BMW Z4 roadster 3.0i (2003)

autoreview

BMW Z4 roadster 3.0i (2003)
BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)BMW Z4 roadster 3.0i (2003)

Signalement

UitvoeringZ4 roadster 3.0i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf48.700 km
KM-stand laatst194.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 49.000 km

Net als veel mannen heb ik altijd de jongensdroom gekoesterd om 'eens', als ik groot zou zijn een cabrio te kopen. Nu ik eindelijk 'groot' ben, en het me kan permitteren heb ik die droom maar eens laten uitkomen. De keuze welke cabrio het zou moeten worden was voor mij snel gemaakt. Het moest 'betaalbaar' zijn, mooi (smaak), een dikke 6 cilinder motor hebben, en het moest vooral een echte rijdersauto zijn.
Aangezien ik de loop der jaren steeds meer een BMW adept ben geworden door de heerlijke rijkwaliteiten van deze auto's, en ik daarnaast ook erg gecharmeerd ben van de ontwerpen van Chris Bangle en zijn vrienden (op de vorige 7-serie na dan), was de keuze voor een Z4 eigenlijk de enig logische. Door mijn importervaring met de 530d Touring een jaar gelden ben ik maar eens in Duitsland gaan shoppen. De specificatie moet in ieder geval een 3.0 liter met handbak (6v) zijn, met daarnaast een aantal must-have opties zoals leer, climat control, navigatie en HiFi geluidinstallatie. De kleur zwart staat de Z4 in mijn ogen het best, hoewel donker- en zilvergrijs en zelfs wit ook goed passen. Mijn eerste keuze was echter zwart, met een rood interieur. Veel zoeken leverde wel een aantal interessante hits op, en na wikken en wegen ben ik op een zaterdag met een vriend richting Oldenburg & Hamburg gereden om 4 verschillende Z4’en te zien en in proef te rijden.

De ervaringen tijdens deze proefritten met Z4's waren eigenlijk allemaal goed, dat wil zeggen geweldig. Dit is geen typische roadster voor het betere flaneren, maar een sportcabrio. De 3 liter heeft in tegenstelling tot de 2.5 liter ook onderin heel veel trekkracht. Vanaf zo'n 4000 toeren gaat de boel echt los. In de uitlaat lijkt dan een soort boostklep open te gaan en al brullend giert hij richting het einde van je rijbewijs. Wat een power! Er zullen ongetwijfeld nog veel snellere sportwagens zijn (zoals de Z4 M), maar met de kap open (die moet eigenlijk altijd open vind ik) is de snelheidsensatie ongekend, en van het geluid krijg je letterlijk kippenvel. Van 0-100 in 6 sec vind ik netjes. Ik ben best wel een snelle auto gewend (zie mijn review van mijn 530d Touring) maar dit is andere koek.

Nu is dit eigenlijk helemaal geen auto om bruut me te scheuren, maar het is wel lekker dat het kan. Met de M-sportknop ingedrukt verandert het karakter van de auto. Dan wordt de stuurbekrachtiging sterk vermindert en reageert directer (voelt wat zwaarder aan) en het gaspedaal is veel directer. Als je wegrijdt zoals je gewend bent qua gas en koppeling scheurt de auto weg. Alles gaat sneller. Leuk voor een bochtige weg of op het circuit, maar niet echt lekker op een normale weg.

Uiteindelijk met een particulier en een handelaar onderhandeld. Een zwarte met beige leer, en een zwarte met rood leer. De ‘rode’ met minder opties, maar met prachtige 19” BBS velgen, de ‘beige’ afgeladen met opties op iets minder mooie originele 18” BMW velgen, maar ook duurder.
Na een week heen en weer geslingerd te zijn tussen deze 2 kandidaten is de keuze uiteindelijk toch op de ‘beige’ gevallen. Op 23/6/2009 telefonisch de aankoop rondgemaakt, en op donderdag 25/6/2009 heb ik deze ‘nieuwe' zwarte, handgeschakelde Z4 3.0i in 'Vollausstattung' in Hamburg opgehaald.

Deze auto is in 2003 af BMW Duitsland geleverd in de volgende specificatie (is voor elke BMW gratis op te vragen bij de Klanten Informatie Service van BMW Nederland):
475 Saphirschwarz metallic
LAAB Leder Oregon Beige/Beige
313 Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
345 Chrome Line accenten in interieur
350 Lichtmetalen wielen Sterspaak (styling 108), 18"
380 Voorbereiding montage hardtop
399 Volautomatisch bediende kap
430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
435 Interieurlijsten 'Platanenhout'
494 Verwarmde voorstoelen
502 Koplampsproeiers
508 Park Distance Control (PDC)
521 Regensensor
522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
534 Airconditioning, automatisch
540 Cruise control
601 TV functie (analoog)
609 Navigatiesysteem Professional
644 Universele Handy voorbereiding, bluetooth
651 Mini Disc frontloader
672 CD wisselaar (6 selecties)
677 Hifi Professional systeem met DSP en 10 speakers, 420 Watt
704 M sportonderstel
- Bandenspanningscontrole

De opvallendste optie die ontbreekt zijn elektrisch verstelbare stoelen, maar dat blijkt de eerste eigenaar met opzet gedaan te hebben omdat de handmatige stoelen ca. 3 cm lager staan door het ontbreken van de aandrijfmotoren, en je dus nog lager in de auto kunt zitten. Je moet er maar opkomen! Dit is geen gemis aangezien ik er alleen in rijd, en de stoelen dus eigenlijk nooit meer versteld worden.

De auto is dus uitgerust met vrijwel alles wat je je maar kunt wensen. Het HiFi-soundsystem is super. Ook bij 120 km/h op de snelweg beuken de bassen er lekker op los. Met de kap open heb nu eenmaal veel Watt's nodig.
Het speciale M-sportstuur met bediening is lekker dik, maar wel klein waardoor je sommige controlelampen wat minder goed kunt aflezen.
De kap is een wonder op zich. Knop ingedrukt houden, ramen gaan 10 cm omlaag en de kap opent in ca. 8 sec. Alles volautomatisch, dus geen grendels boven de voorruit losmaken en zo. Sluiten gaat net zo snel en makkelijk, dus geen enkele reden om de kap niet voor het stoplicht open te gooien als het kan. Staat natuurlijk ook wel cool, maar wie koopt daar nu zo'n auto voor????? ;-)

Ik denk dat met de BPM erbij het nog steeds zo'n EUR 5.000,= gaat schelen met een NL-auto.
Eventueel laat ik de software bij een specialist updaten en omzetten naar het Nederlands. Kosten zijn normaal zo’n EUR 50,=, maar echt storend vind ik de keuze D-F-GB niet.

