Mazda 626 1.8i GLX (1997)

autoreview

Mazda 626 1.8i GLX (1997)

Signalement

Uitvoering626 1.8i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst191.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop auto

  • 132.000 km

27-07-2007

Al snel kwam ik er achter dat ik ongelooflijk veel auto voor het geld had gekregen. Deze auto was ook nog zo netjes in alle opzichten, super strak in de lak; geen noemenswaarde deuken en/of krassen en motorisch op het eerste gehoor heel netjes.
Er zitten dan wel geen lichtmetalen velgen onder maar gelukkig wel precies voor mij het mooiste design wieldoppen, heb nog geen mooiere gezien! Ook de spoiler met 3e remlicht maakt de auto soort van 'af'. Ik denk dat ik de auto zonder ietwat kaal/saai zou vinden, dus ik ben er wel blij mee! Zelfs de knipperlichten aan de zijkanten van de auto zijn in 'modern' wit i.p.v. het ouderwetse geel/oranje achtig. Als laatste zit er op de uitlaat nog een mooi sierstuk (of hoe dat ook heet) Dit soort zaken geeft de auto al snel een heel ander gezicht!
De bekleding van de stoelen en de achterbank zien er ook nog als nieuw uit, zonder enige slijtage plekken, alleen als je goed naar het stuur kijkt zie je dat het geen nieuwe auto meer is! Het dashboard is ook van een mooi materiaal gemaakt en het geheel komt degelijk over! Als je de deuren dichtgooit klinkt het ook alsof de kluis sluit. Zo hoor je ze zelfs tegenwoordig lang niet altijd bij andere auto's!

APK was ook niet meer nodig want de vorige eigenaar had keurig in de week voor verkoop al APK laten doen.

Dit model is ook erg compleet door elektrisch bedienbare ramen, spiegels en antenne, metallic lak, airco, centrale deurvergrendeling met a.b., spoiler in kleur met derde remlicht; trekhaak; in hoogte verstelbaar stuur en stoel, zongordijn achter en van de vorige eigenaar nog winterbanden met velgen. Het enige wat helaas ontbreekt is cruise control, dat mis ik soms wel, want ik heb bij deze auto ietwat moeite om een hele constante snelheid te houden zoals bijv. 100km/u. Deze auto had ook pas een grote beurt gehad (olie, lucht/brandstoffiler, bougies, nieuwe achterdemper, nieuwe accu, twee nieuwe voorbanden en de airco was nog ijskoud en niet muf)

Dat weekend en de twee maanden erna veel gereden natuurlijk en met plezier! Wel nog veel wennen aan het overgevoelige gaspedaal en het ook volgens de Autoweek test van deze 626 een wat bruusk opkomende koppeling. Best een aantal keren afgeslagen motoren gehad.... Die diesel ervaring was er moeilijk uit te slaan bij mij...

Ik heb onderhand een aantal andere auto's (van mijn baas,vrienden enz.) gereden (Jaguar X-Type, Mercedes E-Klasse, Toyota RAV4, Subaru Impreza GTT, Ford Mondeo, Opel Astra en Fiat Punto) maar de meeste van deze auto's hebben wel wat zwaardere koppelingen en gaspedalen waardoor je iets makkelijk kan doseren en dus wat 'smoother' weg kan rijden! Nu heb ik geen enkel probleem meer met de koppeling, alleen voor het gaspedaal moet je nog steeds een fluwelen voet hebben, wil je niet naar voren schieten..

Inspectie auto

  • 134.749 km

September 2007

Na twee maanden met veel plezier gereden te hebben, wilde ik toch even zeker weten of er nog verborgen technische mankementen waren.
Ik heb de auto bij een garage redelijk uitgebreid na laten kijken en daar kwam slechts naar voren dat de auto geen olie lekt maar heel iets olie 'zweet' en dat de remmen voor met de tijd vervangen moesten worden. Dat viel me erg mee!
Dat was daarna toch wel relaxed auto rijden, wetende dat er geen dure reparaties aan zaten te komen!

Ondertussen lekker gewend aan de auto en het auto wassen en poetsen ook 'ontdekt'...
Ongeveer om de week (soms elke week) wordt de auto met de hand uitgebreid gewassen en één tot twee keer per jaar gepoetst.
(Nu na bijna twee jaar heb ik nog steeds veel plezier in het wassen van de auto!)
Ook van binnen houd ik de auto super netjes en schoon en de meeste mede passagiers zeggen er ook gelijk wat van want het valt op en niet zo'n beetje ook! Hij is ook bijna permanent in showroom staat... Dat rijdt toch lekkerder hoor in een nette & schone auto. Straks als we ook kind(eren) hebben zal dat wel even wennen zijn..

Eerste onderhoud/reparatie: remmen

  • 137.653 km

Mei 2008

Na een langzamer hand wat verminderde werking van de remmen, de auto maar even gebracht naar de Mazda dealer. Een klein beurtje, nieuwe olie en nieuwe wisserbladen + nieuwe remschijven+blokken voor en achter. Het bleek ook dat de remmen achter af en toe bleven hangen, achteraf zoals ik hier en daar lees niet ongebruikelijk bij deze auto's. Alles opgelost en iets lichter in de portemonnee, maar de auto kon er weer tegenaan!

