Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2009)

autoreview

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb

Signalement

UitvoeringSuperb 1.9 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf37.599 km
KM-stand laatst37.599 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

superb versus prius

  • 37.599 km

Skoda Superb versus TOYOTA Prius
(37.000 km)

Ik heb er blokjes van gemaakt voor de lezers die hoofdpijn krijgen van doorlopende teksten. De taalf'au'ten zijn blijven staan.

Ik reed voorheen privé met een TOYOTA PRIUS model 2006 en sedert enkele maanden voor mijn werkgever met een SKODA SUPERB GREENLINE . Ik heb gemengde gevoelens bij deze auto.

De SKODA is op technisch gebied in vergelijking met de PRIUS een antiquiteit. Ik voel mij in deze auto wel 28 jaar jonger hij doet mij denken aan mijn vader zijn Mercedes 300 D van 28 jaar geleden die maakte ook zo’n heerlijk lekker kletterend geluid bij koude start al heb ik de indruk dat de Merceds van toen iets vlotter liep, het gekletter liep een beetje gesmeerder.

Greenline wil zeggen zuinig en daar een pluim voor SKODA. We zijn met deze wagen al 2 keer naar het zuiden van Frankrijk gereden met de kids en bagage tegen +/ 130 km/uur en je haalt zonder problemen een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op lange trajecten.

Binnen het stedelijk gebied van Brussel denk ik echter voortdurend (en steeds meer) met heimwee terug aan mijn goede oude TOYOTA PRIUS die geniaal was in de stad en er zowat 40 % minder verstookte als de goede oude zelfontbrander in de SKODA.

Ander pluspunt van de SKODA is de ruimte, het comfort, de enorme koffer allemaal heel toffe dingen voor een gezin met jonge kinderen. De Prius moest daar niet veel onderdoen maar op lange rijzen is een SUPERB gewoon veel ruimer en dus ook aangenamer, hij zit ook steviger in elkaar als een PRIUS en geeft een soliedere indruk.

Ik zei indruk want wij wonen hier in landelijk gebied met heel slechte bestrating en de PRIUS gaf op die banen geen krimp , geen geluidje niets. De SUPERB geeft resonanties en rammelt bijna uit elkaar maar om één of andere reden vindt je dat niet erg omdat je weet dat je daar op goede banen hoegenaamd geen last van hebt.

Terug naar te techniek en technologie. Dat ze bij TOYOTA lichtjaren technisch slimmer zijn als bij SKODA blijkt onder andere uit het navigatiesysteem dat in de SKODA zit. Op de terugweg uit Frankrijk is dat systeem 2 keer volledig uitgevallen. Als het nadien terug opstart na enkele minuten dan krijg je een leuke welcome on board boodschap, klinkt onozel als je al aan het rijden bent.

Doet me met heimwee terugdenken aan de PRIUS waar ik 120.000 km mee heb gereden zonder dat de navigatie één keer gefaald heeft. Het navigatiesysteem bij de Prius was ook veel slimmer, voor exact hetzelfde geld kon je voiceinstructies geven. De Columbus in de Superb is “veel “ te duur, je krijgt gewoon navigatie en dat is alles.

En dan de verlichting bij de PRIUS na 120.000 km geen lampje stuk, bij SKODA op 20.000 km lamp stuk misschien een detail maar als je uit een TOYOTA PRIUS en voorheen een baby Lexus komt dat begin je toch heimwee te krijgen naar die goed oude lelijke PRIUS die zo oerdegelijk was en zo ver zijn tijd vooruit.

Ondertussen zijn er op 37.000 km al 4 lampen vervangen en vandaag is weer een lamp stuk gegaan, vervelend want je moet telkens terug naar de garage. Skoda’s zijn lampenvretertjes heb ik de indruk.

Even een grappige anecdote. onlangs opent mijn zoon (toen we in de auto zaten) het slot van de deur en ik deed het slot weer dicht , gelijktijdig, en de 4 ramen gingen open, heel leuk. Nog niet geprobeerd bij een PRIUS maar ik denk dat dit niet zou lukken.

Nog iets waar ik mij 24 jaar jonger bij voel , ik ga u vertellen wat. Het brengt mij terug naar de tijd van de CITROEN BX die ik toen heb gekocht (ook een merk waar ze mij niet zullen terugzien). Die bezinemeter sloeg atlijd tilt. Welnu bij de SKODA ook, je vult de tank nokvol, stapt in je wagen en hij geeft aan dat je nog maar Ÿ diesel hebt. Bij een onderhoud heeft men een technische ingreep gedaan om dit probleem op te lossen (men heeft een filter moeten wegnemen of iets ik weet het niet maar wel vervelend want terug naar de garage en het probleem is niet van de baan want onmogelijk om de teller 100 % vulling te doen weergeven). Bij de PRIUS en de LEXUS nooit meegemaakt, daar hebben ze zin voor detail.

Ik geef de PRIUS 10/10 en ik denk dat de nieuwe PRIUS 20/10 krijgt en de SUPERB toch een 7/10 moest het een automaat zijn waarschijnlijk 8/10 en moest het in plaats van een diesel een 1,8 benzine zijn waarschijnlijk 9/10 maar hij haalt niettgenstaande zijn ruimte en degelijke afwerking zeker niet het niveau van een PRIUS die bij gelijke uitrusting ongeveer hetzelfde kost.

Ondertussen is het winter (ik heb deze review een aantal maanden geleden beginnen schrijven en voeg nu ervaringen toe). Een ander nadeel van de Skoda is dat het een eeuw duurt vooraleer het interieur opwarmt (en het vriest nog niet) bij de Prius was het interieur op 2 min warm.

Dan nog de ontwaseming van de voorruit, bij de Prius 1 min bij de Skoda bij vochtig weer 6 min en ze mogen mij bij Skoda is uitleggen waarom de raam rechts van de bestuurder sneller ontwasemt als links in het gezichtsveld van de bestuurder. Eerlijk gezegd, voor mij terug een Prius volgende keer, bij TOYOTA wordt er nagedacht in de kleinste details en die indruk heb ik niet bij de SKODA.

Probeer bv de ruitenwissers vooraan is rechtop zet zetten als je de raam wast (lukt niet, blokkeert tegen het kofferdeksel).

De radiator zit ondertussen volledig onder de bladeren en zelfs een stuk hout omdat er geen bescherming tussen de radiator en de enorme luchtinlaten onder de bumper zitten. Zijn ze dit vergeten te monteren of maakt het geen deel uit van de constructie, ik weet het niet maar ik vind het oendom en het bewijst dat er hier niet tot in de kleinste details is nagedach.

Ik denk met heimwee terug aan mijn Prius en Lexus. Begrijp me niet verkeerd, Superb geeft heel veel auto voor uw geld en is zeker en vast en heel goede auto maar persoonlijk heb ik last van de kleine kantjes. Prius is zen en Skoda is beetje stress voor mij.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.