Roadtest door fifth gear:
http://www.youtube.com/watch?v=eeSZ6T0BhIw

Voor een leuke triotest kijk op:
http://video.google.com/videoplay?docid=6166099264858426015&hl=nl

Voor het betere kippenvelgevoel:
http://www.youtube.com/watch?v=zSo3RbxvaVY&feature=fvw

Ergonomie & rijeigenschappen

  • 57.500 km

Ik heb lang nagedacht of ik het hoofdstuk 'ergonomie' zou toevoegen, want is dit belangrijk voor een sportwagen/cabrio? Eigenlijk niet, maar er zijn toch wel wat relevante opmerkingen over te maken.
De Z4 is niet bedoeld als comfortabele cruiser, laat dat duidelijk zijn. De vering is hard, de demping stug. De standaard run-flat banden voegen daar nog een flinke scheut stugheid aan toe, helemaal als er 18" velgen (of nog groter) onder zitten. Is dat erg? Nee, ik vind van niet. Dit is een sportwagen, en geen toerfiets. De Z4 is gemaakt om lekker mee over een bochtige weg te knallen. Daarbij zijn 2 dingen echt belangrijk; wegligging en grip. Nou dat heeft dit wagentje meer dan genoeg. Je moet echt je best doen om de grenzen van de mogelijkheden op te zoeken. Met het EPS ingeschakeld grijpt de elektronica direct is al het fout dreigt te gaan. De wegligging is zeer neutraal, mede door de ideale gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras. De brede en platte banden zorgen voor enorme veel grip. Als je het ESP echter uitzet dan moet je goed op je tellen passen. Door de korte wielbasis, en het feit dat je bijna boven de achterwielen zit is de tijd tussen het begin van overstuur en uitbreken zeer kort. Je moet dus zeer snel reageren anders sta je zo achterstevoren in de berm of erger. Beetje tricky dus. De besturing is zeer direct, en daardoor een beetje nerveus. De elektrische bekrachtiging kan het bij het snelle bochtenwerk soms nauwelijks bijhouden. Van mij hadden ze er de oude vertrouwde hydraulisch bekrachtiging op mogen (laten) zitten, zoals ze dat wel bij de Z4M hebben gedaan. De elektrische bekrachtiging is ook een van de zwakke punten van de auto en kan voor een dure reparatie zorgen als het verschijnsel ‘sticky steering’ gaat optreden. Dan voelt het net of het stuur in de middenstand een beetje vastgeplakt zit, en er enige kracht nodig is om hem uit deze positie te krijgen. Dan moet de gehele stuurkolom vervangen worden aangezien de regeleenheid niet los te vervangen is. Gelukkig (nog) geen last van, maar let daarop bij een aanschaf van een Z4! Reparatie kost ca. EUR 2.500,=.
Het optionele M-sportonderstel maakt het allemaal nog harder en directer. Met een druk op de 'Sportknop' op de middenconsole wordt minder bekrachtigd en gevoeliger en het gaspedaal reageert aanzienlijk sneller.
Het interieur is zakelijk en overzichtelijk. Weinig metertjes en knopjes. Alle speciale functies zijn via het klapscherm op het dashboard overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Het audiosysteem met DSP, navigatie, telefoon, boardcomputer en zelfs TV (analoge ontvangst dus nu niet meer bruikbaar) zijn hierin ondergebracht. Hoe dit is bij auto’s zonder beeldscherm kan ik niet beoordelen. De navigatie (MK4) is veel sneller dan de modernere 5-serie (E61). Ook de bediening van de softtop is eenvoudig en super snel. Knop op de middenconsole ingedrukt houden en de ramen gaan eerst 15 cm omlaag waarna de kap elektrisch ontgrendeld en open gaat. Tot slot gaan de ramen weer omhoog. Alles bij elkaar duurt dit ca. 10 sec. en kan alleen bij stilstand worden uitgevoerd. Een stop voor een verkeerslichten is dus meer dan voldoende, Staat nog cool ook!
Qua ergonomie zijn er wel wat opmerkingen te maken; De bediening van de ramen is een beetje lastig bereikbaar in de deur ondergebracht. Waarom niet net als in de 3-serie E46 naast de pook?
Verder ontbreekt het aan bruikbare opberg/aflegmogelijkheden. Je zonnebril moet op je neus of in de asbak, want verder zijn er geen vakjes. De deurvakken zijn smal en ondiep. Het dashboardkastje is wel redelijk groot, maar hiervoor te ver weg. Daar ontbreekt trouwens een lampje!. Tussen de rugleuningen van de voorstoelen zit een opbergvak (met verlichting) met daarin de DVD speler voor de navigatie en de CD-wisselaar. De overblijvende ruimte is zeer beperkt, maar wordt wel automatisch afgesloten als de auto op slot staat. In de binnenkant van de klep zit een verwisselbare ‘cradle’ waarin je een gsm-telefoon kunt klikken zodat deze wordt opgeladen (optie handsfreeset). De verbinding tussen telefoon en de auto gaat via bluetooth. Kwaliteit van de standaard microfoon die onder een roostertje naast de binnenspiegel zit is matig en vangt veel bijgeluiden op zoals windgeruis. Er is echter inmiddels een betere microfoon via BMW leverbaar die dit probleem oplost.
De portieren zijn van binnenuit niet te ontgrendelen als de auto op slot staat geparkeerd met open dak. Dan kun je dus niet zomaar instappen.
De kofferbak daarentegen is voor een dergelijk auto wel relatief groot en prima bruikbaar. Daar passen goed een paar flinke weekendtassen in. Door het ontbreken van een reservewiel is de accu voor de gewichtsverdeling onder de bagagevloer geplaatst. Aan de binnenkant van de achterklep is een houder gemonteerd (optie) om het windscherm tussen de rolbeugels op te bergen als b.v. de hardtop erop zit. Dat geeft een veel beter zicht via de binnenspiegel naar achteren.
In deze auto zit een special M-sportstuur met bediening voor audio en telefoon. De audiobediening is zeer handig, maar de telefoonbediening is wat gecompliceerd. Dat gaat via het beeldscherm veel eenvoudiger. De grip van het M-stuur is fantastisch. Het is veel dikker, en wat kleiner dan het standaard stuur, dat overigens wel mooier is met verchroomde spaken. Ook dit standaard stuur is in de latere modellen met bediening leverbaar geworden.
De bouwkwaliteit van het interieur laat hier en daar wat steekjes vallen. Het kraakt af en toe, en ook de portieren geven je niet het BMW kluisgevoel. Klikt wat blikkerig bij het sluiten. Met name het mechaniek van de portierruiten is een zwak punt, evenals de elektrische stuurbekrachtiging hetgeen zich uit in 'sticky steering'.

De 3.0i 6L motor is een heerlijke machine. Hij is soepel vanaf lage toerentallen, maar houdt zeker ook van het draaien van hoge toerentallen. De combinatie met de handgeschakelde 6-bak is zeer goed op elkaar afgestemd. De versnellingen liggen dicht bij elkaar, en zelfs in de 6e versnelling op de snelweg is er vanf 120 km/h ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Het Vanos variabele kleppensysteem zorgt ervoor dat als de toeren oplopen de trekkracht enorm toeneemt. Een sprint van 0-100 km/h gaat zo snel dat je moeite hebt om op tijd te schakelen. De bak is wel behoorlijk direct, en vraagt een flinke kracht om de versnellingen te bedienen, maar de verkeerde versnelling kiezen is bijna uitgesloten. Het geluid van de motor is standaard al een genot, maar door de demping uit de 'soundgenerator' onder de motorkap te halen krijg je er af en toe bijna kippenvel van. Zie hoofdstuk 'soundgenerator'!
De standaard remmen zijn goed, maar niet echt bijzonder. Het zijn dezelfde remmen als in de zwaarder gemoteriseerde modellen van de 3-serie E46. De dosering van de remkracht is goed voelbaar, en door de brede banden is er veel grip. Een upgrade naar sportremschijven+blokken is aan te raden als je van sportief rijden houdt.

Mijn conclusie: het rijgedrag van de Z4 zorgt ervoor dat je veel van de kleinere tekortkomingen meer dan voor lief neemt. Het is geen Porsche of Ferrari waar je gezien de prijs op het gebied van de afwerking hogere eisen mag stellen, Met de onlangs geïntroduceerde nieuwe Z4 heeft BMW met name het interieur een upgrade gegeven, maar tevens de rijeigenschappen softer gemaakt. Wellicht aantrekkelijker voor een breder publiek, maar veel minder leuk voor het betere gooi en smijtwerk. En dan dat ‘origami’ dak.....
Doe mij de ‘oude’ Z4 maar!