Een week later nog een originele mattenset voor de 626 GE aangeschaft, dat was even een ander gezicht! Het geld dubbel en dwars waard! Nu zag de auto er helemaal als nieuw uit!

APK...

  • 138.919 km

Augustus 2008

Het was zover, de APK zat er aan te komen. Gelijk maar even wat zaken mee laten pakken zoals de airco laten reinigen + bijvullen en alle vloeistoffen waaronder olie laten controleren/bijvullen.
Verder kwam de auto probleemloos door de APK, dat was weer mooi meegenomen!

Ondertussen al wat langere ritten gemaakt in de afgelopen maanden en de Mazda blijkt behoorlijk zuinig bij een juiste rijstijl!
Heb een keer probleemloos een gemiddelde gehaald van 1:15,5 bij enkele hele lange ritten en een aantal hele korte ritten! Ik schakel echter wel op tijd op (2000-2500 toeren max.) en op de snelweg rijd ik vaak niet heel veel harder dan 100 km/u. Bijkomend voordeel vind ik dan het geluidsniveau dat t/m 100km/u behoorlijk goed is, vanaf 110/120 km/u en harder neemt het wel flink toe. Maar ik kom liever ergens relaxed met weinig DB's aan m'n hoofd en op de koop toe ook nog een veel beter verbruik! Dan maar een paar minuten langer onderweg!

Ik vind de auto ook prettig comfortabel en zeer ruim in zijn prijsklasse! Een enorme kofferbak, en achter het stuur met mijn 1.95m hoeft de stoel nog geeneens in de achterste stand! Ik heb de twee voorstoelen altijd in de een-na-achterste stand zodat ik zelf goed zit en de achter passagiers ook nog aardig beenruimte hebben, zelfs ik zit achterin goed!

Ook vanwege z'n lage massa (1.140kg) is de auto goedkoop in de vaste lasten, motorrijtuigenbelasting is daardoor natuurlijk laag en door de lage CAT-waarde is de auto ook goedkoop goed te verzekeren.

De 1.8 motor presteert goed, niet overdreven snel maar gewoon lekker pittig, je kan altijd aardig meekomen met het overige verkeer. Bij (snel) inhalen echter zeker terugschakelen naar 3 of 4 i.p.v. 5 want daar zit niet veel pit in, maar dat lijkt me normaal.

Schakelen doet de auto prima, vooral bij een warme bak.
Als de versnellingsbak koud is (vooral in herfst/winter) heeft ie nog wel eens moeite (en niet af en toe) om de achteruit versnelling te 'vinden'! Verder vooral de eerste en tweede versnelling bij een koude bak die wat houterig schakelen. Eenmaal op temperatuur (dus een minuutje later) als het welbekende mes door de boter en heel smooth maar wel trefzeker. Dus niet zo'n versnellingsbak waarbij je twijfelt of je hem nu wel of niet in een andere versnelling hebt gezet!
Sowieso bij enigszins zachte temperaturen geen enkel probleem om bij de start te schakelen in de achteruit.

Bij het (zeer regelmatig) wassen van de auto merk ik steeds meer mini parkeerdeukjes. Echt hoogst irritant dat zoveel mensen asociaal omgaan met andermans autodeuren! Ik zoek daarom ook altijd een ruime plek op of ik zet de auto ruim op de parkeerplaats zodat ik zeker weet dat er niet nog veel meer bij komen!

Ik ben nog steeds erg blij met deze auto en als ik de auto geparkeerd heb kijk ik vaak minimaal een of twee keer nog even om met een big smile..hoezo gek op m'n Mazda... Nog leuker om te zien dat andere autoliefhebbers ook bij het weglopen van de auto nog net ff dat laatste autovlekje wegpoetsen en ook minstens nog even één keer naar hun geliefde auto omkijken. Prettig om te weten dat ik niet de enige 'gestoorde' ben... :)

Winter 2008-2009

  • 140.000 km

Eind januari 2009

Wat een koude weken hebben we achter de rug!
De Mazda vertoonde echter geen echte problemen, starten was nooit een probleem en dat toch bij voor NL begrippen redelijk heftige lage temperaturen. Ik weet niet meer precies maar min 10 hebben we toch zeker wel gehaald. Ik probeerde wel te zorgen dat ik niet te veel korte ritjes reed zodat de accu in elk geval sterk bleef.
Nou ben ik toch al niet iemand van de korte ritjes, dat vind ik gewoon zonde, en langere ritten zijn veel leuker. Helaas rijd ik daardoor ook niet zo heel veel vooral vanwege het feit dat ik 2 km van mijn werk af woon en letterlijk boven de winkels woon, dus boodschappen met de auto is ook niet echt nodig!

