Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Authentique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 100pk Authentique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 128.300 km |
KM-stand laatst | 186.800 km |
Rijden met de Scénic II - 1.5 dCi 101 pk
- 186.289 km
Hierbij de meningen, punten en resultaten neergeschreven over deze auto; de review wordt van tijd tot tijd aangepast, en in dit deel (Rijden) staat het nieuwste onderaan.
Juli 09
Punten die hebben meegespeeld in de keuze voor deze occasion:
-1- de vorige Renault Grand Scénic is ons zeer goed bevallen, zowel qua comfort, betrouwbaarheid alsook kosten. Idem dito bij vrienden met 2x een Scénic;
-2- het moet een relatief economische wagen zijn, met een gunstig verbruik, energielabel B, maximaal 120.000 kilometers en een trekhaak.
Via vrienden is ons bekend dat de Scénic II 1.5 dCi gemiddeld 1:20 kan rijden, dus stond deze auto nr1 op de wensenlijst, mede vanwege het voor de volwassenen verlangde zitcomfort. Ook de kinderen geven aan achterin prima te vinden dus zoeken maar. De afstanden die wij rijden kunnen een voordelige diesel rechtvaardigen.
Ook keken we uit naar de Mégane Grand Tour 1.5 dCi omdat hierbij de combinatie 1.5dCi + automaat bestaat. Ook willen we beslist vóór de zomervakantie (2009) een auto vinden.. Dus zoeken, zoeken..
Ergo: we vonden een brandweerrode Scénic van 2004, 128 duizend kms op de teller met een nieuwe distributieriem, aflevercontrole en -beurt en een halfjaar garantie bij een BOVAG aanbieder.
Een Authentique Comfort, dus met handmatige airco maar wel enkele geneugten van een Comfort pakket: de zeer praktische extra verschuifbare grote kast tussen de voorstoelen en de zonneschermpjes in de achterportieren. Volgens mij zijn de cruise control, licht- en regensensoren en het bandenspannings controlesysteem onderdeel van de toenmalige standaarduitvoering - maar wie het beter weet mag het zeggen. Ook sluiten de auto + alle ramen zich als je 2x op de sluitknop van de afstandsbediening drukt, en dat is erg prettig! Van Renault weten we dat de raambediening ook werkt als de motor uit is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fords die we eerder hebben gereden.
Voornaamste verschillen met de vorige auto: dat was een Grand Scénic op LPG, en voorzien van een automatische versnellingsbak.
Augustus 09
De eerste proeven voor deze (2004) Scénic 1.5 dCi 101 pk: ons vervoeren in de zomervakantie en scoren op punten economie, betrouwbaarheid en comfort, met medeneming van onze classic (1969) Constructam Coral-1 caravan, max 800 kg zwaar.
Doel: regio Gironde in Zuidwest-Frankrijk.
September 2009: Resultaten vakantie
[1] Rijden met 110 echte kms als kruissnelheid (GPS mee) op de autowegen met belading en caravan gaat prima. Dit klopt met de informatie van Caravantrekker-punt-nl.
Op vlakke wegen is er meer dan voldoende trekkracht voor vlot wegrijden, inhalen en dergelijke. Op de moeilijkste hellingen terug naar de 4e versnelling - maar dat moeten velen :-)
1 regel: voor goede berijdbaarheid moet de motor op minimaal 2000 toeren worden gehouden, daar zit het meeste 'léven' van het machientje.
[2] Zonder caravan: op de Franse wegen toonde deze rode rakker zich een vlotte wagen, met name voor tussensprints bij inhalen etc. En dat in tegenstelling tot 'sloom- en traagheid' hetgeen ik in andere reviews lees. Wel werkt de motor tussen 2000 en 4000 toeren op zijn lekkerst, en daar is gemakkelijk rekening mee te houden. Al toerend kun je gemakkelijk tot lager=zuiniger zakken.
Economie is prima: de gewenste zuinigheid (b)lijkt haalbaar en de éigenlijke verrassing voor mij is welke kleine geweldenaar deze motor is in combinatie met deze 'korte' Scénic.