Aanpasssingen & modificaties

  • 78.000 km

Het leuke van een auto zoals de Z4 is dat je hem kunt aanpassen aan je eigen smaak, en dat je diverse technische modificaties en upgrades kunt uitvoeren door de voortrijdende techniek. Aangezien de techniek van de Z4 gebaseerd is op de zeer populaire 3-serie E46 zijn de onderdelen zeer goed en relatief goedkoop te krijgen. Ook zijn er voor de Z4 veel aftermarket spullen op Marktplaats en Ebay te vinden. Niets is perfect, en ook de Z4 heeft een aantal zwakke punten, maar die kun je grotendeels oplossen met verbeterde of nieuwe onderdelen. Op mijn auto heb ik (en ook de vorige eigenaren) als een flink aantal aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd:
- M-Technik sportstuur met bedieningsknoppen voor audio en telefoon, ter vervanging van het standaard sportstuur dat geen bediening heeft.
- Ipod interface ter vervanging van de CD-wisselaar.
- Verchroomde uitlaatsierstukken.
- Aerotwin ruitenwissers ter vervanging van de standaard bladen die lelijk zijn, en ook nog eens slecht wissen.
- LED kentekenverlichting.
- Witte knipperlichten voor-, zij- en achterkant. Met name de witte knipperlichten in de koplampen zijn bij de eerste generatie Z4 (2003-2006) zeldzaam. Veelal worden de koplampen van latere modellen ingebouwd of worden de oude omgebouwd.
- Korte M-Technik schakelpook met verlichting gemonteerd ter vervanging van de lange standaard pook.
- Windvanger achter de stoelen, originele BMW accessoire.
- Witte Canbus LED stadslichtjes aan de voorzijde. Deze passen qua kleur veel beter bij de witte Xenon lampen dan de standaard gele gloeilampjes. Deze Canbus Led's geven geen storing op de boardcomputer.
- De binnen- en voetverlichting en de leeslampjes vervangen door LED's voor een apart sfeereffect.
- Verlichting in de handgrepen van de portieren gemaakt. Geeft 's avonds een mooi accent. Originele accessoire van BMW.
- Zwarte pianolak interieurpanelen op het dashboard en de middenconsole, ter vervanging van de panelen met Platanen houtmotief die er inzaten. Een gigantische klus (ca. 9 uur) omdat het hele middenconsole en de console tussen de stoelen moet worden verwijderd.
- Bedieningsmodule voor de elektrische kap. Hiermee kan de kap met de sleutel op afstand worden geopend en gesloten, en kan de kap tevens bij snelheden tot 55 km/h (naar keuze) bediend worden via kort indrukken van de standaard knoppen in de auto. Ingedrukt houden is dus niet meer nodig.
- Aluminium pedalen en voetsteun.
- Spoorverbreders/spacers van 20 mm per wiel voor een mooiere vulling van de wielkasten. Voor de vooras is dit wellicht een beetje veel, dus die worden eventueel nog vervangen door 10-15 mm spacers.
- De run-flat banden vervangen door 'gewone’ Continental SC3 sportbanden.
- Zwart/witte BMW-logo’s ter vervanging van de standaard blauwe-witte logo’s. Staan op een zwarte auto veel mooier (naar mijn smaak).
- Remklauwen voor en achter zwart gespoten.
- Extra set 17” BMW velgen, styling 106 (Turbine) met winterbanden 225/45 RFT
- Soundgenerator ontdaan van een van de dempers voor een mooi sportief geluid tijdens accelereren. Zie onderstaande beschrijving.
- De remlichten van de Z4 gaan bij normaal remmen eerst voor de helft branden. Er is dan per kant een halve cirkel verlicht. Pas bij een noodstop als het ABS systeem actief is gaat de andere helft van de cirkel branden. Aangezien dat volgens mij zinloos is, en het veel mooier staat, heb ik de beide lampen doorverbonden zodat er nu altijd een volledige cirkel brandt tijdens remmen. Verder volstrekt nutteloos!
- De zgn. Clutch Delay Valve (CDV) verwijderd. Dit is een smoorventiel in de hydraulische leiding naar de koppelingscilinder, en die ervoor zorgt dat de koppeling vertraagd opkomt. Als je echter normaal kunt schakelen is dit ventiel volstrekt onnodig, en kan er zelfs voor zorgen dat je koppelingsplaat versneld slijt. Bij sportief rijden/schakelen grijpt je koppeling net te traag aan, en treedt er een soort kangoeroe-effect op. Dit ventiel kun je dus gewoon (laten) verwijderen waardoor je auto beter en soepeler schakelt.
- Strutbalk tussen de veerpoten aan de voorzijde gemonteerd voor het verhogen van de stijfheid van de carosserie, voor een nog betere wegligging.
- Aluminium accenten in het interieur aangebracht. Sierrand rond de radio en centrale luchtroosters, rond de deurspeakers en tweeters achter de spiegels, en rond de lichtschakelaar. Staat gewoon mooi, en geeft een chic tintje aan het verder zakelijke interieur.
- Originele BMW Z4 Aeropakket gemonteerd, dus geen aftermarket spul! Geeft de auto net dat extra sportieve accent, en maakt hem anders dan zoveel standaard Z4's. Pakket bestaat uit een aangepaste voorbumper, bredere zijskirts, en een diffuser onder de achterbumper.
- Verlichte aluminium instaplijsten met Z4 logo gemonteerd als upgrade voor de standaard plastic strips. Originele accessoire van BMW.
- Verlichte M-pook gemonteerd.
- Originele achterspoiler uit het aeropakket gemonteerd.

Sound generator

  • 55.000 km

Tijdens het proefrijden in verschillende Z4's was me al opgevallen dat er één tussen zat die aan-merkelijk meer geluid produceerde tijdens flink accelereren dan de andere. De uitlaat was standaard dus daar lag het niet aan, maar er lag wel een losse schuimcilinder/demper in de kofferbak die ergens vandaan moest komen. De handelaar die de auto aanbood wist niet helemaal hoe het zat, maar wist wel te vertellen dat het een demper was die je 'ergens' heel eenvoudig weer in kon steken om het geluid weer te dempen. Alleen waarin wist hij niet. Nou, ik intussen wel!

Deze schuimcilinder is een demper die normaal gesproken in de leiding vanaf het luchtfilter, na de zgn. 'sound generator' box onder de motorkap zit. Deze leiding gaat uiteindelijk door de scheidingswand tussen de motorruimte en het interieur heen. Door deze leiding los te maken, en de 10 cm lange demper (schuimprop) eruit te trekken (5 minuten werk) brult de motor het uit bij meer dan ca. 4000 toeren. Als je normaal rijdt hoor je eigenlijk niets bijzonders. Als je optrekt en schakelt bij lagere toerentallen dan klikt de motor sportief, maar zeker niet bijzonder luid. Maar oh wé als je toeren gaat maken! Echt een waanzinnig mooi huilend geluid. Het lijkt wel een V8! Het geluid lijkt versterkt het interieur in te worden geblazen door de leiding vanuit de 'sound generator' onder de motorkap. Buiten de auto is het ook goed hoorbaar, hoewel je dat zelf natuurlijk niet goed kunt vaststellen, maar de verschrikte blikken van de automobilisten naast je verraden dat zij het ook goed kunnen horen.
Op de onderstaande link vind je enkele foto's van de werkzaamheden om de demper te verwijderen, en de onderste link laat heel goed het geluid horen dat bij doortrekken in de toeren geproduceerd wordt.