Ik heb wel af en toe gehad dat sommige deuren aardig vast zaten met die vrieskou. Af en toe vaseline erop hielp wel goed maar dat was vreselijk om er weer af te krijgen! Volgende winter maar iets van poeder erop of teflon spray of zoiets... Ik heb onderhand (bij 142.000km) alle deurrubbers eindelijk helemaal schoon!
Her en der zijn de deurrubbers zowel aan de carrosserie en de deuren zelf ietwat losgekomen maar die zijn op dit moment (mei 2009) weer netjes stevig vastgekit.

Ik heb overigens in de koude winterweken wel de auto geheel tegen m'n principes in gewoon in de versnelling laten staan vanwege de mogelijkheid van kapot vriezen van de handremkabel. Normaal trek ik altijd de handrem aan in parkeerstand maar bij zulk koud weer wil ik geen risico lopen en zet ik het gewoon in de eerste versnelling.

Had ik in de winter van 2007-2008 nog keurig de winterbanden er onder laten zetten (was niet echt een koude winter), dacht ik in het najaar van 2008: "nou laat maar zitten, geen zin om ze er weer onder te laten zetten" Zal je net zien dat je een van de koudste winters van de afgelopen tijd treft... :(
Aanstaande winter (2009-2010) dus gewoon weer hoe dan ook de winterbanden eronder! Scheelt ook weer slijtage aan mijn 'zomerbanden'!

Kraak linksachter

  • 142.000 km

Mei 2009

De laatste paar maanden bij een wat zwaardere belasting (drie volwassenen of meer) is een redelijk duidelijke kraak linksachter te horen vooral bij bochtenwerk en natuurlijk rotondes. Bij drie personen gaat het nog maar bij 4 volwassenen is het niet om aan te horen. In een garage dit even na laten kijken maar daar werd geconstateerd dat alle vier de schokdempers nog in prima staat waren! Binnenkort of straks bij de APK in augustus dit misschien toch even zeer kritisch na laten kijken/herstellen!

Gelukkig de ergste 'stuifmeelweken' achter de rug!
Je blijft wassen met al dat vieze gele poeder in de lucht! Heb soms het idee dat de auto in de herfst langer 'schoon' blijft dan in de lente/zomer met al dat stof. Ik heb vanaf de koude wintermaand januari waarbij het soms onmogelijk was om de auto met de hand te wassen (vanwege glij-gevaar..) een hele goede carwash ontdekt hier in de buurt. Vooral kort na de vries en strooi periode de auto af en toe een zeer uitgebreide (dus ook de bodem) beurt laten geven in de carwash. Wel een uitkomst hoor, 't kost was maar hij blijft wel langer mooi, ook van onderen.
En zoals het er nu naar uit ziet zal ik deze auto nog lang blijven rijden dus het regelmatige onderhoud is geen overbodige luxe!

Overigens een flinke 'designfout' van de sedan versie van de 626 is het feit dat na een regenbui (of dus het autowassen) er een plens water van de rand van het kofferdeksel bij langzaam optillen zo langs de achterbumper naar beneden sijpelt. Dus bij iets te snel openen komt er een aardig waterstraaltje zo je kofferbak binnen zeilen...

Ik kwam er pas achter dat de velours dakbekleding midden-achterin ietwat los heeft gelaten. Aan de zijkanten achter zit het gelukkig nog stevig vast maar je ziet het wel iets als je de auto van achteren ziet bij de bovenkant van het achterraam, balen... Lijmen zal wel geen optie zijn want dat zal wel zichtbaar worden die lijm na verloop van tijd. Eens even kijken hoe we dat gaan (laten) oplossen. Na bijna 12,5 jaar is de lijm/kit op die plaats waarschijnlijk flink uitgedroogd, hij staat ook elke dag de helft van de tijd in de zon te 'bakken'. Een wonder dat de kleur/lak van de auto nog steeds wel 100% perfect is ondanks al die zon erop, gelukkig maar!

Binnenkort weer eens de auto poetsen want het is toch zeker al weer bijna een jaar geleden! Dat is altijd goed de moeite waard, hij ziet er altijd zoveel mooier en glimmender uit na het poetsen!

Ondertussen maar even gaan sparen voor de APK+beurt straks in augustus, je weet nooit wat je tegenkomt en profiel van de zomerbanden wordt ook iets minder. Airco wordt langzamerhand ook minder koud en natuurlijk het verhaal van de schokdempers of bijbehorende accessoires die de kraakgeluiden veroorzaken bij zware belasting van de auto!

Verder tot nu toe nog steeds ontzettend veel (rij)plezier van deze eerste auto, nog steeds geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze auto te verkopen. Design blijft ondanks flinke leeftijd best heel mooi vind ik. Sommige zeer mooie exemplaren van de hatchback versie v/d 626 vind ik wel net iets mooier dan de sedan maar dit mooie exemplaar mag er ook zijn vind ik! Heb eerlijk gezegd op de weg amper tot nooit mooiere sedans van de 626 gezien dan die van mij... :)
Als ik iets meer geld had zou ik wel nog iets grotere wielen en velgen onder de auto gooien, dat zou hem helemaal afmaken!
Ik vind de auto van veel kanten mooi, behalve van de zijkant oogt de auto ietwat dun/slungelig, maar ik vind deze versie wel een stuk mooier dan model vanaf '98.
Mazda's nieuwste 6 is natuurlijk ongehoord mooi, met zelfs wat Lexus trekjes, echt schitterend!