Vanaf 128-130 km/u stijgt het verbruik van 5 naar 6 of meer liter per 100 km, waar het bij 114-120 km/u rond 4.8-5 ligt.
[3] In de vakantie is circa 4.500 kms gereden (incl. bijna 2.400 met de caravan) met een overall gemiddelde van 7,2 liter per 100 km. Update met het rijden in eigen land: de verbruikmeter varieerde aanvankelijk van 4,9-5,1 liter/100 km, maar stabiliseert op 5,0. Een mooie waarde voor deze auto maar rekenen met verbruik aan de pomp is de enige waarheid; afhankelijk van belasting haal ik per tank 1:18,5 tot 1:20,5.
In het voorjaar stabiliseert de verbruiksmeter op 4,7l/100 km (maart-april 2010).
Een vergelijking met de vorige (Grand) Scénic op LPG met automaat:
[1] het verschil van 350 kilogram vertaalt zich mijns inziens in een behoorlijk gunstiger weg- en stuurgedrag. Hoewel ik de extra lengte van de Grand Scénic II mooi vind om te zien, is het rijden in de kleine eigenlijk stukken leuker! Waar ik reviews lees met 'wat stuurt die Grand Scénic goed' heb ik dus mijn vraagtekens: bij de GS moest ik naar mijn gevoel vaker mee-kijken of ik wel uitkwam waar ik wilde zijn, terwijl deze kleine zich veel beter op gevoel laat sturen - qua stuurgevoel staat deze daarmee dichter bij mijn voorlaatste auto als 2x een Focus.
[2] als ik mij niet vergis leveren de 2.0 benzine en de 1.5 dieselmotor een gelijkwaardige trekkracht, maar door het verschil in gewicht doet de korte versie echter veel levendiger aan.
[3] Eerlijk is eerlijk, voor echt comfort gaat er voor mij niets boven een automaat - die mis ik toch behoorlijk bij al dat koppelen/schakelen.
November 2009
De temperatuur daalt tot 7 graden en daaronder; de winterbanden gaan eronder. En vanaf de bewuste donderdag 17 december: de auto gedraagt zich prima onder winterse omstandigheden. Trekt zich onverstoorbaar door alle sneeuw en prut heen, trekt hier en daar een vastgelopen medeweggebruiker vlot en verbruikt bij dit alles een ietsiepietsie meer brandstof (5,1 l/100km in plaats van 5,0).
April 2010:
De (Michelin) zomerbanden geplaatst, een Marktplaats aankoop inclusief lichtmetalen velgen. Staat hem prima, zie ook de 2 foto's hiervan.
Zomervakantie 2010:
Wederom Frankrijk, ditmaal met erg veel (3.000) autoroute-kilometers. 4 personen en belading in de auto, en erachter een bagagewagen; de cruise vele uren op 134 ingesteld en werkelijk het motortje doet het nog steeds: prettig brommend met weinig snelheidsverlies door het Franse land. Alle gezinsleden voelen zich prima in de Scénic, en het klimaat was ook steeds goed regelbaar. Prima economie: totaal 3.400 kms gereden met een gemiddelde van 6,5l/100 kms.
Oktober 2010:
Geen veranderingen, de temperaturen maken binnenkort de winterbanden weer gewenst.
November 2010 - Maart 2011:
Bij een kleine beurt de zomerbanden weer geplaatst na een probleemloos verlopen winter. Tevreden over de wagen, op naar de zomer.
April - Juli 2011:
Sturen van de auto geeft soms een knikkend geluid, trekt wat naar rechts (heb ik iets geraakt?) - dit wordt met de kleine beurt/APK meegenomen.
Augustus 2011:
Tijdens vakantie naar en in de Alpen ruim 3.800 kilometer gereden met 5,3 l/100km gemiddeld, dus 1 op 18,5 of zuiniger. Ditmaal alle bepakking in de auto, geen aanhanger erachter. Patroon: de lange ritten van vele uren op een constante 134 cruise, in de bergen onbelast en vlot rijdend de bergen op en af. En dat gaat zuiniger dan menigeen denkt.