Waarom BMW geen ruchtbaarheid aan deze mogelijkheid geeft om het geluid van de motor te tunen is me een raadsel, maar op een Amerikaans Z4-forum vond ik het 'geheim' van de smid.
Je moet het zeker eens proberen als je een 3 liter motor hebt. Op de kleinere motoren 2.0/2.2/2.5 schijnt het standaard niet te zitten, maar is de 'sound generator' wel als optie te monteren.

Kijk op:
http://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=76390 en het verwijderen van de dem-per wijst zich vanzelf.
Het resultaat kun je horen op:
http://www.youtube.com/watch?v=du-_yGqzaNM&feature=related

Ik ben wel benieuwd of je hem zo door de APK keuring krijgt, maar ach, het terugstoppen van de demper ik ook kinderspel.

Problemen

  • 59.500 km

Er hebben zich na de aanschaf een paar (naar het zich nu laat aanzien) kleine probleempjes voorgedaan.
1. Het mechanisme in de deuren voor het openen en sluiten van de ramen piept verschrikkelijk als de temperatuur boven ca. 20 graden C ligt. Eerst dacht ik dat het de raamrubbers waren, maar het geluid bleek toch echt van binnenuit de deuren te komen. De kabel die de ruit bediend loopt over een paar rollen, en de lagers
van die rubberen rollen waren zodaig vervuild dat deze niet meer meedraaiden, en de kabel over de rol slipte. Na schoonmaken en smeren werkt alles weer prima. Wel vreemd dat dit in beide deuren gelijktijdig is opgetreden. Probleem is na schoonmaken/smeren gelukkig opgelost. Kosten EUR 100,=
2. De versnellingsbak schakelt wat hakerig. Met name de eerste en tweede versnelling vragen enige kracht om ingeschakeld te worden. Geen krakende tandwielen, dus geen synchronisatieprobleem. Tijdens het schakelen is een droge 'klak' te horen. Op advies van BMW is de olie in de bak vervangen en is er een speciaal additief bijgevoegd. Het haken van de bak moet na max. 1000 km duidelijk minder worden. [Is inderaad inmidels na 1000 km een stuk beter geworden.] Kosten EUR 35,=.
3. De bevestiging van de regensensor op de voorruit laat deels los, waardoor de sensor af en toe niet goed werkt. Volgens zowel Carglass als BMW is de enige oplossing het vervangen van de complete voorruit aangezien de voet van de sensor al op de ruit geplakt zit bij aanleveren. Wel vreemd dat hier geen andere oplossing voor bestaat. 'Gelukkig' onlangs een ster in de voorruit opgelopen, en de voorruit onder de glasverzekering laten vervangen. Probleem opgelost. Kosten eigen risico glasverzekering EUR 60,=.
4. Lampje van de airbags blijft branden. Blijkt de stekker van het zitmatje en de gordelspanner onder de rechter stoel te zijn. Door de stekkers schoon te maken en melding via de monitor bij de BMW dealer te resetten is het probleem opgelost. Kosten EUR 37,50.
5. Raambediening van het rechter portier defect. De kabel is gebroken waardoor het hele mechaniek vervangen is. Alleen de kabel vangen is niet mogelijk. Kosten incl. arbeidsloon ca. EUR 200,=. Dit is een bekend probleem bij de Z4! Het linker portier zal binnenkort ook wel een keer aan de beurt zijn.

Updates

  • 78.000 km

Update 27.06.2009:
Wat een feest wat dat zeg gisteren, die terugreis vanuit Hamburg. Ik was samen met een vriend 's morgens vroeg met de trein vanuit Schiphol naar Hamburg vertrokken om mijn ‘importbruid’ op te ha-len. De Duitse eigenaar heeft ons enorm geholpen om de papieren voor het 5-daagse kenteken te regelen. Kostte bij elkaar zo'n 45 minuten, incl. het laten maken van de platen. Kosten EUR 50,= voor het kenteken en de verzekering, EUR 11,= voor de kentekenplaten en nog wat belastin-gen. Bij elkaar zo'n EUR 75,=. Voor de rit vanaf de grens naar huis had ik een setje groene hande-laarsplaten van mijn garage (GAM uit Naarden) geleend. Zij regelen hier in NL de aangifte BPM en aanvraag van het kenteken. Door de opties 'slim' aan te geven besparen ze honderden Euro's aan BPM dus hun geld meer dan waard. De BPM zal op ca. EUR 3.250,= uitkomen.
Wat de reis betreft; wat een belevenis. M'n bek doet nog zeer van de glimlach die ik 6 uur op mijn kaken heb gehad. Het is nog veel leuker dan dat ik in mijn stoutste dromen had kunnen vermoeden. Helemaal super deze brulsloep. De power, de wegligging en de onwijs leuke speeltjes aan boord maken het voor mij tot de ultieme betaalbare sportster (sportwagen/roadster). Zowel rustig toeren als in no time naar de 250 km/h, hij kan het allemaal. Bochten zijn geen probleem maar een uitdaging. Vol erin, en nog voller er weer uit. Absurd wat dit wagentje allemaal in huis heeft. Je hoeft de motor helemaal niet hoog in de toeren te jagen om te beesten. Wel gaat bij ca. 4000 toeren de uitlaat voluit loeien, elke tunnel betekent raampje open en genieten.
We zijn gereden via Bremen, Oldenburg, Groningen en daarna via de afsluitdijk terug naar Amsterdam. Lekker om, maar dus wel langer sturen. Vandaag de instructieboekjes eens doorgelezen, maar het duizelt me van de knopjes en instelmenu's. Dit weekend moet ik de Z4 helaas wegbrengen voor een weekje logeren bij de garage voor de nodige importformaliteiten en aanvraag NL-kenteken, maar als het een beetje mee zit kunnen we volgende week echt los. Dat wordt een lange week wachten en nagelbijten...............

Update 30.06.2009:
De Z4 is gisteren bij de RDW & douane geweest. De BPM is vastgesteld op EUR 3.158,=. Ik had op EUR 3.000-3.500,= gerekend, dus dat komt helemaal niet zo slecht uit. Na betaling van de BPM (30/6) max. 5 werkdagen wachten op het NL-kenteken. Wordt het zaterdag of moet ik tot dinsdag wachten?

Update 05.07.2009:
Afgelopen zaterdag lag het nieuwe kenteken in de bus. Direct een set platen laten maken, erop geschroefd en we kunnen rijden!
Dit weekend de auto uitgebreid getest en een paar tochten gemaakt. Wat een feest is het toch.
De navigatie is razend snel, en veel sneller dan ik in mijn 5-serie (E61) gewend ben. De bediening is wel wat complexer aangezien dit nog een pre I-drive auto. Het is me nu duidelijk hoe en waarom dat ontstaan is. Speciale aandacht voor de HiFi audio installatie met DSP. Wat een lekkere optie is dat op de snelweg. Het geluid kan echt hard zonder te vervormen.
De komende week gaan we op vakantie met de 3-serie Compact vanwege de ruimte (de 5-serie rijd ik alleen zakelijk). Het trekt natuurlijk wel, de Z4, maar dan moet de helft van de spullen thuisblijven. Dat wordt dus 2 weken geen cabrio. Afzien!