Hemelbekleding gemaakt

  • 143.000 km

Juli 2009

Recent de hemelbekleding achterin v/d dak professioneel laten maken door een bedrijf hier in de buurt die gespecialiseerd is in herstel van auto interieurs en stoelbekleding van klassiekers maar gelukkig ook van moderne auto's.
De bekleding is weer stevig vastgelijmd en de twee schroeven van de haakjes van het zonnegordijn achter zitten ook weer in het dak waardoor dit voorlopig niet meer zal loskomen!

Dit is gelijk weer een veel netter gezicht en dat voor EUR 60,- !
Binnenkort wil ook trouwens ook nog een keer kentekenplaten met opgelegde letters laten maken, dat staat ook altijd weer een stuk mooier vind ik! En ook voor relatief weinig geld.

Verder rij ik nog steeds met veel plezier en begin ik hoe meer ik auto's van anderen wel eens rijd steeds meer mijn eigen auto te waarderen. (Toch best wel een redelijk pittige auto dit!)

APK, airco bijgevuld, tussenbeurt, kent.platen

  • 143.700 km

Augustus 2009

Vandaag 12 augustus de Mazda opgehaald en hij is gelukkig (al weer) probleemloos door de APK-keuring gekomen.

Omdat de laatste onderhouds/inspectiebeurt al weer een jaar geleden was tevens een tussenbeurt laten uitvoeren waarbij wat klein materiaal en vloeistoffen zijn vervangen/bijgevuld en de auto is geïnspecteerd op enkele punten.

Tevens heeft de monteur op mijn verzoek de distributieriem even globaal nagekeken en zijn er geen gebreken geconstateerd. De riem was nog mooi droog dus er lekken ook geen vloeistoffen op. Uiteraard biedt deze optische controle geen enkele garantie dat die riem dan nog perfect is maar ik ben van plan deze binnen nu en 2 jaar te laten vervangen samen met in ieder geval de loop- en spanrollen.
Dit gezien het feit als ik ongeveer terug reken zou de riem ongeveer in 2004/2005 vervangen moeten zijn maar zeker is dit niet. Ik lees veel dat 5 a 6 jaar gehanteerd wordt (preventief).

Tevens wederom (jaar geleden ook al) de airco laten reinigen en vullen. Ik had aangegeven dat hij na een jaar al amper meer functioneert en er werd bevestigd dat dit wel erg snel was. Normaal gesproken dient een airco toch wel twee a drie jaar mee te kunnen voor hij weer gevuld moet worden en zeker bij de weinige km's die ik maak (5.000/jr).
Besloten werd om een vloeistof toe te voegen die met een blacklight zichtbaar wordt zodat we later kunnen zien of en waar er eventueel een (klein) lek is.

Als laatste ook nieuwe kentekenplaten er op laten zetten, echter de zogenaamde 'luxe', dus die met 'opgelegde' letters/cijfers.
Ten eerste vind ik ze een stuk mooier staan bij een auto en ten tweede was de oude voorste plaat her en der licht gedeukt.
(een leuke kleine visuele upgrade dus)

Al met al toch weer prettig rijden na enig (klein) onderhoud en inspectie van de auto en ook nog eens betaalbaar!
Nog steeds een heel dik tevreden Mazda rijder!!

Verbruik en (hand)rem

  • 144.500 km

Eind augustus 2009

Laatste tijd met achteruit rijden af en toe flink gepiep en gekraak. Weer het bekende Mazda kwaaltje (weet ik ook maar van veel lezen..)
Waarschijnlijk de handrem die af en toe blijft hangen en/of remklauwen.
Na overleg met de Mazda garage ga ik het als het niet al te vaak voorkomt straks pas bij de (winter)bandenwissel in de late herfst laten fixen, m.a.w. de handrem/remklauw enz. laten reinigen en controleren.

Na een aantal langere ritten in korte tijd een nieuw persoonlijk zuinigheidsrecord gevestigd: 760 km gereden op 45,5 liter, m.a.w. een verbruik van 1:16,7 ! Dat is dat bij +/- 60 km hele korte ritten en de rest op de snelweg; inclusief files... :(
Dit zou betekenen als ik de 60L tank helemaal leeg zou rijden (wat nooit zal gebeuren uiteraard) ik exact 1.000 km er mee zou kunnen rijden!
Niet gek voor zo'n grote auto!

Klein onderhoud en.... 1:17 !

  • 147.000 km

21 oktober 2009
Dit jaar maar wel weer even de zomerbanden gewisseld voor winterbanden. Vorig jaar niet gedaan en behoorlijk spijt van gehad met die erg koude winter!

De bandenwissel gelijk maar even gecombineerd met het laten nakijken van de remmen die al een tijdje blijven hangen. (als de banden er toch al af zijn i.v.m. het wisselen..) De schade bleek heel erg mee te vallen, het bleek dat door vuil de remblokjes bleven hangen in de remklauwen. Na reiniging ervan blijven nu de blokjes niet meer hangen en piept en kraakt de auto niet meer bij achteruit rijden. Gelukkig dus geen extra slijtage aan remschijven en/of remklauwen.