ERGO
Naar mijn mening is deze combinatie van auto+motor erg goed op haar taak berekend, zie ook de goede economie in de beschreven periodes. Wat mij betreft blijft de generatie Scénic II een absolute aanrader die er eigenzinnig en in mijn ogen prima uitziet en goed uitgerust is. Heeft een goede zit met veel licht rondom en is bovendien praktisch in gebruik. Dit was mijn tweede Scenic II - ik ben fan geworden, zoveel mag duidelijk zijn.
Ons positieve oordeel over betrouwbaarheid, kosten en comfort blijft volledig gehandhaafd. We voelen ons prima thuis in deze wagen en het is starten-rijden where-ever we go :-)
Techniek+betrouwbaarheid+onderhoud Scénic II - 1.5
- 186.298 km
In dit deel wordt de techniek qua onderhoud, kwaliteit en beoordeling door eigenaar/berijders behandeld, wederom van oud naar nieuw (onderaan).
Juli 09 Aflevering:
Bij de proefrit stond de melding 'controleer emissiesysteem' in het scherm. Bij de BOVAG aflevercontrole en -beurt is de EGR klep vernieuwd en is deze melding opgelost. Met onderhoudsboekje en de facturen heb ik een goed overzicht van het uitgevoerde onderhoud tot nu toe.
Augustus 09 Vakantie:
Alle verlichting in combinatie met caravan functioneerde probleemloos. Licht- en regensensor functioneren goed. Een dubbel-klik op de afsluitknop van de afstandsbediening sluit de auto af + tegelijkertijd alle openstaande ramen. En ook deze uitvoering heeft een 'coming home' functie: trek aan de grootlicht-hendel nadat de kaart is verwijderd, en de lampen blijven nog circa 30 seconden branden.
Deze Authentique Comfort had standaard geen speakers in de achterportieren maar in Frankrijk vond ik gemakkelijk een passende set van Clarion. Met kant en klare stekkersetjes (LeClerc Auto) is dit vlot geïnstalleerd. De kinderen spreken van 'achterin beter geluid van voorin'. Prima natuurlijk, maar ik vond het geluid in de Scénic al in orde.
Oktober:
2 kleine en tijdelijke punten (*garantie):
a = de + en - knop van cruisecontrol pakt soms niet op. Dit is licht hinderlijk maar niet belemmerend om te rijden
b = de achterklep heeft nu 2x niet afgesloten: de achterklep valt wel op zijn plaats maar het slot valt niet dicht, en daarmee is de auto niet af te sluiten. Dat belemmert mijn mobiliteit en dát beschouw ik als probleem. Oplossing (zie garantiebeurt) bleek simpel.
November 09
Ochtendtemperaturen blijven onder de 10 graden C - winterbanden geplaatst, mede omdat de zomerbanden op 3 mm zitten.
December 09
De ventilatiestand 2 werkt niet meer - dit is aangekaart ivm de 6 maanden garantie, net als onderstaande punten*
Een complete wintercheck op de 1e sneeuwrijke dag (17/12) geeft een gezonde auto aan. Enkele vloeistoffen zijn bijgevuld en de gescheurde achterruitwisser is vervangen. Totale kosten 34 euro.
Januari 2010: garantiebeurt
Bij de afsluitende (6 maanden) garantiebeurt is de ventilator gerepareerd, en stand 2 doet weer mee.
Een deel van de rubberrand achterklep-opening bleek naar binnen gevouwen te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door het naar binnen schuiven van een zware tas. Deze zit nu goed en sindsdien sluit de klep zonder problemen af.
Het uitlezen van de computerlogging toont een electronisch conflict tussen de snelheidsbegrenzer en de -regelaar. Deze meldingen zijn gewist, de schakelaars zijn schoongemaakt en getest maar de garage kon hieraan geen andere defecten constateren.
Maart tot begin april 2010:
De auto functioneert goed, en het gebruik ligt gemiddeld nu iets lager (4,8l/100km) dan in de wintermaanden, aldus de boardcomputer. Vanaf 10/4 de zomerbanden (205/55/16) er onder.
April tot begin juni 2010:
De auto lijkt iets zuiniger te rijden in lenteweer en/of met de zomerbanden.