Update 09.08.2009:
De soms heftige reacties op deze review lijken een beetje op de reacties die je krijgt als men de auto in het echt ziet. Overwegend positief, en als men er (mee)gereden heeft, worden de kritieken alleen maar lovend. Negatief wordt er alleen indirect gereageerd, met name in het verkeer. Men daagt je direct uit, komt zogenaamd toevallig naast je rijden en wil dan een reactie. Zo reed in laatst op de snelweg met 140 km/h op de linker baan terwijl ik een paar auto's inhaalde. Hangt er opeens een Porsche 911 Turbo aan mijn bumper. Met knipperende lichten maakt hij me direct dui-delijk dat zijn plassertje nog veel groter is dan de mijne. Ik denk 'wacht jij maar even lekker tot ik klaar ben met mijn zwaffel vriend', en maak gewoon mijn inhaalactie af. Ga vervolgens heel rustig naar rechts, en ga, nadat ik heb teruggeschakeld vol op het gas staan. Daar had deze penoboot blijkbaar niet op gerekend, maar kon deze actie natuurlijk niet zomaar onbeantwoord laten. Hij moest even de rangorde herstellen, en wilde er kostte van het kostte langs.
Nou heb ik echt niet de illusie dat mijn schamele 231 pk'tjes het tegen de ca. 450 pk van de 997 zou gaan redden, maar even een prikje uitdelen is altijd leuk, zeker als daar zo duidelijk met licht-signalen om gevraagd wordt. Zijn gevleugelde 600 Nm komen er dus uiteindelijk met een bloed-gang langs, en hij snijdt me vervolgens af om nog net de afrit te kunnen halen die hij in zijn nijd bijna voorbij gereden was. Ik steek mijn duim op ten teken van waardering voor deze 'stijve' actie. Zo zie je maar, de zijne is groter dan de mijne. Ik ken mijn plaats weer, en kruip aangeslagen te-rug in mijn mandje.
We blijven jongetjes met te grote speelgoedauto's. Ik schaam me voor wat er gebeurde, maar ik hoop dat hij dat niet doet. Dan blijft er in ieder geval een verschil tussen ons......

Update 12.08.2009:
Vandaag via Marktplaats een 2e hands hardtop in Saphirzwart gekocht, compleet met nieuwe hoes en rolstandaard. Direct gemonteerd uitgetest want het regende vandaag pijpenstelen. Alles past perfect, en de kap zit er in minder dan 5 minuten op, incl. aandraaien van de benodigde 3 bouten en het plaatsen van de afdekkapjes. Het staat echt heel erg mooi. In het dak van de kap zit aan de achterkant een spoiler ingebouwd. De voeding van de achterruitverwarming zit prachtig weggewerkt in de 2 pennen waarmee de kap aan de achterkant wordt vast getrokken. Montage is echt een peulenschil. Daar kunnen we de komende winter prima mee doorkomen. De wintersport kan wat mij betreft beginnen. Ik ben er klaar voor. Ik zal een foto maken en die erbij zetten.

Update 10.09.2009:
De laatste paar dagen een paar kleine reparaties/aanpassingen uitgevoerd. Het controlelampje van de remvoeringen ging branden. De remblokken voor waren flink versleten. Zelf een setje nieuwe blokken en een nieuwe slijtagesensor gemonteerd. De achterblokken waren nog redelijk, maar als je toch bezig bent kun je die net zo goed ook meteen meenemen. Totale kosten ca. EUR 160,=.
Er is me wel opgevallen dat de motor een beetje olie verbruikt. Op 3000 km heb ik er nu ca. 3/4 liter 5W30 longlife synthetische olie bijgegooid. Schijnt normaal te zijn. Komt wellicht ook omdat je met deze motor toch regelmatig flink hoog in de toeren komt als je snel optrekt. Verder nog steeds een feest om in te rijden.
De komende dagen gaan we weer lekker genieten van het heerlijke nazomerweer! De hardtop staat voorlopig weer netjes in zijn hoes op de standaard te wachten op de winter.

Update 19.09.2009:
De nieuwe remmen werken prima. Ook het schakelen is na het vervangen van de olie met een speciaal additief verbeterd en soepeler geworden. All systems go.

Update 10.10.2009:
Vandaag de laatste stap in het vervangen van alle remmen. Aan de voorkant nieuwe Brembo remschijven gemonteerd. De blokken waren al vervangen, maar in de schijf LV zat een diepe groef. Daarnaast dit weekend de hardtop uit de opslag gehaald er erop gezet. Fluitje van een cent. De kap moet je alleen bij de eerste keer monteren wel afstellen. De pennen die in de carrosserie vallen kun je in de hoogte verstellen zodat de kap links en rechts op gelijke hoogte staat. Alles past perfect, en in de wasstraat kwam er geen druppel door dus moet alles wel OK zijn. Ben benieuwd hoe de winter gaat bevallen. Voor de winterbanden vind ik het nog wat vroeg. Die komen in no-vember/december wel als het ook koud gaat worden.

Update 31.10.2009:
Vandaag een ritje met BMW superfan 'BMW4Life' (zie onderstaande reacties) gemaakt. Hij had me dat via een PB gevraagd, en zie, zijn wens is vervuld. Het was waarschijnlijk de laatste mooie dag van dit jaar om nog een keertje open te rijden, dus snel de hardtop eraf gehaald, en op naar de kop van NH. Helaas was het wat druk op de binnenwegen, dus slechts af en toe de 'kraan' even open kunnen draaien.

Update 26.01.2010:
Het lampje van de airbag blijft branden. Dat zal zeer waarschijnlijk te maken hebben met de stekker onder de rechter stoel. In de BMW E46 Compact hadden we exact hetzelfde probleem. Door de bedrading te solderen en de stekkers te verwijderen is het probleem opgelost. Komt bij deze series veel voor. Vrijdag even naar de BMW garage geweest om de melding te laten resetten. Lijkt weer opgelost te zijn.

Update 01.02.2010:
Ik heb via Ebay een elektronische module gekocht en ingebouwd om het dak van afstand met de standaard afstandsbediening te kunnen bedienen, en om het dak ook rijdend bij snelheden tot 50 km/h te kunnen openen en sluiten. Standaard moet je namelijk echt helemaal stilstaan anders werkt het dak niet. De inbouw heeft me uiteindelijk ca. 3,5 uur gekost. De module wordt op en tussen de bestaande bedrading/stekker gebouwd.

Update 06.02.2010:
De afgelopen dagen heb ik de grootste ombouwklus tot op dit moment uitgevoerd. Ik heb de houten dekorlijsten (Plane Wood) in het interieur vervangen door zwarte pianolak panelen die ik via Marktplaats heb gekocht.

Update 27.02.2010:
Vandaag 4 nieuwe banden laten monteren. De Bridgestone RFT banden zijn vervangen door 'gewone' Continental Sport Contact 3. Voor 225/40x18 en achter 255/35x18. De ervaringen met de RFT banden (run-flat-technology) op de Z4 zijn ronduit slecht. De auto heeft daarmee zeer veel last van spoorvorming in de weg. In zo'n spoor heeft de auto de neiging alle kanten op te willen schuiven. Eén hand aan het stuur is dan echt te weinig. Mijn ervaringen met RTF banden 245/40x18 op de E61 met M-onderstel zijn veel beter. Daar geen last van spoorvorming.
De nieuwe banden hebben daar vrijwel geen last van. Ze zijn natuurlijk wel breder dan bij de meeste auto's en het feit dat voor- en achterbanden niet even breed zijn maken het rijden hiermee een heel stuk strakker. Daarnaast zijn de flanken soepeler, en dus ontstaat er iets meer veercomfort. Dat is wel zo lekker voor normaal gebruik. Voor het betere circuitwerk is er nog altijd de Sportknop om het onderstel op hard te zetten. De eerste indrukken in de regen zijn zeer goed. Veel grip, en weinig last van railing. De ervaringen op een droge weg moeten nog komen.
Daarnaast zijn de gewone banden een stuk goedkoper dan RTF banden, en er is meer keuze. Wel een compressor/reparatieset gekocht want de Z4 heeft natuurlijk geen plaats voor een reservewiel!