Tevens nog wat kleine dingetjes zoals de rechter ruitenwisser die de laatste tijd (vooral op de snelweg) bij regen heel erg zwabberde laten volledig laten vervangen door een exemplaar met een ‘spoiler’ net als de linker ruitenwisser al had. Verder nog enkele lampjes laten vervangen en we kunnen er weer een poos tegenaan! Inclusief kosten voor opslag van de zomerbanden viel de schade gelukkig al weer erg mee ondanks dat ik bij onze lokale Mazda dealer de auto in onderhoud heb.

Deze maand ook mijn persoonlijke zuinigheidsrecord gebroken, 1:17,0 precies! En dat voor een bijna 13 jaar oude grote sedan met 1.8i 16v benzinemotor!! Het kan dus wel. Wat doe ik hier allemaal voor: niet heel veel onnodig inhalen, een maximum snelheid van 100-110km en natuurlijk op tijd opschakelen.
Deze 1:17 is echter niet helemaal eerlijk want het was geen hele tank maar een rit van 200 km totaal van midden NL naar de Randstad en weer terug en ook nog eens zonder files… Bij terugkomst direct getankt en toen bleek dus 1:17,0! Heel veel zuiniger zal nu echt niet meer lukken... ;)

APK, grote beurt en div.reparaties/vervangen

  • 153.921 km

26 augustus 2010

Bijna weer tijd voor de APK na een jaar probleemloos gereden te hebben. Dit ook maar eens combineren met een grote onderhoudsbeurt, want de afgelopen twee, drie jaar heeft de Mazda wel netjes en vrij regelmatig onderhoud gehad(tussenbeurten enz) maar geen groot onderhoud. De winterbanden zitten er nog steeds op maar aangezien ik erg weinig heb gereden afgelopen tijd (ook in lente+zomer) heb ik ze nu er maar op laten zitten want we gaan al weer hard richting herfst... A.s. begin v/h voorjaar 2011 mogen ze er dan weer af.

Bij uitgebreide inspectie bleek tevens dat er enkele zaken vervangen moesten worden om door de APK te komen.

Een korte opsomming van wat er allemaal is uitgevoerd/vervangen:

GROTE BEURT
- onderhoudsbeurt / uitgebreide inspectie
- ruitenspr.vloeistof
- koelvloeistof
- helix HX7 C 5W40 olie vervangen
- oliefilter
- luchtfilter
- bougies

AANDRIJFASHOEZEN
- aandrijfashoezen L+R vervangen

REMKLAUW
- De remklauw linksachter is vervangen
- 0,50 liter remvloeistof
- handremkabel zat los aan een kant: gerepareerd

APK
- APK uitgevoerd (gratis vanwege combinatie met gr.brt)

DIVERSEN
- diverse klein materiaal
- gordelriemen gesmeerd want die liepen stroef terug

Nou, voorlopig kan de auto er weer tegenaan. De 626 bevalt nog steeds uitstekend, zuinig, comfortabel, redelijk stil en lekker ruim. Hoe meer andere auto's ik trouwens rij, hoe meer respect ik krijg voor ons oude maar prima bakkie! Ik ben dan ook nog steeds van plan om hier nog een flink aantal jaren (met veel rijplezier) mee door te rijden!
Tot het volgende verslag met weer nieuwe bijzonderheden, ervaringen en onderhoud/reparaties!

Zomerbanden, APK en kleine reparaties/onderhoud

  • 158.217 km

28 maart 2011

Na een barre koude winter met veel sneeuw (en mijn grootste vijand: pekel!) en veel profijt van mijn winterbanden gehad te hebben is het weer tijd om de veel stillere zomerbanden er onder te laten zetten. Ook eenmalig de APK beurt die normaal begin september pas hoeft te gebeuren naar voren gehaald zodat ik voortaan rond dit tijdstip APK en zomerbanden kan laten doen. Begin september vond ik geen handig moment om naar de garage te moeten omdat het dan ook te vroeg is voor de winterbanden en een eventuele ‘winterbeurt’. Dit heeft me geen extra geld gekost want de APK beurt kreeg ik gratis en de 626 kwam probleemloos door de APK.

Verder nog even wat kleine reparaties, controles en onderhoud laten uitvoeren:
- de linker ruitersproeier kwam niets meer uit, verstopt en lukte mij zelf niet; gemaakt;
- de hemelverlichting ging niet meer aan als de deuren geopend waren; nu gemaakt;
- de remmen preventief laten nakijken; hoefden niet gereinigd te worden, zagen er nog goed uit (626 kwaaltje: remmen kunnen heel soms vast blijven zitten);
- airco/ventilatie kwam muffe lucht uit; laten reinigen;
- W.O.L. controle (Water, Olie, Licht en Lucht); lampje vervangen buitenzijde;
- Verder dus de zomerbanden er weer onder en de winterbanden weer naar de opslag.