Begin juni is een grote beurt (nieuwe remblokken achter + aircobeurt) met APK uitgevoerd, en is de raambediening rechtsachter gerepareerd. Het mechaniek was stuk, maar het motortje werkt wel goed. Deze reparatie (alleen mechaniek behoefde vervangen want de motor is ok) kostte 250 euro; de grote beurt/APK + remblokken + airco 390 euro.
Zomervakantie 2010:
Betrouwbaarheid: zie verslagje 'Rijden': stevige prestatie gevraagd en gekregen van deze wagen. Technisch geen grote verstoringen en belemmeringen: altijd starten-lopen.
Klein: 1x wilde mijn voorruit niet openen in zeer mistige omstandigheden; auto herstarten = ok. Het tweede dingetje was dat de achterklep 1x niet sloot; de auto tordeerde teveel a.g.v. een zeer oneffen ondergrond. Even verderop rijden = ook die klep dicht. Het lijkt wel een auto een karaktertje heeft.. treat me well and ..
September 2010 - Maart 2011:
Klein onderhoud als lampjes, olie en dergelijke op de Renault Privilege pas + rondom nieuwe schokdempers: 449 euro.
Juni 2011: een forse steen slaat een put in de voorruit, die binnen een week uitgroeit tot een grote scheur. AuTotaalglas plaatst een nieuwe ruit met een zonwerende functie. De tijdelijke auto van Autotaalglas is een Mini mee, voor een dagje ff erg leuk.
Juli 2011: kleine beurt met APK, nieuwe claxon en vervanging van draagarm rechtsvoor, vervanging fuseekogels en uitlijnen van de auto: 550 euro.
Augustus 2011: remblokken voorzijde vervangen bij Franse dealer 131 euro.
Oktober 2011: de winterbanden geplaatst.
Kostenoverzicht 1e jaar
- 158.700 km
Wat kost een auto? Beter gezegd - deze auto?
Hier een overzicht van het eerste jaar in ons bezit
Gebruikskosten:
Banden: 170
(winterbanden 160 + zomer met lichtmetaal 300 -inruil Renaultvelgen 120)
(uitgangspunt: deze banden gaan zeker 2 jaren mee)
Onderhoud 700
(afronding van 34+650: zowel vervanging van slijtage als preventief)
(wasbeurten gratis bij 20 liter brandstof)
Brandstof 1644
(resultaat van 28350x0,058)
MRB+Verzekering 1675
(resultaat van 12x107 + 12x33)
TOTAAL: 4189 euro = 14,8ct/km in het eerste jaar. Dat het zo mag blijven!
Kostenupdate 2e jaar en totaal
- 176.700 km
De gebruikskosten in de periode September 2010 - Juli 2011 zijn:
3.848 euro totaal, opgebouwd uit:
1.135 onderhoud+anwb europa
1.414 wegenbelasting+verzekering
1.299 brandstof/overig verbruik
Gereden kilometers in deze periode: 176.700 – 158.700 = 18.000 / komt neer op 21,3 cent per kilometer
Omgeslagen naar de gehele gebruiksperiode Juli 2009 t/m Juli 2011:
4.189+3.848 = 8.037 euro over 48.400 kilometers: 16,6 cent per kilometer.
Kostenoverzicht lopende (3e) jaar
- 186.800 km
Augustus 2011: remblokken voorzijde vervangen 131 euro.
Totale kosten augustus 2009 t/m medio december 2012 8.657 euro aan autokosten besteed, in die periode 57.989 kms gereden: net onder de 0,15 ct/km.
Ex de afschrijving is dat naar boven afgerond gemiddeld 295,00 euro per maand.
Afsluitend.
De afschrijving kwam op 4.100 euro = 7 cent per gereden kilometer, een keurige prijs. Het voelt wel even anders als je dit naar een maandbedrag omrekent.. 140 euro. Een dergelijke auto kost dus met jaarlijks 25.000 kms en normaal onderhoud gemiddeld op 440 euri per maand.
Ik hoop dat mensen die een dergelijke auto zoeken hiermee uit de voeten kunnen. Deze auto was ex-lease en de dealer waar de auto was onderhouden kon vanuit het garagesysteem de complete onderhoudshistorie toemailen. Dan weet je zoveel als mogelijk is over de autohistorie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.