Update 08.04.2010:
Vandaag het raammechanisme van het rechter portier vervangen. De kabel was gebroken nadat deze zwaar was gaan lopen. Dit schijnt een bekende zwakke plek van de Z4 te zijn. Ik heb e.e.a. zelf gedemonteerd, en de GAM heeft uiteindelijk alles weer gemonteerd.

Update 11.04.2010:
Ik heb een brug/strut tussen de veerpoten van de voorwielophanging gemonteerd. Die zorgt voor meer torsiestijfheid. Via Ebay zijn deze kant en klaar te koop. Zorgt voor een verbeterde wegligging.

Update 05.05.2010:
In Duitsland een origineel BMW Aeropakket gekocht, reeds in de goede kleur gespoten dus klaar voor montage. De set bestaat uit een nieuwe voorbumper met aangepaste spoiler, bredere zijskirts en een airdiffuser voor montage op de bestaande achterbumper. Dat wordt nog een aardig klus om dat te monteren tijdens de komende feestdagen! Foto's volgen natuurlijk snel.
Verder geen bijzonderheden te melden, dus gewoon lekker open genieten als het weer het toelaat!

Update 17.05.2010:
Het afgelopen lange weekend heb ik het Aeropakket gemonteerd. Dat was een enorme klus, waar zo'n 15 uur tijd in is gaan zitten. Vooral de montage van de diffuser, waarbij een flink stuk van de originele achterbumper moet worden afgezaagd kost een berg tijd. De diffuser wordt dan over het ontstane gat gezet. Resultaat is wel erg mooi geworden. De nieuwe foto's staan er al op. Het verschil met de foto met hardtop geeft duidelijk de verschillen aan de voor- en zijkant weer. ook een goede manier om van je steenslag af te komen! ;-)

Update 10.06.2010:
De ZZZZ vandaag opgehaald bij een autopoetsbedrijf in Almere waar hij een Diamondbrite lakbehandeling heeft ondergaan. Ook de hardtop is behandeld. Bij deze behandeling wordt de lak eerst intensief gereinigd, daarna gepolijst, en vervolgens in 2 stappen in een lakverzegelingsproduct gezet. Het resultaat is een spiegelgladde en super glimmende auto die ook nog eens heel makkelijk schoon te maken is. Wel voortaan wassen met de bijgeleverde shampoo, en daarna met een conditioner behandelen. Het lijkt de kapper wel! Resultaat is prachtig, en alle kleine krasjes zijn verdwenen. Ook de binnenkant is volledig behandeld en het leer is ook weer geconditoneerd.
Inmiddels ook de smallere 2x1 cm spacers op de vooras gemonteerd. Deze lopen ook bij inveren niet meer aan tegen de binnenschermen.
A.s zondag gaan we in Groningen een lange toertocht met de Z3/Z4 Club rijden, en aansluitend een weekje toeren in Noord Duitsland. Dat wordt genieten!
Qua techniek weinig te melden. Het olieverbruik is vrijwel tot stilstand gekomen. De laatste 10.000 km slechts 0,5 liter bij hoeven vullen. Er zijn nog een paar kleine puntjes die ik nog een keer wil oplossen; Klapscherm wil soms pas na enig aandringen volledig open gaan, maar werkt verder goed. Het rechter portierraam maakt iets lawaai bij een gesloten kap. Moet opnieuw afgesteld worden. Mistlampen voor ombouwen naar LED verlichting zodat ze qua lichtkleur beter passen bij de xenonlampen, en verder ook als dagrijverlichting kunnen worden gebruikt. Hiervoor is wel een speciale lichtmodule nodig. Die ga ik eens goedkoop via Ebay proberen te kopen.

Update 22.07.2010:
De afgelopen weken weer een aantal aanpassingen uitgevoerd. De lichtmodule is inmiddels ingebouwd, en daarmee kun je alle verlichting van de auto aan/uit schakelen bij open/sluiten. Tevens comfortschakeling voor het knipperlicht (1 tikje tegen je knipperschakelaar en hij knippert 3x, net als bij de E60)en dagrijverlichting. Staat mooi, en ziet er origineel uit.

Ook een alarmsysteem klasse III ingebouwd met originele BMW componenten. De bekabeling hiervoor ligt standaard al in de Z4, je moet alleen de ontbrekende componenten installeren en aansluiten:
- Motorkapschakelaar
- Sirene met noodstroomvoeding
- Kantel/hellingshoeksensor
- Interieurradar
De binnenspiegel met rode alarmled zat er al in dus dat scheelt een hoop geld. Alles met elkaar een flinke klus (ca. 4 uur) aangezien je de tunnel tussen de stoelen moet verwijderen om daar de kantelsensor en radar achter weg te bouwen. De motorkapschakelaar en sirene inbouwen is een simpel klusje. Alle montage punten zijn netje voorbereid, alleen moest in de montagebeugel van de Navi-speler van de DVD een beetje uitslijpen om ruimte te maken.
Na inbouw moest de auto aan de monitor om het alarm 'in te lezen' in de elektronica. Bij een onafhankelijke BMW specialist in Leiderdorp laten doen. Klusje van ca. 1 uur, en alles werkt perfect. Nu nog laten keuren voor een certificaat en ook deze upgrade is weer klaar!

Update 01.09.2010:
Net terug van 2 weken vakantie met de Z4 in Zuid Frankrijk. Hoewel sceptisch voor vertrek over de hoeveelheid bagage die je mee kunt nemen, en het rijcomfort over lange afstanden kan ik niet anders concluderen dan dat geen van deze vooroordelen zijn uitgekomen. Natuurlijk is de Z4 geen familie-stationwagen, maar we hebben echt mee kunnen nemen wat nodig was. Door de bodem van de bak waarin het dak wordt opgevouwen omhoog te draaien ontstaat er ca. 15 cm extra ruimte in de kofferbak. De kap kan dan weliswaar niet meer open, maar de heen en terugreis van 2x1100 km gingen over de snelweg, en dan is dat geen bezwaar. Daarnaast alle luchtige spullen zoals kleding en handdoeken in een vacuümzak verpakt, en schaalt ook 50% volume. De reis is uitstekend verlopen. Geen centje pijn. Geluidsniveau zeer acceptabel en door de normale banden nu heen rustig op de weg. Op de plaats van bestemming natuurlijk alleen maar open gereden door de wijngaarden en langs de rivier De Lot. De Franse B- en C-wegen zijn wel behoorlijk hobbelig, en daar heeft de Z4 wat meer moeite mee, maar het rijplezier maakt alles goed. Zeker voor herhaling vatbaar. De Z4 is prima beschikt voor dit soort langere trips! Verbruik gemiddeld 8,5 l/100 km. Niets slecht voor een 6 pitter, 3 liter. Technisch niets te melden, alles perfect in order. Geen olieverbruik kunnen vaststellen. Op naar de volgende update.

Update 29.12.2010:
De afgelopen maanden met grote regelmaat de Z4 gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Heerlijk toeren over bij voorkeur bochtige weggetjes. Het blijft genieten. Geen technische of andere probleempjes gehad. Ondertussen staat de Z4 weer warm en droog opgeborgen in de garage, wachten op betere tijden. Ik heb ondertussen weer een paar modificaties uitgevoerd. Zo zijn o.a. de standaard kunststof instaplijsten vervangen door aluminium lijsten met verlichte Z4 logo’s erin, die door BMW als optie geleverd werden. Als je de deur opent dan gaat het logo samen met de binnenverlichting branden. Ziet er veel mooier uit dan de wat goedkoop ogende standaard plastic strips.
Bij 71.000 km heb ik de accu eens laten doormeten, want tijdens het klussen aan de auto was de accu na 1,5 uur met alleen de radio aan al leeg. Accu bleek inderdaad niet best meer, dus vervangen door een nieuwe met een capaciteit van 77 Ah. De originele accu heeft een aansluiting voor de afvoer van de gassen die vrijkomen uit de accu tijdens laten en ontladen, dus het was even zoeken naar de juiste uitvoering, afmeting en grootte. De accu staat in de vloer van de kofferbak, dus een nieuwe accu moet wel precies passen. Is eigenlijk heel normaal dat een accu na 7 jaar een keer vervangen moet worden. Verder geen bijzonderheden.

