiding doet voorkomen, tenzij de electronica in de bonen is.

Nu weet ik, ik kan het ding op de gemiddelde waarde zetten dan zie ik dat zenuwachtige gedoe niet maar dat is natuurlijk van de zotte, het zit er op en dan moet het ook naar behoren werken. Tussen 10 en 15 jaar geleden heb ik een 2tal Opel Omega’s gereden waar ook een boordcomputer in zat welke het actuele verbruik weergaf. De aangegeven waarde ging ook op en neer maar zeer geleidelijk en was bij een constante snelheid op een vlakke weg soms minuten lang stabiel.

In de C-MAX staat het ding niet meer dan 1 á 2 seconden op de zelfde waarde en springt met regelmaat met meer dan 1L/100 km op en neer. Als ze dat bij Opel zo’n dikke 10 jaar geleden al onder de knie hadden is het vreemd dat ze bij Ford anno 2010 dat niet kunnen. Nog even terzijde, de boordcomputer in de Omega gaf (net als in de C-MAX) ook de “afstand tot de pomp” weer. De aanduiding in de Opel gaf op het moment dat je op de grote weg, en dus zuiniger, ging rijden zelfs in eerste instantie gedurende enige tijd een oplopend aantal kilometers weer, iets waar ik de C-MAX computer niet op kunnen betrappen. Ik zou graag van andere C-MAX rijders horen of zij ook zo’n zenuwachte actuele verbruiks aanduiding hebben.

Tot slot nog een opmerking over de koppeling. Een enkele keer, bij het wegrijden op een helling b.v., doe je dat met een iets meer dan normaal slippende koppeling. Direct daarna vult de cabine zich met een geur welke sterk aan rottende vis doet denken. Ford kent dit probleem en zegt er niets aan te kunnen doen en stelt dat je dan maar zonder slippende koppeling moet wegrijden. Sec genomen is het onmogelijk om met een niet slippende koppeling weg te rijden, de platen van de koppeling slippen bij het uit stilstand komen immers altijd langs elkaar. Vanzelfsprekend moet delta V tussen de platen en de duur van het slippen zo laag/kort mogelijk gehouden worden en normaal gesproken lukt dat prima en ruik je niets. Een enkele keer (op die steile helling bv) gaat het er wat “forser” aan toe met als gevolg die walgelijke lucht.

Update

  • 29.000 km

Inmiddels zitten we al dicht bij de 30K km en kan ik bevestigen wat we al van onze vorige C-MAX wisten: het is een prettig sturende rijmachine met een voorbeeldig weggedrag en prettige instap.

Alleen jammer van de irritantjes die weliswaar het rijden er niet minder om maken maar toch......

Over de extra doorsmeerbeurten (om de 10K km) heb ik het al uitgebreid gehad en ondanks dat een C-MAX lease rijder via deze rubriek liet weten wel "dispensatie" op de extra doorsmeerbeurten te hebben gehad houdt Ford vast aan de garantiebepalingen.

Het verbruik is wat redelijker geworden maar elke autotest in welk blad dan ook geeft aan dat het actuele verbruik altijd beduidend hoger is dan wat de fabrikanten je willen doen geloven. Het enige "positieve" daaraan is dat ze allemaal voor Pinokkio spelen.

In de vorige review heb ik het gemeld dat na het starten van de motor het toerental op 500 tpm bleef hangen en de motor geen power ontwikkelde. Ik heb het eens een poosje bij gehouden en het bleek op 30 keer starten ongeveer 12 keer voor te komen ongeacht of het een koude, lauwe of warme start was. De elektronica is inmiddels al tig keer gereset maar het probleem blijft zich voor doen.

Ford kwam met de volgende verklaring:
QOUTE
De oorzaak welke nu wordt onderzocht is de snelheid ofwel de traagheid van communicatie tussen de diverse computers. Praktijk tests hebben succes opgeleverd wanneer na het aanzetten van het contact, alvorens men start eerst een aantal seconden wacht.
De accu spanning wordt na het aanzetten via het contactslot via de kabelboom naar de diverse gebruikers geleid, bij de ene computer is deze kabel langer, bij de andere dikker, of bij andere omgeven van een draadbundel van andere gebruikers. De communicatie stoornis zou kunnen optreden door de verschillende spanningen welke onvoldoende tijd krijgen om de betreffende computers te laden.

Het voorbeeld is gegeven als bij een normale PC of laptop, indien tijdens de opstartfase reeds diverse commando’s worden ingegeven loopt deze ook vast, of duurt het langer voordat de opstartprocedure is voltooit.

Het starten van de motor vraagt veel stroom, en de daarbij mogelijk optredende inductie verschillen zouden dus invloed kunnen hebben op de diverse nog in opstart verkerende gebruikers. Dit is de voorlopige conclusie, zodra hieruit zekerheden blijken volgt er mogelijk nieuwe software (die bijvoorbeeld de startmogelijkheid automatisch vertraagt).
Als dit het geval is krijgen wij daarvan automatisch bericht.

Ons advies is dan ook, zet eerst het contact aan, even wachten, daarna starten en vaststellen of de storing zich dan nog voordoet.
UNQUOTE

Volgens Ford komt het euvel zelden voor maar op mijn stelling dat alle C-MAXen (en mogelijk ook Focussen) de zelfde bekabeling hebben waardoor het euvel zich vaker zou moeten voordoen hebben ze geen commentaar.

Het advies om te wachten met het doordraaien van de kontakt sleutel werkt (tot op heden) in ieder geval wel. Ik heb onlangs nog eens bij de dealer geinformeerd of er al schot zat in het “onderzoek” maar dat bleek niet het geval. In de mail welke ik daarover ontving stond deze merkwaardige uitspraak: “Het aantal klachten is echter minimaal, en WORDT GEACCEPTEERD ALS ZIJNDE EEN EIGENSCHAP.” Op mijn vraag door WIE het wordt geaccepteerd als zijnde een eigenschap is nog niet gereageerd.

Als er C-MAX (of Focus) rijders zijn die hetzelfde probleem hebben (gehad) hoor ik het graag.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.