Weer klaar voor het zomerseizoen dus! Wat zijn zomerbanden toch een stuk stiller, ik mag al niet klagen met het aantal decibellen in de Mazda maar met zomerbanden is het helemaal stil genieten!

Vorige week de auto ook van top tot teen in de was gezet; de mooie metallic lak is nu nog (donkerder)blauw en dieper van kleur en nog veel belangrijker, het biedt bescherming tegen alle weersinvloeden. Ook het afnemen van het water na een normale wasbeurt gaat veel sneller want de lak voelt ontzettend glad aan en druppels glijden er zo vanaf. Ik ben ook nog steeds trots en blij dat er werkelijk geen enkel roestplekje te bekennen is, ook niet op de beruchte plekken zoals de achterste wielkasten. Nu wordt de Mazda ook wel goed behandeld (als ‘t even kan wekelijks met de hand gewassen) en ook in de winter heb ik de zeer goede MacCarwash met grote regelmaat bezocht om met het duurste programma zoveel mogelijk pekel en vuiligheid weg te laten spoelen. Ja, de 626 heeft geen klagen bij mij!


Wat staat er verder op de planning:

Rond november/december vlak voor de winter 2011-2012 laat ik denk ik preventief een nieuwe krachtige accu er in zetten. Afgelopen winter na enkele zeer koude nachten ging het starten moeizaam, echter wel altijd in één keer maar met moeite. Deze accu zit er dan ongeveer vijf jaar in en het groene lampje is ook al een hele poos niet meer zichtbaar op de accu. Tevens afgelopen winter één keer de accu volledig leeg gehad na een nachtje de hemelverlichting laten branden…. Dus ook hiermee heeft de accu klappen gehad.

Begin voorjaar 2012: distributieriem, span- en looprollen en waterpomp vervangen. Zo rond de APK eind maart volgend jaar zal de kilometer stand al aardig richting 170.000 (dubbele van de eerste vervanging distributie bij 85.000km) gaan lopen. Vermoedelijk zal de teller dan rond de 165.000 staan en vind ik het de hoogste tijd om dit te vervangen. Ik rijd ongeveer 7.500 km per jaar, niet veel dus en dan zal ‘t ook een aardig tijdje geleden zijn dat de riem vervangen is. Langer ga ik niet wachten met vervanging.

Verder nog steeds af en toe aan het kijken naar 16 inch (5-spaaks) velgen, net even 2 inch groter dan wat er nu onder ligt maar ik weet het nog niet. Het heeft ook z’n nadelen (duurdere banden, verbruik?). En ik neig vaak naar origineel houden van een auto. Op zich vind ik hem wel mooi zo, behalve van de zijkant oogt de 626 met deze 14 inch wielen een beetje dun/iel.

Tot zover deze update, nog steeds ZEER tevreden met de Mazda en ik rijd nog met net zoveel plezier erin als de eerste dag. Door mijn ervaringen tot nu toe verhoog ik de betrouwbaarheid van vier naar vijf sterren.

Wiellager, veerpootlagers en homokineet

  • 158.310 km

4 april 2011

Een week later al weer een update? Helaas wel: afgelopen week was een lichte ratel hoorbaar en aangezien ik een hekel heb aan (bij)geluiden en mijn auto zeer goed bij wil houden heb ik gelijk een afspraak gemaakt met onze lokale Mazda Service. Tijdens een testrit meende de monteur in elk geval een versleten wiellager te horen. Tijdens een uitgebreide inspectie kwam naar voren dat er drie zaken versleten waren:
- wiellager rechtsvoor;
- veerpootlagers voor;
- homokinetische koppeling, (ook wel: homokineet)

6 april 2011

Vandaag de auto opgehaald; alles weer gemaakt en vervangen. Gelijk een uitgebreide testrit erna gemaakt en wat viel er op: wat is de 626 STIL geworden zeg! Als eerste is de ratel uiteraard verdwenen maar ook andere bijgeluiden en (lichte) kraakgeluiden waar ik blijkbaar aan ben gaan wennen de laatste jaren zijn nu verdwenen. Dat was deze redelijk kostbare reparatie wel waard! Wat rijdt deze auto toch goed zeg! Echt genieten gewoon om te rijden!

Ondanks deze reparaties houd ik de betrouwbaarheid nog steeds op vijf sterren. Als ik kijk wat ik de afgelopen 3,5 jaar nou aan serieuze kosten heb gehad ben ik nog steeds dik tevreden. De kosten houd ik nog steeds op hooguit vier sterren want Japanse onderdelen zijn redelijk aan de prijs. Nu in elk geval weer lekker genieten van het autorijden deze lente en zomer!

Winterklaar: nieuwe accu + winterbanden

  • 164.496 km

21 oktober 2011

De lente en zomer zijn weer voorbij, geen problemen gehad met de Mazda, alleen maar lekker genieten van comfortabel en zuinig autorijden!
Nu de herfst volop draait alvast de winterbanden eronder laten zetten en de zomerbanden weer in de opslag. Tevens zoals in de planning stond de oude Varta accu (preventief) laten vervangen door een nieuwe Varta accu. Verlichting en vloeistoffen gecontroleerd en aangevuld en de 626 is winterklaar! (hoewel liever geen sneeuw, ijs, hagel en pekel natuurlijk… weg met die troep!)