Update 17.12.2011:
Het afgelopen jaar meer veel km's met de Z4 gereden, ondanks de tegenvallende zomer. Met de stoelverwarming en de kachel aan kun vanaf het vroege voorjaar tot in het late herfst open genieten. Deze zomervakantie ook weer met de Z4 naar het zuiden geweest. Dat blijft toch genieten in het kwadraat. Mooi landschap, mooi weer, mooie vrouw, en een mooie roadster. Het leven kan soms best heel aangenaam zijn.
Op het technische vlak weinig te melden. Alleen beide schokdempers voor laten vervangen want eentje begon wat te kreunen. Bleek ook een beetje olie te lekken. Verder niets bijzonders te melden. Olie verversen zit er wel weer aan te komen, maar dat zal wel voorjaar worden. De Z4 is en blijft een betrouwbaar wagentje. Dit jaar ook weinig nieuwe modificaties gedaan, eigenlijk alleen een andere set velgen (18" Jade-R) eronder, een verlichte pook en een achterspoiler uit het aeropakket gemonteerd. De originele styling 108 velgen blijven netjes op de plank liggen. Zo heb je wat te wisselen op z'n tijd.
De auto staat nu netjes onder zijn hoes in de garage te wachten op een mooie winterdag of de eerste voorjaarszon.

Update 12.11.2012:
Het afgelopen jaar weer ruim 10.000 km met de Z4 gereden. O.a. de zomervakantie in Yorkshire (GB). Het blijft een genot om mee te toeren, en af en toe eens flink gas te geven. Dit jaar geen enkel probleem gehad. Kleine beurt (olie) gehad, en weer fluitend door de APK met de complimenten van de keurmeester. Qua aanpassingen alleen de schijven+blokken rondom vervangen door geperforeerde schijven en 'redstuff' remblokken. Dat verbetert de remwerking voelbaar, en produceert veel minder stof dus blijven de velgen langer schoon. De 'oude' schijven liggen nu netjes opgeslagen voor als de pas aangeschafte 120i nieuwe schijven nodig heeft. Die passen daar namelijk ook op. Het enige wat me stoort is een paar kraakjes in het dashboard. Die ga ik er deze winter eens uit proberen te halen door e.e.a. eens open te maken en alle boutjes die ik kan vinden aan te draaien. Olieverbruik blijft minimaal bij normaal gebruik. Op 10.000 km een halve liter. Benzineverbruik ca. 8,7 liter/100 km bij regelmatig snelweg gebruik. In het stadsverkeer loopt het snel op naar 10 liter of meer. Afgelopen weekend waarschijnlijk voor het laatst open kunnen rijden, dus binnenkort gaat de hardtop er maar weer op.


Voor deze winter staat het volgende klusje nog steeds op de rol:
- Stalen balk onder de achterbumper schilderen. Tijdens het monteren van de diffuser op de bumper was er aardig wat roest op deze balk zichtbaar. Daarvoor moet echter de complete bumper er af.

Update 2013

  • 106.000 km

Het afgelopen jaar is de Z4 weer intensief gebruikt voor diverse club- en forumevenementen. Als enige probleem het blokkeren van de deurontgrendeling aan de rechter kant gehad. De deur was dus met geen mogelijkheid meer te openen, ook niet door de ANWB en zelfs niet door een BMW dealer. De aansturing van de ontgrendeling werkte wel, maar de grendel zelf liep blijkbaar heel zwaar. Na talloze pogingen de deur uiteindelijk toch open gekregen, en het deurslot vervangen. Direct ook de binnenkant van de deur geïsoleerd met antidreunplaten. Het resultaat is spectaculair. De deur klinkt nu bij openen en sluiten als een echte BMW-kluisdeur en niet als een conservenblik. Echt een enorm verschil en een echte aanrader voor elke Z4 bezitter. Uiteraard ook de linkerkant preventief vervangen. Kosten materiaal ca. EUR 125,= incl. de sloten. Koopje dus.
Sinds de vorige update totaal een kleine 5000 km gereden.
In september een weekje met een groep van 13 auto's van het Z3/Z4 Forum naar de Dolomieten geweest en talloze bergpassen gereden, incl. de beroemde Stelvio. Daar is de Z4 echt in zijn element. Haarspeldbochten en kronkelwegen gevolgd door lange rechte stukken voor het betere gas geven.
Op technisch gebied een aantal modificaties gedaan zoals een set 19" style 313 velgen met banden 235/35 en 275/30 gemonteerd. Staat de Z4 in mijn ogen zeer goed, en het comfort is nog alleszins acceptabel. De standaard remslangen zijn vervangen door metaalslangen, en de remschijven V+A zijn vervangen door geperforeerde schijven met 'Redstuf' blokken. Staat mooi, en remt net even beter dan OEM. Ook heb ik het motormanagement laten aanpassen voor wat extra vermogen. Moeten nu zo'n 245 pk en 325 Nm koppel hebben. Met name in het middengebied trekt de motor merkbaar beter, en de gasresponce is standaard ook veel beter.
Ik heb besloten deze Z4 nog lange tijd te houden, en niet meer te zoeken naar een nieuwere Z4 35is (E89). Die gaat er vast nog wel eens komen, maar deze Z4 blijft dan ook als back-up!
Nu alles in de winterslaap onder een dekentje in de garage, maar altijd klaar voor een zonnige winterdag. Je weet maar nooit.

Update 2014/2015

  • 116.000 km

Het afgelopen jaar weer 10.000 km op de teller erbij gezet. Geen noemenswaardige problemen, alleen regulier onderhoud.
Qua modificaties de uitlaat bij Maxiperformance in Hengelo laten ombouwen naar een 2+2 systeem in rvs, en de middendemper laten verwijderen. Heeft nu een lekkere lage sound zonder dat het storend is. De achterste originele demper was lek geraakt doordat er een ophangbeugel was afgebroken en de las een gat had achtergelaten. De modificatie was ik al lang van plan dus nu maar laten doen. Staat ook fraai vind ik zelf. De pijpen zijn wat dikker dan de originele.

De enige storing die af en toe optreedt is een drukmelding van het ABS systeem. Al een paar keer gereset met mijn diagnose tool maar blijft toch met enige regelmaat terug komen. Waarschijnlijk een vuile ABS sensor. Vaak voorkomens probleempje dat makkelijk op te lossen is. qua modificaties zou ik nu niet zo snel nog wat weten te verzinnen, maar wie weet.

Komende zomer gaan we naar Toscane met een aantal vrienden van het Z3/Z4 Forum. Dat wordt zeker weer genieten.

Storingsmelding in het remsysteem

  • 117.000 km

Twee jaar geleden heeft zich tijdens een vakantierit naar de Dolomieten voor het eerst een storingsmelding voorgedaan waarbij de gele waarschuwingslampjes van de handrem en de DTC (tractiecontrole) samen gingen branden. Destijds de melding met een diagnosetool gereset en is niet meer teruggekomen.
Sinds 2 weken echter kwam deze zelfde melding zeer frequent terug, en mijn diagnose-apparaat (Carsoft i910) gaf aan dat druksensor 2 storing gaf (melding 5E21). Dat is een van de 2 druksensoren die op de hoofdremcilinder zitten.
Het bleek de onderste sensor te zijn. Deze was eenvoudig te vervangen door een nieuwe die bij de dealer op voorraad was, daarna de storing gereset en het probleem was opgelost. Kosten EUR 95,=.
Toch handig om je eigen diagnosetool te hebben, dan weet je wat er aan de hand is als er gele of rode lampjes op je dashboard gaan branden.

