Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14.050 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Eerste indruk
- 15.100 km
Na 3 jaar geleden al gekeken te hebben naar deze auto toen gekozen voor een nieuwe Nissan First Note wegens te groot prijsverschil.
Na 3,5 jaar toch maar de overstap gemaakt naar een jonge (dec 2007) gebruikte Verso 1.8 SOL 5p met slechts 14.000 km op de teller. Het betreft het model na de facelift midden 2007. Maar eens zien waarom de Verso al 4x op een rij de tevredenheidstrofee heeft gewonnen in de MPVklasse
Het is nog te vroeg voor uitgebreidde ervaringen maar alvast de volgende punten.
De 1.8 motor is zeer soepel en kan lui gereden worden. Het hoge autogewicht maakt dat er geen racewagen van gemaakt is maar het is een prettige motor om te rijden. Benzineverbruik is ca. 1:11 (Nissan was 1:13). Prettige schakelbak.
Auto voelt zeer robuust, degelijk en betrouwbaar aan. Geen rammeltjes, piepjes of wat dan ook die bij de Note wel eens voorkwamen. MPV functionalieit is wat beperkt en was bij de Note beter voor elkaar. De achterstoelen klappen wel heel mooi in de vloer weg en kunnen per stuk (3 st) zo worden opgeborgen.
Mooi dashboard maar dat is smaak
In tegenstelling tot menig andere vind ik de armleuningen wel prettig
Was bij de Note een aantal zaken gewend die ik toch wel mis, bv :
1) Lichten gingen bij de Note uit als ik de portieren op slot deed. Als motorrijder reed ik altijd met licht aan, dat is nu dus verleden tijd
2) Ruitenwisser voor aan en je zet de versnelling in achteruit? Note zet dan ff de achterruitwisser automatisch aan
3) Ruiten sproeien? Note doet gelijk wiswas met de wisser
4) Note handschoenkastje gekoeld
5) De deuren moeten echt dicht zijn voor je de deuren op slot kunt doen. Als je met kids op pad bent minder handig.
Het zijn maar kleine dingen maar het is altijd lastig als er dingen minder zijn, achteruit is moeilijker als vooruit :-). De rijervaring in de Verso is echter vele malen van hoger kwaliteitsgevoel als in de Note zonder de Note tekort te willen doen.
Op dit moment een set winterbanden op stalen velgen gemonteerd en de nieuwe LMvelgen liggen al in de schuur te wachten op de zomer.
Zodra ik meer ervaring heb zal ik dit met jullie delen
- 18.000 km
Licht metalen velgen gemonteerd met zomerband, zie fotos
Verder Bury carkit 9060 CC Smart gemonteerd. Stemsturing werkt vlekkeloos, geluidskwaliteit is iets minder als de in mijn vorige aut o gemonteerde Parrot CK3100 maar toereikend. Belangrijkste minpunt is dat volume microfoon niet instelbaar is maar verder is het een echte aanrader.
Verder geen bijzonderheden. Gaspedaal probleem is ook niet van toepassing op de Verso.
onderhoudsbeurt
- 24.648 km
Derde jaar onderhoudsbeurt gehad. Kosten bedragen EUR 125,- en ik kan er weer 1 jaar tegen. Geen bijzonderheden. Had gemeldt bij dealer dat auto regelmatig onregelmatig stationair liep (800->600->1100->800 toeren in een paar tellen) maar dat zou te wijten zijn aan inschakelen airco ed waar de auto op reageert. Lijkt me een acceptabele verklaring.
Zijn 10.000 probleemloze kilometers geweest en ik hoop dat er vele zo volgen. Heb besloten geen 2 jr verlengde garantie aan te kopen voor EUR 57,-. Kans op reparaties die dit bedrag overstijgen is niet groot. Heb ik hier goed aan gedaan? Over 2 jr weet ik het.
Tevens 16" stalen velgen met Dunlop Snowtrac winterbanden (reeds 1 seizoen gebruikt) gemonteerd, lijkt lichter te sturen als met de 17" Yokohama banden
33200 km onderhoudsbeurt
- 33.200 km
Heden de 4-jaars beurt laten geven aan de auto. Officieel is dit een 60.000 km beurt, heb er echter pas 33.200 km op staan. Wil je echter aanspraak maken op Eurocare moet je het onderhoudsboekje volgen plus APK was aan de beurt. Vandaar deze grote beurt, volgend jaar gelukkig een kleine.
Totale kosten waren maar liefst EUR 450,-, dit incl. vervangen interieurfilter en ruitenwisserrubbers. Er was gedurende 1,5 uur aan gewerkt door 2 monteurs, was de zgn expresservice van Toyota. Kun je gelijk de showroom bekijken en verleidt worden voor een nieuwe auto ....
Waren geen bijzonderheden. Auto doet gewoon wat hij moet doen, probleemloos rijden zonder trammelant dus.
Afscheid van de Corolla Verso
- 83.000 km
Na 7 jaar trouwe dienst en 70000 km verder na aanschaf (totaal km stand 83000 km) wordt er afscheid genomen.
De jaren zijn probleemloos voorbij gegaan. Schat totale kosten aan reparaties op ca EUR 700-800 (waterpomp+remschijven+rubber raamrunner+pieper parkeersensoren) wat het ca. 1 cent/km maakt. Daarnaast reguliere jaarlijkse onderhoudskosten wat een paar cent per km zal zijn schat ik in.
De reputatie van betrouwbare auto heeft hij waar gemaakt
Afschrijving komt op EUR 0,18/km. Typisch verbruik schommelde rond de 1:11. Soms wat meer, soms wat minder. Uitgaande van een literprijs van EUR 1,50 is dat EUR 0,13/km.
Totale rijkosten (excl. verzekering/belasting) komen dus op EUR 0,01+0,02+0,18+0,13 = EUR 0,34/km.
Is Toyota afgedaan voor mij? Zeker niet, auto is nl ingeruild op, jawel, weer een Toyota Verso Aspiration bj 2015 1.6 motor met 18500 km op de teller. We gaan gewoon vrolijk verder en hier zal ook wel een review van verschijnen :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.