APK + nieuwe distributieset + stabil.stang achter.

  • 167.550 km

7 maart 2012

Met de (af en toe best strenge!) winter weer zo goed als volledig achter ons de Mazda een laatste keer grondig door de uitstekende Carwash & Co heen gejaagd om de laatste restjes pekel te verwijderen. Nu was het weer tijd voor de jaarlijkse APK. Overigens heeft de 626 geen kick gegeven ondanks temperaturen regelmatig VER beneden de -10. Altijd probleemloos starten en geen protesten verder! Nu het langzaam aan lente wordt kan de auto straks weer regelmatig met de hand gewassen worden.

APK: Na het laten fixen van enkele kleine puntjes en een remklauw achter die bleef hangen weer verder probleemloos door de APK heen.

Na overige grondige inspectie blijkt dat het aan te raden is om de stabilisatorstang achter te vervangen. Dit gelijk meegepakt naast de distributieset die ik nu preventief heb laten vervangen. Qua kilometers zit ik misschien nog niet op zo’n stand dat het ernstig nodig zou zijn maar ik heb zo’n vermoeden dat deze riem er al VEEL jaren (minimaal 8 a 9 ..?) in ligt dus ik neem geen risico. De waterpomp zag er nog goed uit en het schijnt dat deze toch vrij makkelijk te vervangen is mocht hij niet goed meer zijn dus deze nog even laten zitten.

De winterbanden heb ik er momenteel nog onder liggen en laat ik denk ik in de loop van april vervangen door mijn zomerbanden. Verder eigenlijk geen bijzonderheden en nog steeds DIK tevreden over de 626!

Zomerbanden + ruitenwissers

  • 168.141 km

30-03-2012

De zomerbanden er weer onder laten leggen, scheelt ook weer een stukje in geluid!
Het profiel van de zomerbanden is nog voldoende om er één seizoen mee te rijden dus dat wordt lente 2013 nieuwe (zomer)banden aanschaffen. Voor dit formaat (14 inch) doet dat gelukkig geen (financiële) pijn!
De winterbanden hebben nog ruim profiel dus kunnen nog minimaal twee winterseizoenen mee!

Tevens beide ruitenwissers laten vervangen, de rubbers lagen half los, waarschijnlijk door afgelopen winter. En onze zomers kennende heb je goede ruitenwissers nodig... ;)

Bij het wisselen van de banden bleek dat de remblokken voor minder worden dus die laat ik op korte termijn vervangen.

Verder geen bijzonderheden en gewoon weer lekker doorkarren!

APK + grote beurt + vervanging achterbanden

  • 174.100 km

25-03-2013

Dit keer een heel jaar doorgereden zonder ook maar één tussenbeurt, hoppa van de ene APK naar de volgende APK. Ook geen bandenwissel in najaar 2012 gedaan dus de hele winter op de zomerbanden doorgereden. De zomerbanden waren bijna op dus ik dacht ze even op te rijden maar de voorbanden blijken nog dermate goed dat alleen de achterbanden nu vervangen zijn door gebruikte banden met ruim voldoende profiel zodat ik nog een jaar of twee verder kan met deze vier. Zoals gezegd dus weer tijd voor APK en na hierna genoemde drie puntjes weer glansrijk door de APK; achterbanden dus vervangen (te weinig profiel), een lampje en de ruitensproeiers waren verstopt. Alles gefixt en weer door de APK.

Tevens een grote (inspectie/onderhouds)beurt laten doen waarbij o.a. motorolie/filter e.d. vervangen zijn. Dit was al weer ruim een jaar of twee geleden dus weer aan de beurt. Verder zag de auto er nog steeds piekfijn uit, aldus de monteur.

Verder niets bijzonders en weer voor heel weinig geld een jaar verder en nog steeds DIK tevreden verder karren met de 626. Op naar de zes jaar (juli 2013) dat ik hem al weer rijd!

Vervanging middendemper uitlaat

  • 175.600 km

27-05-2013

De laatste paar dagen hoorde ik steeds meer gepruttel van de onderkant af komen, mijn vermoedens waren een lek(je) ergens in de uitlaat. Een vriend van mij was zo vriendelijk (leuke woordspeling..) om op te sporen waar het vandaan kwam, het bleek de middendemper te zijn.
Tevens zat er een lek(je) in een van de ventielen van de banden, dit ook weer gerepareerd.
’s Morgens vroeg de auto weggebracht en eind van de dag al weer klaar en kosten vielen héél erg mee gelukkig!!
Nu weer lekker (stil & in alle rust) door kachelen!

Winterbanden

  • 179.000 km

06-11-2013

Woensdag 6 november even de winterbanden er weer onder laten zetten. De remmen laten nakijken maar die waren nog prima!
Verder geen bijzonderheden, klaar voor de winter!