Nieuwe BBK, Meyle wielophanging en KW schroefset

  • 123.000 km

Ik heb de afgelopen maand een aantal ingrijpende modificaties aan de Z4 uitgevoerd. Ik heb voor en achter een BBK (Big Brake Kit) van D2 Racing gemonteerd.
Mijn kit bestaat uit 356x32 mm geperforeerde schijven met 6 pots klauwen voor, en 330x32 mm geperforeerde schijven met 4 pots klauwen achter, De schijven zijn veel groter dan de standaard 300 mm voor en 296 mm achter, maar ook bijna 50% dikker, 32 mm t.o.v de standaard 22 mm. Er zitten ook veel meer koelribben in de schijf. Het materiaal van de schijf is volgens mij ook anders want ze roesten niet bij het wassen van de auto. De standaard schijven waren in no time bruin uitgeslagen na contact met demi water.
De remblokken zijn natuurlijk ook veel groter, met name voor. De blokken schuiven er vanaf de buitenkant zeer eenvoudig in en worden alleen door een veerplaat op zijn plaats gehouden. Wisselen kost maar een paar minuten. Als je op het circuit zou gaan rijden dan kun je daar snel je blokken vervangen voor raceblokken.
Daarnaast heb ik V+A een KW schroefset versie 1 (niet instelbare dempers) gemonteerd. Dit geeft een veel strakkere wegligging, en tevens de mogelijkheid om de hoogte van de auto exact op de gewenste hoogte in te stellen.
Tot slot heb ik versterkte Meyle draagarmen, reactiestangen en stuurkogels gemonteerd.
Alles bij elkaar heeft het de wegligging van de Z4 enorm verbeterd, maar ook harder gemaakt. Het comfort is er een beetje op achteruit gegaan. In Nederland is dat niet zo'n probleem aangezien de wegen hier redelijk glad zijn, maar tijdens mijn laatste vakantie in Toscane (juli 2015) is dat op de slechte wegen aldaar goed te merken. Dat moet ik dus maar voor lief nemen.
Alles bij elkaar ben ik dik tevreden met het resultaat. Het remvermogen is indrukwekkend, en doet niet onder voor dat van menig supercar, zolang die natuurlijk geen keramische schijven hebben natuurlijk. Ik heb eens bij Ferrari's en Lamborghini's gekeken en die hebben vrijwel identieke remklauwen als die van D2 Racing.
Het lijstje van upgrades die ik nog wil doen wordt ondertussen wel steeds korter. Wellicht dat de supercharger van ESS er ooit nog gaat komen.

Vanos revisie

  • 131.000 km

Zoals alle M54 motorblokken was ook mijn 3.0i motor bij een km stand van 130.000 toe aan een (preventieve) revisie van het VANOS systeem voor de nokkenasverstellingen. Je merkt dat in de loop van jaren de trekkracht onderin iets afneemt, en dat er langzaam maar zeker steeds meer ratelende en tikkende geluidjes uit het vooronder komen als je goed luistert. Niets ernstigs, maar voor de kritische luisteraar toch hoorbaar. Tijd voor een revisie van het VANOS systeem, waarvoor tegenwoordig prima revisiesetjes te krijgen zijn (dichtingen) en een anti ratelkit om de speling in het systeem op te lossen. Op zich is deze revisie best zelf te doen als je het juiste gereedschap hebt, maar er zijn ook specialisten die het in een fractie van de tijd doen die je zelf nodig zou hebben. Ik heb het laten doen door Patrick Visser van PM Performance uit Naaldwijk. In 1,5 uur klaart hij dit klusje voor een vriendelijke prijs. Het resulaat is duidelijk merkbaar; meer trekkracht onderin, en een rustigere loop van de motor. Zeker aan te raden voor iedereen met een 6 cilinder M54 blok (2,2/2,5/3,0) met dubbele Vanos. Verder geen technische klachten of problemen.
Voor de looks heb ik onlangs de Aero voorbumper vervangen door een nieuwe M-bumper. Steenslag ook meteen opgelost ;-) Alles bij elkaar nog altijd zeer tevreden met deze roadster. De vakantie is weer op komst, en dan gaan we er weer zeker mee op stap naar verre oorden.

Stil going strong

  • 152.000 km

Sinds de vorige update hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan buiten het reguliere onderhoud zoals olie verversen en filters vervangen. Ook de remolie natuurlijk niet vergeten.
Ik rijd er nog steeds ca. 15.000 km per jaar mee die grotendeels door toertochten en de zomervakanties worden ingevuld. Onlangs nog met het Z3/Z3 Forum een roadtrip naar Schotland gemaakt met een groep van 17 roadsters. Fantastisch weer gehad, en heerlijk kunnen genieten van de Highlands, Wat een schitterend land.
Zeer onlangs toch er toch een klein probleempje opgedoken. Het lijkt erop dat een van de primaire kleuren van het navigatiescherm is uitgevallen. Ik zal binnenkort de navigatiecomputer er eens even uithalen om te zie of de kabel naar het scherm soms los zit. Zo niet dan kan dit een lastig verhaal worden. De computer is 2e hands goed te krijgen, maar het scherm is een ander verhaal. We zullen zien. In september staat er nog een weekje Bourgogne op het programma met de Z4, dus dat is altijd een leuk vooruitzicht.

Geen bijzonderheden

  • 182.000 km

Er is eigenlijk niet zoveel binders te vertellen over mijn Z4. "All System Go". Ik heb geen bijzonderheden te melden. De auto houdt zich uitstekend, en buiten het reguliere onderhoud zoals filters en olie heeft zich niets vreemd voorgedaan. De km-stand loopt gestaag verder op, en de Z4 is nog steeds de favoriete vakantieauto voor reizen naar Frankrijk, Oosterrijk en Italië.
Wel heeft de Z4 flinke concurrentie gekregen in de vorm van een Alpina Roadster S die in 2021 uit Zwitserland heb geïmporteerd. Deze lijkt aan de buitenkant sterk op deze Z4, ook zwart en een beige interieur, maar als je goed kijkt zijn de verschillen enorm, om nog maar niet te spreken over de motor en het onderstel. Van de Alpina Roadster S heb ben ook een review gestart: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/34557

Still going strong

  • 194.000 km

Hoewel ik al langere tijd deze review niet heb bijgewerkt, is deze Z4 nog steeds in de collectie. In de zomer kan ik nu kiezen tussen hem en de Alpina Roadster S die er bijgekomen is. Deze laatste gebruik ik voor speciale gelegenheden om de km-stand daarvan een beetje beperkt te houden. De Z4 wordt echter volop gebruikt als het weer het toelaat. Er zijn de afgelopen 2 jaar vrijwel geen bijzonderheden op technisch gebied te melden, alleen regulier onderhoud zoals remmen, olie en filters. Dat doe ik allemaal zelf.
Op dit moment is de Z4 geschorst en staat netjes droog in zijn garagebox te wachten op het voorjaar. Toch zal er een keer het moment komen dat hij in de verkoop gaat, want twee vergelijkbare roadsters is natuurlijk een beetje vreemd. De Z4 is echter mijn zakelijke youngtimer dus kost mij privé vrijwel niets in de bijtelling.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (154)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.