APK + nieuwe banden

  • 181.600 km

28-03-2014

Dit keer was de 626 flink aan de beurt, er was een aantal APK afkeurpunten: zowel de zomer- als winterbanden werden echt slecht (enkelen waren uitgedroogd), de uitlaat achterdemper was lek, een aandrijfashoes was kapot, een remklauw was verrot, katalysator niet goed meer en nog wat kleine puntjes.

Ondanks dat enkele van de totaal acht banden nog goed waren heb ik ervoor gekozen alles af te laten voeren en vier gloednieuwe Bridgestone zomerbanden aan te schaffen die zowel goede rijeigenschappen hebben als comfortabel zijn (en stil!). Geen gewissel meer dus met zomer- en winterbanden, heerlijk! Die winters hier in NL vallen laatste tijd best mee en met die paar duizend km per jaar die ik rij is het niet zwaar noodzakelijk!

Omdat de Mazda al jarenlang goed z'n best doet had ik geen enkele moeite met een keer een iets hogere nota: zowel de achterdemper als de remklauw door een gloednieuw exemplaar laten vervangen en verder alles te laten fixen & repareren. Het bleek dat de remmen ook waren blijven hangen, iets wat veel vaker is voorgekomen en een zwak punt blijft van de Mazda. Uiteindelijk voor een zeer schappelijk bedrag alles weer lekker voor elkaar en we kunnen weer comfortabel en veilig de weg op!

Deze Bridgestone banden bevallen uitstekend, wat een rust tijdens het rijden! Vooral bij lange ritten een genot!

De kleine beurt die ik in de planning had (vervanging alle filters, olie enz.enz.) maar even opgeschoven tot het najaar. Ik breng de auto tenslotte meestal 2x per jaar even langs voor inspectie dus rond de herfst maar even een tussenbeurt laten uitvoeren en gelijk weer even de remmen preventief laten nakijken!

Kleine beurt

  • 183.000 km

09-06-2014

Toch maar al wat eerder even (preventief) een tussenbeurtje laten doen op 9 juni 2014. Airco laten vullen, nieuwe olie + oliefilter en nieuw luchtfilter. Later blijkt (aug/sep) dat de airco nog steeds een lek heeft want de airco is na enkele maanden al stukken minder krachtig. Volgend jaar of zo maar keertje laten fixen. Verder was alles nog goed. Gelukkig zijn de remmen ook nog steeds prima en lopen ze niet vast.

Tussenstand...

  • 188.010 km

09-01-2015

Al gedurende enkele weken pruttelt de uitlaat een beetje en piept/snerpt (bij nat weer) de v-snaar (alleen bij starten). Dit allemaal nog heel even opsparen voor bij de APK straks eind maart 2015 en in één keer allemaal laten fixen. Verder gewoon probleemloos doorrijden in de tot nu toe zachte winter. De Mazda wordt langzamerhand wel iets minder zuinig lijkt het als ik naar de verbruiksmonitor kijk. Maar zal wellicht ook komen door minder snelweg en meer korte ritten ;)

APK, gaatje uitlaat enz.

  • 188.488 km

21-01-2015

APK maar iets vroeger laten uitvoeren gecombineerd met gelijk het pruttel geluid van de uitlaat op laten lossen. Blijkt slechts een klein gaatje geweest te zijn in de uitlaat, dichtgesmeerd, verder wat kleine APK afkeur in verlichting qua afstelling enz. Wederom gelukkig weer een hele goedkope APK/onderhoudsbeurt! :)

Bij APK een aandachtspunt geconstateerd: mechanische delen van remsysteem vertonen slijtage (remleidingen). Gaan we meenemen met de volgende beurt. Dan ook maar eens kijken of er wat aan de piepende V-snaar kan gebeuren bij de start bij koud/vochtig weer. Tevens de lekkage in airco dan maar laten fixen.

Nu weer lekker verder rijden met een stille uitlaat :) in deze momenteel smerige koude sneeuw/pekel periode :(

Remmen achter/ruitenwissers enz.

  • 190.370 km

03-05-2015

Afgelopen twee maanden bleven af en toe de remmen achter hangen, weer die typische 626 kwaal. Nadat het niet meer loonde om deze te reinigen vanwege ouderdom/roest/slijtage beide remklauwen achter laten vervangen voor gloednieuwe exemplaren.
Verder waren de ruitenwissers aan vervanging toe dus gloednieuwe erop nu. Vandaag ff de auto verder nog 'verwend': banden weer op spanning gebracht tot maximaal 2,3; ramen binnen + interieur gereinigd, getankt, duurste programma van Carwash & Co en auto van binnen volledig uitgezogen. Dat rijdt weer prinsheerlijk!

VERKOCHT! Over naar meer ruimte en hogere instap..

  • 191.000 km

30-05-2015

De Mazda is verkocht! Wegens de aanstaande komst van een tweede kleintje wilden we lekker veel ruimte, drie i.p.v. twee gordels achterin en een wat hogere instap dan de zeer lage Mazda. Vandaag overgestapt naar een zeer nette Vectra Wagon 2.2 uit 2004! Review volgt uiteraard evenals verbruiksmonitor.

http://www.autoweek.nl/auto/30066/opel-vectra-stationwagon-22-16v-dgi-elegance

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.